Halong Bay van tevoren boeken??

Wij gaan 20 juli voor 3,5 week naar Vietnam. Wij starten in Hanoi en gaan vervolgens naar Halong Bay. We willen een 2-daagse cruise maken met een overnachting op een boot. Nu vroegen wij ons af wat het beste kunnen doen? Hier in Nederland boeken, ca. 142 dollar per persoon of in Hanoi boeken.

We hebben op het forum wat berichten gelezen dat in de maand juli en augustus het sneller volgeboekt is…? Met betrekking op Halong bay, maar ook het openbaar vervoer (bus, trein etc.)

Wie heeft ervaring en goede tips? En wat zijn gangbare prijzen voor een 2-daagse Halong Bay cruise?

Hallo R,

Er is altijd wel een plekje op een cruise in de Bay te boeken, maar dit kan een andere keuze zijn dan je in gedachten had.

Of 142 USD een goede prijs is kan niemand beantwoorden omdat je de naam van de boot niet hebt genoemd; deze maakt namelijk de prijs.

Klopt wel dat het wel wat druk is rond jouw periode en veel chinezen die kant opgaan en de kans aanwezig is dat je op een boot komt met reisgezelschappen van chinezen.
Betekend dus wel dat het bijna helemaal op het chinees is afgestemd; ontbijt, muziek, gids enz.
Dus daar misschien even op letten wanneer je dat niet zoekt.

Dus heb je geen voorkeur voor een bepaalde boot en comfort en reisgezelschap, dan kan je ter plekke zeker goedkoper uit zijn.

Wil je een bepaald comfort of engels sprekende touristen of backpackers of een bepaalde boot op een bepaalde datum kan het handig zijn om dit vooraf te regelen.
Let er dan wel op dat de transfers erbij zitten.

Dit kan je ook ter plekke regelen wanneer je dit wilt, maar jouw boot die je op internet gezien hebt kan dan wel volgeboekt zijn.

Deze keuzes zul je dus moeten afwegen.

gr.
Ton.

Hey Ton,

Bedankt voor de info. De boot die we gezien hebben heet Victory Star, als ik jou zo hoor is het niet onverstandig om te regelen vooraf.

Als je nog nuttige tips hebt of must see’s dan hoor ik je natuurlijk graag.
We reizen van Hanoi naar ho Chi Min.

Gr. R.

Hallo R,

Ja, ik denk dat vooraf boeken in een hoogseizoen altijd beter is en je een garantie hebt voor je meest ideale optie om de By te bezoeken.

Ik bekijk het even rationeel.
Er zijn vergunningen afgegeven voor 500 boten die mogen varen in de Bay.

Dit betekend dus ook voor boten die daar met een prive gezelschap varen varen van 2 personen.

Een gemiddelde boot kan rond de 30 personen vervoeren, vermenigvuldig dit met 500 is is 15000 plaatsen.

Bedenk ook even dat er 100 /150 boten zijn voor alleen een dagtrip + 100 priveboten, betekend dus dat er voor meerdaagse cruises ongeveer 300x30 + 2x100 = 6200 slaapplaatsen overblijven en je deze ook even door een gemiddelde cruise van 2 dagen moet delen kom op 3100 slaapplaatsen per dag.

laat ik er nu 200 naast zitten naar beneden, snap je wel dat de keuzes niet echt altijd voorhanden zijn die je ter pekke wilt boeken.

Gemiddeld aantal bezoekers is overigens 6000 per dag ( eerste half jaar 2012 ) aan buitenlandse touristen ( dus incl. de 1 daags cruise ).
Daarom dus mijn advies.

Had ook even gekeken naar je voorkeur en zag dat deze, boeken op hun site duurder is en geen transfer vv Hanoi aanbied zonder meerkosten.
Dus wanneer je dit kan organiseren voor de 141 euro ( = €35 goedkoper excl. transfer) zou ik het dus boeken.
Mits natuurlijk dat je er een goed gevoel hebt bij de verkopende partij.

Over de leuke plaatsen en must see op je route kan ik en vele anderen mensen die ooit in Viet nam zijn geweest je van alles mededelen.

Misschien daarom handig om even je interesses en route te openbaren; is wat handiger?

gr.
Ton.

Ton,

Super bedankt voor alle tijd en energie die je er in investeerd! Denk dat we het vtv boeken,
lijkt me wel de beste optie in dit geval.
Wat de must see’s en handige tips, ik zal even een nieuwe topic posten zo met de route. Als je daar wat in zou willen zetten zou dat geweldig zijn, we gaan al over 2 weken weg en hebben nu 2 overnachtingen en die cruise zo geboekt.
De rest ligt nog heerlijk open.

Groetjes,
Ronald.

Hoi Ronald,

Wij staan momenteel voor exact dezelfde keuze als jullie. Vliegen een week na jullie (27 juli) naar Hanoi en struinen ook het internet af voor een goeie trip (prijs/kwaliteit verhouding, bij voorkeur niet te grote boot) naar Halong Bay. Hebben jullie inmiddels al een keuze gemaakt? Hoor het graag!

Groetjes Kirsten

Hallo

Ik herken de vragen heel erg en ik heb zelf een andere richting besloten op te gaan. Ik zit ook rond dezelfde tijd in Vietnam, we vertrekken binnen 2 weken.
Naar aanleiding van heel veel internet gespeur, gelees en het verhaal van Geert (op deze site) ben ik geswitcht van Halong Bay naar Bai Tu Long . Vele malen goedkoper en minder touristisch. Ik moet er wel bij zeggen dat we dan niet op een fancy boot gaan, maar gewoon met de ferry en slapen op het eiland Quan Lan. Boot is volgens mij ongeveer even duur.

Geen gedoe met uitzoeken van de juiste boot, maar wel wat avontuurlijker om er te komen (denk ik, want ik heb er nog geen ervaring mee :wink: alleen over gelezen). Mensen zijn er heel enthousiast over. Dus als je de menigte wilt ontwijken is dit misschien ook een idee.

Verder zien de plaatjes er van Bai Tu Long ook heel mooi uit. Maar die zijn natuurlijk wel gemaakt met mooi weer. Je hebt ook kans dat er alleen maar regen is en dan is het toch wel zonde dat je zo’n dure boot hebt geboekt. Dit was voor ons ook de reden om het eigenhandig te gaan regelen in Vietnam zelf. Dan kunnen we altijd het roer nog omgooien als het weer tegen zit. Misschien is dat ook een puntje om over na te denken.

Heel veel succes met de keuzes!

Groetjes Naomi

ps ik heb ons hotel gemaild voor informatie over boten en Halong Bay en met je hotel kun je trouwens prima onderhandelen, ook over treintickets etc.
pps kijk even naar het verslag van Geert, die beschrijft het heel enthousiast!

Hey Kirsten,

Wij gaan voor de Victoria Star in Halong Bay. Ziet er voor ons het gezelligst uit en niet te groot. Kunnen je alleen pas over 2.5 week zeggen hoe het is geweest;)

Groetjes,

Hallo Naomi,

Ik ben ook in Bai Tu Long geweest; wel weer met een prive boot.

Is inderdaad minder touristisch, maar wanneer je de tijd hebt en avontuurlijk bent aangelegt een goede optie, heb ik toen der tijd ook aan geert medegedeeld.

Denk wel dat je dan je je wel wat moet aanpassen aan het sanitair ter plaatste .
Het vervoer er naar toe is ook niet wat je gewend bent in Nederland.
Maar blijft een keuze van hoe je wilt reizen, maar is wel een mooie omgeving.

Nu even de prijs van 142 euro van de boot van Ronald.

Met deze prijs is niets mis, bedenk even dat alles in dollars gaat in Viet Nam en met de huidige koers volgens mij een zeer nette prijs.
Is voor deze tour goed, denk ook dat ronald niet de grotten gaat bezoeken als ie slim is ( veel te druk ).
Dan maar luieren of kajakken; grotten in Phong Nha-Kẻ Bàng zijn veel mooier volgens mij.

Maar even over het afdingen en prijzen voor trips.

Of je nu een treinticket koopt of een hotelboeking maakt even geen verschil in het volgende voorbeeld.

Je moet je bedenken dat Viet Nam een communistisch land is en alles van de staat is.
Betekend dat van alle bedrijven minimaal 51 % in handen is van de staat.

Dus wanneer bijv. het ministerie van vervoer bepaald dat een treinticket van Hanoi naar Hue 100 USD moet kosten, betekend dus dat ze 100 dollar willen ontvangen per reiziger.

de 49 % moet deze prijs betalen aan de overheid en stelt daar hun prijs op vast.
Het ene reisbureau neemt genoegen met 10% en het ander met 25%.

Verschil kan zitten in service, comfort ( bedrijven kopen dan eigen treinen om de prijs omhoog te krijgen; Victoria bijv. )
Daar zit de onderhandelingsruimte.

Blijft natuur staan dat wanneer je een bepaalde boot wilt in Halong Bay en een bepaalde route, je hotel deze niet kan garanderen bij aankomst bij het hotel.
Is er een annulering dan heb je geluk.

Maar juli is wel een drukke lokale vakantie maand, dus wat is wijsheid?

Vind dus het advies aan Ronald niet verkeerd, leuke prijs, mooie vrij nieuwe boot, voor hem redelijke prijs en overzichtelijk t.a.v. zijn schema.

gr.
Ton.

Beste lezers,

Wij moeten nog op reis, maar wij hebben Halong Bay wel voor vertrek geboekt. Dit omdat ik veel gelezen heb over de verschillen in boten/prijs-kwaliteit…
Wij hebben vorige week via de originele website van Indochina Junk de Dragon Pearl geboekt, email contact ging prima en hadden na aanbetaling meteen het servicevoucher ontvangen. IndochinaJunk gaat met haar veschillende junks naar de Bai Tu Long Bay en omdat wij hier zeker naartoe wilden gaan en omdat we veel positieve verhalen lazen over Dragon Pearl hebben we besloten om voor vertrek dit vast te leggen. In september weten we of dit de juiste keuze was:)

Gr Irene

Leuk vooruitzicht! Veel plezier met de voorpret! :cheer:

Groetjes, Anne

Hallo Irene,

ik heb net even je boot en route bekeken en ziet er geweldig uit.

ik ben een steenbok en misschien heeft er dat wat mee te maken dat ik van zekerheid hou.
Daarom ook altijd het advies om vooraf de boot en route te kiezen naar je wensen.

Ter plekke boeken zijn de left overs en de annuleringen die wat goedkoper zijn en dus niet altijd aan je wensen voldoen.

Goede keuze.

gr.
Ton.

1 like

De Indochina’s Dragon Pearl hebben wij in mei gedaan: super! Geniet ervan, hoop dat jullie net zo’n leuke trip hebben als wij :slight_smile:

Hoi,

wij zijn net terug uit Vietnam en hebben ter plaatse in ons hotel een cruise naar Halong Bay geboekt met Bhaya Cruises. We waren 180 dollar pp kwijt, maar het was het geld dubbel en dwars waard!!! Veel plezier!

Hi,

Wij hebben het van de week geboekt via Halongbai Cruises. Victory Star,
we zijn $ 149.- p.p. kwijt. Ben zo benieuwd, lijkt mij ook helemaal te gek namelijk.

Waar zijn jullie nog meer geweest in omgeving Hanoi?

Groet,
Ronald.

Hoi,

wij zijn ongeveer 1,5 dag in Hanoi geweest (rondgelopen door het oude gedeelte, langs het meer, Temple of Literature, etc.). Verder hebben we vanuit Hanoi dus 2 dagen Halong Bay gedaan en 1 dag Mai Chau, daarna zijn we weer verder gereisd. Alvast veel plezier met jullie reis!