Hoe is Vietnam?

dit bedoel ik dus met dat vietnam niet zo leuk is als thailand en laos, daar gebeurd dit niet/ een stuk minder, en als het gebeurd dat vragen ze een beetje meer en niet belachelijk veel meer.

Ik ben vaker in Thailand geweest en het is een geweldig land om doorheen te trekken, maar ook daar ervaar je wel eens een minder moment. Ik werd vorig jaar met een kapmes bedreigd door een chauffeur van een busje die het duidelijk niet op buitenlanders had. In Nederland kom je ook gekken tegen. Heerlijk toch, dat we als reizigers allemaal verschillende ervaringen opdoen.

Het is een lang verhaal, maar laat je niet afschrikken… het kan ook JOU (net als ik) iets moois opleveren! zeker de moeite waard, bedankt.

Beste mensen,

Ik ben verbaasd en eigenlijk een beetje teleurgesteld door bovenstaande reacties over Viet Nam.
Zelf ben ik er tijdens mijn ZO-Azië rondreis van 6 maanden (26okt.'07 -17apr.'08) 2x geweest.
Eerste keer van noord naar zuid en tweede keer zuid naar noord. Klinkt misschien dubbel,
maar op beide trips heb ik toch wel degelijk hele nieuwe en andere dingen gezien, wat werkelijk fantastisch was!

Eerste keer heb ik in het noorden weinig gezien, omdat ik vanwege het slechte weer besloot
door te trekken richting zuiden. Dit heb ik, tot aan Nha Trang, met een Open Bus tour ticket gedaan.
In Nha Trang ontmoette ik (en mijn medereizigster uit frankrijk) de twee geweldige toffe ‘Easyriders’… Cuc en Endy!
Gidsen/motorrijders/locals die je mee kunnen nemen voor een aantal geweldige dagen door het echte Vietnamese landschap en je zo het lokale leven laten zien. Je komt op plekken waar niet of nauwelijks toeristen komen (behalve dan die paar die ook achterop de motor zitten) en je kunt genieten van schitterende uitzichten en je nergens zorgen om hoeven maken, want ze zorgen goed voor je… Don’t worry, be happy! is dan ook iets wat je vaak te horen zult krijgen. Of dingen als Are you ok? Are you happy? komen ook regelmatig jou kant uit. Ze zijn zorgzaam, alert, beschermend, ervaren rijders, grappig en gezellig!

Wij besloten om een 3 daagse tour naar DaLat te maken en eenmaal aangekomen besloten we om onze trip te verlengen met nog een dag om naar Mui Ne te gaan. Daar is mijn medereizigster verder gegaan naar HCMC met de bus. Ik had besloten om er nog een paar dagen, 6 in totaal, aan vast te plakken om zo op een heerlijke en geweldige manier de Mekong regio te ontdekken. En na uitgezwaaid te zijn in Chau Doc door mijn rijder ben ik met een bootje naar Phnom Penh, Cambodja gegaan.

Eenmaal daar had ik een besluit genomen… IK WIL TERUG! Ik ga terug om nu ook het noorden op deze manier te ontdekken. 2 Maanden later was ik inderdaad (vanuit Singapore) terug in Viet Nam. Ik vloog met Tiger Airways op HCM. Busje genomen naar Mui Ne en daar stond mijn Easyrider Endy al op me te wachten bij het afgesproken hotel. Ik wilde het noorden zien (o.a. SaPa en Halong Bay) maar om in het noorden te komen moesten we natuurlijk eerst omhoog! In totaal heb ik op deze 2e trip zo’n 28 dagen bij hem achterop de motor gezeten. We hebben het grootste gedeelte de Ho Chi Minh trail gevolgd, door de overweldigende Highlands van Viet Nam. Soms uren geen dorpjes of mensen te bekennen… helemaal vrij om te gaan waar jij wil en een heerlijk gevoel van vrijheid die je niet meer los wilt laten.

