@casper, wat ook handig kan zijn, is dat je een Thaise simkaart koopt. Je kunt dan behoorlijk goedkoop internetten (als je geen wifi hebt) en je kunt mensen evt. jouw Thaise nummer geven. Dat kan soms handig zijn.
Ik heb bijvoorbeeld zo in de nachttrein van Hanoi naar Hue mijn hotel geboekt [emoji1]
Thx voor de leuke tips!, Ja ik moet even afwegen of ik wil vliegen en ayuthaya overslaan. Of dat ik toch de nachttrein pak en dan wel langs ayathaya ga. Even op lopen googlen en lijkt me wel een hele mooie stad!
Ik dacht trouwens geen backpack, maar n rolkoffer mee te nemen is dat handig? (heb namelijk geen backpack), en wat doe je met je koffer als je een dag ayathaya ingaat? Kan je die ergens ‘‘veilig’’ stallen? (miss waar je je fiets huurt?)
En tickets enzo voor de trein, kan je dat op de dag zelf kopen?
en is Ayutthaya in een einde ochtend/middag te verkennen? Of is het dan leuk als je daar ook een nacht blijft slapen de hele volgende dag heb en dan die avond de nachttrein naar chiang mai?
Zit nu al een beetje te kijken naar welke datum ik exact ga, heb n maand vakantie… dus ik dacht 3.5 week te gaan… dag of 25? (exclusief vliegreis)
wat vinden jullie van mijn verdere planning
Aankomst bankkok
2e dag - vlucht naar Chiang mai
Daarna door naar phuket (ook vliegtuig denk ik?)
Dan in phuket kijken en dan beslissen of ik vanuit daar een jungle tour wil (aan t weer en geld)
Vanuit phuket naar Koh Phi Phi (is n backpackers eiland, maar neem aan dat er ook hotels zijn?)
in Koh Phi Phi 1-2 dagen zijn (beetje snorkelen, zwemmen, boottochtje)
en dan vanuit daar weer terug naar bankkok
Raden jullie koh phi phi aan? Of miss na phuket een andere plaats?
en weet iemand hoe i kdan (als t kan met vliegtuig) vanuit welke plaats ik dan weer naar bangkok kan terugvliegen?
en Kanchanaburi een andere stad dichtbij bankkok, is die het waard omdaar een nachtje te verblijven?
en hoor ook veel over krabi?
Ga ook toch de 1e 2 dagen (en dus 2 nachtjes in bankkok blijven) - denk dat ik dat nodig heb om heel even aan de cultuur te wennen, en even het ritme van de stad op te pakken en zien hoe alle bussen/vervoer/etc werkt
Thanks voor alle tips!
En miss een domme vraag tussendoor, maar hoe neem je bagage mee?
Neem je/kan je gewoon een koffer op wieltjes meenmene?
http://www.welkekoffer.nl/wp-content/uploads/2013/04/405-86035606-V4609102_BLACK_M1-e1365248891728.jpg
zeg maar zon ding van aardig formaat (en kan dat ook met de nachttrein erin?)
en daarnaast dan bijv een tas voor je dagelijkse dingen/geld
Eenmaal op lokatie laat je je koffer in je hotel…
Ik zou eerder een backpack mee nemen. Je bent toch aardig aan het reizen en een backpack is handiger dan zo’n koffer.
Daarnaast een rugzak waar je je dagelijkse dingen in stopt, geld, Lonely Planet, etc.
Zo’n koffer kan wel, maar lijkt mij minder praktisch. Een beetje fatsoenlijke backpack heb je al voor rond de €100
THanks das goeie tip!, maar neem je dan een soort abbo? of wat moet ikdan precies voor simkaart kopen zodat ik van de internet buiten de wifi kan gebruiken?
OK ga ik dat ook even regelen!
Wat maakt de lonely planet zo handig? Voldoet een andere reisgids niet?
De simkaart is gewoon een prepaid. Ik heb toen in Vietnam zo’n kaartje gekocht voor €5. Dan heb je beltegoed en mb’s ineen. Als het op is, koop je weer een nieuw kraskaartje. Gewoon bij je hotel vragen, die weten vast waar je zoiets kan verkrijgen en waarschijnlijk gaan ze er zelfs eentje voor je halen.
Lonely Planet of een andere reisgids maakt niet zoveel uit. Kijk gewoon even in de boekhandel welke gids je het prettigst vindt.
