kan ik met gps in australie goedvooruit, die zit in de camper die wij huren of moet ik mijn tomtom meenemen
In Australia kan je zonder gps ook goed vooruit maar als het een must is zou ik maar op die in de RV vertrouwen. Vergeet ook vooral niet een kaart mee te nemen… Hema Maps zijn prima (niet onze Hema natuurlijk).
bedankt, een hema map hebben wij al dus dat gaat wel lukken.maar om de steden door te komen lijkt het ons wel iets. trouwens wat bedoel je met RV?
( 65 geweest he ) groetjes
Bedankt, een Hema Map hebben wij al dus dat gaat wel lukken. Om de steden door te komen lijkt het ons wel iets die navigatie, trouwens wat bedoel je met RV ? ( 65 geweest he ) groetjes
Recreational Vehicle. In Nederland ook wel camper genoemd maar ik gebruik die term nooit. CV=Campervan RV= etc. Maar een CV wordt ook wel camper genoemd. Vandaar!
Recreational Verhikkel mooie benaming beter als Sleurhut of slaapdoos.
Een sleurhut is weer iets anders… die worden in de USA trouwens trailer genoemd, maar in Australia gewoon caravan denk ik en ik zal het nog maar niet over motorhomes hebben.
Die moterhome laat maar zitten, als je alles mee wil nemen kan je beter thuis blijven . het moet wel vakantie blijven zoals veel doen met weinig dingen.( Wij laten onze tomtom dus thuis.)
Wij hebben alfgelopen januari onze eigen tomtom gebruikt in australië.
Op de site van tomtom de kaart van australië gekocht en gedownload op het apparaat. Er was nog ruimte over om deze naast die van europa te zetten.
Het bracht ons op verharde wegen met de RV/CV ;)die wij anders niet zouden hebben gedaan aangezien op alle wegen 100 km is toegestaan, met uitzondering van waar dit verboden is uiteraard. En het het bracht ons elke keer op de juiste plek. Wij zijn dit keer alleen in Victoria en New South Wales geweest.
Ook bij de voorbereiding in Nederland was het al handig en leuk om met behulp van de tomtom om de lengte van (alternatieve) routes te maken en zo overnachtingsplaatsen van campings te bepalen.
Maar zoals Yeehaw ook al schrijft een kaart is eigenlijk ook een must al dan niet als een back-up.
Wanneer is de trip gepland, en welk deel van OZ?
Ook veel met Google Earth gedaan
Succes met de voorbereiding.
Chris (ook 65+)
Gezellig zo met al die seniors (ben ik ook…) zonder vragen over backpacks Hier is een site waar je de routes ook on line kunt plannen:
http://maps.travelmate.com.au/MapMaker/MapMaker.asp?TM_Page=Mapmaker
Met een RV/CV zal je niet snel harder dan 100 km/u rijden (Australiers kortten graag af en hebben het over “Kees” ipv kilometers) en Chris heeft gelijk voor Vic en NSW: 100 km/u In QLD, WA, SA is het 110 km/u en in NT 130 km/u op de grote doorgaande wegen, anders 110 km/u . Houd je in speciaal Vic aan de maximum snelheid maar elders kan dat ook geen kwaad. Vic is berucht om zijn strenge aanpak van snelheidsovertreders.
De wegen in Aus hebben vaak wegnummers maar Australiers kennen die absoluut niet. Alle wegen hebben namen (bv Princes hw, Stuart hw, Hume hw etc) en die kent iedereen.
Yeehaw
Wij gaan eind Augustus naar Australie, we beginnen in Darwin dan omlaag naar Uluru de Olgas Kings Canyon dan via Cooper pady naar Adelaide natuurlijk ook Kangaroos island via de Grampions naar de Graet Ocaen Road naar Melbourne Canberra naar de bleu mountains en dan Sydney en dan verder langs de kust om in Cairns te eindigen en dan zo veel mogelijk zien wat er tussen in zit. Dan hebben wij er 10000 km en vele wandelingen op zitten . Het is wel heel veel een dagje niks doen zit er niet in. Waarom zo veel ,gewoon omdat het zo ver vliegen is ik zie ons dat niet zo gauw weer eens doen. In Noorwegen hebben wij ook een keer 10000 km in 3 maanden via via gereden naar de Noordkaap. Het is te doen daarna plen je weer een hele rustige vakantie.
Gaan jullie weer 3 maanden? Er zit geen plaats tussen waar wij niet geweest zijn dus als je nog info nodig hebt hoor ik het wel.
Wij rijden met een camper dus we mogen niet overal komen . Het liefst zouden wij van af Alice Springs naar de West Macdonnell rijden en dan verder naar Kings Canyon dus niet terug naar de stuart hichway om zo naar de Uluru te gaan maar volgens onze Hema map mogen wij daar een stuk niet rijden ( onverharde weg ) dus zitten wij te dubben wel doen of niet doen ?
Dat is de Mereenie loop drive naar Kings Canyon. Je hebt een permit nodig (te krijgen in Alice) en een 4wd. Als je de tijd hebt zou ik echter zeker naar Stanley’s Chasm gaan. Kort stukje wandelen. Mereenie loop niet met een 2wd rijden helaas. Je vertelt nog niet hoe lang jullie gaan (3 maanden?)
Ja wij gaan 3 maanden ,we hebben geen 4 wd dus dat word terug rijden naar de stuart hwy.
Idd, tijd genoeg. Vergeet Flinders Ranges NP niet.
Wij hebben al een hele dikke map met allemaal uitgezochte dingen waar we willen zijn of willen wandelen ,elke dag komt er weer meer bij. We hebben al een jaar voorpret heel gezellig .Hoe zit het trouwens met internet kan ik onderweg een beetje mijn weblog bij houden.
Nog geen backpacker voor adviezen gezien op dit draadje!!!
Wordt Kakadu NP nog aangedaan? Wij zijn vanuit Darwin via Kakadu NP naar het zuiden gegaan tot aan Daly Waters (de pub). Daarna zoveel mogelijk de Savannah way gevolgd tot Cairns.
Bij de Grampians op de BIG4 camping gestaan in Halls Gap, een goede camping. Echter het Grampians NP was gesloten vanwege de regen dat was gevallen. Ook op tijd vertrokken want 's avonds zagen we op de TV dat het water door de straten van Halls Gap stromen evenals een dorpje waar we 's middag doorgereden waren stond ca 1,2 m onder water. Ook de GOR (Great Ocean Road) hebben we in de regen gereden (11 jan) waarna een deel de volgende dag was afgesloten wegens een landverschuiving.
Ga je vanuit Melbourne de kustweg volgen of het binnenland in?
Een boottochtje op de Murray River is ook aan te bevelen.
Wij hebben 10 dgn ca 70 km oostelijk van Melbourne gebivakkeerd in Launching Place en vandaar uit de uitstapjes gedaan.
Ja, in de zomer will het nog wel eens overstromen maar augustus-september -october voor deze route is een prima planning. Daar is over nagedacht!
Voor de Ozzies in Vic was het ook niet te bevatten dat er zoveel water uit de lucht kwam vallen. Men sprak dan ook van een tropische moesson na een lange droge periode. Op het Information Centre van Maryborough kreeg ik 6 kantjes A4 met afgesloten wegen noordelijk van Ballarat en het ergste moest nog komen.