Eerst reis plannen thailand

Hey iedereen, Ik wil voor het eerst een rondreis gaan maken, Alleen.

Nu wou ik dit op vrij korte termijn al doen, Ergens half juni en dan voor een kleine 3 weken.
Is dat een haalbaar doel om het voor die tijd allemaal te plannen?

En wat kost een (enkeltje) bankkok ongeveer eigenlijk? Ik zat net te kijken en kwam uit op ongeveer 400 euro voor een enkeltje

En heeft iemand miss een leuk reisschema al/ of wat hij gedaan heeft? VInd t lastiger dan ik had verwacht dat planenn.

Ik wou de laatste 3 dagen van de vakantie, lekker op t strand rondbrengen, snorkelen en miss een leuk bootripje maken

Dacht te beginnen in bankkok, en daar 3 dagen (2 nachten) te verblijven?

Dacht 4 dagen in chaing mai te verblijven

  • wou daar graag die kookcurus doe (van n bijna hele dag, kan je dat van te voren reserverne?)
  • en ook naar het panda/dierentuin daar
  • en ik wou de watervallen in chain mai begzoeken

dacht de eindigen in Koh Samui (of raden jullie andere strand aan?)
en daar 3 dagen (2 nachten) te blijven

Wat raden jullie nog meer aan? wat is een leuke route?

THanks!!

Reactie in het kort:

Drie weken of nog korter beperkt het aantal bestemmingen. Beperk je dan tot drie, vier bestemmingen maximaal. Bangkok inbegrepen.

Koop GEEN enkeltje. Je hebt een retourticket nodig. Daarbij komt dat een retourticket over het algemeen slechts iets meer kost dan een enkeltje. Tweemaal de prijs van een enkeltje is veel duurder dan de prijs van een retourticket.

Als Bangkok en Chiang Mai al twee van je bestemmingen zijn, zou een derde bestemming bijvoorbeeld Phuket of Krabi en omgeving kunnen zijn. Vanuit deze beide bestemmingen is het goed te doen om als mogelijke vierde bestemming een nationaal park in je reisschema op te nemen.
Zowel Phuket als Krabi zijn met een rechtstreekse binnenlandse vlucht vanuit Chiang Mai te bereiken. Binnenlandse vluchten in Thailand zijn relatief goedkoop en kunnen eventueel online geboekt worden. Bezoek hun websites voor wat prijsvergelijking. De prijzen kunnen erg verschillen vanwege regelmatige stuntaanbiedingen van diverse maatschappijen.

Plezier en succes met de verdere voorbereidingen.

Hey thanks voor je reply!! slimm tip dan neem ik een retour!!

Raden jullie ook aan hotels… maar dan ook die binnenlandse vliegtickets van te voren te boeken?

en ik hoor ook leuke verhalen ook de nationale parken in thailand (en zie dat er meerdere zijn?)
ik ben nietzon held om op n crap bedje te gaan slapen, dus denk dat een dag tour daar voor mij wel leuk zouzijn…
zou ik dat in mn reisschema kunnen passen? en welk park raden jullie dan aan?

En hoeveel dagen is/raden jullie aan om bij het begin in bangkok rond te brengen?

En had nog een aanvullende vraag…

Wou half juni tot half juli gaan, zit wel middenin de moesson dan… is dat dan nog wel aan te raden ? en is alles ‘‘open’’ daar dan?

En heb nog niks geplant, als ik over 1 maand la wil gaan is dat te kort dag? of valt alles zeg maar binnen 2 weken te planne?
stel ik maar nu in 7 dagen mn plannen en boek alles voor 1 juni?

      • Updated - - -

En had nog een aanvullende vraag…

Wou half juni tot half juli gaan, zit wel middenin de moesson dan… is dat dan nog wel aan te raden ? en is alles ‘‘open’’ daar dan?

En heb nog niks geplant, als ik over 1 maand la wil gaan is dat te kort dag? of valt alles zeg maar binnen 2 weken te planne?
stel ik maar nu in 7 dagen mn plannen en boek alles voor 1 juni?

Weer in het kort antwoord/suggesties:

hotels zowel als binnenlandse vluchten zijn makkelijk vooraf online te boeken.

Het boeken van hotels/resorts e.d. is via online boeken vaak goedkoper dan wanneer je ter plaatse op goed geluk een hotel binnenloopt.

Ook binnenlandse vluchten kunnen vaak voordeliger vooraf geboekt worden, echter boeken kort vooraf aan de vluchtdatum biedt minder kans op voordelige aanbiedingen.

Wanneer je de voorkeur geeft aan een ‘open reisschema’ (= zo weinig mogelijk bestemmingen/data vooraf vastleggen), in dat geval is boeken/reserveren in Thailand zelf handiger.

