Hallo
In aug. 2017 gaan wij 3 weken met onze 3 dochters (16, 18 en 21) naar Bali. Vliegtickets zijn geboekt, nu nog de dorpen/stadjes kiezen. Wie kan ons hierin adviseren? Wij zoeken een combinatie van rustige dorpjes aan zee (waar wel restaurantjes en winkeltjes zijn) en levendigheid in grotere dorpen/stadjes. In eerste instantie dachten we dat Seminyak wel leuk is, maar is dat niet erg druk? Tevens zoeken we een mooi strand. Omdat we er 3 weken zijn, denken we dat het leuk is om 4 lokaties te bezoeken. Wij vinden het erg lastig om keuzes te maken, wie kan ons op basis van ervaring advies geven?
Groet, Henriette
Rekening houdende met de leeftijd van de dochters zou ik kiezen voor drie locaties nl. Sanur , Ubud en Lovina.
Vanuit deze mooie locaties zijn zeer mooie dagtochten te maken om de rest van het eiland te gaan ontdekken.
Qua oppervlakte is Bali niet zo heel groot maar de wegen zijn bomvol en het schiet niet erg op als je wat grotere afstanden moet overbruggen.
Verstuurd vanaf mijn SM-T800 met Tapatalk
Hoi Henriette,
De locaties die Dutchman voorstelt hebben inderdaad van alles wat: het toeristische zuiden; cultuur en rijstvelden bij Ubud, en rustiger strand in het noorden. Gezien de leeftijd van je oudste dochters denk ik dat die misschien Kuta of Seminyak leuker zullen vinden dan Sanur (qua uitgaan, als dat de bedoeling is).
Omdat je drie weken de tijd hebt, kan je behalve Bali ook nog naar een van de Gili-eilanden, Nusa Lembongan, en/of Lombok gaan. Met drie weken de tijd zou ik persoonlijk kiezen voor bijvoorbeeld:
[ul]
[li]Vanaf het vliegveld meteen naar Ubud (5 nachten)
[/li][li]Noord-Bali. Het dorp Amed is ook een goede optie (3 nachten)
[/li][li]Boot naar Gili, één van de drie Gili-eilanden (3 nachten)
[/li][li]Bootje naar Lombok. Verblijf bijvoorbeeld in Senggigi, vanaf daar kan je naar de watervallen bij de vulkaan, tempels bezoeken, aan het strand liggen, etc. (4 nachten)
[/li][li]Boot of vliegtuig terug naar Bali, en dan in Zuid-Bali bijvoorbeeld Sanur, Kuta, Seminyak (5 nachten). En dan ben je dus ook dichtbij het vliegveld weer.
[/li][/ul]
Dit is samen dus 20 nachten dus ongeveer de drie weken die je hebt denk ik. Vijf verblijfplaatsen in plaats van vier zoals je in gedachten hebt, maar zo heb je volgens mij een mooi afwisselend programma.
Groeten,
Erwin
Bedankt voor je reactie.
We beginnen in Sanur, dat hebben we al besloten, ook omdat ons vliegtuig om 23.20 uur op Bali landt en wij dan niet meer zo ver willen rijden. Ubud en Lovina zien er goed uit. Wij kunnen hier wel wat mee!! Wellicht kiezen we nog voor een mooi strand aan het einde van de vakantie, zodat we ook e laatste dag niet meer zover naar het vliegveld hoeven te rijden. Nusa Lembongan is denk ik een mooie optie?
Hallo Erwin
Onze dochters vinden het heel leuk om ergens iets te drinken (cocktail of biertje/wijntje) maar echt uitgaan zullen ze niet doen (denk ik). Als er gezelligheid en levendigheid op straat is, is het prima! Sanur spreekt ons (de ouders) iets meer aan omdat Kuta wel erg druk is. Wij houden persoonlijk ook iets meer van rustig en authentiek, maar ja… je moet toch concessies doen als je oudere kinderen mee neemt en dat is ook prima hoor. Ubud lijkt ook een goede keus, rijstvelden en cultuur, dat spreekt ons wel aan.
Ik denk dat het dan Sanur, Ubud, Lovina (of Amed) en waarschijnlijk Nusa Lembongan wordt. Vanaf daar is het ook niet meer zo heel ver naar het vliegveld.
