Wij (stel met 12 jarige zoon) zijn van plan om in de 2e helft van juli als onderdeel van onze reis een retour te boeken van Bangkok naar Hanoi.
Dit omdat we graag Halong bay willen zien.
De dag staat nog niet helemaal vast, maar de vluchten komen allemaal om 8:35 aan.
Ondanks dat ik al het e.e.a. gezocht heb, heb ik toch een aantal praktische vragen.
Is het handig om direct naar Halong afreizen?
Hoe doe je dit het beste? (wat kost de reis van het vliegveld naar de baai, waar regel je dit, en hoe lang duurt het?)
Wanneer vertrekken deze boten? (en rond wat voor tijd meren ze weer aan).
Is het haalbaar en (gezien de aankomsttijd op het vliegveld bij Hanoi) om die zelfde dag in de middag of misschien begin avond nog aan boord te stappen?
Dit om te kunnen plannen of we van te voren, of na de de boottocht nog moeten overnachten in Hanoi (wat ook leuk kan zijn natuurlijk).
Het lijkt me dat we, gezien het schijnbaar grote aanbod van boten, het beste daar kunnen boeken i.p.v. online (om niet veel te veel te betalen).
Wat is een normale prijs?
Boek je aan de kade, of bij hotels (ook als je er niet slaapt)?
Wat is een mooie termijn, om de baai mooi te zien? We dachten aan 3 dagen met 2 overnachtingen. Is dat gangbaar/ kort of onnodig lang?
En hoe veilig zijn dit soort bootjes m.b.t. mijn fotoapparatuur? Voor mezelf ben ik nooit zo bang, maar mijn camera is best kostbaar, dus ik wil niet dat de boel waterschade oploopt of zo. Dus een beetje stabiel mag wel. Al heb ik de indruk dat het een hele kalme baai is.
En tenslotte… wat zijn jullie ervaringen met het weer (regen/ temperatuur) in deze periode?
Slechts gedeeltelijk antwoord, we hebben 't lente 2008 gedaan…
[ul]
[li]Hanoi airport naar Halong is zo’n 3-3.5 uur. Hebben 't op terugreis gedaan, 7 uur Halong weg en 10:30 op airport.[/li][li]Boten komen zo ongeveer allemaal 11 uur aan en 12:30 weer weg. Dus wordt wel beetje krap met jullie schema, 8:30 landen is 9:30 met bagage van airport weg…[/li][li]Transport heen en weer kan natuurlijk met taxi maar in Hanoi zijn ook veel reisbureau’s die boot plus busje heen en weer aanbieden. Goedkoper me dunkt.[/li][li]Programma’s heb je van 2 en van 1 nachten. Meeste is 1 nacht.[/li][li]Het zijn boten van de maat van een Vietnamese jonk, inclusief slaapzalen of -hutten en restaurantje. Zou me dus geen zorgen maken voor camera’s enzo…[/li][li]Weer in zomer lastig te voorspellen. Ik kan me herinneren dat ergens augustus regenseizoen kan beginnen met soms rampzalig weer (vorig jaar nog doden gevallen bij Halong door ondoordachte reisorganisatie/toeristen plus nog extremer weer dan verwacht), maar deze vraag kan beter door anderen beantwoord worden.[/li][/ul]Sukses,
Ik heb een tour gedaan van 2 overnachtingen en 3 dagen op Halong Bay. Dit heb ik geboekt in Hanoi bij een plaatselijk reisbureautje. Het kostte geen drol, ik weet alleen niet meer precies hoeveel want het is drie jaar geleden. Alles zat erbij: transfer, boot, 1 overnachting op de boot, 1 op Cat Ba island (prachtig hotel), een wandeltocht, kanooen, grotten bezoeken, drijvende dorpjes bezoeken, alle maaltijden (erg lekker!). Voor 70 dollar of zoiets. Deze tour was wel 1 van de highlights van mijn reis door heel Vietnam, prachtig! En ik geloof dat eht goede seizoen tussen april en oktober is.
En ik zou je aanraden om ook Hanoi te zien, het is een leuke stad, met mooie plekken, typisch Vietnamese marktjes, frans koloniale invloed, tempels etc. Het Old Quarter is karakteristiek en kleurrijk.
Het ziet er nu naar uit dat we die aankomstdag + de daar opvolgende in Hanoi blijven.
Dat geeft ons de tijd om daar (bij een hotel / reisbureautje ??) vervoer + tickets voor een boot te regelen (3 dagen 2 nachten) en 1 of 2 leuke plekken in Hanoi te zien!
Naast de tip van Old Quarter nog meer tips?
Ngoc Son misschien?
En aangezien we pas in de avond richting Cambodja (uit mijn hoofd rond 20:00 uur) vliegen hebben we tijd genoeg om weer terug te gaan naar het vliegveld (als we idd rond 11:00 uur aanmeren).
Je kunt in Hanoi overal die tickets boeken. Je wordt dan meestal gewoon opgehaald bij je hotel en daar ook weer afgezet. De prijzen verschillen wel nogal. Die van ons was iets van 100 dollar p.p. via blue star hotel. aardige mensen, goed eten en gekayakt en een grot bekeken daar! Was de moeite waard! Wat ik leuk vond aan Hanoi was het HCM mausoleum! bizarr… en water puppets was ook leuk om een keer gezien te hebben, die tempels zijn heel gaaf, maar na 5 weken hadden wij er genoeg gezien dus ngoc son niet echt bekeken. Natuurlijk old quarter idd…
Iig heel veel plezier!!! Vooral met Halong bay is leuk!! En vraag even of dat kayakken er bij in zit want dat is echt prachtig!