wij gaan eind dit jaar een maand op reis met 2 kleine kinderen. We starten een week in Thailand en hebben dan nog 3 weken over voor Bali. We zien verschillende leuke plekken, maar eigenlijk willen we niet te veel van hotel naar hotel reizen. Dit heeft men mij geadviseerd om te doen:
Sanur
-ubud
Munduk
-candidasa
-Lovina
het moet niet te toeristisch zijn zoals in Kuta en we zijn vooral gericht op de natuur. Kan iemand mij helpen door te zeggen wat we zeker niet mogen missen? Dan kan ik misschien een paar bestemmingen eruit halen en eventueel een dagtrip doen. Hoop dat iemand me tips kan geven!
Op zich zijn heel veel plekken goed te doen met dagtochten. Munduk naar Lovina is bijvoorbeeld maar 25 kilometer, Sanur naar Ubud ook ongeveer 25 kilometer en Ubud naar Candidasa 40. Je kunt dus met bijvoorbeeld drie bestemmingen in plaats van vijf Bali wel goed afdekken. De vraag is dan vooral wat je qua accommodatie wilt: in de rijstvelden, in de bergen of aan het strand. De stranden langs de oostkust zijn veelal mooier dan langs de noordkust. Ook bij het zuidelijke schiereiland zijn veel mooie stranden, maar met veel rotsen en sterke golfstroming dus meestal niet geschikt om te zwemmen.
Zowel Sanur als Ubud zijn trouwens wel heel toeristisch. Grootste verschil met Kuta is dat daar vooral veel backpackers en Australische ‘dranktoeristen’ zijn.
Ben je dan van plan om voor dagtochten een auto te huren? Reken voor het reizen per auto (met chauffeur) op Bali op een gemiddelde snelheid van ongeveer 25 km/u (rond Kuta/Denpasar door de files vaak nog wat langzamer, in Noord-Bali vaak iets sneller).
Hoi Erwin,
Bedankt voor je goede tips. Ons lijkt het inderdaad allemaal leuk. Logeren tussen de rijstvelden, aan het strand enz. Jammer dat Ubud en Sanur zo toeristisch zijn. Wat zou jij dan kiezen als strandbestemming? Is er niet een iets rustiger alternatief voor Sanur? De rustige zee en het geleidelijke aflopende strand spreekt ons wel aan. Groetjes Addi
De zee is relatief rustig langs bijna de hele oost- (en noord-)kust van Bali. Over het algemeen geldt: hoe verder je naar het noorden gaat (vanaf Sanur), hoe rustiger het wordt. Sanur is toeristisch, maar omdat het een ander soort toeristen is dan in bijvoorbeeld Kuta/Seminyak is dat misschien niet zo erg? Anders zijn inderdaad Candidasa of misschien Amed alternatieven.
Voor Ubud geldt hetzelfde. Het is een toeristisch stadje, met in het centrum bijna continu een file en allerlei toeristische faciliteiten (met in het midden een Starbucks…). Als je echter buiten het centrum van Ubud verblijft (bijvoorbeeld een bungalow in de rijstvelden) dan merk je natuurlijk weinig van de toeristische drukte. Het voordeel van in de buurt van het centrum verblijven is natuurlijk weer dat je makkelijk te voet dingen kunt bereiken, met overal restaurantjes en dergelijke.
Wij zijn in januari met 2 kinderen van toen 1.5 en 3 jaar oud in Bali geweest (2 jaar eerder met onze dochter van toen 1). We zijn naar ubud, sidemen, lembongan en Sanur geweest. Lembongan was toch onze favoriet. Ons hotel lag wat afgelegen, maar toch vlakbij een super mooi strand. Scooter huren was daar ook goed te doen en je bent binnen 30 minuten op het eiland met de fastboot.
Sidemen is ook nog een oudenthiek dorpje en als je van wandelen en natuur houd is het daar erg mooi. (Voor mijn partner net iets te rustig).
Sanur is leuk als afsluiter vonden wij (kuta vind ik persoonlijk niets met jongere kinderen).
Hopelijk kunnen jullie een mooie route uitstippelen, want Bali is een heerlijk vakantie land met kinderen.