Wat ik ook handig vond, zijn de apps Triposo en Kayak. De eerste om een soort van reisgids op je telefoon te hebben. Je kunt er hotels in opzoeken, je hebt offline kaarten van steden, je kunt er zelfs (met doorlinken) een kamer boeken in een hotel. Kayak is handig voor goedkope tickets, eventueel hotels.
ok thanks! das dan 1 van de eerste dingen die ik ga regelen (Die simkaart) als ik in bankkok ben! Apps zo gelijk f downloaden
Heb mn reis idee ongeveer rond, dit weekend tickets boeken! Twijfel nog even of ik 3 of 4 weken ga, en dan zoals op de vorige blz… vanzelf kijken hoe de reis word! (maar wel een idee alvast van welke plaatsen ik ongeveer wil bezeokeN!)
Hebben jullie trouwens nog een tip waar ik het beste/goedkoopste hotels kan boeken? En wat moet ik voor een hotel rekenen per nacht ongeveer?
Wil alleen even de 1e 2 nachten een hotel in bankkok alvast geboekt hebben…
en dan voor verder in de reis even wat de gemiddelde prijs is.
En na Phuket wil ik een van die koh… eilandjes gaan bezoeken … welke zouden jullie dan aanraden?
En als i kdanvan phuket met het vliegtuig terug naar bankkok wil, hoelang van te voren moet je zon ticket boeken? en waar doe je dat?
THanks!!!
Hee Casper,
Dat is nou het mooie van een reisgids en van Thailand, je kunt voor elk budget wel terecht.
Reken grofweg in Bangkok vanaf 600 baht per nacht voor basic accomodatie,
en in Phuket-Phi Phi moet je rekenen vanaf 1000-1200 baht. Het noorden (Chiang Mai ea.) is goedkoper, zo vanaf 400 baht.
Wat ik al zei, meestal weet je een dag van tevoren al dat je toe bent aan een nieuwe stad of eiland,
dan spreek je even met je hotel of guesthouse hoe een ticket voor bus-trein-vliegtuig te regelen valt.
Vaak regelen ze het zelf, maar ze kunnen je ook doorverwijzen naar een reisagent.
Hans.
Hey iedereen, thanks voor al jullie tips!
Heb net de knoop doorgehakt en ben voor 3 volle weken + 1 dag gegaan (de laatst dag is de vliegreis terug)
Ik vertek 17 juni (kom dan 18 juni in de ochtend aan in bankkok) en blijf daar dan tot 10 july dan vlieg ik terug.
3 volle weken dus!
Ik had eerst in mn planning om na Phuket naar koh phi phi te gaan ,nu vond ik een cruise dagtrip dat je naarkoh phi phi gaat
http://www.lamoet.com/phi-phi/
Ik denk waarschijnlijk dat 1 zon dag daar wel genoeg is niet? en dan is zon cruise wel ideaal.
en waarschijnlijk ga ik dan in phuket gewoon 2 daagjes of hoelang ik er dan zin in heb aan het strand liggen.
ZIt aan het begin van mijn reisroute te kijken hoe ik het beste plan
Wat me leuk lijkt om te zien
kanchanaburri
ayathalla
Sukhothai
heeft iemand alleen een tip om dat te combineren?
En dan naar chiang mai en dan naar phuket
en dan naar bankkok, ik denk dat dat wel genoeg is voor 3 weken toch? of zou ik meer kunnen bezoeken/moeten plannen?
Misschien kun je het gewoon allemaal lekker ter plekke bekijken? Je hebt genoeg ideetjes om te doen. Ga lekker ergens heen, en dan bekijk je daar hoe leuk je het vindt en hoe lang je er wilt blijven. Fijne reis alvast!!
Ja das ook mn plan! maar ik wil alleen een route ongeveer in mn hoofd hebben dat ik weet hoe ik ongeveer van plaats naar plaats kom
Hee Casper,
De tempels van Ayutthaya en Sukhothai zijn enigszins inwisselbaar, ik ben in beide plaatsen geweest.
Aangezien Ayutthaya een tripje is van anderhalf uur met de trein, en dus veel gemakkelijker te bereizen is,
zou ik Ayutthaya inplannen.
Wil je meer, maar vooral andere tempels zien, dan zou je bijvoorbeeld
Phetburi kunnen inplannen, maar je zou ook richting Khorat kunnen.
Trek voor Kanchanaburi een paar dagen uit, want de brug, de rivier, en begraafplaatsen heb je in een
middag wel gezien. Het is de omgeving van Kanchanaburi die maakt, dat je K’buri niet mag overslaan.
Daar hoort natuurlijk een bezoek aan Erawan NP bij, maar je kunt bijv. ook een nacht middenin de jungle op
een raft overnachten. Dat kun je boeken bij de reisagenten in de hoofdstraat.
