Inmiddels al weer 1 1/2 week thuis.
Bangkok was fantastisch.
Een absoluut hoogtepunt vond ik de fietstocht georganiseerd door absolute explorer.
Met de lokale trein, 1 uur buiten Bangkok.
In de trein ben je de enige westerling.
De lokale bevolking praat meteen met de gids wie we zijn en waar we vandaan komen.
Nederland ligt goed bij de bevolking,veelal worden we nogal eens verward met Russen.
Zij verpesten het toerisme net zoals in Turkije uitzonderingen daar gelaten.
De 80 jarige locomotief komt op gang,en het treinstel is voorzien van houten dan wel kunstof banken.
De ramen staan open en een plafond ventilator draait,de deuren sluiten niet.
Een man die een rode en groene vlag hanteert zwaait de vlag.
Overal vriendelijkheid,en langzaam tuffen we verder.
Bangkok verlaten we hier en daar een highway,de aanvlieg route van het vliegveld en dan rust.
Wat verlaten huisjes bestaand uit hout en golfplaten met toch een satteliet schotel lijken ons aan te kijken.
Kinderen gieren van de lach,de was hangt buiten.
Het landschap verandert in groen met wuivende palmbomen en rijst velden.
Het lijkt wel een film en ik ben blij want na 20 jaar heb ik een cultuur shock gekregen toen we op Bangkok landen.
Het is bloedheet die dag en onze vriendelijke gids vertelt lachend dat we 5km moeten lopen naar de lokale fiets verhuur.
Ik reageer stomverbaasd 5km ?
Jazeker.
Pfff water wordt me aangegeven, moeders de vrouw en de kids lopen de weg af.
Het zweet druipt overal na 500m slaan we links af.
Een lokaal huisje met een open schuurtje geeft mij een big smile,de fiets verhuur winkel.
De gids lacht me vriendelijk toe, ze had me tuk, en iedereen is meteen gek op deze dame.
Wat een vriendelijkheid wat een goede omgang met ons gezin.
Affijn 20 fietsen veel te klein mandje voorop,we mogen kiezen.
Dan maar een dames fiets, denk ik , 5 kg op mijn rug,de kinderen fietsen meteen weg.
Zelfs mijn vrouw die al jaren niet meer fiets rijdt meteen weg.
We slaan wat kronkel wegen in,verhard en onverhard.
Absolute rust,vogels landen in het rijstveld,vlinders zo groot als mijn hand spelen een kleurrijk spel.
Waarom woon ik in de buurt van het botlek gebied denk ik dan?
We maken diversen stops zoals bij een garnalen kwekerij,het dorps hoofd wat lokale winkeltjes.
We eten volgens mijn kinderen de heerlijkste lunch,gemarineerde kippen boutjes,omelet, ect…
We kopen lokaal gebakken popcorn met caramel smaak,ook hier weer is de gehele familie dolblij met de smaak.
Dan maar alle zakken kopen,…
Overal belachelijke lage prijzen en vriendelijkheid ten top.
Ineens wordt ons gevraagd of we weten wat de witte daken verderop zijn.
Geen idee zeg ik, misschien een boerderij.
Een militair kamp was het antwoord.
Toen werd ik stil, tja is dat verstandig na al die onlusten en hoe kijken ze tegen ons aan.
Doemscenario’s vliegen door mijn hoofd.
Geheel onterecht immers nadat de gids met de commandant heeft gesproken komt er een soldaat die meteen kokosnoten gaat plukken.
Holland jazeker die kennen ze,nl het Nederlands Elftal,een lekkere ruige pot tegen Spanje dat waardeerde ze wel.
Er wordt gelachen en links van me staan tientallen doorgeladen geweren.
Er wordt gevraagd of er een foto mag worden genomen.
Mijn vrouw pakt als eerste een stoel en daar zit ze dan tussen de militairen.
Mijn zoon vraagt waarom ze eerst een foto maken.
Dat is gebruikelijk zeg ik daarna schieten ze je dood.
Hij schrikt zich kapot mijn vertaling geeft de nodige lachers.
Ook zij willen met ons op de foto.
Een vrolijk afscheid volgt met een handdruk van de commandant.
Vrolijk fietsen we verder buiten mijn vrouw dan die werd na 5 km onwel maar niet getreurd dan maar een scooter.
Op naar het lokale schooltje wat een belevenis na een korte introductie gaat de Engelse les beginnen.
We stellen ons voor en de namen worden herhaald,we laten op de globe zien waar wij wonen en waar zij wonen.
Het is tijd om terug te gaan, wat een dag en ik dank god op mijn blote knieen dat ik deze dag in mijn leven heb mogen meemaken.
25 km fietsen in 37 graden met een luchtvochtigheid van 89% heeft vermoeidheid opgeleverd.
Voldaan stappen in de met 1 uur vertraagde trein, dat ik wakker ben gebleven is een wonder.
Veelal slapen de toeristen na deze tocht.
Ik geef deze tocht op tripadvisor meteen 5 sterren.
Het drukke Bangkok nadert weer.
We nemen afscheid van onze gids, zij heeft deze dag prima verzorgd en onvergetelijk gemaakt.
[ame="http://www.youtube.com/watch?v=ADZmCFyUhNY&feature=player_embedded"]http://www.youtube.com/watch?v=ADZmCFyUhNY&feature=player_embedded[/ame]
http://www.absoluteexplorer.com/share/fullday.php?year=2010&month=7&day=20&source=folder&albumname
Na gisteren het Konings Paleis,de Klong tour en de Dinner cruise te hebben gedaan is het nu tijd voor een rust dag lees shoppen.
Donderdag met een gids van Co van Kessel nog 2 uur door China Town gelopen hetgeen een aanrader is.
Zaterdag nog even naar de grootste weekend markt en dan 's avonds naar de luchthaven.
Moe maar voldaan vertrekken we naar Nederland.
Het lach met de glimlach achter ons latend misschien tot ziens denk ik.
Ik zal jullie vriendelijkheid missen.
Van onrust heb ik niets gemerkt en ik zou zo weer gaan wat een contrast met enkele maanden geleden toen ik toch bezorgd was.
Ik heb alles zelf geregeld en me verbaasd hoe keurig op tijd alles ging en hoe soepel alles verloopt.
Een glimlach doet wonderen en ik bleef lachen,vriendelijkheid ontmoet vriendelijkheid en woede lijdt tot niets.
Ik vraag me af hoe lang ik ga teren op deze mooie beelden,heel lang net zoals 20 jaren geleden zitten er weer een flink aantal mooie dia’s in mijn hoofd.
Forumleden bedankt voor jullie tips
Gr Searcher