Ik kan en wil iedereen, die nu in Viet Nam is of van plan is er geen te gaan, aanraden om een trip te maken met de Easyriders uit Nha Trang!
Spreken Endy, Duc of Cuc je aan en vragen ze je om mee te gaan!?! Gewoon doen! En waarschijnlijk zul je van hen ook al wel te horen krijgen: Don’t think, just do it!! Ik ben het er helemaal mee eens en terwijl ik aan het reizen was is dit ook eigenlijk een beetje mijn motto geworden… **Don’t think just do it! **
Ervaar het zelf… en oordeel dan nog eens over dit prachtige land, Viet Nam, met zoveel interessante plekken, mooie natuur, lieve mensen, en een aangrijpende geschiedenis.

Zelf weet ik het wel… ik kom zeker NOG eens terug… om weer achterop de motor te springen! haha
**Er zijn veel Easyriders actief in VietNam, ook in omgeving DaLat, maar de Easyriders in Nha Trang hebben mijn voorkeur… ze zijn goedkoper en vriendelijker(daarbij komt dat veel Easyriders daar nauwelijks of onverstaanbaar engels spreken, deze 3 mannen spreken wel degelijk engels en doen er alles aan om jou een onvergetelijke tijd te bezorgen!). *
*Geen tijd? Je kan al bij ze terecht voor een dagtocht! Wel tijd en zin om meer te zien, boek een meerdaagse tocht! je zult er geen spijt van krijgen. **Oja, de trip is inclusief: rijder/gids, motor/brandstof, entreegeld van bez.wrdgh., maar ook inclusief (goed)hotel! **Je moet alleen elke dag je eten/drinken zelf betalen, maar dat is ontzettend goedkoop én lekker in de lokale restaurantjes die de gids weet te vinden! *

Als je nog niet overtuigd bent (wat ik me niet kan voorstellen) of graag wat meer informatie wilt hebben over deze super mogelijkheid om Viet Nam te ontdekken, stuur mij dan gewoon een mailtje…
Ik kan en zal je opweg helpen richting deze Easyriders uit Nha Trang. Ik heb nog steeds contact met ze en een tour is zo geregeld!

Ik hoop in de toekomst meer positieve verhalen te horen over Viet Nam, ik wacht het af…
Groetjes

:wereld:
*Wil je weten waar ik geweest ben en wat ik zoal gezien heb!?
kijk dan even op mijn weblog als je meer over mijn motortrip wil lezen… http://broniya.reismee.nl/reisverhaal/985/10-days-on-the-road/
Ook staan er op deze reisweblog natuurlijk foto’s van mijn reis! Enjoy…

Ik weet dat het zo is dat je vietnam leuk vind of niet leuk. Zo heeft ieder zijn ervaring alleen ik deel jou mening niet en dat is ook prima.
Ik vind Cambodja en Laos veel leuker en vriendelijk.

gr van Moira

Prachtige foto´s en superverhalen Broniya! ik ben nog steeds jarloers op je easyriders avontuur. Ik wil zeker weten teruggaan om dat ook eens te doen. Zelf kan ik de verschillende meningen over Vietnam (en ivm laos en camboja) wel begrijpen. Wij hebben ook deels deze ervaring, maar ik ben zeker van mening dat als wij iets meer van de gebaande paden waren gegaan we het zeker anders hadden ervaren.

Voor mij blijft in Vietnam vooral Halong Bay geweldig!

@Moira: natuurlijk is dat ook prima, no problem.

Zelf ben ik ook in Laos en Cambodja geweest.
Niet zolang als dat ik in VietNam ben geweest… maar ook ik kan zeggen dat Laos en Cambodja
inderdaad mooie landen zijn, met ook vriendelijke mensen.
Het is maar net waar je terecht komt en wie je ontmoet… Als je iets van de gebaande paden afgaat dan ontdek je al snel de onvergetelijke plekjes! Ik hoop er nog eens terug te komen. Hoewel ik nu toch al wel schitterende plekken en geweldige mensen in Laos en Cambodja heb ontmoet, zal ik dan ook voor deze landen meer tijd nemen. En hopen op net zo’n ervaring als met VietNam.

