Halong Bay

Hallo allemaal,

Dankzij dit forum heb ik al veel nuttige informatie opgedaan voor mijn reis door Vietnam. Een van de dingen die ik sowieso wil doen is een trip naar Halong Bay. Er zijn ontzettend veel mogelijkheden, ik zie door de bomen het bos niet meer. Heeft iemand een goede tip?

Waar ik naar op zoek ben: een tweedaagse trip vanuit Hanoi, dus met 1 overnachting in Halong Bay. Liefst een middenklasse boot, hoeft niet heel luxe maar wel een prettige kamer (hoeft niet ruim) en schoon/zonder ratten. En dan zoveel mogelijk van de rotsen zien: liever een groter rondje varen dan dat er allerlei grotten worden bezocht. Budget: 160 dollar pp (we zijn met twee personen).

Alvast bedankt!

Vriendelijke groet
Carolien

Beste Carolien,

Ik ben zelf nog niet naar Vietnam geweest, wij gaan pas in februari 2013, dus ik kan helaas nog geen ervaring met je delen. Wij hebben alleen wel al een trip naar de Halong Bay geboekt voor 1 nacht en 2 dagen. Wij wisten ook echt niet welke cruise we moest boeken, dus ik heb het aan ons hotel in Hanoi (Hanoi Serene Hotel) gevraagd. Zij kwamen met een aantal middenklasse boten. Uiteindelijk hebben we gekozen voor de V’spirit cruise, de website is http://www.vspiritcruises.com/.
Voor $ 150 p.p. hebben we een kamer met privé balkon, badkamer met douche en warm water. Ook is dit inclusief transfer naar en van Halong Bay en eten, excl. drank.
Dit is een middenklasse boot met nieuwe boten en volgens mij heeft de nieuwe boot uit 2012 alleen kamers met balkons, zoals ik het kan lezen op de website.

Wellicht heb je er wat aan.

Veel plezier met de voorpret en een goede reis

1 like

Voor Halong Bay geld eigenlijk kijken welk programma je aanstaat en dan maakt het niet uit waar je boekt .
De naam van de boot staat eingenlijk voor een programma.
De een heeft kookcursus de ander karaoke enz.
En 2 dagen is lang genoeg voor daar. Halong Bay is schitterend maar na 2 dagen heb je het echt wel gezien , 1 dag zou ook zelfs nog wel kunnen.
Zelf hebben we ook 1 overnachting gedaan, is ons ook goed bevallen. (geboekt bij de Sihn Toerist).
iemand die ik ken is er een paar dagen geleden geweest , 3 dagen (2 nachten op de boot) vanaf cat ba met een prive boot.
Maar dat was ze tegengevallen omdat het te lang was.

Succes met je keuze, gewoon kiezen welk programma je aanspreekt.
Groetjes Ingrid.

1 like

Dank voor de tips! Nog een kleine vraag: is het jullie gelukt om af te dingen? Lees overal dat dit zou moeten kunnen, maar heb geen idee in hoeverre dit ook via de mail gebeurt.

Weet ik eerlijk gezegd niet. Ik zal wel dom zijn, maar ik heb gewoon de prijs geaccepteerd die ze aanboden.
Daarna nog beetje op internet gekeken en prijzen waren vergelijkbaar, dus dacht dat het gewoon standaard was.

1 like

Wij hebben van te voren via internet geboekt en gewoon de prijs betaald die ervoor stond. Ik weet niet of je af kunt dingen en zeker niet of dat van te voren kan, misschien als je hem daar pas boekt.
Wij hebben alleen Halong Bay en de Sapasisters en de Easy Riders van te voren geboekt. Die eerste 2 omdat het de eerste dagen was en we de sapasisters niet wilden missen, en de ER omdat we dat niet wilden missen en een andere startplaats hadden (Nha Trang).
Bij allemaal hebben we niet afgedingd.
De Easy Riders en de Sapasisters waren trouwens de absolute hoogtpunten van onze reis.

