Help: Ik wil wonen en werken in Thailand

vraagje als we met 2 personen komen moet je dan 2x 20 000 € op de bank zetten of draag ik dan zorg voor de genen die mee gaat?

moet je als je huis koopt ook nog eens 20 000 op de bank zetten? of kun je laten zien da t je inkomen geniet uit land van herkomst en dat ook dan voldoende is bijv huurinkomsten !!!

hoi Gerard,
je verhaal is duidelijk !! maar… ik ga niet werken in thailand,maar wel ,wil ik me vestigen en gebruik maken v d zorg-instelling en leven daaro !!en ik wil ook niet overdragen mijn aow ik emigreer enkel en laat aow achter hier in NL ! BIJ EMIGRATIE heb ik begrepen dat je dan de opgebouwde ABP kunt afkopen en eenmalig 30 % moet betalen (boete) en je het resterend bedrag meekan nemen naar gewenst land !! zet fit geld op een bijv thaiserekening en je renteniert er al vast van of zit het anders in elkaar.???
Die AOW mogen ze hier houden en kom daar niet aan kan dat!! tot hoop ik 65 jarigge leeftijd.

zijn er instellingen die buitenlanders verzekeren voor het hele jaar en zo ja welke ?? ik hoorde iets van BUPA !! lijkt een hel goeie/ wie ervaring er mee?

gerard weer bedankt voor zover!!

ik mag wel extra vlees halen bij carrefour v d bbq:)))

en nogiets !!!

is het niet zo !!! als je langer dan5 jaar uit Europa bent,ALL je rechten vervallen !!
geldt dit voor nederlanders en ook voor buitenlandse mensen die in nederland hebben gewoond en gewerkten wel geboren zijn.?

leuke vragen he!! boeiend boeiend !!!

hallo frankmichiel,

als je emigreert en dus langdurig mogelijk voor altijd niet meer in europa of nederland woont geldt het volgende. je bent niet meer verplicht om verzekerd te zijn voor volksverzekeringen, hebt geen rechten meer op ANW en AWBZ. AOW is echter iets anders. Je hebt eraan mee betaald. Ook al is het maar voor 1 of 10 jaar, de opbouw is dan 2-20% + rente over de jaren. Deze waarde blijft staan totdat je met pensioen gaat en vervalt niet als je langer dan 5 jaar buiten europa woont. De opgebouwde waarde is gerelateerd aan je burgeridentificatienummer of je oude sofienummer. Je kunt echter aanvragen om de opbouw van de AOW vrijwillig aan te vullen. Anders krijg je slechts dat deel dat is opgebouwd, en dat kan dan mogelijk enigszins tegenvallen. Lees ook onderstaande tekst van de belastingdienst. Ik weet niet hoe dit zit in geval van het ontdoen van je Nederlanderschap. Ik denk dat je in alle gevallen je Nederlanderschap moet blijven handhaven, en dus moet je het paspoort ook blijven vernieuwen (elke 10 jaar).
De opgebouwde pensioen is echter weer iets anders. Deze regel je niet via de overheid maar zelf of collectief via je werkgever. Deze kun je laten staan in Nederland en er een beroep op doen met je 65-ste, of kun je laten overzetten naar een verzekeringsmaatschappij in Thailand.
Welke informatie heb je verder over gezondheidsverzekeringen in Thailand?

met vriendelijke groet,

gerard

**bron: **www.belastingdienst.nl
U hebt geen inkomen meer in Nederland
Als u na uw vertrek geen inkomen uit Nederland meer ontvangt, bent u niet meer verplicht verzekerd voor de volksverzekeringen. Dit betekent niet alleen dat u geen premie meer hoeft te betalen, maar ook dat u geen recht meer hebt op uitkeringen en/of verstrekkingen op grond van de Anw en AWBZ.
Voor de AOW geldt een uitzondering: voor deze volksverzekering blijft na emigratie het recht op uitkering bestaan. De AOW is namelijk een opbouwverzekering. Dit betekent dat u gedurende een periode van vijftig jaar (van uw 15e tot 65e jaar), per verzekerd jaar, 2% pensioen opbouwt. Zo bouwt u in vijftig jaar het pensioenbedrag op waar u recht op hebt als u 65 jaar wordt. Bij beëindiging van de AOW-verzekering door vertrek naar het buitenland, stopt deze opbouw. Als u dan 65 jaar wordt, hebt u nog gewoon recht op een uitkering. De uitkering is echter lager dan wanneer u tot uw 65e jaar verplicht verzekerd zou zijn geweest.

