Hey allemaal,
Ik lees een hele hoop tegenstrijdige berichten over Vietnam. Dat het mega touristisch is, onaardige bevolking… maar ook juist dat t prachtig is en dat je zodra je een beetje van de standaard route afgaat het heel anders is. Wie kan me daar wat meer over vertellen?
groeten Jochem
Vietnam is inderdaad heel mooi, natuur en cultuur.
Maar ja ook erg toeristisch en het is ook niet mijn type mensen.
Zeker aardig, maar ze weten niet van ophouden…
Dankjewel voor je reactie Sjaak,
Is dat in Cambodja/Laos minder? Ik ben zelf vorig jaar in China geweest en wilde dit jaar nog een keer omdat t zo goed bevallen is. Maar door gedoe met visum waarschijnlijk een andere bestemming. Thailand ben ik jaren terug geweest en vond dat ook leuk/mooi
groeten jochem
Hallo,
Ik ben zelf 2 maanden in Vietnam geweest. Het is een heel mooi land met veel natuur. Ikzelf vond het eiland Phu Quoc erg mooi.
Wat ik inderdaad jammer vond is dat de mensen er niet zo aardig zijn en ze doen geen moeite om je te helpen. Hun engels is ook erg slecht ze doen er ook geen moeite voor.
Verder kan het kwa temperatuur soms best koud worden dus kijk wel goed hoe het seizoen is.
Cambodja is erg leuk de mensen zijn onwijs aardig en ze spreken prima engels. Verder is het wel een erg arm land maar het heeft wel een erg mooie natuur. Het land is erg goedkoop voor ons dit komt door de Dollar. Ze betalen daar alles met de dollar omdat hun eigen geld niks waard is.
gr van Moira
ikzelf vond cambodja en laos veel mooier dan Vietnam.
zowel kwa mensen als natuur/cultuur.
Mij zul je niet gauw weer in vietnam zien.
Hoi Moira,
bedankt voor je reactie, ik denk dat t dit jaar toch een andere bestemming wordt, ik hoor zoveel verhalen die niet echt positief zijn. Ik ben in d egelegenhied om heel makkelijk een andere bestemming te kiezen dus ga maar geen risico nemen. Bedankt en nog veel reisplezier!
Ondanks dat ik beleefd heb gezegd dat ik geen postkaarten wilde hebben (had ze ook echt niet nodig) was ik een goedkope kale blanke. En bedankt!
Een taxirit o.i.d. kost standaard het dubbele als je op plaats van bestemming aankomt, ondanks dat er iets anders is afgesproken.
Bij stalletjes op straat vloog het geld dat we gaven direct gedeeltelijk in de zakken, werd beweerd dat we te weinig hadden betaald.
In Chau Doc was ik mijn mobiel kwijtgeraakt, maar moest toch echt mijn bus halen. In Saigon aangifte doen kon niet, omdat het ergens anders was gebeurd. Een hotelmedewerkster kon voor $10,- wel wat regelen. Wilde zeggen dat ik dat niet normaal vond, maar voordat ik ook maar een woord had gezegd kreeg ik een hele preek over me heen dat het in Vietnam anders werkt dan in mijn land en blablabla. Ze onderbrak me iedere keer, was behoorlijk brutaal.
Nou begrijp ik best dat die mensen wat willen verdienen aan de toeristen, dat gebeurt overal, en ook niet overal even netjes. Maar glashard liegen, geld ontvreemden, pure desinteresse, echt ongelofelijk! Ik was niet zozeer blij dat ik weer in mijn eigen bedje lag, ik was blij dat ik weg ging.