1 like

Hoi Willemijn, ik vroeg dit vooral vanwege jouw bericht. Je schrijft dat je voor 300 dollar een kamer met private balcony hebt; dat kost op dit moment 378 dollar bij V Spirit Cruises volgens de site. Een normale deluxe kamer kost 278 dollar. Ik dacht dus dat jij om een lagere prijs had gevraagd oid. Mogelijk hebben ze de prijzen verhoogd.

Hallo Carolien,

Ik denk Ingrid het goed heeft verwoord;

De boot bepaald de route en niet andersom.

Zou me eerst verdiepen wat ik wilt zien en doen.

Wil een cruise rond Cat Ba of naar Bai to Long.
Wil je een grot bezoeken of niet.
Wil je veel zwemmen en kajakken?

Wanneer je daar uit bent dan kan je een boot zoeken en dan prijs en kwaliteit van de boten vergelijken.

Ben het ook helemaal met Ingrid eens, dat 3 dagen ( dus 2 nachten wel lang is voor Halong ).

Maar ik ben er zeker van dat je met jouw budget van 320 usd ( dus voor samen voor 2 personen) een mooie boot en route kunnen vinden.

Afdingen

Ik denk dat je wat van mij hebt gelezen, en ja, ik probeer het altijd en het lukt regelmatig; van 10 heb ik 9 maal wel iets verdient.
Kan variëren van wat consumptiebonnen, een diner, of korting.

Wat ik dus doe is nooit een boeking doen via het boekingsformulier op de site.
Dan conformeer je je meteen aan de prijs en voorwaarden.

Ik neem contact op met het bedrijf, staat altijd wel ergens iets van " contact us ".
Schrijf dan heel nederig, dat ik via Google op hun site ben gestuit op een mooie reis die ik graag zou willen maken, maar het een beetje te hoog is voor mijn budget.

Heb ook goede reviews gezien over hun op internet en vraag dan of er voor mijn datums misschien ook "promotions "zijn voor mijn datums die ik misschien gemist heb op de site, zodat het toch haalbaar is voor mijn budget, en zo ik deze trip toch met jullie kan maken.

Ik krijg dan altijd een leuk antwoord terug, variërend van:

Sorry Mr. Ton, but we have fixed prices.

Andere
Hetzelfde, maar dan komen er wat kortingen op het transport en een drankvoucher voor 5 consumpties pp bijv.
En in het vervolg van de mail , dat ze dan hopen dat je dan wel de keuze voor hen maakt.

Ik denk maar zo , niet geschoten is altijd mis.
En ik vind het altijd wel leuk dat ik de moeite niet voor niets heb gedaan, ook al levert het maar 5 biertjes op, is nog altijd beter dan ze te betalen.

Geven ze je geen korting, en je wilt die trip echt, dan gewoon boeken, maar dan heb je het geprobeerd.

gr.
Ton.

Wij zijn afgelopen augustus 2d/1 n met Alova Cruise geweest. Mooie boot, zeer goed eten.
Wij hadden dit gevonden door dit berichtje. Iedereen die via deze site www.alovacruise.com een tour boekt krijgt met de promocode DRIEKENKWEP 15% korting,
Wij hebben 106 dollar p.p betaald.

Beste Carolien,

Raar dat er zo’n verschil zit in de prijs, dat was me toen ik de cruise boekte niet opgevallen. Wellicht omdat ik het via ons hotel heb geboekt dat zij een goede deal hadden, of hebben ze inderdaad de prijzen verhoogd.

Het kan natuurlijk ook aan de periode liggen waarin je wil gaan. Ik ga eind februari, dan is het volgens mij nog fris in de Halong Bay en kan je niet zwemmen. Dit kan ervoor zorgen dat de prijzen misschien lager zijn?

Ik weet het ook niet hoor.

Ik heb in ieder geval de volgende quotes van ze gekregen eind juni, wellicht heb je hier nog wat aan:

V’Spirit cruise: is one of the best deluxe cruise in Halong Bay now, it’s quite new with spacious cabin (if you compare with other cruises), at the charge of USD 130 per person, plus USD 20 if you would like to have cabin with private balcony.
  1.   Alova Cruise: is also good one, at USD 120 per person.

