Halong bay 1 dag!

Hallo,

Ik heb even hulp nodig voor ons bezoek aan Halong Bay.
In eerste instantie wilde wij een 2 daagse trip vanuit Hanoi boeken. Dit kan echter niet meer, omdat wij de 2e dag om 15:45 uur met de trein moeten.
Nu heb ik gelezen dat 1 dag Halong in principe ook voldoende is.
Mijn vraag hoe kunnen wij dit het beste invullen?

1. Gewoon een 1 daagse excursie boeken vanuit Hanoi (maar dit vind ik eigenlijk wel heel kort, omdat je om 17:00 uur alweer terug gaat)

of

1. Zelf iets regelen. In de buurt van Halong Bay overnachten en de volgende ochtend terug gaan.

Wie heeft dit al eens gedaan? Hoe moeten wij dit doen? Waar kun je het beste/leukste overnachten?

Alvast bedankt voor jullie hulp!

Claudia

wij slapen 1 nacht op de boot op de halong bay

Hoi Claudia,

In welke periode wilde je ook alweer gaan? Op het moment dat Vietnamezen zelf vakantie hebben, kun je op Cat Ba erg moeilijk een overnachting meer vinden, tenzij je van tevoren zelf iets geboekt hebt. Je kunt je reis wel zelf vanaf Cat Ba terug naar Hanoi boeken. Maar wil je de mooie rotsen zien, moet je toch wel een tour boeken (en dan eventueel slapen op een boot). Ikzelf denk dat de eendaagse tour wel oke is. Je vaart dan toch ook uren door het mooie landschap (ik denk dat je wel vrij vroeg vertrekt?).

Groetjes, Anne

Hi,

Ha Long bay is erg mooi, maar ik vond al na 2 uur genoeg. Want het beeld blijft hezelfde. Dus gewoon doen op 1 dag.

Mvgs

Hoi,

Wij zijn op maandag 25 juli en dinsdag 26 juli van plan naar Halong Bay te gaan. Wij willen absoluut mooie rotsen zien.

Is het geen must om zonsondergang en zonsopgang te zien? Want dat lijkt mij zo bijzonder.

Zo niet, dan is misschien de tour voor 1 dag voldoende.

Hallo Claudia,

Ik ben zelf 2 x in Halong Bay geweest; 1 x met 1 overnachting en 1 x de dagtour.

Zoals Traunuoc al schreef, Halang Bay is mooi, maar begint bij mij en waarschijnlijk ook bij hem na enkele uren al te vervelen. De eerste keer had ik een reis met overnachting.

Je vraagt je waarschijnlijk nu af, waarom dan een tweede keer.
Eigenlijk heel simpel, ik had vrienden omgepraat om mee naar Viet Nam te gaan en vind eigenlijk Halong Bay toch eigenlijk wel een must om gezien te hebben.
I.v.m. het toenmalige aantal reisdagen hebben we Sapa toen moeten laten vallen.
We hadden gekozen voor de dagtour.

Is eigenlijk best een goed alternatief om een indruk te krijgen.
Klopt wel wat Anne-Jitske schrijft; vroeg op veel rijden ( reken toch op 6 uur rijden in totaal ) en dan iets van 4 a 5 uur varen.

Wanneer je voor een dagtour zou kiezen, let dan wel goed op.
Er zijn namelijk ook dagtours met een bezoek aan een grot; deze zeker niet nemen.
Vele hebben dit en ook de meerdaagse tours, gevolg een drukte van belang en bent zo weer 1 a 2 uur verder en je vaart dus niet. Vind ik zelf zonde als je een dagtour hebt.

Over mooie rotsformaties
Met een dagtour kom je, waarschijnlijk alle denk ik ( graag een correctie als dit niet zo mocht zijn ) langs die van de twee kippen. Deze zie je bijna op elke foto bij elke reisorganisatie.

Met een meerdaagse trip spreid je natuurlijk het reizen over de weg over twee dagen en je kan dan zelf met de kano wat varen, snorkelen en je hebt de zonsondergang.

Ik vind het moeilijk je te adviseren omdat ik je interesses niet echt ken, maar schrijf wel eens meer; kijk wat op Youtube en bedenk dan wil ik dit 24 uur in het echt zien ( bij 1 overnachting ) of is 4 uur voldoende?

succes met je keuze.

gr
Ton.

Kies je voor

1 like

Lastig dus, de keuze. Het liefst doen we wel de overnachting, maar dan komen we pas rond 17:00 uur in Hanoi. Of weet iemand een organisatie die rond 9:00 uur vertrek?

Met eigen vervoer kom je op Cat Ba uit, heb ik uitgezocht. Hoe is de omgeving daar?
Vaar je dan ook langs alle mooie rotsformaties?

Iemand hier nog tips over?

Claudia

Hallo Claudia,

Inderdaad een moeilijke keuze.

Moet je bekennen dat ik alleen een overnachting heb gehad op Cat Ba, maar dan op de boot.
Om het eiland zelf te bekijken kwam ik niet verder dan een vissersstadje, waar je dan naar toe kon om het avondeten te nuttigen en wat te wandelen.
Dus hiermee kan ik je dus niet echt verder helpen.