@Travelmonkey: Dankje! Ja, super… zeker doen!
En Halong Bay is schitterend, maar mijn trip ten westen van SaPa is voor mij ook echt een hoogtepunt, overweldigende natuur…
Ook de Ho Chi Minh trail (dwars door de Highlands) is een topper! (soms úren geen mens te bekennen… wel wat loslopende koeien en buffels)

En trouwens mijn eerste keer in VietNam had ik ook een hele verdeelde mening over VietNam hoor… ik ben bijv. ontzettend afgezet (door mensen van een hotel) bij aankomst in Hanoi, en daarna tijdens mijn reis nog wel meer idiote en irri dingen meegemaakt.
Maar de meest stomme dingen die ik heb meegemaakt waren wel op plekken waar toeristen te vinden zijn. Op plekken waar geen of minder toeristen komen is het blijkbaar nog net even anders.
Ik begrijp de reacties volledig en daarom wilde ik er ook een stuk opzetten waardoor het beeld van Vietnam voor reizigers die nog willen gaan of zoekende zijn, niet al te ‘negatief’ wordt neergezet.
Je moet op het juiste moment met de juiste persoon op de juiste plek zien te komen! Daar gaat het denk ik om in VietNam.

Voor mij is het een pracht land waar ik geweldige, onvergetelijke herinneringen aan over heb gehouden, dankzij ‘mijn Easyrider’.

Groetjes

:wereld: broniya.reismee.nl

Beste Jochem,

Je zou eens op www.landenreizen.nl kunnen kijken, zodat je eerst een aantal video’s van bepaalde bestemmingen kunt bekijken. Ik denk dat je daar veel aan hebt.

Groetjes,

Vanessa

Ik ben nu net terug van een kleine 4 weken reizen door Vietnam en ik kan niets anders zeggen dat het geweldig is. Ik verbaas me nu nog meer over de soms minder positieve reacties over dit land en zijn bewoners. Met mijn gezin zijn we dit keer behalve in het noorden ook in het midden (Hoi An, Danag en Hué) en het zuiden geweest (Saigon en de mekong delta) Overal zijn de mensen vriendelijk. Men “leurt” niet fanatieker met soeveniers dan in Thailand of Maleisië. Niet één taxichauffeur heeft ons geprobeerd af te zetten!!! Het land is zo voordeling als je het zelf kunt en wilt maken. Ik raad wel aan om niet georganiseerd te gaan. We zijn redelijk vaak groepen tegen gekomen en dan schrik je wat ze betaald hebben en wat ze er voor krijgen.
Oh ja en dan nog twee tips:
Wees op tijd bij het Mausuleum van Ho in Hanoi. We waren er 45 minuten van te voren, maar konden er niet meer in, want het was erg druk.
Hoi An is een prachtige knusse plaats, waar je echt langere tijd kunt zijn, omdat je van daaruit ook Danang en Hué kunt bezoeken (de laatste kost wel wat meer tijd om er heen te reizen)

Ik blijf me verbazen over de negatieve ervaringen in Vietnam en de Vietnamezen. We zijn nu een week terug van 4 weken reizen met ons gezin op individuele basis en ik kan niet EEN negatieve ervaring opnoemen. Terwijl je in Bangkok en Kuala Lumpur en zeker in Indonesië gigantisch moest oppassen niet getild te worden door taxi chauffeurs, hebben wij dit niet ervaren in Vietnam. Nu hoeven we qua reizen niet aan de onderkant van het budget te zitten, maar ook wij zijn bv in een homestay in de Mekong geweest. Als je met z’n vieren reist zijn taxi’s voordelig, maar ook toertjes regelen. Al gauw daalt de prijs pp. Vietnamezen reageren sowieso erg positief, dat je met een gezin reist. We hebben veel gefietst, brommers en taxi’s gehuurd; binnenlandse vlucht genomen met Jetstar, omdat de couchettes al vol waren van Hanoi naar Danang. Alles verliep soepel. Al 8 jaar reizen we niet georganiseerd door Zuid-Oost Azië, dus naief kun je ons zeker niet noemen. Met een dosis humor en goed voorbereid (lees veel van te voren, ook over de gewoontes) kom je heel ver. De Amerikaanse reisverzekeringsbranch heeft Vietnam uitgeroepen tot het op een na veiligste vakantieland ter wereld, dus dat zegt toch ook iets. Vietnam is prima vakantieland met vriendelijke mensen van noord naar zuid! Laat je niets wijs maken.