Ik heb er met andere reizigers over gesproken, kon amper een enthousiaste toerist vinden. In Laos waren de mensen aardiger, in China was het land mooier, enz. enz. Misschien ben ik op de verkeerde plekken geweest, de foute locals tegen gekomen, hoe dan ook; het grootste deel van de reis heb ik amper oprechte mensen ontmoet. Ja, buiten de standaard route. Dan zijn ze super geïnteresseerd. Ik stond in iemands achtertuin een foto te maken, ‘moest’ wel even als dank een praatje houden, maar er komt echt geen woord engels uit! Maar fantastisch vonden ze het om gewoon wat tegen elkaar te brabbelen, ondanks dat we geen flauw idee hadden wat we zeiden! En het was er echt prachtig!! Sapa vond ik super mooi, Halong Bay, de Mekong Delta (Chau Doc), erg mooi. Maar ja, die locals & al die reizigers op de toeristische plekken…
Van die taxi viel bij ons wel mee wij hebben eigenlijk altijd op de meter gereden. Alleen 1 keer zijn we daar ook opgelicht. De man van de taxi deed net alsof hij ons begreep. We moesten van het centrum naar het treinstation. Ging hij helemaal verkeerd rijden uiteindelijk bleken we wel in de goede richting te zitten. Hij dacht dat we naar een hotel moesten. Hij was onwijs verkeerd gereden en de meter stond dus ook heel hoog. We moesten zo’n 5 euro betalen wat best veel geld daar is. Het kan natuurlijk ook zo geweest zijn dat hij een spelletje spelen maar dat weet je nooit daar.
Verder had ik ook veel last van dat ze je erg bekeken en gewoon waar je bij staat over je praten in hun taal dat vind ik ook onbeleefd. Daar had ik in Cambodja totaal geen last van die vonden het juist leuk om met je op te trekken.
gr van Moira
ik vond ook de mensen niet vriendelijk in vietnam. in het zuiden was het wel beter dan in het noorden en in de plaatsen waar bijna niemand engels sprak en geen toeristen kwamen was het ook beter. toch ga ik niet snel weer naar vietnam.
ik zou eerder voor cambodja kiezen of laos dat is helemaal een fantstisch land de mensen en de natuur.
Ik vertrek in Augustus naar Vietnam maar begin, als ik dit allemaal lees, al een beetje ongerust te worden.
Nou je hoeft niet ongerust te worden het land is wel heel mooi hoor.
Alleen de mensen kunnen in sommige delen van het land niet zo aardig zijn.
Ik was zelf helemaal verlief op het eiland Phu Quoc dat was kwa natuur zo mooi en zo relax.
Het land is echt prachtig en er is aardig wat te doen dus maak niet druk.
gr van Moira
Ik ben afgelopen zomer 11 dagen in het noorden van Vietnam geweest (Halong Bay 3 dagen & het noorwesten met Sapa 8 dagen) en wij zijn alleen maar vriendelijke Vietnamezen tegen gekomen. Natuurlijk wordt je soms omringd door mensen die je van alles willen verkopen, maar ook vaak absoluut niet. Ik had verwacht alleen met Frans uit de voeten te kunnen, maar als er een buitenlandse taal wordt gesproken, dan is dat Engels. Ze spreken het alleen zo uit, dat het vaak erg lastig is te volgen. We hadden voor de 8 dagen een tolk. We verstonden denk ik steeds zo’n 60%. Die 11 dagen is ons zo goed bevallen dat we nu met ons gezin een dikke drie weken gaan. Dat zegt toch echt voldoende. Als ik de reacties hierboven lees doet me dat meer aan Indonesië denken, maar zeker niet Noord Vietnam. Over zuiden kan ik dus niets zeggen en ben dus erg benieuwd. Ik krijg de indruk uit de reisverhalen dat het meer hectisch is. Het noorden is nog heerlijk rustig.
Ik ben inderdaad alleen naar het zuiden geweest dus over het noorden kan ik weinig zeggen.
Wij vertrekken in het noorden om in het zuiden te eindigen. We komen aan in Hanoi om via Sapa, Hoi An en Ho Chi Minh City te eindigen op het eiland Mui Né. Je hebt natuurlijk overal vriendelijke en minder vriendelijke mensen. 2 jaar geleden waren we in Indonesie en ook daar waren de mensen vriendelijk. In februari zijn we naar Marokko geweest en de mensen in Marrakech waren voor mij een tegenvaller. Heel erg op geld uit en ronduit onbeleefd en arrogant. Ik denk (hoop) dat het in Vietnam zo een vaart niet zal lopen.
Nou weet ik niet hoe jij in Sapa bent gekomen, maar als je met de trein gaat kom je op een treinstation aan wat ik verre van ‘heerlijk rustig’ vond. Halong Bay vond ik ook een en al massa-toerisme.