Wat is het verschil tussen de dorpen Lovina en Amed?
Is het allemaal te doen met het openbaar vervoer? of kunnen we beter een taxi nemen?
Groet,
Henriette
Hoi Henriette,
Nusa Lembongan is inderdaad (hemelsbreed) niet zo ver van het vliegveld, maar je moet tussendoor wel met de boot. Zorg ervoor dat je genoeg tijd hebt, want er kunnen altijd problemen en vertragingen met de boten zijn. Zeker als je vlucht 's ochtends of vroeg in de middag is, zou je wellicht beter de boot een dag eerder weer naar het vasteland kunnen nemen, en bijvoorbeeld een nachtje in Jimbaran verblijven. Een andere optie is om óf Sanur óf Ubud voor het laatst te bewaren.
De belangrijkste verschillen tussen Lovina en Amed zijn denk ik dat de stranden en het snorkelen bij Amed mooier zijn. Lovina is vooral bekend van de boottochten om dolfijnen te zien in de vroege ochtend. Lovina ligt in de buurt van Singaraja, de oude koloniale hoofdstad van Bali en omstreken. Mijn persoonlijke voorkeur gaat uit naar Amed, maar wellicht dat er anderen op dit forum zijn die daar meer over kunnen zeggen.
Openbaar vervoer op Bali is erg beperkt. In het zuiden (de stad Denpasar en de omliggende plaatsen zoals Sanur en Kuta) rijden nog wel minibusjes en dergelijke, maar op de rest van het eiland nauwelijks. Er rijden wel shuttlebussen speciaal voor toeristen tussen alle belangrijke toeristische plaatsen, maar omdat jullie met z’n vijven zijn is het denk ik net zo goedkoop om een auto met chauffeur te huren. Dan kan je je ‘reisdag’ ook gebruiken om nog dingen onderweg te bekijken (als je een auto voor een hele dag huurt).
Voor de boot naar Nusa Lembongan zit er vaak bij in dat je wordt opgepikt vanaf je hotel, als dat tenminste in de buurt is (bijvoorbeeld in Sanur of Ubud, maar niet in Lovina).
Groeten,
Erwin
Hoi Erwin
Wij vliegen om 00.20 uur terug naar Nederland. Ik heb al even gekeken naar boottochten die terug varen van Nusa Lembongan naar Sanur en zag dat ‘the Lembongan Traveller’ dagelijks om 16.30 uur terug vaart. Als er enige vertraging is hebben we nog genoeg tijd… Dat moet lukken lijkt me toch?
Voordat we naar Nusa Lembongan gaan, verblijven we nog 2 dagen in Legian. We denken dat het voor onze dochters leuk is om toch nog even drukte van het eiland te ervaren. Vanaf Legian kunnen we opgepikt worden voor de boot, dus dat is mooi.
Het is inderdaad dan beter om een auto met chauffeur te huren, zeker als we dat kunnen combineren met uitstapjes onderweg. Bedankt voor de tip!!
Omdat wij zowel Amed als Lovina niet kennen, hebben we gekozen voor Lovina omdat dit in het noorden ligt en we dus over het hele eiland rijden. Zo zien we onderweg nog iets van de omgeving…
We hebben onze reis nu uitgestippeld: 5 dagen Sanur, 5 dagen Ubud, 5 dagen Lovina, 2 dagen Legian en dan nog 4 dagen Nusa Lembongan.
Het wordt vast een fantastische reis.
Bedankt voor alle adviezen, daar hebben we zeker veel aan gehad!
Groeten,
Henriette
Hallo Henriette,
Ik zou een kleine aanpassing doen: 5 dg Sanur, 5 dg Ubud , 5 dg Lovina, 4 dg Nusa Lembongan of Gili Trawangan, 2dg Legian.
Vanuit Legian is het slechts 15 min naar het vliegveld. Dus geen risico met de boot die niet of te laat vertrekt. Veel plezier.
Met vr. groet,
bert99
Bij nader inzien spelen we toch maar op safe…
Nusa Lembongan en daarna Legian… Het is wel de bedoeling dat we de vlucht terug naar huis halen …
Bedankt!
Beste,
Bali is bijna overal druk!