Als je ouder dan 50 bent kun je een visum voor Thailand krijgen in verband met pensioenering, hiervoor is nodig dat je 800,000 baht op een Thaise bankrekening hebt staan of een inkomen van 65,000 baht per maand, of een combinatie van beide.
Als je getrouwd bent kan de partner mee als van jou afhankelijke persoon. De partner krijgt dan een eigen visa, maar hoeft niet aan de bovengenoemde eis te voldoen.

Een huis kopen in Thailand kan alleen als je zelf Thai bent.

Wat de AOW betreft kun je die gewoon naar Thaialnd meenemen. Echter voor ieder jaar tussen je 15e en 65e dat je niet in Nederland woont krijg je 2% minder uitkering. Je kunt je echter vrijwillig laten bijverzekeren voor de AOW. Meer informatie bij de sociale verzekeringsbank.
Als je AOW ontvangt, heft de belastingdienst daar gewoon belasting over.

Voor een ziektekosten evrzekring zijn BUPA en AIA de grotere in Thailand, in nederland kun je ook nog bij OOMS verzekeringen terecht.

voor zover ik weet is de eis van 800.000 of 400.000 bth op een rekening vervallen, en is de enige eis dat je minimaal een inkomen van 40.000 tbh hebt, danwel je partner.

voor zover ik weet is de eis van 800.000 of 400.000 bth op een rekening vervallen, en is de enige eis dat je minimaal een inkomen van 40.000 tbh hebt, danwel je partner.

Mario is hier beter in thuis dan ik, maar: ik geloof dat je de eisen voor een visum op basis van huwelijk met een Thaise verwart met een Retirement visum.

ik denk het ook, primair focus ik me op mijn situatie en informeer ik ook zijdelings naar andere situaties. Ik ga niet voor een retirement visum, omdat ik eigenlijk nog tussen 31 en 65 moet volmaken. Dat wordt dus niets. hhahaa.

helemaal toppie voor alle info die ik in korte tijd heb mogen ontvangen niet alles is gelijk aan DAT wat ik al wist maar daar gelaten heel veel bevestigd gekregen bedankt allen !!
naar mijn idee kan als restant WEL propertie gekocht worden het zij alleen een CONDO waarvan 75 % niet meer bewonnd mag zijn door buitenlanders in 1 flat !! anders mag je er niet wonen waar/nietwaar?
volgens een constructie kun je ook kopenmaar het blijft alltijd riskant in dit soort landen
ik zeg altijd kopen is beter dan huren,en met een nononrai kan het niet fout gaan toch!!! en je kunt altijd iemand er in zetten voor verhuur tijdens je afwezigheid om tijdens je aanweifgheid.

vraag ik me toch 1 ding toch af als de buitenlanders die hier als buitenlands nationaliteit levenen ook gaan vertrekken heb ik gehoord dat ze dan eentoeslag meekrijgen/ waar/nietwaar?

retirement visum is een tijdelijk visum?
of bedoel je een m3O vidsa voor jaartje!!

he mario bedankt !!
ja bijverzekeren kan nog uiterlijk 10 jaar daarna ook niet meer dus 20% opbouw extra max ten eenbedrag van plus/min840 euri p jr!!

momenteel ben ik bezig om te kijken hoe ik het beste kan handelenhetkost erg veel tijd als je op zeker wilt gaan.
In novemebr gaik met een maart daro heenendanzieik welwatwe er van vinden hij denk het zelfde over NLdat is GO en gaan :slight_smile: met de never come-backair lines:)))

Er zijn verschillende visa ter betrekking naargelang je behoefte`s heb ik bemerkt.
Dus de gene die met me mee wiltgaan en die geen centemakke heeft kan ik dus voor borg staan eventueel zoinder dat ik extra hoef te betalen!!!

ben benieuwd naar je antwoordt.

Staar iedereen niet blind op je abptje of aowtje,want me tante gaat nu bij 65 jaar ffies1000 euri naar beneden(je zal maar 65 worden hiero,met 2 pyama dagenin het verzorgingstehuis:(
tegek voor woorden maar ik zie genoeg:((dus op naar thailand !!

Klopt, dat is de verwarring.