Khao Sok is een van de populairste nationale parken. En zeker in de grotere, populaire nationale parken is accomodatie waar je niet bang hoeft te zijn voor een te krap bedje volop aanwezig.

Voor alles geldt overigens, dat je beschikbare reisbudget een belangrijke factor is voor het bepalen van je reisplannen.

Voor een bezoek aan een nationaal park zoals Khao Sok, kun je gerust twee tot drie dagen inplannen.

Mijn advies voor de duur van je verblijf na àankomst in Bangkok zou maximaal twee dagen zijn. Dat is waarschijnlijk voldoende om wat bij te komen van de vliegreis en om te acclimatiseren.

Wanneer je meer van de stad en/of nabije omgeving (bijvoorbeeld een dagje naar Ayuthaya) wilt zien, plan daarvoor dan een aantal dagen aan het eind van je reis in.

Als je tijdens een weekend in Bangkok verblijft, dan is een bezoek aan de Chatuchak weekendmarkt wellicht de moeite waard.

De drijvende markt BUITEN Bangkok raad ik je niet aan. Ik ben van mening, dat dit een toeristenval is. Weinig authentiek en veel reistijd.

Voor zoiets is het beter om met een gehuurde boot in Bangkok zelf iets dergelijks op te zoeken.

Weer iets anders wat populair is bij toeristen die Bangkok (maar ook bestemmingen als bijvoorbeeld Chiang Mai of Pattaya) bezoeken, is het maken van een georganiseerde fietstocht.

Er is in Bangkok erg veel te zien en te doen.
Gezien het feit dat je totale reistijd slechts beperkt is, is het belangrijk om voor jezelf zo goed mogelijk te bepalen waar je voorkeur naar uitgaat.

De maanden juni en juli vallen inderdaad in het regenseizoen. Dit betekent echter niet dat het in die periode overal in Thailand dagelijks langdurig en hard regent.

Weer is - zeker over een wat langere periode vooraf - niet te voorspellen.

Jaarlijks komen vanuit allerlei landen wereldwijd ook tijdens het regenseizoen horden toeristen naar Thailand om hier hun vakantie door te brengen. Zie dit als een indicatie, dat het met het ‘regenrisico’ over het algemeen wel meevalt.

Maar je kunt ook gewoon pech hebben. Garanties op dit gebied bestaan niet.

Tot slot nog: het organiseren van een reis naar en door Thailand kan zonder problemen kort voor de vertrekdatum geregeld worden.

Thanks voor je uitgebreide reply!!!

met de eerste twee dagen in bankkok… bedoel je dan 2 nachten (En dus 3 dagen) of echt dag 1, dag 2 weg…?

En weet iemand of het Khao Yai Nationaal Park een aanrader is?

Zit nu te kijken welke plaatsen ik allemaal wil gaan zien
ik wil er zon 3-4 weken zijn

Vorral t plannen waar en hoeveel dagen overal is lastig

Chiang Mai, staat zoiezo op mijn lijstje

Ayutthaya lijkt me ook erg mooi

Zou dit een begin van mijn reis schema zijn:

Dag 1 aankomst, tot dag 3 in bangkok (dan vertrekken in de ochtend naar Ayutthaya)
dag 3/4 Ayutthaya (in de avond of ochtend van dag 5 naar nieuwe lokatie)

voor chiang mai, dan 4 dagen uittrekken?

http://www.khaosok.com/package.php?Page_Mode=Luxury Camping

het khaosok park lijkt me indedaad prachitg!! maar tours wel aan de dure kant… 450 euro ongeveer omgerekend voor 3 dagen?
Is dat aan te raden?

En voor t snorkelen, zwemmen en grotten zien… phuket en krabi? (beide ?)

THanks iedereen voor tips!!

Iemand aub :slight_smile:

Hee Casper,

Het plannen van een reis in Thailand is helemaal niet moeilijk. Ik snap dat, wanneer je er
voor het eerst bent, je onzeker bent over wat je moet doen.

Echter: Je reist in het LAAGzeizoen, daarvan moet je de voordelen benutten.

Je schrijft: Vooral t plannen waar en hoeveel dagen overal is lastig. Dat moet je dus vooral
NIET plannen. Kijk ter plaatse of je het gevoel hebt uitgekeken te zijn, en als je dat gevoel hebt,
dan verdergaan. In bussen, trein , vliegtuigen en hotel-guesthouses is plaats zat.
Dan betaal je maar wat meer, maar het zou jammer zijn dat je ergens weg zou moeten waar je het geweldig hebt,
omdat je een ticket in NL hebt geboekt…

Wat ik wel altijd aanraad: Weet vantevoren waar je wilt overnachten, in welk hotel of guesthouse.
Zoals gezegd, het is laagseizoen, dus er is overal plaats genoeg.
Bangkok altijd op het laatst doen, je kunt geweldig shoppen in Bangkok…

Hans.