Juist in de Mekong Delta waar ik met het openbaar vervoer naar toe ben gegaan, en dus de stromen georganiseerde toeristen vanuit Saigon heb ontlopen, vond ik het relatief rustig. In ieder geval 's avonds en 's ochtends als de bussen nog moeten komen / alweer weg zijn.
We hebben in the French Quarter een 12 persoonbus met chauffeur en gids en alle overnachtingen geregeld voor in totaal 790$ voor 8 nachten ( voor 4 personen). Dat betekent dat we met ons eigen vervoer daarnaar toe zijn gegaan. Het hectische station hebben we dus niet gehad. Het zelfde verhaal geldt ook voor Halong Bay. We hebben een driedaagse; 2 nachten toer geregeld voor 40$ pp waarbij ook weer autovervoer inzat. Daarnaast hadden we een prachtige boor voor maar 12 personen. Bij de haven was het inderdaad druk, maar ja we hadden de gids bij ons die alles regelde. Omdat we met z’n vieren zijn is het vaak voordeliger zo te reizen en misschien daardoor omzeil je “hectische momenten”. Ik raad iedereen ook aan om in the French Quarter (zoals ook de Lonely Planet aangeeft) excursies te regelen. Zeker wanneer je niet alleen reist kan dat zeker gunstig zijn. We zaten in het Prince one hotel en zowel de buren als tegenover ons zaten al reisbureautjes. Eigelijk wil ik dit ook doen in Saigon. Heb jij daar ervaring mee? Ik wil niet meer dan 1 overnachting in Saigon, maar dan een 3-daagse Mekong tour eindigend in Phnom Penh. Vanuit Nederland vragen ze rustig 295$ pp!! Zuid Vietnam is zoals ik al eerder zei voor ons onbekend terrein.
Marcel
Wij hebben in Saigon onze uitstappen geregeld met: Asian Trails
5th floor, 21 Nguyen Trung Ngan Street
District 1, Ho Chi Ming City.
tja, ik was alleen, dus volledig gebonden aan de standaard tours. Alleen in Vinh Long waren op dat moment nagenoeg geen toeristen; ik had de boot met gids helemaal voor mezelf! Kostte wel wat…
In Saigon (ik kwam vanuit het noorden) had ik het echt helemaal gehad met die georganiseerde tours! Ben dus met openbaar vervoer gegaan. Bij Chau Doc kan je met de boot naar Cambodja. Die tochten zijn allemaal terplekke te regelen in nagenoeg alle hotels. Voordeel daarvan is dat er niet zo heel erg veel toeristen op eigen gelegenheid naar toe gaan. Ik denk (weet het dus niet zeker) dat het duurder is dan het in Saigon te regelen.
295 euro voor zo’n reis is natuurlijk schandalig veel geld! Aan de andere kant; de kans op een echt slechte reis (wat je nog wel eens loopt als je terplekke boekt) is minder groot.
wij hadden in sapa een bus rit naar dien bien phu geboekt voor 10 $ de bus kost normaal nog geen 5 $ en je zit in dezelfde bus. alleen werden we niet opgehaald van ons hotel en vroegen we dus ons geld terug om zelf de bus te gaan nemen.
toen we stonden te wachten op de bus hield een man de bus voor ons aan en vroeg ons toen het geld te betalen 10 $ pp en 2 $ voor hem voor de bus aanhouden terwijl hij 1 sec bij ons stond en wij zelf de bus ook al aanhielden. als we dit niet betaalden dan konden we niet met de bus mee, onze spullen werden er al weer uit gegooid dus we hebben maar betaald anders kwamen we niet uit sapa.
tja, je wordt genaaid waar je bij staat! Helaas gebeurt dat overal.
In Can Tho stapte ik op de bus naar Saigon. Twee dames twijfelden of ze nog Vinh Long wilden zien. Daar was ik al geweest, en ik vond het in vergelijking met Can Tho niet zoveel toevoegen (nóg een floating market), dus ze gingen mee naar Saigon. Maar toen wilde die buschauffeur ineens een hoop geld van hun! Daar wilden ze over discussiëren, maar vervolgens sprak die gast spontaan geen engels meer! Uiteindelijk betaalden ze net zoveel als wat ik had betaald, maar dat kostte behoorlijk wat moeite!