Ach dr zijn natuurlijk veel meer mogelijkheden als je Indonesië op een andere manier doet zoals iedereen dat schijnt te moeten doen. Voor visa heb je ook de mogelijkheid Pontianak - Kuching (Sarawak) of Manado - Davao (Filipijnen) om er maar een paar te noemen.
Ik zou eerst naar Singapura en of Malaysia gaan.
Dus je vliegt met SIA en of MAS.
Vanuit Malaysia ga je oversteken naar Medan , en daar kom je in Belawan of mss Tanjung Balai (de korste oversteekplaats volgens een Batakker) met een 60 dagen toeristenvisum van 45 eurie . In Den Haag halen al dan niet via Buro Jasa , zoals Pelita in Den Haag en 1tje in Amsterdam.
Van Medan reis je overland naar Bali en eventueel verder.
Terug gaan naar het Westen (jakarta? ) ga je vliegen. En daarna terug naar Amsterdam.
De vraag is of je met je ticket Ams - Jkt via Sia uit kan stappen in Singapura. , en dat laatste stukje van Singapura naar Jakarta niet gebruikt.
Ik zou zo’ n route nemen.
Van Padang naar Pakan Baru e.o (dus ook Palembang) kan je onderbreken door eerst over te steken naar Batam als je Batam en Bintan per se wil zien .
Dat was ook mijn route geweest als ik de route Medan naar Padang heb gedaan ipv Padang - Medan .
Mijn plan was Jakarta - Batam daarna naar Medan en dan afzakken naar Padang en van Padang met de Pelni naar Jakarta .
Als je toch naar Singapore of KL gaat is het erg dom om een visum in Den Haag te halen, ze zijn daar erg onvriendelijk. In Singapore en KL is het een zeer snelle procedure, kost je een half uur om de forumulieren in te vulen en aan het loket af te leveren, betalen enz. Is nog goedkoper ook daaro en in 3 werkdagen klaar, vanochtend gebracht, overmorgen na 1500 uur ophalen. Ik hoorde KL tegenwoordig 1 dag, maar de bron acht ik dubieus. Ik heb daar altijd 3 dagen moeten wachten.
Den Haag heeft een langere wachttijd, je moet twee keer vrij nemen, ach lamaar
Met een paar eurie extra laat je biro jasa het voor jou doen.
Je bent toch niet gek om van Limburg of andere verre steden van Den Haag zelf naar Den Haag te komen en 2 snipperdagen te gebruiken ?
Ik niet.
In Singapore kost het 35 euro en is het een feest om Indonesiërs efficiënt te zien werken. Dat heeft u zelfs nog nooit gezien.:retard: Taxi naar de KBRI kost hooguit 10 S$
Die paar euri zijn er wel 30 plus je paspoort aangetekend opsturen, (nummertje bij het postkantoor trekken!) nou nooit van ze leven, kost ook 7 euro plus terug sturen nog eens 7 euro, 44 euro kan je fantasties voor eten in Singapore. Ik eet er al geweldig voor 2 - 3 euro.
Als men vanaf Padang verder af wil zakken naar Bandar lampung , kan men de OV nemen , er rijden bussen vanaf de busterminal.
Je kan de plaatselijke V.V.V (Dinas Pariwisata ) bellen voor info.
En tegelijk naar Sea Food restaurant (1 van de 2 beste van Padang) , op een loop afstand van de V.V.V.
Naast de Sea Food restaurant heb je een Hotel Melati klasse 3 (“ANWB”) , van buiten en vanuit de receptie (wij zijn binnen geweest) is het een nette hotel.
De kamerprijs is ongeveer 250.000 rp .
De dijk en strand ( primitieve" zandvoort" gevoel ) is 15-20 meter van je hotel .Kan je verse jonge klapper proeven. Zonder ijs !!.
Als men tijd over hebt , is een bezoek aan de provincie Bengkulu ook leuk.
Dat vertelde de chauffeur aan ons.
Medan naar Bali in 60 dagen ?
