Heb jij wel eens kerst of oud & nieuw gevierd in Indonesië? Hoe bijzonder was het?
Of ga je juist dit jaar naar Indonesië kerst of oud & nieuw vieren?
Breng je stem uit en licht eventueel hieronder toe!
Heb jij wel eens kerst of oud & nieuw gevierd in Indonesië? Hoe bijzonder was het?
Of ga je juist dit jaar naar Indonesië kerst of oud & nieuw vieren?
Breng je stem uit en licht eventueel hieronder toe!
Waar hebben we het over???
Kerst vieren in een land, waar 98% van de bevolking moslim is? Dan ben je bijna alleen en dat viert niet zo lekker.
98% moslim is wel een beetje overdreven het is eerder 85%. De resterende 15 procent kun je verdelen in christenen, boeddhisten en hindoes. Waarvan zo’n 10% christelijk is, op een bevolking van 250 miljoen is dat toch 25 miljoen en dat zijn heel veel kerstboompjes.
De eilanden Flores, Timor, Sumba, delen van de Molukken en een groot deel van noord Sulawesi is overwegend christelijk en daar word uitgebreid kerstmis gevierd met kerk en familie bezoek. Ook in Yogyakarta (en in vele andere grote steden op Java) zitten de kerken overvol, staan er zelfs stoeltjes buiten om mensen toch maar de mis te kunnen laten volgen.
Kerstmis in Indonesië kun je inderdaad niet vergelijken met kerstmis in Europa, maar het is zeker aanwezig.
Wij gaan aankomende jaarwisseling in Indonesië vieren. Weten alleen totaal niet wat we ervan kunnen verwachten, dus we zijn benieuwd!
Sent from my GT-I9300 using Wereldwijzer
Nog meer mensen die met de jaarwisseling in Indonesië zijn?
Sent from my GT-I9300 using Wereldwijzer
Ik heb een keer kerst gevierd op Bali. Met een stel Balinese vrienden ksestversiering uit bamboe gebouwen om het café op te leuken. Voordeel van kerst op Bali is dat je niet weken vantevoren al wordt doodgegooid met kerstliedjes
Een aantal westerse toeristen was ook naar de kerk geweest, maar omdat ik dat in Nederland niet doe, heb ik dat op Bali ook niet gedaan.
Toch wel een goed punt…
Behalve dan, dat men op Bali geen moslim is, maar boeddhist. Althans, de meerderheid.
Nope, op Bali is de meerderheid Hindu
Ik ben ernstig in de war . . . Sorry.
Vorig jaar toen ik vrijwilligster in een yayasan op Bali heb ik daar zowel Kerst als Oud&Nieuw gevierd. Weken van tevoren kwam het brommertje met o.a. speelgoed en snoep maar nu ook met vuurwerk langs en je zag enorm veel kinderen met vuurwerk. Zelfs kleutertjes! Tjee… Voor Kerst hebben we met de kinderen in de klas kerstliedjes gezongen. Zowel in het Engelse als Bahasa Indonesia. Het grappige was dat ze bijv. wel Selamat hari Natal (lied een heel gelukkig kerstfeest) wel het refrein goed konden maar niet het couplet dus die kon ik ze mooi aanleren in hun eigen taal.
Met Oud& Nieuw ben ik niet in het dorp gebleven maar naar een vriendin in Candi Dasa geweest. Daar werd een groot feest georganiseerd maar was meer voor de westerse mensen, vond ik wel jammer. Op 1 januari wel gegeten op het strand met de Balinese buren die ons uitnodigde voor een maaltijd (gewoon met de handjes eten). Later hoorde ik dat in het dorpje waar ik verbleef veel vuurwerk was geweest dus ze doen er wel degelijk iets aan. (er zijn daar geen toeristen of hotels etc)
In 2012 de kerst doorgebracht in Malng op Java en oud en nieuw op Bali. Kerken worden mer kerst streng bewaakt op Java. Verder merk je er weinig van. Oudejaar op BALI (KUTA) aan het strand erg druk. Vuurwerk van circa 19.00 tot 02.00 uur aan een stuk door aan zee. Verder niet zo erg veel te beleven. De receptie van ons tovh niet al te kleine hotel sloot om half twaalf gewoon de bar van het hotel waar slechts een tiental gasten verbleven. Ook de andere hotels weinig te beleven. Alleen in Kuta wat feest.
Kijk ook eens op mijn website www.peterboom.nl bij de foto, s en reisverhalen van 2011/2012
In 2010/2011 oud en nieuw mee gemaak op Sulawesi… Niet echt heel spannend, vuurwerk en na een half uur ging iedereen weer verder met de orde van de dag.
[
Nog niet! Ik hoop het in de toekomst op de Molukken te vieren bij de familie van mijn vriendin.