2.   Dragon Pearl Junk: is very good one, belong to Indochina Junk company which is very famous in organizing Halong tour but it’s also very easy to fully booked. It costs USD 159 per person.

3.   Galaxy cruise: at USD 125 per person

Hoi, wij waren met A classe, voor 180 dollar voor 3 dagen. En zo zie je maar hoe persoonlijk het is, want wij vonden het heerlijk om de tijd te hebben en zouden 2 dagen echt veel te kort hebben gevonden . Echt een prachtige cruise!!

Hoi Willemijn,

Dank voor de extra info. Uiteindelijk hebben we gekozen voor een ‘normale’ cabin, voor 124 dollar pp. Het afdingen is niet gelukt, ik kreeg wel een fles champagne aangeboden maar daar was het me niet om te doen. Ik lees overal goede dingen over V’Spirit Cruises dus ben blij dat ik daarvoor heb gekozen.

Groet
Carolien

Ik ben mij ook al wat weken aan het oriënteren en durf maar geen beslissing te nemen. We gaan in december, dus ik ben ben band dat als ik boek dat het weer misschien erg tegen valt, dus twijfel ik of ik het daar zal boeken.

Daarnaast wil ik graag een klein bootje met zo min mogelijk mensen en vooral rust. Ik wil geen boot dat iedereen savonds zit te feesten en kotsend terug komt, een beetje romantiek zou niet verkeerd zijn…

Ik kan het alleen echt niet vinden…

Hoi Ivo, lastig he? Dat vond ik ook. Maar ervaring leert dat bij elk hotel ze dolgraag de trip voor je aanbieden en dan kan je zeggen hoe je het wilt, ook kan je dan afdingen en haal je er vaak nog heel wat van de prijs af. Als ik het nu opnieuw moest doen zou ik alles gewoon in Hanoi boeken. Wil je toch graag vantevoren wat vastleggen dan kan ik zeggen dat A-classe en vegatravel goed zijn.
En nogmaals wij vonden 2 dagen te kort en waren blij dat we 3 dagen hadden geboekt!!

Bedankt voor het advies. Ik denk dat ik in Hanoi inderdaad maar verder moet zoeken. Heb wel even gekeken op de websites van de aanbieders welke je hebt genoemd, maar in beide gevallen zijn dit redelijk grote boten met meer dan 10 kamers. Dat betekend dat je dus met minimaal ca 20 man op een boot zit. Ik wil echt wat intiemers :slight_smile:

Hallo Ivo,

Ik heb al je eerdere reakties even doorgelezen, en zag ook dat je al vanaf april bezig bent met Halong.

Ik zag ook dat de boten van "Indochina "je bevielen.
Maar je had twijfels?

Deze kan ik je weg nemen, want dit is een gewoon een betrouwbare charter voor Halong Bay Tours.

Na diverse posts van je gelezen te hebben, zou ik het zo doen.

schrijf een mail naar "Indochina Junk " en vraag dan de prijzen op van de diverse boten.

Persoonlijk zou ik een route kiezen voor “Bai tu Long” en dan vragen naar de boot en prijzen en je wensen kenbaar maken.
Houd wel even in de gaten dat hoe kleiner de boot , hoe hoger de kosten van overnachting en hogere prijzen van drankjes.

Kan ook andersom, een goedkope boot kan ook hogere prijzen vragen voor drankjes, om de goedkopere prijs van een hut te compenseren.

Misschien iets als dit.

http://www.indochina-junk.com/?page_id=2035

Ik weet de prijs niet, maar die kan je opvragen via

http://www.indochina-junk.com/?page_id=301

Zou iets in deze geest vragen.

Hello,

I did found your company on internet, and some trips did look very well.

I am interrested in a tour in Halong Bay.

I want a small boat, max 5 cabins to Bai Tu Long for 2 days and 1 night.
Maybe this boat ?

http://www.indochina-junk.com/?page_id=301

Can not find the rates on your site.

Do you have more options , and give me please a rate, , iternary , boat name, transport from Hanoi and back options. aso.

Ik weet dat mijn engels niet zo goed is :frowning: , maar dit word wel begrepen hoor.

gr.
Ton.

