Rondreis Bali

Hallo, eind augustus / begin september gaan wij 15 dagen naar Bali. Wij zijn 2 vriendinnen van 28 en zijn op zoek naar een relaxte strand vakantie, maar af en toe een drankje 's avonds is natuurlijk wel leuk! We hoeven niet helemaal verlaten te zitten… Ook vinden we het leuk om een paar dagen wat van de natuur/cultuur te zien. De laatste dagen het liefst echt ontspannen. Op dit moment hebben we een aantal route’s in gedachten… Graag horen we of dit te doen is en of er nog tips zijn…?

3 nachten Seminyak - 1 nacht Munduk - 2 nachten Ubud - 2 nachten Candidasa - 4 nachten Gili - 2 nachten Nusa Lembongan

Of

4 nachten Seminyak - 3 nachten Ubud - 4 nachten Gili - 3 nachten Nusa Lembongan of Sanur of Candidasa

Keuze’s! Lastig…

Alle tips zijn welkom!!

Optie 1 zeker niet.

Munduk is een aardig stuk rijden, daar zou ik zeker 3 nachten blijven. 2 nachten Ubud is ook te kort.

Optie twee is qua planning reëler. Ik zou zelf kiezen voor minder strand en bv. Munduk of Lovina voor strand en uitstapjes, maar ik ben geen strandmens :slight_smile:

Op IkReis - Reistips en bezienswaardigheden Bali deel ik veel tips over Balinese bezienswaardigheden.

Hi!

Ik vind het ook veel strand dus veel van het zelfde en weinig van het groene binnenland en cultuur… Maar ik ben ook geen strandmens, leuk voor een paar dagen, maar ik verbrand altijd levend… Ik vind het wel leuk om actief te zijn, dus duiken, snorkelen, strandwandeling…

Ik snap zelf de lol van Candidasa nooit zo… Er gebeurt niet echt wat vind ik… strand is weggeslagen dus je moet altijd een stukje met vervoer om bij de mooie stranden te komen. Maar die heb je ook Gili ook. Dus die zou ik schrappen.

3 nachten Seminyak lijkt me voldoende qua uitgaansleven, restaurants en shoppen. Maar ik zeg er eerlijk bij, niet mijn ding!

Nusa Lembongan dubbelt misschien wat met Gilis?

Ubud: vanuit Ubud kun je heel veel uitstapjes maken. Als je alleen maar Monkey Forest afsjokt van het bos tot het paleis en de markt (zoals de toerbussen doen), dan denk ik dat je Ubud niet zo heel veel aan vindt. (Ik sprak ooit iemand die Ubud totally overrated vond, maar dat was dan ook alles wat ze had gedaan, en dat is precies wat ik vermijd als ik in Ubud ben.) Maar er is reuze veel te ontdekken, leuke (biologische) restaurantjes (Clear, Bali Buddha, Nomads, Kafe etc), leuke shopjes en briljante spa’s als je even verder loopt dan de hoofdstraat. En van daaruit dus leuke fietstochten, wandeltochten in de rijstvelden, kookcursus, yoga sessies, healer sessies etc etc te boeken. Het is maar net waar je van houdt.
Oh en ik sleep altijd iedereen mee naar een kecak dansvoorstelling! Als je dat leuk vindt, zou ik ook minimaal 3 nachten adviseren. Als er een vriendinnetje mij komt opzoeken als ik daar ben, vermaken we ons met gemak 1 of 2 weken. Moet je wel op zoek gaan naar wat jij leuk vindt, maar aanbod is er zeker!

Munduk is zeker leuk als je van een flinke wandeling houdt. 3-4 uur wandelen in de ochtend, moet je wel een beetje tegen wandelen in de warmte kunnen, wel zweten. Dan tijd voor een wel verdiende douche, lunch en chillen. Ook leuk om daar een authentieke kookworkshop te doen van halve dag. Ik zou 2 nachten adviseren omdat de lol ook zit in het ontspannen in de natuur. Op je veranda genieten van het uitzicht, boekje, spelletje. Ken echter ook mensen die na de wandeling (maar die namen dan vaak ook een kortere) denken: en nu? Want er is in Munduk zelf weinig te beleven. Voor hen is 1 nacht genoeg. Ligt er ook aan hoe je je vervoer regelt! Ik zou adviseren met een auto met chauffeur, zodat de weg ernaar toe onderdeel is van de excursie.
Als je naar Munduk gaat in ieder geval stoppen bij het meer Danau Bratan met de tempel, kruidenmarkt en er zijn hier ook botanische tuinen.

Als je Munduk gaat zie je in ieder geval iets van het binnenland en meer van de cultuur en groene rijstvelden.