Thanks voor je reply, Daar zit inderdaad wat in.
helaas heb ik geen ervaring met rondreizen, hoe dat gaat van plaatst tot plaats en het vinden van hotels.
Dus ik vind (ja sorry klinnkt miss een beetje stom) het gewoon zien waar ik ga nog een beetje ‘‘eng’’ Het is wel iets wat ik voor volgend jaar in de planning heb, dan gewoon heel en terugreis boeken en zien waar ik kom.
Dus dit jaar wil ik wel even alles plannen, om zo te kijken hoe dat gaat zon rondreis… En de sfeer te proeven van zon rondreis… en ook een beetje zien/rondkijken hoe dat gaat met mensen die geen hotels boeken.
Thanks voor de tip van bankok

dan zal ik bij het begin maar 1 nachtje in bankkok plannen?

dagvan aankomst, nacht in bankkok om bij te komen en dan volgende dag gelijk naar nieuwe lokatie?
en dan op het eind bijvoorbeeld 3 dagen in bankkok?

Hee Casper,

Je vraagt:Zal ik bij het begin maar 1 nachtje in bangkok plannen?
Ja, prima idee. De volgende avond kun je dan bijv. de nachttrein nemen naar Chiang Mai.

Wat ik bedoel met plannen is: flexibel plannen.
Je koopt een reisgids ( bijv. Lonely Planet of Rough Guide) en kijkt per plaats
waar je wilt overnachten. Dat is belangrijk, hoe lang je in een plaats blijft, laat je afhangen van je gevoel.

Wanneer je dan aankomt in die plaats, kun je tegen de vervoerders
(meestal brommertaxi’s) de naam van je hotel-guesthouse doorgeven.
Dit scheelt je een hoop rompslomp, want als je geen adres weet, gaan zij dat voor jou invullen.
Dan gaan ze linea recta naar het adres wat hen de hoogste commissie betaalt, en geloof mij,
daar wil je 9 van de 10 keer niet overnachten.

De reisgids helpt je ook bij het kiezen van de plekken die je wil zien, en ook bij het bepalen van
je budget. Een reisgids verdient zich altijd makkelijk terug.

In principe kun je bijna altijd op drie manieren van plaats tot plaats reizen. Trein, bus of vliegtuig.
De tickets regel je via je guesthouse of hotel, en als die dat niet kunnen weten ze vaak wel
waar dat wel kan.

Hans

OK thanks voor je uitgebreide replys steeds!!!

Ik ga deze week de lonely planet kopen, Ga dan nu alleen wel van te voren ongeveer plannen in welke volgorde ik de plaatsjes wil bezoeken!
En dan terplekke mn hotels en kijk ik hoeveel dagen ik er wil zijn. (maak alleen een schatting, want mn retour ticket boek ik wel al)

dacht ook aan om 1 x een jungle tour te maken

nu zijn er meerdere nationale parken in thailand
mijn oog was gevallen op
http://www.treetopsjunglesafaris.com/tropical-taster.htm

Heeft iemand ervaring miss met die 3 dagen tour? Is die het waarD?

Hee Casper ,

Khao Sok… Dat is nou typisch iets om niet online te boeken…

Heeft met twee dingen te maken :
Je reist als de moesson reeds is begonnen, dat is op zich niet erg, maar in Khao Sok valt de meeste regen
van heel Thailand, dus ik zou het sowieso per dag bekijken. Toen ik er was, had ik ook slecht weer, en ben
dus een dag later dan “gepland” het meer opgegaan. Het weer is dus de eerste reden om niets vooraf te boeken.

Ter plekke betaal je vele malen minder dan is aangegeven. Ik betaalde voor een dag op het meer 1500 baht.
Had ik er willen slapen, dan had ik 2500 moeten betalen, geloof ik. Dat zijn niet de prijzen die jij aangeeft.
Gewoon goede accomodatie vind je in Morning Mist Resort en/of Art’s Nature and River Lodge.
Prijzen vanaf 500 baht. De trips boek je gewoon bij je accomodatie.

Hans.

oK thanks, wat een goeie tips allemaal!

Dan ga ik me nu alleen focussen op een ‘‘idee’’ route - want ik moet wel mn vertrek en terugreis boeken
Ik neem trouwens aan dat ook de ‘‘gemiddelde’’ hotels ter plaatse te boeken zijn? Ben namelijk niet zon fan van guesthouses… hou wel van een nette/mooie hotel kamer om na een dag rondbanjeren te gaan relaxen

Ik heb net gekeken en een vlucht van bankkok naar chiang mai is heel goedkoop (nog geeneens 40 euro via skyscanner) en dat scheelt dan heel veel tijd
Kan je die vluchten ook nog 1-2 dagen van te voren boeken, of ben je daar dan te laat voor?