Nou wij zijn er ook nu weer een paar dagen geweest en dit keer Hanoi en Halong Bay.
Eerst zijn we bij het verkeerde hotel neergezet om geld te kunnen verdienen daar trappen wij natuurlijk niet meer in na 1 jaar reizen.

Daarna hebben wij een oplichting met vliegtickets door veel te veel te vragen.

Als laatste rijden we op de meter heeft ie zijn meter verknalt dat ding ging nog net niet stuiteren zo hard draaide ie.

Dus 3 keer opgelicht in een paar dagen. Al weten wij natuurlijk dit allemaal goed af te handelen en zijn we met alles er wel weer uitgekomen.

Ik voel me ook niet prettig in dat land ze wijzen in het openbaar naar je roepen naar je van kijk die nou. Dit omdat ik een maatje meer heb en best lang ben.
Ik vind dat niet erg fijn daarom heb ik zo’n moeite met dat land.

Ik heb ook besloten er niet meer naar terug te gaan 2 keer Vietnam was voor mij meer dan genoeg.

gr van Moira

redelijk op het einde van mijn reis stapte ik in een public bus, niet die van de open tour ticket. Komt er een broodverkoper naar me toe, of ik een broodje wilde. Best lekker natuurlijk! Moest 4000 Dong kosten. Leek mij veel. Behoorlijk snel zat ie op de 2000, dus ja, dan bied ik 1000. Begint ie te lachen, roept wat naar de mede-broodverkoper voor in de bus. Die begint te lachen, naar mij te wijzen, en zegt tegen de locals dat ik maar 1000 dong wilde betalen. Natuurlijk ook die locals lachen. Kijk, dat is nou zo’n typisch laffe situatie waarvan ik er zoveel heb meegemaakt. Ik weet gewoon niet wat zo’n brood moet kosten. Uiteindelijk bleek dat 2000 een schappelijke prijs was, maar hij lachte mij uit, zette me voor gek omdat ik 1000 bood, en dat terwijl ik er dichter bij zat dan hij met zijn 4000!

Ik denk dat ik stop met reageren, want ik vind het bijzonder triest, dat reizigers een negatieve ervaring zeggen te hebben, als men voor minder dan een dubbeltje op de eerste rang wil zitten!! Sorry, maar 1000 dong is nog geen 4 cent. Je moet voor je zelf nagaan wat je schappelijk vindt om te betalen. En als je bij een broodje de helft van 7,5 cent wil betalen houdt het voor mij op. Ga niet op vakantie als je geen geld hebt of niet wilt betalen. Van mij mogen ze toeristen voor schut blijven zetten als je je zo gedraagt. Hoe zou toch die Nederlandse zuinigheid de wereld zijn ingekomen? Dit is gezeik om niets waar ik echt kwaad om word. Sorry dat ik zo ongenuanceerd reageer!

Misschien dat de essentie van mijn verhaal niet over kwam.
Het gaat mij helemaal niet om het geld. Waar het mij wel om gaat is dat ik word uitgelachen, terwijl ik blijkbaar een realistischer prijsbeeld had dan zij. Dat ik ook wordt uitgescholden als ik geen kaarten koop terwijl ik die gewoon niet wil. Een van de vele voorbeelden.
Vervolgens nog een principiële kwestie; als ik 4000 dong zou betalen, dan is het bij de volgende toerist 5000, en bij die erna 6000. Ik vind het prima om wat meer te betalen, maar het moet natuurlijk niet te gek worden. Ik wil gewoon een normale prijs, en niet afgezet worden. Er hangen hier toch ook geen aparte prijskaarten in de winkel voor iemand die boven modaal verdient? Ik wil gewoon niet genaaid worden. Punt.

De volgende verkocht mij het brood voor 2000.

Er is overigens helemaal niets mis met zuinig zijn.