Een toevoeging op mijn post van afgelopen vrijdag:
Net als voor velen die hier schrijven en lezen is Kerstmis voor mij een echt familiefeest, niet iets wat je met een stel wildvreemde in de lobby van een of ander hotel gaat vieren.
In Indonesië maken wij er een gemakkelijk dag van, van tevoren wordt er steak, kip, vis, frisdranken en bier gekocht. Om een uur of 15:00 wordt in de achtertuin de BBQ aangestoken en rond een uur of 15:30 staat de familie voor de deur. Een praatje en een borreltje onder de veranda, vlees van de BBQ en op de achtergrond muziek, niets bijzonders maar altijd heel gezellig. Aangezien de familie bestaat uit zowel moslims als christenen, worden wij tijdens het offerfeest verwacht bij de andere tak van de familie.
Oud en nieuw vieren is vooral kijken en bekeken worden, In Yogyakarta (en elke grote stad op Java) is “iedereen” vanaf 19:00 met de motor rondjes aan het rijden. De Alun-Alun, Malioboro en alle doorgaande wegen staan stampvol. Toeristen zitten meestal in de restaurantje rond Prawirotaman en Sosrowiyayan, de Indonesische mensen in de warung en kaki-lima. De beter bedelden (zowel Indonesiërs en buitenlanders die in Indonesië wonen) zitten lekker te schransen in de up-class restaurants of gaan naar de besloten fuiven in nachtclubs of hotelbars. Dat kan best wel gezellig zijn, maar zoals zo vaak ligt het aan in wat voor gezelschap je terechtkomt, wij hebben doorgefeest tot het licht werd, maar ook dat er niets aan was en dat we om 1 uur alweer thuis waren.
Nog niet maar staat wel in de planning voor 2014
Wij wonen in manado wat overwegend christelijk is en de feestdagen worden intens beleefd.
Zoals in nederland nu bijna gebruikelijk is lopen sinterklaas-en santa claus hier ook bijna door elkaar heen.
Begin december is het een drukte van jewelste in de grote Mega mall’s, de hele dag file’s omdat de meeste mensen uit de dessa’s, kampongs die in de steden werken nu inkopen doen voordat ze naar hun familie terug gaan om de feestdagen te vieren.
Er zijn alleen kunstbomen te koop en wat er daarbij hoort. In irian yaja waar we eerst woonden kapten we zelf een sparachtige boom.
In de tweede week van december wordt je door de buren uitgenodigd om gezamenlijk het kerstgebeuren te herdenken, het maakt niet uit wat voor geloof je aanhangt. Na het officiele gedeelte wordt wordt er zoals gewoonlijk gezamenlijk gegeten en wat vooral hier opvalt, dat de minderbedeelden ook uitgenodigd worden om te komen eten. Er wordt ook een muzikant ingehuurd om een leuke en gezellige sfeer te creeeren waar ook gedanst wordt.
Op de kerstavond vanzelf sprekend naar de kerk waar het overvol is, waar veel kerkgangers buiten op een tuinstoel de dienst bijwonen.
Thuis wacht je tot dat het klokslag 24:00 is dan komen de buren gezellig langs om wat te drinken en wat hartigs te eten.
De zelfde drukte bij de kerk heb je ook op de eerste kerstdag . Meestal wordt je op die dag door familieleden uitgenodigd of je nodigt ze zelf uit om de kerst gezamenlijk te vieren(het wordt dan meestal een feestmaaltijd) De grote mega malls zijn gewoon open op beide kerstdagen.
Voor oud en nieuw geld hetzelfde drukke en gezellige sfeer, het vuurwerk wordt al in november aangeboden en ook aangestoken.
Voorafgaand aan de avond zelf wordt er al veel vuurwerk aangestoken en wat vooral opvalt is ,dat het bijna allemaal siervuurwerk zijn.
Op klokslag 24:00 wordt het meeste vuurwerk bij de boulevard afgestoken wat een heel mooi gezicht is langs het water.
Op nieuwjaarsdag ook weer veel visite’s afleggen en veel eten.
De feestdagen hier kenmerken zich met het gezamenlijk alles samen delen wat ook te maken heeft met het cultuur.
Het hotel in Bogor wat wij geboekt hebben, blijkt inclusief galadiner, feest en vuurwerk te zijn op oudejaarsavond Moet ik me bij een galadiner net zoiets voorstellen als hier in Nederland? Ik was namelijk echt niet van plan om een galajurk mee te nemen (die heb ik niet eens). We bezoeken daar een kennis met gezin, maar ik weet eigenlijk niet of ik er vanuit mag gaan dat we het met hen mogen vieren…
Via Wereldwijzer app
Het zal geen enkel probleem zijn. Tenzij het een peperduur hotel is waar je dan wellicht uit de toon kan vallen bij andere gasten. Dat zal waarschijnlijk niet zo zijn in Bogor.
Anders is een jurkje snel gekocht voor weinig geld…