Hoe goed spreek jij de Turkse taal?

dank je wel !!!ik vind het sowieso heel leuk om te zien hoeveel mensen bezig zijn om turks te leren!!De reactie is altijd zo positief als je als "buitelander"turks spreekt!! dus iedereen veel succes met turks, want makkelijk is het inderdaad niet!!!

Merhabalar, benim Turkce soyle boyle, gramatik biraz zor ama hep anliyorum ve cok konusyorum. Insanlar anliyoruz cunku iyi dim mi ?

Zoals gezegd mijn Turks is half half, mijn grammatica is nog niet zoals het zijn moet maar ik begrijp praktisch alles als men niet te snel of in dialect spreekt. Ik kan ook terug antwoorden al is het grammaticaal niet helemaal correct, de mensen begrijpen me wel, waar een wil is is een weg.

Ik heb het meeste geleerd op reis en ook hier in NL door met Turkse mensen te praten en van Turkse films en tv-series met NL ondertiteling.

Tips : films : G.O.R.A., Recep Ivedik, Vizon Tele

Ik wil graag de turkse taal goed leren, aan diverse mensen gevraagd waar dat mogelijk is. Deze week vertelde een turkse vrouw dat na de grote vakantie in Tiel weer lessen beginnen, ze geeft mij een seintje als het zover is. Dus misschien in 2010 is voor mij Turks een taal die ik dan spreekt???
Gr Ellie.:wereld:

alibaba : de grammatica vond ik ook nogal moeilijk, hoewel de woordenschat ook niet te onderschatten is. Veel herkenbare woorden uit een andere taal vind je praktisch niet. Dus alles maar uit het hoofd leren en elke dag herhalen.

Ik ben het aan het leren met het boekje van Assimil en dat gaat heel vlug. Hoe meer talen je op voorhand al kan, hoe sneller je een nieuwe taal leert omdat je dan sneller links kan leggen met andere talen.
Spreken gaat nog wat moeilijk maar met wat gestuntel lukt het wel :-).
Op msn en aan de telefoon spreek ik Turks tegen mijn vriend en antwoordt hij in het Engels (hij moet zijn Engels bijschaven).
Het belangrijkste is DURVEN SPREKEN. Bij mijn vriend voel ik helemaal geen gene als ik fouten maak omdat ik hem zo goed ken. Bij anderen durf ik het altijd omdat ik denk dat ik fouten zal maken. Maar voor hen is het echt geweldig dat je hun taal spreekt. Ze denken echt dat ik superintelligent ben (ik spreek Nederlands, Frans, Engels, Duits, klein beetje Spaans en dan beginnersniveau Turks).

Domi çay : ben het met je eens als je zegt : hoe meer talen je op voorhand al kan, hoe sneller je een nieuwe taal leert. Maar volgens mij geldt dit toch niet echt voor het Turks hoor.

Bv : iemand die goed Frans kan, is vlugger weg met Italiaans (zitten veel vergelijkbare woorden in). Dat klopt. Zo ook met Spaans, maar met de Turkse taal zijn er toch niet veel vergelijkingen volgens mij. Je kan volgens mij heel moeilijk een link leggen met een andere taal.

Ik heb 2 jaar Turkse les gevolgd in avondonderwijs en neem het van mij aan : het is zeker niet makkelijk. En zeker de grammatica niet. Ik ben eigenlijk ook best een talenknobbel (zonder op te scheppen spreek ik bijna 7 talen - Turks nu nog serieus aan het bijschaven - ben door omstandigheden gestopt met het 3de jaar). En ik verzeker je, ik ben er nog lang niet.

Tenzij je in jouw geval iemand hebt met wie je regelmatig je Turks kan oefenen. Is natuurlijk een heel groot voordeel !
Wens je in elk geval veel succes toe hoor, en zoals je zegt : je moet inderdaad DURVEN praten en geen angst hebben dat ze met je lachen ! :thumbsup:

Turks is idd moeilijk vergelijkbaar met een andere taal. Ik vind nochtans dat ze wel wat woorden uit het Frans hebben (dansör, hoparlör, jaluzi,… om er maar een paar te noemen. Maar de grammatica dat is idd niet vergelijkbaar.
Ach ja, oefenen hé :slight_smile:

Omdat ik als Nederlander al sinds 1972 in Turkije kom,spreek ik uiteraard goed Turks.
We kwamen in 1972 in Turkije door de kostganger die we in huis hadden,die vroeg ons om op vakantie in zijn land te komen(ik was toen zo’n 10 jaar).
Maar in het dorp waar we kwamen sprak bijna niemand een buitenlandse taal,dus moesten we met handen en voeten uitleggen wat we bedoelden,en zo heb ik de Turkse taal geleerd.
En ook door Turkse muziek te luisteren,dan leer je de taal ook goed kennnen(door woorden op te gaan zoeken in het woordenboek).
Groetjes uit Breda

Ik studeer Turks, dus met de grammatica zit het wel goed.
Omdat ik nog in m’n eerste jaar zit is mijn vocabulaire nog niet zo uitgebreid en voor mij is dat dus nog een probleem. Maar dat komt ook wel goed!

Ik ken een paar woorden Turks maar niet zo goed als ik zou willen.
Zit al een hele tijd te bedenken dat ik toch is een cursus moet gaan volgen.
Ik heb wel een talenknobbel dus dat zou toch wel moeten gaan.:unibrow:

Ik kan maar een klein beetje Turks, me zwager is Turks en die wilt me wel helpen.
maar dan zegt hij schrijf maar wat op, en dan iets zomaar verzinne is moeilijk.

Weet iemand verder wat de veste keuze is om Turks te leren?
Zelfstudie (NTI/LOI/NHA) of gewoon naar een volksuniversiteit in de buurt.?

Dat hangt er helemaal vanaf wat je zoekt en wat je prettig vindt…Als je voldoende zelfdiscipline hebt en graag in eigen tempo wil werken is een thuisstudie fijn, als je liever meer vastigheid en uitleg hebt de volksuniversiteit

Ik studeer ook zelf thuis maar heb wel mijn turkse vriend tegen wie ik turks spreek via de chat. Je moet het echt wel spreken (of dat nu via pc of ‘in het echt’ in de les is). Durven spreken is heel belangrijk. Veel succes in ieder geval!

Bedankt voor de reactie.

Ik heb nu 2 jaar een turkse vriend & daar thuis hoor ik alleen maar turks om me heen dus ik vang het snel op. Ik begin de taal steeds beter te verstaan.

ik heb zeven jaar in istanbul gewoond,ben belgische en wou heel graag de taal leren,ben dolgelukkig dat het me lukte en spreek nu al 21 jaar turks,nog drie weekjes en ik>>>weer naar mijn tweede home…