En voor een retirement visa geldt het evreiste van 800,000 baht op een Thaise bankrekening, of 65,000 per maand inkomen of een combinatie van beide.
Ten aanzien van het verblijf op basis van het huwelijk met een Thai is de mogelijkheid van geld op de bankrekening voor nieuwe gevallen komen te vervallen.

Frankmichel, je hebt het goed begrepen. Een familielid hoeft niet zelf het inkomen te hebben, als jij het maar hebt.

Een visa is altijd tijdelijk. Je moet ieder jaar om verlenging vragen en laten zien dat je nog steeds aan de voorwaarden voldoet.

super toppie gozer helamaal wee bij gepraat. voorlopig altans !!

hey Mario,

Dus als ik de makkelijkste weg wil nemen is het 800.000 batht storten en laten staan of aanvullen na leeg halen voor voorafgestlede datum,deze weer an tevullen tot 800.000 bath
wat is de rente nu zo`n beetje dan ?

Wanneer ik wil aantonen dat ik voldoende inkomen heb maar niet door werkgever hoe gaat het dan als volgt t e werk?
hetzij bestaand eventueel uit !! respectievelijk
huur ink
rente ink
freelance ink
kopie belasting aangifte en zo ja? door wie verzilverd dus door instantie dat deze inderdaad leesbaar is internationaal,en kan voor VOl aangezien wordne?
wie heeft daarin ervaring?

idee!!

Als ik kan aantonen dat ik uit thaise inkomsten later 80.000 bathe heb p mnd,stelt dat dan ook onder de voorwaarden dat ik kan blijven.? en moet ik dan steeds terug naar europa?
ik laat me immers uitschrijven dus naar mijn idee moet ik dan naar de thaise ambassade in thailand voor Visum?

het zijn maar ideeën!!! het is zonde om geld ongeroerd met een beetje rente zo te laten slabakken voor een paa simpele procentjes:(???
ik vind 800 duizend nog steeds veel geld! !

Let me know pls

mazlle mannen

en weer bedankt alvast Mario voor je begrip en aandacht

fm

dit is ook een tip !! alles onder 1 dak !!

Voor de optie van 800,000 baht moet het geld steeds minimaal 3 maanden voor de aanvraag van de evrlenging van je verblijf op een Thaise bankrekening staan. Momenteel krijg je geloof ik niet zo erg veel rente.

Met een inkomen van 65,000 THB hoef je geen vermogen op de bank te hebben. Dus geen probleem. Voor verlenging van je verblijf hoef je niet terug naar Europa, kan gewoon in Thailand.

Voor inkomen uit Thailand zelf gaat de immigratie dienst uit van de Thaise belasting aangifte. Voor inkomen uit het buitenland moet je naar de Nederlandse ambassade. Deze stellen dan een verklaring op over wat je inkomen in Nederland is (en uit eventuele andere landen). Het gaat er om wat de Nederlandse ambassade als bewijs van inkomen accepteert. Meestal zijn dat de jaaropgave van werkgever of uitkerende instantie.

hallo,
Ook wij willen (nederlands stel) naar thailand verhuizen en wonen en werken daar wie weet nederlandse bedrijven die ook in thailand een bedrijf hebben. Om eventueel voor het bedrijf in nederland te werken enzo uitgezonden te worden naar thailand. Dat het moeilijk is weten wij maar wie kan ons verder helpen???
Groeten Helmar

ik zou daar maar mee opletten om te werken in thailand,want je pakt het werk af van het thaise volk,en sommige thaien zyn daar zeker niet tevreden over!!!je kan proberen,maar ik denk dat het wel een beetje gewaagd is!!!

hallo ik ben richard ik wil voor mijn zelf beginnen inthailand mijn vrouw wil een restaurant en ik wil op het land weken mais en rijstvelden werken op eigenland moet ik een werkverguninghebben richardzwebe@hotmail.com

Als je op het land wilt werken om rijst te verbouwen enzovoorts zul je eerst een stuk land dat daartoe geschikt is moeten kopen of huren. wil je het land kopen moet je uiteraard eerst eigendom daarover verwerven. dat kan in thailand alleen maar als je vrouw thaise is en de grond op haar naam komt te staan. als julle beide van niet thaise afkomst zijn, dan moeten jullie huren. dan is de vraag of jullie voldoende inkomen genereren om een verblijf te kunnen bekostigen in thailand. tevens moet je een werkvergunning hebben om in thailand te mogen werken.