Aankomst bankkok
2e dag - vlucht naar Chiang mai
Daarna door naar phuket (ook vliegtuig denk ik?)
Dan in phuket kijken en dan beslissen of ik vanuit daar een jungle tour wil (aan t weer en geld)

Vanuit phuket naar Koh Phi Phi (is n backpackers eiland, maar neem aan dat er ook hotels zijn?)
in Koh Phi Phi 1-2 dagen zijn (beetje snorkelen, zwemmen, boottochtje)
en dan vanuit daar weer terug naar bankkok

Nu vroeg ik me zoiezo af, is koh phiphi de tour waard? of zal ik ipv daar naar een andere plek gaan?

Dan terug naar bankkok en miss dezelfde dag een trip/bus/oid naar Kanchanaburi ?
en dan daar 1-2 nachtjes en dan terug naar bankkok en daar nog zeker 2 nachten voordat mijn vliegtuig terug gaat
Laatste dagen bankkok en miss nog 2 dagen uittrekken voor een bezoekje aan

Je kunt met de trein nog goedkoper naar chiang mai.

Hee Casper,

We hebben nog niet gehoord wat je ongeveer denkt uit te geven per dag.

Zelf vind ik luxe onbelangrijk, en het gebeurt me meer dan eens dat dure hotels een wifi hebben
die traag is of niet werkt, en goedkope guesthouses een snelle.

Nog even over flexibel plannen, ik geef liever een paar tientjes meer voor een ticket, omdat ik, zoals gezegd,
zelf baas wil zijn over mijn planning. Ik ga ergens anders heen, wanneer ik zin heb.

Zoals gezegd, Thailand is het ideale land ervoor, en het laagseizoen het ideale seizoen.

Hans.

Ik zou niet met het vliegtuig naar Chiang Mai gaan. Als je tijd hebt, zou ik vanuit BKK met de trein naar Ayutthaya gaan. Even uitstappen daar, fietsje huren wat tempels bekijken, eten en weer in de nachttrein naar Chiang Mai. Trein is leuk, feestje in de restauratiewagen, raampje open, biertje erbij. En 's morgens relaxed aankomen in Chiang Mai.

Ik heb eignelijk geen flauw idee wat je tijdens zon vakantie uitgeeft, Maar ben ook de afgelopen 2 jaar niet op vakantie geweest.
Maar ik hoopte er met ongeveer 2000 euro te komen (incl retour vliegticket die 600 euro kost). En dacht nu zon 3.5 week te gaan.

Ik hou wel van een beetje gemiddeld hotel, kan zoiezo slecht slapen in gedeelde kamers/oid.

@bjron, das inderdaad ook een leuke tip! Valt ayuthaya dan in een middagje te bezoeken?


En klopt die trein ding dan? - vertrek je vanuit ayuthaya om 21.00 en kom je dan volgende dag 09.30 aan?
En is zon nachttrein een beetje veilig/kan je slapen zonder je bagage gejat worD?

Thanks all!

Met jouw budget heb je geld genoeg voor de iets luxere plekjes. Ik verbleef met de helft van jouw geld in de goedkoopste hostels dus dat moet goedkomen :slight_smile:
Doe in je backback geen waardevolle spullen, dat houd je bij je waar je slaapt. Stop dat een beetje weg ofzo. In treinen in NL wordt ook gejat, zelfde geldt voor Thailand. Maar als je zegt dat je slecht slaapt in gedeelde plekken wil je misschien toch liever vliegen?

@ilse84, voor de iets luxere plekjes [emoji1]! Hiervoor kun je heel prima rondkomen in 3,5 week. Ik was samen met mijn vriendin €2500 kwijt voor 5 weken ZO-Azië.

@casper23, kijk of je een soft-berth boven kunt boeken. Je backpack ligt dan aan je voeten dus lastig te bereiken voor een dief. Ik stopte zelf mijn waardevolle spullen (telefoon, portemonnee, e-reader) onder/naast mijn kussen.
Voor wat betreft de treintijden, dit zou kunnen kloppen. Ik geloof dat wij de trein van 20.00u hadden in Ayutthaya.
Een middag is prima om je te vermaken daar!

Hee Casper en Bjorn,

Die tijden van de nachttrein kloppen…

Wat ook leuk is, de anderhalf uur van Bangkok naar Ayutthaya in de 3e klasse reizen, tussen
de gewone Thai in, op houten banken. De reis duurt maar kort, maar denk je eens in, sommige Thai
moeten daarna nog een uur of tien…

De kosten zijn (waren) 15 baht !

Hans.