Het weer in Vietnam

Hallo Jana,

Zoals A-J al aangaf is het weer niet te voorspellen.
Maar statistisch gezien begint het regenseizoen ergens in augustus t/m iets van dec/jan.

Dus goede en reële kans dat je een droog verblijf hebt in Hoi An met goede temperaturen.

gr
Ton.

Hallo!

Mijn vriendin en ik gaan de laatste week van augustus en eerste twee weken van september naar Vietnam.

Hoe is het weer dan? Wij willen eerst naar Hanoi, Halong bay en daarna naar het zuiden. Zijn in die periode de kust steden te doen?

Ik verneem graag jullie reactie!

Hallo T,

Dit is de moeilijkste vraag die er bestaat en met het makkelijkste antwoord.
Dat weet niemand en iedereen moet afgaan op een ervaring in het verleden of de statistieken bekijken en hopen dat die kloppen.

Op onderstaande site kun je statistieken van bijna alle plaatsen vinden.
Ik hoop dat dit enigszins is wat verwacht had.

http://www.wunderground.com/global/VS.html

Mag ik je een mooie vakantie toewensen en veel zon en weinig regen en met fijne temperaturen.

gr
Ton.

Ik sluit me helemaal bij Ton aan. In principe valt de periode die jullie er willen zijn in het regenseizoen. Maar dit jaar al is gebleken dat het lastig te voorspellen is hoe het weer in Vietnam zal zijn. En het zal lekker warm zijn :wink:

Als het regent in Vietnam, dan gaat het om stevige buien. Het regent niet aan 1 stuk door. Misschien helpt dit om je niet te weerhouden om naar Vietnam te gaan. Het is zo’n mooi land! :wink:

Groetjes, Anne

Als het een regendag is, regent het dan de hele dag of is het een flinke regenbui?

Hoi Corrine,

Het regent niet de hele dag aan 1 stuk door. Wel kunnen er op een dag een aantal flinke regenbuien vallen in het regenseizoen.

Groetjes, Anne

1 like

Hallo,

Ik lees veel over reizen naar Vietnam in november. Wij hebben plannen om met 2 gezinnen (4 volwassenen en 5 kids) naar Azië te gaan. Vietnam is 1 van de voorkeurslanden (naast Maleisië en Indonesië). Als ik wat lees krijg ik de indruk dat augustus geen goede maand is om naar Vietnam te gaan. Klopt dit? Iemand ervaring?

bibi

Hoi Bibi,

Je zult in augustus wel regen tegenkomen (valt nog in het regenseizoen), maar geen buien van hele dagen, maar een paar uur. Zelf zou ik me er niet door laten beïnvloeden. En als zo’n bui aanbreekt, zie je meteen verkopers met poncho’s op straat.

Er zijn vele mensen die Vietnam in augustus bezoeken, en wat ik tot nu toe gelezen heb, laten vele mensen zich niet beïnvloeden door de regen. Maar het blijft jullie eigen keuze :wink: Het weer blijft immers ook lastig te voorspellen.

Groetjes, Anne

Thanks. Op zich is een beetje regen niet erg maar als we een andere optie hebben, gaan we daar wel voor kiezen.
Weet je toevallig ook iets over Maleisië. Eén van de opties is landen op Bangkok en zo verder naar het zuiden van Thailand en dan verder tot Kuala Lumpur, Maleisië. In de neerslagtabellen lijkt het daar wel ok. Of heb jij ander advies?

Gr, bibi

Hoi Bibi

Maleisië is heel erg leuk in juli/augustus. Vooral de eilanden aan de oostkant van het schiereiland, waar ik afgelopen zomer met m’n zoon van 8 geweest ben. Wij vonden met name de Perhentians geweldig, omdat je daar zo vanaf de kust kunt snorkelen. Het jaar ervoor hebben we de westkust van Maleisië gedaan. Dat was ook een groot succes, maar we hadden wel wat meer regen op Penang en Langkawi. Dat waren dan plensbuien van ca. een uur.

In juli 2012 wordt het 4 weken door Vietnam trekken. Misschien niet de allerbeste maandvoor alle delen van het land, maar ik heb begrepen dat het er zó mooi is, dat ik er best een paar dagen regen voor over heb. En anders kunnen we altijd verder trekken naar een plaats waar het geen regenseizoen is.

Gr. Nunu

He Nunu,

Dat klinkt goed. Denk dat we dan toch maar voor Maleisië zullen gaan omdat dit ook makkelijkst te combineren is met vliegen op Bangkok. Als je er vorig jaar bent geweest, heb je dan toevallig nog wat tips: do’s en dont’s?

Gr, bibi

Hoi Bibi,

Wellicht kun je vragen over Maleisië op het Maleisië Reisforum plaatsen. Hoewel ik Maleisië ook interessant vind, horen die vragen toch op dat forum thuis. :wink:

Kans is ook groot dat je daar meer en verschillende tips zult krijgen.

Groetjes, Anne

Hallo Bibi,

Zoals Anne al schreef kun je kijken op het Maleisiëforum. Maar voor de allerbeste en meest uitgebreide info over Maleisië kun je het beste kijken op www.veelzijdigmaleisie.nl

Wij zijn nu 2 keer in Maleisië geweest. En ik vind het een fantastisch land. Wat mij het meest boeit is dat de bevolking zo multicultureel is. Het transport is heel goed geregeld en kost niet veel en je kunt heel lekker op straat eten voor een habbekrats.

Ik kan een heleboel tips geven, maar voornamelijk voor low-budget reizigers. Wij reizen alleen met handbagage en ik boek altijd een aantal goedkope vliegtickets en accomodaties als er aanbiedingen zijn. We doen vrijwel nooit een georganiseerde excursie, maar beleven een heleboel door i.p.v. met taxi’s en toeristenbusjes het openbaar vervoer te nemen.

Als je vragen hebt wil ik je graag proberen te helpen!

Hartelijk groeten,

Nunu

Bedankt allemaal.
Ik verhuis bij deze naar het forum van Maleisië.

Nunu, ik ben heel erg geïnteresseerd in jouw verdere tips.

gr, bibi

Hoi hoi,

volgende week 23-12 vertrekken we naar eerst naar Singapore en dan 2 dagen later Hanoi.
Rond de 28/29 willen we dan de trein pakken naar Hue! Om de 30 of 31 met easyriders richting Hoi an te gaan, daar aantal dagen en dan via Danang vliegen naar HCMC.

Echter nu lees ik allemaal verhalen kou en regen, wat zijn jullie ervaringen eind december begin januari betreft het weer omgeving Hue, Hoi an?

Anders kunnen we eventueel heel het midden van Vietnam skippen en meer tijd besteden aan het Zuiden en Cambodja.
Maar eigenlijk moet je Hue, de route naar Hoi an, Hoi an en omgeving wel gezien hebben!

Ben benieuwd naar jullie ervaringen of eventuele alternatieven?

Benny

Hallo Benny,

Ik ben diverse keren in Hoi An geweest in dec. en jan. en met de regen viel het wel mee, dat is niet het probleem.
Wel veel wind en dat maakte het voor mij; kouwkleum eerste klas, dat ik het dus koud vond.

Temperatuur was iedere keer rond de 22 a 25 in de middag ( maar wel met wind die de gevoelstemperatuur lager maakt, maar er waren ook mensen die in de zee aan het zwemmen waren en ik zat met een jas op het terras. ).

In de avond koelt het wel af naar temp. rond de 15 /17 graden C.

Maar inderdaad , de route Hue- Danang via de Hai Van Pass is mooi.
Ook Hoi An is de moeite waard.

Maar hou je niet van deze temp. wanneer je naar Viet Nam gaat en dus fijne temperaturen houdt zal je moeten kiezen.

Ik denk dat dan je optie voor het zuiden en Cambodja dan een goed alternatief kan zijn.
Maar het kan natuurlijk helemaal meevallen en wanneer je niet gebonden bent aan boekingen, kan je het een beetje bekijken wanneer je in Viet Nam bent.

gr.
Ton.

Hoi, ik ga in Juni 2013 voor het eerst naar Vietnam. Ik weet alleen niet goed wat voor kleding ik mee moet nemen. lange mouwen/pijpen, korte mouwen, luchtig, warm/koud…? wie kan mij advies geven voor de maanden Juni/Juli?!

Hallo B,

Je gaat in de zomermaanden , dus zou dan alleen je zomerkleding meenemen.
Ook een blouses met lange mouwen voor de avond tegen de muggen of wat frissere periodes in sommige gebieden.

Wanneer je naar Sapa en omgeving gaat zou ik ook een spijkerjasje oid meenemen , kan je in de avond dragen wanneer het wat frisjes is; denk dan aan temp. van 17 gr. C.

Een sarong is ook handig wanneer je een tempel wilt bezoeken en is het warm en je hebt een korte broek aan.
Regenkleding gewoon daar aanschaffen wanneer je deze nodig zou hebben; kost niet veel en scheelt je bagage.

Verder natuurlijk ook slippers voor bij een zwembad, of daar kopen, en meer van zulke praktische dingen die je ook naar een ander vakantieland zou meenemen.
Wil je ook veel wandelen, dan natuurlijk makkelijke schoenen daarvoor.

Denk dat het dit wel zo’n beetje is.

gr.
Ton.

1 like