Vietnam kan zeker een goed alternatief zijn voor Thailand. Toen ik er was in 2007 noemden sommige mensen het 't tweede Thailand.
In juli en augustus zul je wel veel regen hebben, maar als je dat niet heel erg vindt, kun je gewoon gaan. In het zuiden komen geen tyfonen voor, maar in het centrale gedeelte is er wel een kans op. Maar ik weet niet hoe groot die kans is. Zelf heb ik begin juli meegepakt en niet zo veel regen gehad, maar was toen in het noorden.
Ik hoop dat medeforummers die in deze maanden in Vietnam zijn geweest je hun ervaringen willen delen?
Nee, een grote kans op regen is echt een reden om niet te gaan. We zijn vorig jaar 5 dagen in Panama geweest (aan onze vakantie Costa Rica geplakt) en het heeft toen 5 dagen lang geregend (de hele dag!). Nou, ik heb niet echt een leuke herinnering aan Panama
Een uurtje per dag keiharde regen aan het eind van de dag, is geen probleem, maar de hele dag regen… Nee.
Ja maar soms moet je het ook maar gewoon een beetje vertrouwen. Vorig jaar naar Sulawesie geweest waar het dan de droge tijd zou moeten zijn. Nog nooit zoveel in de modder lopen soppen als die weken. s Avonds dikke trui aan. Reactie daar was “het is anders nooit zo, het weer is van slag”
Terwijl het in Thailand in de zomer toch eigenlijk ook gewoon regentijd is en we amper regen hebben gehad.
Gewoon genieten en na regen komt zonneschijn.
Zoals Geschiere al schreef, kun je het weer niet bepalen en moet je dit over je heen laten komen.
Maar normaal is het, grofweg van Nha Thrang naar het noorden een goede tijd om daar te vertoeven.
Het zijn dan statistisch gezien de maanden met de de minste regenval en hogere temperaturen.
Typhonen komen normaliter vanaf eind september voor in Centraal Vietnam.
Het zuiden bevindt zich dan in het regenseizoen.
Wat zoveel wil zegen dat het enkele uren per dag flink regent, maar daarna alles weer zonnig wordt.
Ik vind het wel een fijne afkoeling want de temperaturen blijven toch aan de hoge kant.
In de Mekongdelta heb je dan ook gelijk meer kanaaltjes waar je dan doorheen kan varen.
Ik zou persoonlijk me niet laten afschrikken door het klimaat en maar kijken wat dat brengt.
De Vietnamese bevolking gaat flexibel met de omstandigheden om en kunnen je dan toch vermaken
Ik was bijv in november 2007 in Hoi An, net na de typhoon; het stadje stond helemaal blank, en ze verhuurden bootjes om door het stadje te varen a la Venetië.
Ik vind dat Vietnam een goed alternatief zou zijn voor Thailand.
Maar ik bevooroordeeld omdat er 2 maanden per jaar verblijf de afgelopen 6 jaar.
Die dikke trui kan je zeker thuis laten. Zuid-Vietnam (grofweg tot Nha Trang) is tropisch en temperaturen zullen daar niet of nauwelijks onder de 20 graden komen!
De nachten zijn in het regenseizoen juist warmer en vochtiger. Ik ben in september op Phu Quoc geweest en daar helaas geen zon gezien. Op dat moment was er vlak boven Nha Trang een typhoon aan land gegaan. In de regel is juist dit gebied Nha Trang - Mui Ne het droogste van het land met de meeste zonneschijn… zoals iedereen al aangeeft… die onzekerheid hoort bij Vietnam/Azie.