Dat we allemaal verliefd zijn op Turkije, dat staat vast. Maar spreek je zelf eigenlijk al een beetje Turks? Zo ja, in welke mate?
Stem hierboven en licht eventueel je keuze hieronder toe!
Dat we allemaal verliefd zijn op Turkije, dat staat vast. Maar spreek je zelf eigenlijk al een beetje Turks? Zo ja, in welke mate?
Stem hierboven en licht eventueel je keuze hieronder toe!
Ik ken veel woorden snap vaak wel de grote lijn van wat er gezegt word…maar daar houd het ook echt op…
Elk jaar(dus al ruim 20) dreig ik op les te gaan, en het komt er niet van.(en dat houd ik dan maar zo)
Ik ken alleen de woordjes die ik nodig heb, vind het soms wel heel jammer dat ik met bepaalde mensen niet meer kan praten:o
Ik zat in mijn 3de jaar Turkse les, maar helaas moeten stoppen door mijn werkongeval (heb enkele maanden gemist). Dus heel moeilijk de draad terug op te nemen, want 't is echt niet zo gemakkelijk. Maar in september begin ik terug met volle moed !
Ik ken ook alleen wat woorden,was wel bezig met een cursusje maar helaas door omstandigheden (nog) niet mee verder gegaan
Ik begrijp vrijwel alles wat er gezegd wordt of wat ik lees. Terugpraten is lastiger, omdat je dan heel snel moet nadenken. Terugschrijven op bijvoorbeeld msn gaat me al een stuk beter af, ook omdat je dan de zinnen van de ander nog een keer kan nalezen. Het is gewoon een kwestie van stug bijhouden en bij blijven leren. Insallah hebben we binnenkort thuis een schotel en alle Turkse zenders op tv, dat zal een hoop schelen
ik ben gestart met een thuiscursus niet gemakkelijk kan enkele woorden een berichtje sturen niet perfect denk dat ik in september op school maar naar de turkse les ga
biraz turkce biliyorum
Bloem : Efes??
Ik kan het gewoon niet onthouden…kom niet verder dan
hallo
goedemorgen
goedeavond
mag ik de rekening
kom
ga
en daar houd het op…
Je moet aanleg voor hebben,een talenknobbel.
Ik heb dat dus niet en na 3 jaar volksuniversiteit les heb ik het uiteinderlijk op straat geleerd.
Dat wijkt dus totaal af van wat je leerd,de straattaal is anders en ook qua streek.
Dialecten door elkaar,bvb iemand uit Yozkat spreekt het anders dan iemand uit Istanbul,en die weer anders dan uit Manavgat.
Feit is wel de basis,mensen uit Istanbul spreken “algemeen beschaaft Turks”,maar nu om te zeggen om onder een kaasplankje en een goed glas wijn een conservatie aan te gaan…nee
Ik kan me redden qua vragen,zoals Meref het al aangaf.
Ik weet een paar basiswoorden. Dit zal wel uitbreiden omdat ik nu voor mijn studie voor 6 maanden in turkije verblijf.
Ik ben nu aan mijn 2e jaar turkse les bezig, en ik vind het erg leuk, maar blijf het moeilijk vinden, vooral om de woorden te onthouden. Krijg je als een dagje ouder wordt!
En wat ik ook merk inderdaad, is dat er grote verschillen zijn. Mijn vriend, die uit Adana komt spreekt anders dan ik het leer op les. Hij wil wel met me oefenen, maar dat is soms erg lastig. Burada bijv. spreekt hij uit als burda, en zo zijn er meer woorden. Maar goed, het gaat mij om de lol, en om wat herkenning in de taal, en die heb ik al wel bereikt.
4 Jaar Volskuniversiteit en dan sta je in Turkije nog enigszins met je mond vol tanden. Maar wat maanden als reisleider rondreizen, alleen Turks sprekende chauffeur, hotels en campings regelen, dan klets je ineens heel wat af. Maar pak je daarna de Hurriyet of zo, dan denk je bijna dat het een andere taal is…
Ik leer turks met een thuis cursus en das ideaal om bekend te worden met de grammatica,verder pik ik veel op op straat en van tv. Dacht dat ik al een aardig woordje turks kon totdat mn schoonfamilie op bezoek kwam en ik er geen touw aan vast kon knopen! Zij komen oorspronkelijk uit erzurum, het oosten van turkije en spreken het dialect van daar. Maar blijf gewoon volhouden! Wil toch echt kunnen praten met mn familie!
merhaba
ben belcikada turkce ogrendim ,aksam dersi gittim .Simdi turkce hem anliyorum ,hem konusuyorum
cok zor bir dil ,ama ben Turkiyeye cok seviyorum,bu neden turkce ogrendim
butun yaz sezonu orada oturuyorum,komsularimin hep turkler .
sevgiler
flowerlady
[URL=“javascript:void(0)”]span.jajahWrapper { font-size:1em; color:#B11196; text-decoration:underline; } a.jajahLink { color:#000000; text-decoration:none; } span.jajahInLink:hover { background-color:#B11196; }
ik spreek de taal genoeg om alles te kunnen vertellen en te doen wat ik wil!
Ik weet hoe makkelijk het wordt als je een praatje kan maken, of aan kan geven wat je wil of niet wil.Ik heb al 2 seizoenen hiervoor turkse les gegeven en wil dat dit jaar weer oppakken, in Side,Turkije.
Als er genoeg interesse is,wil ik misschien ook ander soorten cursussen aanbieden zoals turkse les tijdens de vakantie (bijv.in 2 weken 6-10lessen)heb je interesse, of heb je nog vragen, mail naar [EMAIL=“jessicaweijer@hotmail.com”]jessicaweijer@hotmail.com.
groetjes
Is niet goedkoop hoor. Ik betaal 120 euro voor gans het jaar. Eénmaal per week, donderdag van 18 tot 21 u. En dit is een heel bekende school hier bij ons
ik heb wat rondvraag gedaan, en denk dat de prijs met wat er geboden wordt, goed gekozen is, het zijn kleine groepjes,waardoor er veel individuele aandacht is. Ik weet dat er duurdere en goedkopere lessen zijn, deze prijs is weloverwogen gekozen. Ik hoop dat het geod gaat met je cursus en hoop dat deze cursus ook goed gaat lopen!!succes ermee, groetjes
Ik wens je in elk geval heel veel succes toe hoor !