Leer jij de Turkse taal voordat je naar Turkije gaat?

Voordat je naar Turkije gaat heb je je vast goed voorbereid. Zo kun je je ook verdiepen in de taal. Leer jij de taal voordat je gaat of leer je deze ter plekke?

Stem hierboven en licht eventueel hieronder je antwoord toe!

25 jr geleden de 1st keer gegaan en nee toen geen turks geleerd. Was een inpakken en wegwezen reisje…

Langzaam spreek je genoeg turks om beleefd te zijn, maar meer ook niet.
Gelukkig spreken de turken hun talen beter, en kan je met duits engels en zeker ook nederlands een heel eind komen

ja, ik vind het prettig als ik de taal kan spreken. Helaas gaan de Turken meteen over in een taal die zij weer geleerd hebben, Duits, Nederlands of zo. Dan kan ik geen Turks meer met ze oefenen. marrivon

Mijn man en ik spreken allebei een beetje Turks en dan voornamelijk de bestellingen, het afrekenen, het goede morgen/middag/avond en welterusten.
We verstaan iets meer dan we zelf spreken maar merken dat het heel erg gewaardeerd wordt als je zelf wat Turks probeert te praten. :vak02:

1 like

Na 2 jaar hier, lessen via internet, oefenen met Turken, kan ik me in gebrekkig Turks goed redden. Ik ben nog lang niet tevreden maar ik wordt wel door andere buitenlanders gevraagt.
Dat laaste geeft aan hoe belangrijk het is. Ja veel Turken spreken één of meer yabanci talen. Maar als je met de stucadoor, metselaar, tuinman, schilder, enz wilt communiceren gaat dat vaak niet meer op. Bovendien blijkt het met regelmaat in de prijs te schelen als je in het Turks kan vertellen dat je hier nu met beperkt buget leeft.

Ook op plekken waar je je regelmatig hoort dat “ze” niet geduldig en aardig zijn help het enorm. Denk b.v. aan het aanvragen van rijbewijs, Ikamet, enz.

Op vakantie weleens wat woorden geleerd, verder niet.

Ik zou graag voor langer naar Turkije gaan volgend jaar voor minimaal 3 maanden.

3 oktober 2012 begint er in mijn buurt een cursus Turks. 24 lessen van anderhalf uur voor 210 euro. 1 week per les m.u.v. Schoolvakanties.

De Turkse economie gaat best goed en heeft best toekomst;toch denk ik voor een niet-technisch geschoolde komt men toch evt met wat geluk en talenkennis Turks in toerisme Turkije te werk misschien’
Ziet iemand nog een andere oplossing? Ik ben ook geen dertig meer.
Wat me ook opvalt dat de Turken(en Marokkanen) die in Nederland leven niet echt aardig en geduldig zijn!
Ook een reden om geen Turks te leren
IK TWIJFEL!!

Ik ben van mening dat de Turken in Turkije heel anders zijn dan in Nederland. Dit komt natuurlijk ook door een hele andere manier van leven.

De Turken in Turkije vind ik zelf heel aardig. Ze kunnen weleens wat opdringerig zijn, maar ach. Ze werken hard, echt hard voor hun geld. Er is zoveel concurrentie, ze moeten je wel naar binnen trekken. Tja, ze hebben alleen niet door dat toeristen dan juist wegrennen, maar daar komen ze nog wel achter haha.

Ikzelf ga in oktober beginnen met Turks, en dat alleen al omdat ik het leuk vind… ik ben 24, heb geen talenknobbel dus ik ben benieuwd hoe ik het er vanaf breng, maar ach, ik zal er allicht wat van leren :smiley: daarbij komt dat de Turken het wel heeeel erg waarderen als je een woordje Turks spreekt… net als dat wij het waarderen als zij Nederlands proberen te praten.

Op die leeftijd zal dat beter lukken dan wanneer je 60 jaar wordt zoals ik Anika…turks is een verschrikkelijk moeilijke taal…voor ons toch,maar we trekken onze plan wel met ons turks /nederlands woordenboekje…xxxxxxxxxxxx

hier hetzelfde, ik spreek niet veel maar met afrekenen, bestellen inkopen doen en losse woordjes hier en daarkom ik een heel eind weg.

ik ben 3 talig opgegroeid en ik hou van talen, meestal leer ik t in de praktijk, maar voor ik wegga fris ik mijn geheugen weer op en dan kan ik er weer tegen aan :wereld: over 2 weken ga ik t weer beleven gheghe :biggrin:

In Tiel (Gld) zijn er cursussen Turks. Ook superkorte cursus Turks voor op reis van 3 lessen. Kijk op www.de1everdieping.nl Met een beetje Turks om te groeten, kennis te maken enz. is een vakantie in Turkije veel interessanter. Turkse mensen zijn zo verrast dat je hun taal een beetje spreekt, dat ze nog gastvrijer zijn voor je.

Ik heb zo’n cursus van ASSIMIL aangeschaft.
(uitgebreid boek en 4 CD’s)
Maar dat is wel wat hoog gegrepen als je niet dagelijks “in het ecchie” kan oefenen.
Gaat heel erg het diepe in, terwijl het ter plekke leren toch het makkelijkst gaat.
Ik kan me onderweg redelijk goed redden met een flink aantal steekwoorden en wat simpele standaard-zinnen.
Wat wel een grote hulp is, buiten het standaard reiswoordenboekje, is een uitgave van GABB (oost-Anatolische gemeentes) “Another Look At East and Southeast Turkey”.
Niet alleen een heel uitgebreide reisgids voor, juist, oost-Anatolie (Turks Kurdistan) maar ook een heel fijn woordenboek…Korte zinnen in Engels > Turks > Kurmanci > Zazaki.
ISBN 605-60513-0-2
Alleen, heel erg moeilijk te vinden :frowning:
Op internet zwerven er wel PDF-files van rond…en in sommige grote bibliotheken.

Groetz,

Jan

yep, ik ben bezig met turks aan het leren, vind het leuk en dus daarom.
Tis superleuk als je daar komt en je kan een beetje de taal!:dag: