Het weer in Vietnam

Hoi iedereen,

Hier wat informatie over het klimaat van Vietnam. Wellicht handig bij het bepalen wanneer je je reis wilt gaan maken.

Het weertype van Vietnam is nogal divers: vrieskou en sneeuw in de bergen in het noorden van Vietnam in de winter en zo’n 40 graden Celsius of meer in het zuiden gedurende het droge seizoen.

In Vietnam komen twee regenseizoenen voor: van oktober tot en met maart en van april of mei tot oktober. In de winter is het daardoor erg koud en nat in het noorden (vanaf Nha Trang) en warm en droog in het zuiden. Het regenseizoen van de zomer zorgt voor vochtig en warm weer over het hele land, behalve voor de berggebieden (Sapa en Dalat). Daar kan het dan zo’n 17/ 20 graden Celsius zijn.

Aan te raden zijn de maanden april, mei en oktober. Verblijf je alleen maar in het zuiden, dan zijn de maanden november tot februari aan te raden: het is dan wat koeler in het zuiden en droog.

Vanaf juli tot november kunnen tyfoons door Vietnam razen in het centrale gedeelte en noordelijke gedeelte van Vietnam.

Veel succes met het organiseren van je reis!

Groetjes,

Anne-Jitske

1 like

Hoi!

Wij gaan dit jaar oa. naar Vietnam.
Van begin tot eind mei.
We reizen van noord naar zuid.
Zou je misschien wat advies kunnen geven over hoe het weer daar ongeveer is??? Weet natuurlijk dat het altijd kan veranderen.
Vanaf 14 mei zijn we in Hanoi, in Halong bay gaan we dan een cruise maken.
We twijfelen tussen een 2 en een 3 daagse maar ja dat ligt natuurlijk aan het weer.
En het weer in:
17 mei in Hoian.
19 Ho chi minh
Als je ons hiermee kan helpen heel graag.
Jacqueline

Zelf ben ik er niet in mei geweest, maar volgens de LP is het weer dan best goed. Ze raden mei in ieder geval aan. Dus ik denk dat die maand een prima keuze is.

Ik heb via de site van KNMI wereldweer een standaard tabel met temperaturen gevonden.

Hanoi:
Temp. min-max/ mm regen/ aantal regendagen die maand

Jan 13.7 19.3 18.6 8.4
Feb 15.0 19.9 26.2 11.3
Mar 18.1 22.8 43.8 15.0
Apr 21.4 27.0 90.1 13.3
May 24.3 31.5 188.5 14.2
Jun 25.8 32.6 239.9 14.7
Jul 26.1 32.9 288.2 15.7
Aug 25.7 31.9 318.0 16.7
Sep 24.7 30.9 265.4 13.7
Oct 21.9 28.6 130.7 9.0
Nov 18.5 25.2 43.4 6.5
Dec 15.3 21.8 23.4 6.0

HCMC:
Temp. min-max/ mm regen/ aantal dagen regen die maand

Jan 21.1 31.6 13.8 2.4
Feb 22.5 32.9 4.1 1.0
Mar 24.4 33.9 10.5 1.9
Apr 25.8 34.6 50.4 5.4
May 25.2 34.0 218.4 17.8
Jun 24.6 32.4 311.7 19.0
Jul 24.3 32.0 293.7 22.9
Aug 24.3 31.8 269.8 22.4
Sep 24.4 31.3 327.1 23.1
Oct 23.9 31.2 266.7 20.9
Nov 22.8 31.0 116.5 12.1
Dec 21.4 30.8 48.3 6.7

**
Danang:
Temp. min-max/ mm regen/ aantal dagen regen die maand**

Jan 18.5 24.8 96.2 13.7
Feb 19.8 26.1 33.0 6.9
Mar 21.5 28.7 22.4 4.8
Apr 23.3 31.0 26.9 5.6
May 24.9 33.4 62.6 8.9
Jun 25.5 33.9 87.1 8.0
Jul 25.3 34.3 85.6 8.6
Aug 25.5 33.9 103.0 11.4
Sep 24.1 31.5 349.7 15.4
Oct 23.2 29.6 612.8 21.2
Nov 21.6 27.0 366.2 20.9
Dec 19.3 24.9 199.0 18.6

Hoop dat je hier wat aan hebt en alvast veel voorpret gewenst! :wink:

Groetjes,

Anne

1 like

Ik wil van zuid naar noord gaan reizen (in 3 weken tijd). De opties zijn nu om de laatste week van augustus en de eerste 2 weken van september te gaan, of in oktober. Als ik het goed begrijp kan ik dan het beste voor oktober gaan?

Volgens de LP wel, waar ik die informatie vandaan heb. Maar als je bijvoorbeeld naar het aantal regendagen kijkt, is dat aantal toch nog behoorlijk veel. Maar in augustus en september zal het ook veel regenen. Misschien heeft iemand anders een ervaring hoe het is om tijdens deze maanden in Vietnam te zijn? Dan krijg je misschien een duidelijker beeld.

Groetjes, Anne

hoihoi,

Ik zit met hetzelfde probleem… Overweeg ook oktober naar Vietnam te gaan, maar is toch wel lastig te bepalen wat nou de juiste periode is… Ik wil in ieder geval dit jaar nog, dus wachten tot april, mei is voor mij sowieso geen optie.

Hi

Oktober is de beste tijd voor Noord Vietnam, heerlijk najaars weer in Hanoi in de bergen kan het een beetje koud zijn.

Ik beveel aan:
www.ethnictour.com.vn

Adviseer 2 dagen voor de toer en 2 dagen na de toer in Hanoi te verblijven de mooiste stad in Azie.

Leuk en het beste hotel in de oude stad
Hanoi Elegance 2,3,4,5

http://www.hanoielegancehotel.com/

Vr gr
MK

hallo,

volgens mij heb ik kwa weer niet helemaal de juiste keuze gemaakt.

wij hebben een retourtje Ho Chi Minh City geboekt van half oktober t/m half november en zijn van plan de volgende route te nemen:
Ho Chi Minh, vervolgens via Mekong rivier naar Cambodja. In Cambodja willen we ongeveer een week blijven en vervolens Naar Hanoi vliegen en Vietnam van Noord naar zuid bereizen en zo weer terug in Ho Chi Minh uit te komen.

Ik heb laatst ook al ergens gelezen dat er in deze periode ook regelmatig overstromingen voorkomen in Hoi an en omgeving.

moet ik me zorgen maken?

Vorig jaar was het eind september / begin oktober mis rond Hoi An en ook Siem Riep (Cambodja) stond onder water door Ketsena. In de regel trekt het water na een paar dagen wel weg.

Ik zou me niet direct zorgen maken, maar er wel rekening mee houden dat je korter in Hue en Hoi An blijft dan je zou willen. Je kunt in Hanoi nog beslissen wat je op het traject van Hanoi naar Nha Trang doet. Eventueel langer in Hanoi blijven (paar dagen Halong Bay / Sapa). Dan kun je in Nha Trang weer bijkomen, want daar is het over het algemeen het hele jaar door mooi weer.

Die combi Hanoi - HCMC en een week Cambodja heb ik ook een keer gedaan (in feb/maart) en jullie zullen ongetwijfeld een mooie reis maken.

Johan

1 like

Bedankt!

ik ben weer gerustgesteld.
Mag ik vragen waar je in Cambodja overal naartoe bent geweest? Wij willen voornamelijk naar Cambodja voor de Wildlife. of kunnen we dan beter naar Laos in plaats van Cambodja gaan? Angkor Wat lijkt me ook machtig mooi maar is geen must.

Voor de combi Laos/Vietnam/Camodja hebben we denk ik te weinig tijd.

Luuk

Hallo,

Wij zouden graag volgend jaar naar Vietnam gaan, maar zijn er nog niet uit welke maand, april, mei of juni. We zouden een rondreis maken van Noord naar Zuid met op het einde een paar dagen strand. Welke maand is het beste en welk stranden zijn het mooist waar we in de zee kunen zwemmen ?

Groetjes
Linda

Hoi Linda,

Ik denk dat alle maanden die je noemt een optie zijn. Zelf ben ik er in juni en juli geweest. In juni in het zuiden en vond het erg warm en vochtig, maar nog wel te doen. De Lonely Planet raadt april en mei aan, dus denk ik dat jullie een maand kunnen uitkiezen die jullie het beste uitkomt. Wat betreft de berggebieden (Sapa en DaLat) zal het wat kouder zijn (ietsje onder de 20 graden), maar met een fleece vest kom je dan een eind.

Wat betreft strandjes raad ik Mui Ne Beach aan en ook Phu Quoc. Hoop je wat geholpen te hebben.

Groetjes, Anne

Bedankt voor de info, het zal dan waarschijnlijk april worden.

Hoi Linda,

Na het uitspitten van alle informatie over het klimaat in Vietnam, hebben we besloten ook in april/mei te gaan. Blijken toch de beste maanden te zijn als je veel zon wilt en weinig regen. Alhoewel er natuurlijk geen garanties zijn voor de :zon02:.

Nog 151 dagen >>>

Gr. Miriam

Ik wil deze zomer graag een aantal weken door Vietnam reizen (ik kan alleen in de zomer langer dan 2 weken op vakantie) , maar heb gehoord dat er erg veel regen in juli/augustus valt, waardoor deze periode niet aan te bevelen is.
Wat houdt de regentijd in Vietnam in, is het ongeveer hetzelfde als de regentijd in midden-Amerika of valt er veel meer en langduriger regen? Kan iemand me hier iets over vertellen?.
Groet, masja

Hoi Masja,

Het zal niet de hele dag blijven regenen, maar wel flinke buien tussendoor. Binnen mum van tijd ben je doorweekt, maar gelukkig is er daarvoor regenkleding :wink: Ik denk dat je daar een eind mee komt. En het weer blijft lastig te voorspellen. Wie weet hebben jullie helemaal niet zoveel last van de regen…

Groetjes, Anne

Hoi reizigers,

weet er iemand van jullie toevallig een betrouwbare website om het weerbericht in Vietnam te kunnen zien?

Misschien een site van Vietnam zelf?

(Nog 1 nachtje slapen en dan vertrekken, eindelijk!!! :dag:)

Bedankt!

Hoi,

Je bent nu al in Vietnam, maar heb hier alsnog wat sites voor je:

Geniet van de reis door Vietnam!

Groetjes, Anne

Hallo

kan iemand soms vertellen hoe het met het regenseizoen gesteld is in Hoi An in juli?

Groetjes,
Jana

Hoi Jana,

Je hebt kans dat het in Hoi An flink kan regenen in juli. Zelf ben ik er eind juni geweest en er viel toen af en toe een flinke bui, maar het regende niet aan een stuk door. Straten kunnen dan wel even blank komen te staan, maar ik heb het niet als hinderlijk ervaren. Maar het weer blijft lastig te voorspellen. In 2007, toen ik er was, heb ik niet zoveel last gehad in juli van de regen in het noorden van Vietnam.

Groetjes, Anne