Ik heb in juli gereisd door vietnam van het noorden naar het zuiden. Met een uitstap van ongeveer 6 dagen naar Cambodja.
Mijn ervaring met Vietnam was geweldig. De mensen waren heel vriendelijk. Wanneer je op een kaartje kijkt, komen er mensen aan om je te helpen. Je moet inderdaad moeite doen om hun engels te verstaan, maar we kwamen er altijd uit. Wij hebben alles daar geboekt, In Hanoi heb je zoveel boekingskantoortjes. Alles wordt voor je geregeld. Je staat op de afgesproken tijd met je rugzak voor het boekingskantoor en dan volg je de gids. Wij hebben met nachttreinen en nachtbussen gereisd, en alles volgt vanzelf. Tuurlijk is het bij de stations chaotisch maar in vietnam leven er zeer veel mensen, Nederland is er rustig bij. Soms wordt je gek van al die straatverkopers, die ga je op gegeven moment negeren. Maar zij zijn wel arm en willen verkopen aan ons. In hun ogen zijn wij rijk. En dat zijn we ook. Ik ben helemaal niet zo groot en ook om mij hebben ze gelachen. In hun ogen zijn we reuzen. Die ook dan nog transpireren en rood van de warmte zijn. Ik heb geen zwetende vietnamees gezien. Ze willen ook even aan je zitten, b.v. aan je arm, maar ik heb dit nooit als probleem gezien. Afdingen ging ook altijd goed, het is daar zo goedkoop.
Eten en drinken met 6 personen kostte ongeveer 20 euro. In Cambodja vond ik ze minder vriendelijk maar daar zijn ze dan ook nog veel armer. En lagen de straten vol straatafval en heb ik geregeld ratten zien lopen.
Veel bedelende kinderen en volwassenen. Vietnam kwam gemoedelijker bij mij over. Straatverlichting, vietnamezen buiten zitten eten, etc. Dit zag je niet in Cambodja.
Maar dit is mijn ervaring.

Blij te horen dat er ook meer mensen zijn met exact de zelfde ervaring in Vietnam en Cambodja. Ik blijf het vreemd vinden, dat er zulke tegenstelde ervaringen zijn opgedaan door vakantiegangers.

Geld is bij mij zeker ook geen issue ik reis zelf rond en wij verblijven eigenlijk alleen maar in luxere hotels. Maar ik heb niks met Vietnam het is gewoon mijn land niet. Ik vind het niet echt beleefd als iedereen naar me wijst en naar me roept. Dat is gewoon mijn mening. Tuurlijk zijn er ook een hoop leuke dingen gebeurt. Ik ga alleen nooit meer terug naar Vietnam.
Ik vind Cambodja en Laos veeeeel leuker.

gr van Moira

Ik zou het zeer vervelend vinden als je je persoonlijk aangevallen voelt, want dat is zeker niet de bedoeling. Mijn excuses als het zo overkomt. Je bent ook niet de enige met negatrieve ervaringen; ik had zelfs het idee, dat ik de enige met een positieve ervaring was. Onze reacties zijn toch ook bedoeld voor reizigers die misschien naar Vietnam willen gaan. Ze moeten maar hun eigen conclusies trekken en daar hebben jij en ik en al die anderen hun steentje bij bijgedragen door in dit forum onze ervaringen te noteren.

Ik vind inderdaad dat iedereen het voor zich moet weten, dat is ook heel belangrijk ga zelf maar kijken en trek dan zelf je conclusie. Ik weet zeker dat er vast meer landen zijn die mensen niet leuk vinden en dat mag best. Ik voel me niet persoonlijk aangevallen hoor weet maar niet bang.

gr van Moira

Vietnam is een prachtig mooi land met aardige mensen. Vergelijk Vietnam zeker niet met andere landen want dan kan naar mijn mening simpelweg niet. Ook moet je ervanuit gaan dat als je naar azie gaat het er anders en misschien wat monder georganoseerd aan toe gaat als in nederland. So What? Dar maakt het juist alleen maar spannender, leuker en uitdagender. En mijn tip us eigenlijk ga eens is naar andere plek als de standaard plekken waar iedereen heen gaat. Een aantal goede tips kun je hier vinden. Om er echt achter te komen hoe Vietnam is moet je het gewoon zelf ervaren.

Veel succes van een Vietnammer.