Stadjes zoals legian en kuta het meest vanal.(kampung australie)
Veel te doen voor jongeren maar heel Druk! Maar toch gezellig en mooie stranden!Seminyak vind ik ook leuk.om wat meer afgelegen stranden te bezoeken en veel rustiger.
Sanur heeft heel ander publiek iets rustiger maar veel minder te doen voor jongeren.
Ubud zeer centraal gelegen maar helaas ook veel drukker dan vroeger.rond 4 a 5 uur in de namiddag altijd helse verkeersdrukte .Of je moet boeken buiten
het centrum!Hangt ervan af als je eigen transport huurt
Het meest rustige op bali denk ik ja lovina gelegen aan de noordkust .enkele bars met muziek voor jongeren in het centrum .bij het standbeeld lumba lumba
(dolfijn) ook enkele zaken te bezoeken .warm water bronnen,air terjun panji,les,sekumpul,gigit,budda tempel enige op bali.lekkere vis eten (harga lokal)
Nog rustiger padangbai rustig havenstadje ,uitvalbasis voor het oosten van bali.
Als je veel wilt bezoeken raad ik toch eigen vervoer aan (internationaal rijbewijs ,maar enorm druk!!! ) Voor een eerste keer bali raad ik ook een beetje ubud aan geen kuststadje aan maar centraal gelegen ?40 min naar sanur, of sanur en lovina.
Ik ga bijna overal naartoe vanuit ubud .maar met de wagen en ik ben het gewoon.sanur kuta batur besakih ,ulu watu ,tanah lot ,nusa dua.noem maar op .Amed in het oosten iets heel anders maar ja voor jongeren zou ik het niet aanraden.Amed nogal afgelegen !
Hoi Henriette,
Waarom ga je bij aankomst niet eerst naar Legian? Dan door naar Ubud > Lovina > Nusa lembongan en dan eindigen in Sanur? Dan ben je qua reistijd net iets efficienter omdat veel boten direct van Nusa Lembongan in Sanur aankomen…
Groetjes,
Evy
Goed idee om in Sanur te beginnen, het is een wat rustigere badplaats met veel romantische plekjes , het heeft nog echt een Balinese sfeer, vooral richting de haven (pantai Sanur).
Langs het gehele strand loopt een 5 km lang verhard wandelpad, met aan de ene zijde het mooie witte zand en aan de andere zijde van het pad de hotels die met hun achterzijde naar het strand gericht zijn. Hier kun je op het strand dineren of iets drinken, dit kan niet in Kuta. Leuk om hier een hotelletje te boeken.
Als je van een beetje avontuur houdt en low-budget, dan zou je ook kunnen overwegen om naar het eilandje Nusa Penida te gaan, is nog vrij primitief en nog niet commercieel, en dit eilandje is heel gemakkelijk met een fast boat te bereiken vanuit Sanur. Op de site van “Actief in de Tropen” vind je heel veel informatie over dit eilandje. Vanuit hier zou je ook nog twee andere eilandjes kunnen bezoeken: Lembongan dan Ceningan, vind ik zelf leuker dan de Gigi eilanden bij Lombok.
Vanuit Nusa Penida zou ik teruggaan naar Bali met de ferry. Deze komt aan in Padangbai, ook hier heb je vele guesthouses en de omgeving is ook echt Balinees. Ga vanuit Padangbai naar Ubud, dit stadje is een must. Ondanks dat het zeer toeristisch is en commercieel, is het toch een ideale verblijfplaats op Bali. Er is heel veel te doen en te beleven. En buiten Ubud vind je prachtige rijstvelden en hele mooie desa’s. Je kunt hier best lang verblijven zonder je te vervelen.
Op de site van “Actief in de Tropen” vind je ook veel fiets- en wandelroutes, die je vanuit Ubud kunt maken, ze zijn allemaal gratis te downloaden.
Houdt er wel rekening dat reizen op Bali heel veel tijd vraagt, zeker als je wilt backpacken. Ik zou het noorden van Bali laten schieten en ook Lombok en de Gili’s.
Wil je nog graag meer informatie, mail me maar. Ik hoop dat je iets hebt aan mijn tips.
Succes met de voorbereiding,
Hans