Hallo Naomi,
Ik ben ook in Bai Tu Long geweest; wel weer met een prive boot.
Is inderdaad minder touristisch, maar wanneer je de tijd hebt en avontuurlijk bent aangelegt een goede optie, heb ik toen der tijd ook aan geert medegedeeld.
Denk wel dat je dan je je wel wat moet aanpassen aan het sanitair ter plaatste .
Het vervoer er naar toe is ook niet wat je gewend bent in Nederland.
Maar blijft een keuze van hoe je wilt reizen, maar is wel een mooie omgeving.
Nu even de prijs van 142 euro van de boot van Ronald.
Met deze prijs is niets mis, bedenk even dat alles in dollars gaat in Viet Nam en met de huidige koers volgens mij een zeer nette prijs.
Is voor deze tour goed, denk ook dat ronald niet de grotten gaat bezoeken als ie slim is ( veel te druk ).
Dan maar luieren of kajakken; grotten in Phong Nha-Kẻ Bàng zijn veel mooier volgens mij.
Maar even over het afdingen en prijzen voor trips.
Of je nu een treinticket koopt of een hotelboeking maakt even geen verschil in het volgende voorbeeld.
Je moet je bedenken dat Viet Nam een communistisch land is en alles van de staat is.
Betekend dat van alle bedrijven minimaal 51 % in handen is van de staat.
Dus wanneer bijv. het ministerie van vervoer bepaald dat een treinticket van Hanoi naar Hue 100 USD moet kosten, betekend dus dat ze 100 dollar willen ontvangen per reiziger.
de 49 % moet deze prijs betalen aan de overheid en stelt daar hun prijs op vast.
Het ene reisbureau neemt genoegen met 10% en het ander met 25%.
Verschil kan zitten in service, comfort ( bedrijven kopen dan eigen treinen om de prijs omhoog te krijgen; Victoria bijv. )
Daar zit de onderhandelingsruimte.
Blijft natuur staan dat wanneer je een bepaalde boot wilt in Halong Bay en een bepaalde route, je hotel deze niet kan garanderen bij aankomst bij het hotel.
Is er een annulering dan heb je geluk.
Maar juli is wel een drukke lokale vakantie maand, dus wat is wijsheid?
Vind dus het advies aan Ronald niet verkeerd, leuke prijs, mooie vrij nieuwe boot, voor hem redelijke prijs en overzichtelijk t.a.v. zijn schema.
gr.
Ton.