Maar wat bedoel je met om 9 uur vertrek?

De meeste boten vertrekken rond die tijd, maar moeten dan wel eerst naar de haven en dan de rit naar Hanoi. Dit kost nu eenmaal zoveel tijd. Die boten gaan nu eenmaal niet zo snel.

Dus een optie voor je, wanneer je eerder in Hanoi wilt zijn is dan de speedboot van Cat Ba en dan met prive vervoer naar Hanoi.
Betekend wel dat je halverwege de tour eruit stapt en dan prive verder gaat.
Meerkosten zijn dan rond de 90 dollar ( voor een gezelschap van 2, elke reiziger meer kost 10 dollar extra ).

Maar dan betaal je de complete tour + het additionele bedrag.

Is een keuze?

gr
Ton.

Hoi Ton,

Wij moeten de treinvan 15:45uur hebben. Dus wil ik rond 9 uur vertrekken vanuit Halong Bay naar Hanoi.

Cat ba hoeven wij niet per se te zien.

Zou je eerder van de boot kunnen om zelf terug te gaan naar Hanoi?
Ik zal eens bij een reisbureau navraag gaan doen.

Het is in iedergeval wel een goed idee!

Hallo Claudia,

Ik snap het waarschijnlijk nog niet helemaal.

Je wilt eigenlijk dus met een tour mee die om 9 uur in de ochtend aanmeert in de haven van Halong Bay?

Ik kan ernaast zitten, maar dit is volgens mij voor 98% onmogelijk.
De meeste mensen worden net wakker en zijn aan het ontbijten en die zouden ze moeten afbreken om van boord te gaan. Zo stel ik het me even voor.

Dus je bent echt tijdsgebonden volgens een schema.

De opties zijn dan de dag tour( is het goedkoopste ) en je ziet echt wel mooie rotsformaties en kan mooie foto’s maken. Lunch aan boord, zelf vis uitkiezen bij een kweker ( lekkere verse kreeft, garnalen of vis ).

Dit kon ik doen, had de hele boot voor 4 personen gehuurd voor een dagtour.
Kosten waren toen 2008, 450 dollar.
Dit alleen voor de boot met bemanning en een kok. Gids hadden we in het pakket. de lunch kwam er bovenop.Evenals het vervoer Hanoi vv.
Totaal iets van 175 dollar pp. in 2008.

Met een dag tour kan je ook tussen mensen komen te zitten ( chinezen bijv. ) waar je geen contact mee hebt. En dus niet kan doen wat je zelf wil.

Met een meerdaagse trip is het gezelschap wat kleinen dus voel je je niet echt alleen ( weet het niet anders te verwoorden op dit moment, maar je snapt het misschien wel ).

Maar mijn advies zou zijn ga voor een dagtrip en vraag bij het bureau de samenstelling of naar het
soort klanten die zij voornamelijk hebben ( europees of aziatisch ).
Geen probleem met de vertrektijd van de trein en toch Halong Bay gezien.

Of een meerdaagse met uitstappen van de tour op Cat Ba en prive terug met speedboot en prive auto.

Laat het budget het toe doe het helemaal prive.

gr
Ton.

Cat Ba zelf is niet zo bijzonder, vind ik. Nha Trang in het klein. De reis er naartoe als je bent aangemeerd is wel heel mooi.

Zelf ben ik vanaf Cat Ba met de speedboot terug gegaan en toen met de bus naar Hanoi. Was wel goed te doen.

Wat betreft gezelschap: ik zat met alleen maar backpackers op een boot waar we wel leuk contact mee hadden. Scheelt denk ik per maatschappij. Wij hadden een lowbudget maatschappij (weet even niet meer hoe die heet) waarbij wel een grot bekeken werd. Maar wij wilden deze niet perse zien en mochten op de boot blijven en hebben een ijsje gegeten met de bemanning. Was ook leuk :wink:

Hoop dat je eruit komt, maar zelf raad ik je een dagtour aan, gezien je verhaal. Dan kom je iig niet in tijdnood en heb je toch een heel mooi stukje natuur gezien gedurende een aantal uur varen (wat wel voldoende is).

Groetjes, Anne

We hebben besloten niet moeilijk te doen en gewoon de dagtour te doen!

Vooral omdat de meeste van julliezeggen dat 1 dag meer dan genoeg is.

Bedankt voor alle informatie!

Hallo Claudia,

Persoonlijk vind ik dit een goede keuze.
Ook gezien het schema dat je hebt, je hoeft je geen zorgen te maken over de trein van 15:45.
Die haal je zo dus gegarandeerd en dus geen gestress.

Vind wel dat je wel moet kijken waar je boekt om samen met Europeanen of gelijkgestemden ( bijv backpackers enz.) de trip te maken.

Geloof dat Sara ook in de verkeerde groep was beland? en dit een enigszins wat jammer voor haar was. Dus onze tip, van mij en zo te lezen ook Anne-Jitske? zou ik toch proberen je daar wat op te oriënteren.

gr
Ton.

Hoi Ton,

Dat is een goede tip! Ik zal zeker na vragen wie met de trip meegaan!

gr,
Claudia