Zo iets?
3 nachten Seminyak - 2 nacht Munduk - 3 nachten Ubud - 4 nachten Gili - 2 nachten Nusa Lembongan of Sanur

Hoop dat het helpt. Succes met plannen!

Hoi Kris,

Nog even aanvullend. Ik bedenk me opeens dat we laatst onze online reisgids Bali (en Reisgids Java en Reisgids Sumatra) live hebben gezet. Misschien heb je daar iets aan bij je orientatie? Het is natuurlijk nooit compleet (we zijn hier jaren aan bezig geweest tussen de bedrijven door, dus hebben nu maar gewoon live gezet wat we af hadden en vullen het in de loop der tijd aan), maar je vindt toch aardig wat tips en ideeën over wat je er kunt doen, kunt bekijken, ideeen voor excursie of tips wat leuke restaurants zijn. (En meer tips zijn natuurlijk van harte welkom.)

Ubud
Munduk en lees ook het stukje over het centrale berggebied Bali
Seminyak
Candidasa
Sanur

Super bedankt voor de tips en reacties! Ik lees heel veel wisselende berichten over Candidasa of Manngis. Is dit niet juist een plek om vanuit daar landinwaarts een aantal excursies te doen?

Hallo Kris,

Heb je Sidemen al eens overwogen i.p.v. Munduk?

Groet, Karin

Candidasa is wat mij betreft een beetje suf. Maar wel een ideaal vertrekpunt voor duiken. Reistijd naar de duikstekken in het Noord/oosten is relatief kort. Daarnaast is het ook een ideaal uitgangspunt voor excursies.

Stel je vooral niet teveel voor van de oostelijke kuststrook, met name bij Sanur. Diverse stranden en of het kustwater is regelmatig vol met drijfhout en plastic afval. Dus kies een verblijf met een mooi zwembad.

Ik zou overigens de Gili’s echt overslaan. Zie een eerdere reactie van mij in een ander draadje.

KaterK, we overwegen nu inderdaad om die kant op te gaan. Dit gebied is toch ook goed te bezoeken vanuit Candidasa of Manggis?

PeliPeli, ik had inderdaad je bericht gezien over Gili. Toch gaat dit niet uit onze planning… Denk dat dit juist voor ons wel een leuke plek is om naar toe te gaan…

Dank weer voor de tips! Hebben jullie nog tips voor hotels?

Idee is nu Seminyak, Ubud, Sidemen of Candidasa / Manggis, Gili trawangan.

Ik zou de Gili’s ook niet overslaan, maar wel Gili Trawangan. Veel te druk, veel jonge reizigers die dingen doen die dichterbij huis ook kunnen :wink:
Gili Air is dan leuker, Gili Meno is echt rustig.

Jullie beide opties vind ik geen goede keuze, je bent heel veel tijd kwijt met reizen. 15 dagen is dan te kort. Om van A naar B te gaan neemt op Bali heeft veel tijd, hoewel de afstanden relatief kort zijn.
Ik zou kiezen voor een strandvakantie in Seminyak (Kuta) of in Sanur, vervolgens enkele dagen naar Lembongan of Nusa Penida (zie voor tips de site van Actief in de Tropen) en zeker een dag of 5 naar Ubud. Ubud is bij uitstek geschikt om van hieruit verschillende excursies te maken in het binnenland, of een brommertje huren of lekker actief zijn (wandelen, raften, trekkingen, enz.). Op de site van Actief in de Tropen vind je ook heel veel uitgezette routes, die je met je brommertje kunt gaan afleggen. En’s avonds vind je in Ubud heel veel gezellige tentjes om wat te drinken of te eten.

Moeilijk he. Het is zo smaak gebonden wat je leuk vindt!

Ik zal als ik jullie was eindigen in Sanur. Vanwege de gunstige ligging tov vliegveld.
Daarnaast is Sanur ook erg geschikt om de laatste souveniers in te slaan.

Nog even een mening erbij haha. Ik vind candidasa super leuk voor paar dagen kunt er geweldig met een gids de rijstvelden in echt prachtig.
Wat betreft de gilli eilanden is leuk om te zien maar je kunt ze met de boot in 1 dag doen vanuit sengigi erg leuk.
Hoop dat je er iets mee kunt.
Kom overal al 12 jaar en ik vind het er nog steeds geweldig .

Hi hi, nogmaals super bedankt voor de tips! We vertrekken over twee weken! Uiteindelijk gaan we nu naar seminyak, ubud, Candidasa en Gili. Nu had ik nog twee vragen; we willen een chauffeur huren van seminyak naar ubud en van ubud naar Candidasa. Hebben jullie tips op welke plekken we zouden moeten stoppen? Daarnaast was ik aan het kijken met welke maatschappij we naar de gili’s zouden varen. Zit hier nog verschil in of is het allemaal hetzelfde?