Heb jij kerst of oud & nieuw gevierd in Afrika?

Heb jij wel eens kerst of oud & nieuw gevierd in Afrika? Ookal vieren ze geen kerst in het gebied waar je was. Hoe bijzonder was het?

Of ga je juist dit jaar naar Afrika rond de kerstdagen of oud & nieuw?

Breng je stem uit en licht eventueel hieronder toe!

Ik heb kerstmis en Oud & Nieuw gevierd in Ivoorkust en in Angola.

In Ivoorkust was Oud & Nieuw wel apart. Ik had een 50-tal lokale mensen bij mij thuis uitgenodigd de hele avond om te eten, te drinken en te dansen. Een half uur voor middernacht wilden ze opeens allemaal weg omdat ze het niet gepast vonden om ook om middernacht nog bij mij te zijn.

In Angola was Oud & Nieuw duidelijk minder. Het was op een militair hoofdkwartier en het leek wel of voor de gelegenheid alle medewerksters van een lokaal bordeel waren uitgenodigd. Het is ook de enige keer in mijn leven geweest dat ik voor middernacht ben gaan slapen, lekker in mijn eentje, om hier geen onderdeel van te hoeven zijn.

Deze en andere avonturen beschrijf ik in mijn boek “Reizen door landen in opspraak”. En als reizigers onder elkaar op dit forum weten we hoe leuk het kan zijn om sommige feesten elders te vieren.

ik vier al 10 jaar kerst en nieuwjaar in Nigeria, alleen dit jaar niet omdat ik weldra definitief deze democratische westerse dictatuur inruil voor mijn definitief verblijf in Africa.
Ik hou het hier wel voor bekeken…
kerst en nieuwjaar is heel eenvoudig ginder, er wordt rijst gemaakt met veel lekkers en dat wordt dan aan de mensen uit de omgeving gegeven, met enkele flesjes bier en dat is het zowat, en met nieuwjaar wordt er een beetje vuurwerk afgestoken, en dat was het dan … heel de dag komen er mensen uit de omgeving langs in de hoop wat van de feestmaal te kunnen krijgen… vooral de armen zijn hier blij mee

Ik vier dit jaar voor de derde keer Oud en Nieuw in Egypte. De eerste keer was in Dahab, de tweede keer in Cairo en dit jaar zal ik in Hurghada zijn. Ik verwacht er niet veel van, misschien een beetje vuurwerk, maar over het algemeen voel ik niet echt de behoeft om wakker te blijven, laat staan te vieren. Veel wordt er daar niet aan gedaan…

Ik vier Kerst en oud en nieuw elke keer in Ghana , Ik ben nu ook in Ghana. Bij ons is het kerstfeest wel uitgebreid, eten en drink met de familie en met veel muziek en dans. oud en nieuw gaan veel mensen naar de kerk en daar eten ze ook en ook veel mensen gaan naar een resturant of bar af en toe hoor je vuurwerk.

Heb vorig jaar net als dit jaar kerst gevierd in Kenia. Vorig jaar waren echter mijn oom en tante hier een cottage, dus lagen wij lekker aan het zwembad en ‘s avonds hebben we lekker gebbqt. Dit jaar is hier geen van mijn familie, dus heeft de neef van mijn man een kip gekocht en geslacht en hebben we daar een stoofpotje mee gemaakt. Kip is hier een feestmaaltje, dus was erg lekker en gezellig. Verder is iedereen druk aan het werk. Het leven gaat door, er moet geld verdiend worden, anders is er geen eten…

Via Wereldwijzer app

Al vele jaren met vrienden en braaien. Ook dot jaar weer. Met de kerstdagen waten we vrienden in de bus, super tijd gehad, veel gelagen en heerlijk gezwommen want het was super heet deze kerstdagen.

anemieke -Thatch22, country guesthouse

We zaten vorig jaar met kerst en oud en nieuw op de Ssese eilanden in Oeganda; vanaf Lake Victoria zag je het vuurwerk in Kampala afgestoken door de grote hotels.

Een keer oud en nieuw in Diani, Kenia gevierd. Onwijs gezellig, ondanks dat er dat jaar geen vuurwerk afgestoken mocht worden. Heel bijzonder om dit buiten in de warmte te vieren.

Ik heb alleen kerst ingevuld, maar oud- en nieuw heb ik dit wisseljaar ook in Gambia gevierd. Blijkbaar heeft het ‘zoveel’ indruk achter gelaten dat ik compleet ben vergeten dat ik oud- en nieuw daar heb gevierd. Beide feestdagen vond ik dus niet veel voorstellen. En heb een gewone maaltijd op en ben beide dagen lekker vroeg gaan slapen. (al vind ik deze donkere feestdagen dagen in Nederland ook niet zo heel veel aan)

Wij hebben al vele feestdagen op diverse plaatsen in Afrika gevierd (of niet, zie boven) maar een is ons toch wel heel erg bijgebleven: na een trip van meerdere dagen door Ethiopie en het noorden van Kenia in een groep met motorrijders en een vrachtwagen kwamen wij op kerstavond aan in Loyengalani aan lake Turkana, met het eind van al onze voorraden in zicht. enkele lokale jonge kerels waren met ons meegereisd gedurende enkele dagen vanaf de grens tussen Ethiopie en Kenia, waarvoor ze geen bijdrage hoefden te betalen en ook mee mochten eten met de maaltijden van de groep. Zij gaven aan dat ze iets terug wilden doen; er was in Loyengalani door ons niets te eten te vinden geweest, maar zij konden voor ons aan vers geroosterde vis komen, hadden echter natuurlijk geen geld en wij waren inmiddels moe en bezig kamp te maken bereid hen geld te geven om dat eten voor ons dan maar te regelen. Ze noemden nota bene nog de Kerstgedachte (het waren katholieke jongeren, die we bij een missiepost hadden meegenomen). Onze kerstmaaltijd dat jaar bestond uit een zongedroogd viskarkas per persoon, waarvoor wij wat meer dan een gebruikelijk maandloon voor die regio hadden neergeteld; het is wel een kerstmaal wat ons voor altijd bij zal blijven.
De kerstgedachte bij deze jongemannen bleef echter levendig: de volgende dag kwamen ze langs om een bijdrage te vragen voor hun Kerstfeest met de familie. Wij hebben dit verzoek vriendelijk doch beslist afgewezen.
Chalmer
www.pacci.nl