Ik ben in Sai Yok NP geweest, en heb daar op een raft overnacht, vond het er zo mooi , dat ik er drie dagen ben gebleven.
Hans.
Thanks! wat een leuke tips, Ik denk dat ik dan begin van mijn reis vanuit bangkok naar Kanchanaburi ga.
En vanuit daar zoiezo Erawan NP en las dat onderdag daarvan Taweechai Elephant Camp bezoek!
lees wel dat het park vrij groot is,
https://www.thainationalparks.com/erawan-national-park/attractions-and-maps
heb nog geen rijbewijs, worden er ook tours georganiseerd daar zodat je dan toch alles kan zien?
En wil dan zeker daar ook overnachten!
En na mijn kachananburi bezoekje, ga ik terug naar bangkok waar ik daar dan de trein naar ayuthaya pak en daarna de nachttrein naar chiang mai
Als je slechts ca. 3 weken vakantie hebt, is reizen met de trein in Thailand zonde van je tijd, zeker als het treinreizen betreft die (grotendeels) 's nachts plaatsvinden.
Naar chiang mai pak ik de nachtrein, naar phuket het vliegtuig.
Weten jullie toevallig, stel het is vandaag maandag… (ben in chiang mai, stel) en ik besluit die maandag dat ik woensdag naar phuket wil vliegen…
Kan ik dan nog een ticket regelen? of is er dan grote kans dat die al uitverkocht zijn?
En voor kachananburi moet je helaas wel met de trein!
En ben nu alvast n hotel voor bangkok aan t zoeken, alleenvoor eerste nacht (en daarna aan t einde van mijn reis ook)
in welke omgeving zoudenjullie een hotel aanraden? en zijn er wat hotels die jullie miss aanraden uit ervaring?
@ trangerkuda: een nachttrein scheelt dan toch juist tijd?
@ casper: kanchanaburi kan vanaf bk ook met een bus. Geen ervaring met last minute binnenlandse vliegtickets. Kun je nu nog wat vinden voor over twee dagen? Als je dat gewoon regelmatig even in de gaten houdt en ook nu vast zoeken op een datum tijdens je reis
Een nachttrein heeft één groot voordeel, je reist en slaapt tegelijk. Dus je slaat een hotelovernachting over en je reist meteen een paar honderd kilometer. Plus dat het een ervaring op zich is
Ilse84, reizen met de (nacht)trein in Thailand vergt in de meeste gevallen meer reistijd dan reizen met andere middelen van vervoer.
Wanneer je niet beschikt over een ruime vakantieperiode - en persoonlijk vind ik ongeveer drie weken voor een vakantie in Thailand kort - dan is wat mij aangaat de keuze voor andere vervoersopties beter dan de trein.
Reizen met een nachttrein betekent ook, dat je een groot deel van de tijd niets ziet, omdat het donker is.
Het (eventueel) besparen van een overnachting is betrekkelijk. De keuze voor een ander vervoermiddel - bijvoorbeeld vliegtuig - kan in bepaalde gevallen betekenen, dat je tot wel ongeveer een halve dag meer tijd tot je beschikking hebt op je volgende bestemming.
Het is maar wat jezelf belangrijker vindt.
Maar hoe dan ook, heb je slechts de beschikking over weinig vakantietijd, dan betekent het kiezen van de trein als vervoermiddel, dat reistijd een groter deel van je beschikbare totale vakantietijd in beslag zal nemen.
Voorbeeld: wanneer ik van Bangkok naar Trang in het zuiden van Thailand reis en als vervoermiddel voor de nachttrein kies, betekent dit, dat ik in de loop van de middag naar het station in Bangkok moet vertrekken, om uiteindelijk pas làat de volgende morgen (als zich onderweg geen extra vertragingen voordoen) op het treinstation in Trang te arriveren.
Kies ik het vliegtuig als vervoermiddel, dan kost het normaliter minder dan een halve dag (reizen naar en wachten op het vliegveld inbegrepen) om van Bangkok naar Trang te reizen.
Dit voorbeeld gaat ook op voor andere bestemmingen die zowel per trein als met het vliegtuig bereikbaar zijn.
Ja dat de trein langer duurt weet ik. Maar met de nachttrein naar Chiang Mai raak je geen dagen kwijt want je vertrekt in de avond. Verder zie je idd weinig omdat het donker is, maar vlieg je dan geldt hetzelfde. (Ik bedoel ik ben over heel wat landen gevlogen maar om nou te zeggen dat ik het heb gezien…)
Ik denk dat de nachttrein in dit geval (dus drie weken en om naar cm te gaan) prima is omdat je zo nog een dag in bk hebt.
Maar inderdaad: wat je zelf belangrijker vindt