…en als je (toch) in Ubud bent…raad ik je aan om 's-avonds naar het jazz-café te gaan: hier kun je lekker eten en als je geluk hebt speelt er live de Bali Blues Band:enorm leuk!!
Voor de overstreek naar Lombok, zou je via Padang Bay kunnen gaan: een aanrader is TopyInn…erg eenvoudig/zeer goedkoop hotelletje, maar verrukkelijk eten en erg gezellig!
van daaruit kunnen ook heel gemakkelijk trips worden gemaakt naar het noorden, richting Tenganan bijvoorbeeld…een dorpje met traditie zoals Staphorst…
enzovoort enzovoort: jullie 3 weken zij zóooo om!
Veel plezier!!
ik vond Tenganan eigenlijk niet zo bijzonder… ik zou het eerder willen vergelijken mett Volendam of Urk dan met Staphorst: traditie wordt in leven gehouden voor touristen.
je kunt hiermee gelijk hebben, maar ik had het geluk dat we met onze taxichauffeur mee konden naar zijn zus, die met haar gezin in Tenganan woonde, en daar haar huisvlijt (weven) meemaakten met uitleg over ‘dubbel ikat’ :slywink: en hoe de kleuren werden gemaakt en welke symbolen er werden gebruikt op hun ‘heilige doeken’: een bijzondere belevenis!
Uitleg over ikat zit ook in en standaard excursie, maar op bezoek bij ‘de locals’ is altijd een bijzondere belevenis.
Mensen die echt geinteresseerd zijn in dubbelgeweven ikat, raad ik aan om een bezoek te brengen aan het eiland Sumba, of aan het eiland Ternate in de Alor archipel (niet te verwarren met Ternate van de Molukken).
Voor de rustzoekers, ook goed te combineren met drukke plaatsen waar je overnacht ;
kijk eens naar **www.quainter.nl ** Wij hebben er al twee keer gelogeerd en van daaruit tochten gemaakt met hun ruime auto. Zij hebben ook een motorfiets. Het is 200m van een grote weg waar frequent openbaar vervoer langs komt. Succes, Coen.
Naast Sumba en Alor maken ze op Flores ook ikat.

En op Lombok ![]()
Ik heb vorig jaar samengereisd met iemand die een universitaire master had (in Duitsland) in weven en ikat, en die reisde de hele wereld of voor dergelijke doeken. Volgens haar is het ikat van Ternate en van Sumba het beste, vandaar dat ik deze als voorbeeld aanhaalde. Dergelijke doeken zijn overigens niet goedkoop, omdat het maken van dubbelgeven ikat heel veel tijd kost.
Zelf heb ik hier wat spul uit de omgeving van Waingapu en uit de omgeving van Bajawa liggen. Gewoon voor de leuk, want een echte kenner ben ik absoluut niet :wereld:
En ook op Lombok inderdaad.
Ik had nog wat doeken uit Flores liggen in Bantul, helaas aangevreten door ratten, dacht dat ik ze veilig had opgeborgen in de kast, maar die beesten komen overal. Dus heb de beste afgelopen december maar mee naar Nederland genomen, voordat ik ze allemaal kan weggooien. Ikat is inderdaad zeer prijzig Rp 500.000 tot 1 juta ben je zo kwijt en dan heb je nog de minst mooie.
Hoi 3 weken bali is 3 weken te kort echt wij gaan voor de vierde keer en verveel me nooit.
Lombok is ook super hotel in sengigi puri saron is een aanrader. In sanur is parigata echt heel mooi
goedkoop en ook goed is bumas in sanur.
Zelf vlucht boeken en vanuit Denpasar zelf op weg gaan is prima! Via internet is vanuit hier al vrijwel alles te regelen, toch?
Sanur en Kuta zijn wij niet geweest> Vanaf het vliegveld werden wij opgehaald (door Wayang) die werkzaam is bij Lumbung Sari, een eenvoudig hotelletje, met zwembadje, hij heeft ons overal heen gereden voor weinig geld! bv naar Tenganan, of waterpaleis, of…noem maar op…helemaal naar het noorden, en via de (oost-) kust weer terug naar Padangbay. Dit soort vervoer kun je ook vanuit Padangbay, of Ubud regelen. Voordat je definitieve afspraken maakt met een chauffeur, goed uitkijken met wie…daar kom je gauw genoeg achter. (bv. iemand die het geld hard nodig heeft, rekent niet zoveel en is blij dat ie iets kan verdienen: niet denigrerend bedoeld!)Vanuit Padangbay kun je de boot nemen naar Lombok (plm. 4 uur varen naar Lembar) Op de terugreis naar Bali goed uitkijken bij instappen boot. Mafia-praktijken.
Vanuit Ubud, of Padangbay naar binnenland is ook goed te doen (prachtige rijstvelden, of richting Vulkaan)…In Padangbay waren wij erg gecharmeerd van een weliswaar zeer envoudig hotelletje (toen € 5,00 per nacht) maar een verrukkelijke keuken! Een fijne staf! het heet Topy Inn…och er is nog zoveel te verhalen: als je tijd en zin zou hebben kun je bij ons komen om ff te babbelen…(via: [EMAIL=“henkwzn@gmail.com”]henkwzn@gmail.com)
In elk geval s6 met jullie voorbereidingen!
groeten, Henk
Da’s waar, Topi Inn is een leuke ( backpacker’s ) paradijsje op Padang Bai!
De eigenar is een aardige hollander, woont al heel lang op Bali…
Topi Inn ligt aan de baai, even “oversteken”…en je ziet prachtige ver gezichten!
Ook de “boot/ ferry” ligt daar, voor een “overtocht” …naar LOMBOK!
Topi Inn , daar kan je inderdaad heerlijk genieten van de zelf gemaakte brownies, ik heb er tenminste van geproeft!
Toen waren er ook work shops! Maarrrrr…dat is alweer een poos geleden, dat ik er was hoor,
Je hebt op Padang Bai veel duik/snorkel mogelijk heden!
Ook van hollandse eigenaars!
Ach, er is zoveel te zien…lekker omong met de local people…
je moet gewoon lekker overal gaan “SNUFFELEN”!!! Heerlijk is dat!
Leuke vakantie pret aan iedereen, die binnenkort naar Bali vertrekt!
Clemmy…
hallo,
beetje een verlate reactie- maar wanneer hebben jullie het ticket geboekt voor 590 euro? ik kan nu echt alleen hogere prijzen vinden.
Groetjes
Danielle