Hey ton,

Bedankt voor je reactie. Volgends mij is je Engels prima zolang je je maar verstaanbaar kan maken.
Ik heb enkele operators gemaild, dus ben benieuwd of ze zullen zakken in de prijs.

De angst die ik heb om te boeken is puur het weer, we gaan in december. Het kan prachtig mooizijnmaar het kan ook gieten… en dan vind ik 400 euro veel geld voor een trip waar je alleen maar binnenzit, of sterker nog, niet eens uit vaart :nadenken:

Dus ik denk er nog even over na

Gr Ivo

Hallo Ivo,

Bedankt dat je mijn engels niet al te slecht vond,
Ik correspondeer al jaren met ZO Azië en inderdaad ze begrijpen me.

Met het weer heb je natuurlijk een punt.
Dit heb je niet in de hand, en dan is vooraf boeken een nadeel.

Zelf ben ik 2 maal in december in Halong geweest en heb er geen druppel gezien.

Maar ben , volgens de statistieken, ook wel eens in Panh Thiet geweest, in januari, de droogste maand en heb daar 2 dagen non stop regen gehad. Zijn toen, hadden nog 2 nachten over, naar Saigon gegaan om de regen te ontvluchten.

Hier 2 foto’s van toen voor het idee.
En ja, zo zag het strand van Panh Thiet er toen uit in januari 2010 geloof ik.

packerd bell fotos 676.jpgpackerd bell fotos 678.jpg

Ik kan je daarmee niet adviseren, want ik heb het weer niet in de hand.

Wat ik wel weet is dat je een regenachtige cruise in Halong hoogstwaarschijnlijk kan vermijden , wanneer je deze daar boekt.
Dan heb je de meest aktuele weersverwachting.

Nadeel is dan dat je misschien niet de gewenste cruise kan boeken, die je nu op het oog hebt omdat ie volgeboekt is.

Wil richting Cat Ba, dan kan je nog wel een cruise vinden; 85% gaat die richting op.

Maar richting Bai To Long word het wat moeilijker o0m een boot te vinden dan die wat kleiner is.
Aanbod is nu eenmaal klein voor boten van rond de 10 passagiers.

Moeilijke keuze, en denk dat je dit wel even in de groep moet gooien , want daar kan niemand anders je mee helpen.

Ben wel benieuwd naar de offertes?

gr.
Ton.

Hoi,

Ik heb begrepen dat als het regent in december het vooral ‘buien’ zijn… wel heftig, maar vooral kort. De boten worden in december zelden in de haven gehouden door het weer.
ik denk dat ik het dan maar positief moet insteken en de gok moet wagen, dan maar met het risico dat we een sweater aan moeten doen.

De prijzen variëren. Ik heb nog geen antwoord van Indochina. maar de prijzen van de organisaties (die overigens ook reclame maken voor de indochina boten) zijn rond de 150 tot 200 dollar pp voor 1 nacht en rond rond de 250 pp voor 2 nachten. Ik denk dat we voor 2 nachten, ofwel een 3 daagse trip gaan… Je bent toch al 2x een halve dag kwijt aan reistijd vanuit Hanoi. Wat ovderigens ook weer een frustratie is… ik ga liever op eigen houtje naar Halong en betaal wat minder voor de trip, maar dit is zo goed als, niet mogelijk.

Wanneer ik meer informatie krijg (of een keuze maak) zal ik het hier posten.

Ik heb een week lang redelijk intensief mail contact gehad met een stuk of 5 aanbieders en heb zojuist de knoop doorgehakt en geboekt!
De keuze is gevallen op de Prince 2, via indochina Legend. Ze waren qua prijs en qua uitstraling (professioneel) in mijn ogen het beste.

Zit wel een flink prijskaartje aan; 558 dollar voor 3 dagen, 2 nachten.
Maar je hebt er wel een boot voor die als het goed is de rustige plekken wat meer opzoekt en er zijn maar 4 kamers, dus het zal aan boord niet al te druk zijn.

http://www.indochinalegend.com/prince_cruise_halong_bay/88/624

Ik hoop op mooi weer en een mooie trip :slight_smile: