Hanoi -> Halong bay

Hoi allemaal,

Ik land om 10.00am in Hanoi. Is het realistisch om dan direct door te gaan naar de Halong bay?

Zo ja, met een tour (waar boek ik die)? Of zelf een busje nemen?

met een tour volgens mij niet… die vertrekken vroeger… eigen houtje?? vast wel, volgens mij was het 4 a 5 uur rijden…

je kunt ook die dag hanoi verkennen en lekker de volgende dag vroeg met een tour erheen gaan. (misschien zelfs wel lekker na een lange vlucht).

groetjus

hoi,

Als je om 10 uur in hanoi landt, kost het een uur voordat je door de immigration dienst en douane. Het duurt nog 40 min met taxi naar Hanoi te gaan. Met de trein lukt het niet meer.
Maar als budget het toelaat, kun je prive tour doen, kost het meestal dubbel, maar dan kan je door hun gelaijk laten ophalen op het vliegveld en rechtstreeks naar HaLongbay. Een beetje afdingen moet het lukken.
Het scheelt wat tijd.

Een willekeurig voorbeeld hoe je naar ha Long bay kan gaan.

Mvgs

Hallo Dospo,

Sara en Traunuoc hebben allebei helemaal gelijk.

Wanneer je land om 1 uur ben om 11 buiten het vliegveld.
De tours in Halong Bay zijn dan al veelal onderweg.

Dus de optie van Sara is in mijn ogen de beste en het goedkoopste.
Die Van Traunuoc kan ook maar dan sta je in Halong aan de kade en moet je een prive boot huren voor een nacht en dat kan vrij prijzig zijn.

Maar het woord prijzig is gevallen en kan er nog zo’n optie bij doen, wanneer je dus echt meteen naar Halong Bay wilt en 2 overnachtingen het ingecalculeerd.

Ook is er nog een goedkopere optie, maar die volgt.

Je land op Hanoi Airport - douane - dan is het iets van 11 uur.

Je kiest voor een 3 daagse reis voor Halong Bay, maar mist de eerste dag ( overdag ).
Deze gaat dan geheel prive, maar je betaald dan wel de gehele som voor de 3-daagse reis.

De clue in het geheel is dat je prive naar Cat Ba reist en daar in de vroege avond je aansluit bij de reis.

Dus
boek een 3- daagse halong By Cruise ( met eerste nacht op Cat Ba ) en de transfer van Vliegveld naar Cat Ba komen er dan bovenop.

Is een dure maar is een optie.

Optie van Sara blijft voor mij dan bovenaan staan, maar alles kan dus, zoals je ziet.

BTW de kosten van de transfer naar Cat Ba ( ook de goedkopere) op deze site.

Laat het maar eens bezinken.

Gewoon lekker aankomen de stad verkennen en een reisje Halong Bay Boeken voor een leuke prijs en dan daar naar toegaan is het verstandigst , volgens mij.

gr
Ton.

Dank voor de snelle reacties.

Tja, misschien hebben jullie wel gelijk. En kan ik beter eerst even Hanoi verkennen en rond kijken daar. Dan kan ik die dag wel een boeking voor een trip doen. Kan toch wel ter plekke daar?

Ik wil daarna de trein naar Hoi An nemen. Kan ik die het beste ook ter plekke in Hanoi boeken? Ik heb niet echt een strak schema, wil alleen weten of die optie er is?

Alvast bedankt!

Hallo Dospo,

Ja, alles kan je daar boeken, zeker als je geen strak schema hebt.
Zou het ook gewoon daar doen; voldoende keuzes.
En voor de trein een kans op een last minute die dus goedkoper uitvalt.

Even wat tips voor een cruise of rondvaart ( 1 dag ) in Halong Bay.

• Ga niet meteen voor de goedkoopste optie.
    Je hebt de kans dat je dan met een reisgezelschap mee moet die louter bestaat uit bijv. chinezen.
    Dus de gids is chinees en aansluiting of conversatie zal niet vlotten. Ze hebben dan misschien enkele plaatsen over en vandaar het prijsverschil.

-Kijk op internet en zoek een maatschappij die hoofdzakelijk europese ( liefst engelstalige ) touristen bediend. Of natuurlijk ook Australische en amerikaanse.

• Ga ook goed voor jezelf na hoeveel dagen daar wilt rondvaren. De meningen lopen hier nogal over uit een. Zelf vind ik 1 dag voldoende, je hebt dan een indruk, een dag meer zie je alleen nog meer rotsen en begint te vervelen ( is persoonlijk; heb beide gedaan; eerst de driedaagse en later de 1 daagse ). Vind wel dat wanneer je Viet Nam aandoet het Halong By een must is.

-Bedenk ook wat je wilt. Neem je een 1 daagse tour sla dan een tour over met een bezoek aan een grot. Zonde van de tijd; 2 a 3 uur ben je dan kwijt ).
Sommige maatschappijen bieden je dan de keuze of grot of kanoen en snorkelen.
Deze keuze heb je ook wanneer je een neemt bij een drijvend vissersdorpje. Daar kan je ook snorkelen en kanoen wanneer het eten bereid word of erna. Je vaart dan dus langer en ziet meer.

gr.
Ton.

Dank voor je reactie.

Dat van een engelstalige gids is iid wel een goede tip. Wat is een redelijke prijs (niet te goedkoop) voor een 1 dagtrip Halong met rondvaart?

Gaat zo’n dagtrip dezelfde dag nog terug naar Hanoi (2x 4uur reistijd?)?

… Wat anders: nog een goede tip voor een leuk en betaalbaar hotelletje in Hanoi?

Nee de ‘dagtrip’ vertrekt om 12 uur en komt volgende ochtend 11 uur weer aan. Je hebt dus altijd 1 overnachting op de boot.

Sukses,

<Erik> & [Sandya]

Hi,

Een dag is wel mogelijk voor de mensen die weinig tijd hebben. Zie een voorbeeld hieronder.

http://www.halongbay-vietnam.com/halong_bay_private_cruise_1.htm

Okay het kan maar of je 't moet willen? Je bent dan 5-6 uur 's middags terug in HB en dan nog 4 uur op de donkere slecht verlichte niet-al-te-snel-weg naar Hanoi? Zou ik niet voor m’n rekening nemen…

Sukses,

<Erik> & [Sandya]

Wat betreft hotelletjes in Hanoi: ik raad het Stars Hotel aan en Ocean Star. Maar ook het Bamboo Hotel vond ik knus. Deze laatste zit midden in het centrum en de andere twee een paar straten verder. Allemaal goedkoop en schoon.

Groetjes, Anne

Hallo Erik,

Je kan een 1-daagse tour nemen.
Traunuoc heeft een voorbeeld aangehaald, maar er zijn er ook die om 11 uur beginnen met varen.

Met een auto is het 3 uur rijden, 11 uur aan boord en dan kom je rond 4 uur weer aan in de haven en gaat rijden naar Hanoi…
Tegen dat het donker wordt zit je op de 4 baans snelweg waar geen scooters en fietsen mogen rijden.
Natuurlijk heb je wel de drukte in Hanoi zelf.

Maar een 1-daagse tour is mij goed bevallen en is een goed alternatief voor mensen die weinig tijd hebben of 1 dag voldoende vinden zoals ik.

Deze tours gaan meestal tot de rotsen die lijken op 2 kippen en dan terug.
Ook bezoek je een drijvend visdorpje en kan je je lunch uitkiezen. Onderwijl kan je zwemmen of wat kayakken; wanner de lunch bereid wordt.

Ook kan je kiezen voor een bezoek aan grotten en lunch aan boord tijdens het varen.
Mogelijkheden genoeg.

Je moet wel het vele rijden op 1 dag op de koop toe nemen.
Maar zoals geschreven de weg is eigenlijk zeer goed voor Vietnamese begrippen.

gr
Ton.