Moet kunnen .
Afhankelijk welke steden je op Sumatra en Java wil bezoeken.
En hoe efficient je de route heb geplandt.
Of je ook naast Bus ook trein gebruikt.
Voor Sumatra is 3 weken genoeg .(Inclusief Bukit Lawang) .
Behalve als je een trektocht wil maken.
Voor Bali heb je ongeveer 1 week genoeg .
Als je de Zuidelijke route neemt moet je waarschijnlijk Cirebon overslaan .
Die zit in de Pantura route (oostelijke route) .
Als je Cirebon wil meenemen dan moet je Baturaden en dat stukje naar Jogja laten schieten.
Dan neemt je Jkt- Bdg-Tasikmalaya (voor Pangandaran) en daarna naar Cirebon , Semarang - Jogja. Je kan de route Jkt-Pangandaran afleggen met trein (tot Tasikmalaya) en of combineren met bus -travelbusje.
Pangandaran Tasikmalaya is ongeveer 2 uren autorijden. Er rijden ook angkots en bussen.Vanuit Pangandaran kan je bv een auto huren om tijd te besparen.
Ik neem aan dat je bij de grote hotels een auto kan huren.
Ik heb namelijk een autoreis gemaakt vanaf Cirebon (Jkt - Cirebon met trein) naar Linggardjati en zag dat de weg verder gaat naar Tasikmalaya.
Ik denk dat je het ook kan zien in de bewuste autoroute.
De weg tussen Cirebon en Tasikmalaya, via Ciamis is een van de mooiste wegen op Java, met schitterende uitzichten op de Gunung Ciremai (3078 m), smalle maar goede weg. Kom je ook geen toerist tegen, want daar loopt het platgereden toeristische karrenspoor niet langs. Ik heb die weg vaak met groot plezier afgelegd toen ik in Tasik en Cirebon werkte. Linggarjati (het museum) is de moeite waard, er zijn daar ook hotsprings (air panas) De weg komt langs Kawali, de oude hoofdplaats van het Galuh koninkrijk 7e - 8ste eeuw.
Cirebon vind ik een van de aantrekkelijkste steden op Java, liggend op de grens van West- en Midden java. De bevolking heeft een eigen taal daar, veel Chinese invloeden, drie mooie kratons, het graf van Gunung Jati, een bedevaartsplaats voor muslims, maar als niet gelovige mag je er ook in, diverse mooie oude gebouwen. Heerlijke vis, want veel Cirebonners zijn vissers. Nasi Jamblang geserveerd op een djati-blad. Bijzonder mooie batik in Cirebon stijl in Trusmi.
Die vraag is heel gemakkelijk te beantwoorden : Nee! Alleen als er op het ticket Singapore staat. Een ticket AMS - SIN / CGK - SIN - AMS is bijna altijd duurder want is een retour AMS - SIN en een enkele reis CGK - SIN
Enkeltjes zijn meestal vreselijk duur. Een enkel Yogya - Amsterdam met MAS is over de 1000 US$. Ik betaalde omdat er een promo was $440, maar bij het eerste reisburo wisten ze van niets en wilden over de 1000 $. Ik heb het ticket toen maar rechtstreeks bij de MAS gekocht. Alleen een paar Midden-Oosten maatschappijen o.a Kuwait Airlines rekenen 50%.
er zijn nu bij mas aanbiedingen voor enkeltjes.
als ik die zelfde data invul op een retourtje kom ik veel duurder uit dan voor 2 enkeltjes.
weet jij ook of mas vaak die grab/a/deal aanbiedingen heeft. lopen nu tm eind mei dan vlieg je rond 500RM terug naar ams. maar wij willen pas half juli terug. zijn deze aanbiedingen er vaak of is dit eenmalig.
Ik denk dat ik van die MAS aanbieding gebruik heb gemaakt, alle enkeltjes van Java naar Amsterdam waren US$440, met strikte voorwaarden. Voor de rest moet je maar even op hun site kijken.