Op Lombok zijn we bijna 4 weken geweest in de maand juli 2010.
We hebben hier een hele goede tijd gehad met een gids/chauffeur met een betrouwbare auto.
Hij heeft ons mooie plekken van Lombok laten zien en ook de plaatsen waar je als toerist niet gauw komt.
Zijn naam is;
Basudin
ILN. Bambu runcing
cg. bambu runcing no 6
pejeruk abian bt b
mataram Indonesia
kode pos; 83113
mobiel: 08175219623
Hoi,
Wij gaan ook in de maand december naar o.a Flores maar volgens ons kan je goed met plaatselijke mini bussen reizen. Een gids is een stuk duurder en je bent minder vrij, dat is onze ervaring.
Hoi,
Hebben jullie al vaker in Indonesië gereisd? Spreken jullie Bahasa? Wij spijtig genoeg niet…In Sumatra met plaatselijke busjes gereisd, in Sulawesie half busjes, half… georganiseerd. Ik denk dat de Kleine Sunda eilanden niet zo makkelijk te bereizen zijn of ben ik mis?
Wij zouden graag op ons gemakje 4 à 5 maanden rondtrekken, zijn nl. gepensioneerd… weten jullie iets over visa?
Bedankt.
Met busje kan ook, maar wij vonden het wel heel fijn zo omdat we zelf veel konden bepalen en er vooral veel info kwam over het land, de flora en fauna en de mensen en de gebruiken en tegelijkertijd leerden we een beetje bahasa.
We zijn nu 2 keer in Indonesie geweest, de eerste keer 1 maand, 1 week op West Java en 3 weken door Sulawesie met gids plus chauffeur. De tweede keer naar Bali, Lombok en Gili-air en dat in 3 maanden maar alles zelf plaatselijk geregeld Het klopt dat je misschien meet te weten komt over flora e.d. maar het is ook duurder. Je spreekt van te voren wel een prijs af dus je weet wel waar je aan toe bent. Maar wij voelen ons vrijer als we alleen reizen en je komt meer met de lokale bevolking in contact omdat je gewoonweg alles zelf moet regelen.
Eind November vertrekken we voor 4 maanden en willen naar Bali, Lombok, Gili Air, en Flores en misschien Sumba.Er zijn heel veel reisbureaus waar je alles kunt regelen en je kan iedere dag van plan veranderen als je zelf reist
Maar wij reizen toch liever zelf
Ik wil volgend jaar (hopelijk) naar Bali, Lombok en Gili. Ik reis alleen en op de bonnefooi dus ben ook vrij om te doen hoe/wat. Wat bedoel je met plaatselijke busjes? Die je dan spec. moet bestellen of die er gewoon al rijden (had ik vorige keer niet gezien op Bali). vooral als je toch iets van wel toeristisch wilt zien o.i.d. gaan ze daar dan ook heen en hoe weet je zoiets dan?
Vraag me af of Lombok te doen is op een scootertje of zo? (al heb ik nog nooit op zo’n ding gereden haha…)
Met plaatselijke busjes bedoel ik eigenlijk taxi’s of minibusjes waar je met meerdere mensen inzit.
Meestal wordt je dan ergens midden in een stad afgezet en met taxi’s voor de deur. Als je goed kan onderhandelen is een taxi even duur. Bemo’s rijden ook overal, maar die hebben allemaal hun eigen district waar ze niet uit mogen. Dan wordt het dus heel veel overstappen en dat is niet aan te raden.
Lombok is volgens mij niet te doen op een scooter, wel op een motor. Zorg dat je ook voor een scooter een internationaal rijbewijs nodig hebt. Op Bali controleren ze nogal eens en als je een boete krijgt kan dat behoorlijk oplopen. Ze kunnen vragen wat ze willen. Dit rijbewijs is te krijgen bij de ANWB (12,95 geloof ik en 1 jaar geldig).
Op de Gili’s heb je niks nodig, daar gaat alles nog met paard en wagen.
Als je vragen hebt horen we het wel.
Als je 4 of 5 maanden rond wil trekken moet je zorgen voor een visum die 2 maanden geldig is. Deze kan je iedere maand verlengen, maar dan heb je een sponsor nodig uit Indonesie.
Deze sponsor kan iedereen zijn. Maar deze sponsor moet wel van tevoren in je paspoort vermeld zijn. Dus je hebt een i.d kaart nodig van deze persoon. Van deze i.d kaart maak je een kopie en die stuur je samen met een aanvraagformulier (te downloaden via internet) op naar een visumburo hier in Nederland. De naam van de sponsor komt in je paspoort te staan en na 2 maanden ga je naar de sponsor die een formulier invult en met dat formulier ga je naar een plaatselijke ambasade. Wel uit de stad waar de sponsor woont. Daar krijg je dan een verlenging van een maand. Wel kost het 350.000 rupia maar ze kunnen ook gerust 500.000 rupia vragen.
Ligt er aan wie aan het loket staat. De sponsor kost ook geld, maar daar kun je mee onderhandelen. Als je hem of haar 2 keer nodig hebt kun je wat minder geven. Meestal zo’n 250.000 rupia. Dus…, dit is de enige manier om langer te blijven als je 4 of 5 maanden wilt reizen binnen Indonesie. Nadeel is dat je na 3 maanden weer terug moet naar je sponsor. Als die bijv. Op Bali zit moet je weer terug naar waar je een maand geleden was.
Hier moet je dan wel je reis op plannen.
groeten Leon
Deze informatie is niet geheel correct, er wordt namelijk gekeken naar JOUW verblijfplaats (die gedurende het hele verblijf hetzelfde is op papier) en niet de verblijfplaats van je sponsor.
Als je je sponsor meeneemt naar de kantor imigrasi is de kans dat ze om steekpenningen vragen kleiner is mijn ervaring. Ik heb nooit meer dan 250,000 rp betaald (in 2006).
Een cursus Bahasa Indonesia is overigens een aanrader als je zelfstandig rond wilt reizen buiten de begaande paden.
We gaan off topic, maar bij deze nog mijn ervaring in Flores:
Hoi mensen, bedankt,
Het lijkt mij allemaal nogal ingewikkeld… Echt verstaan doe ik het niet.
Als je na 60 dagen het land uit gaat, krijg je dan telkens 30 dagen verlenging? méér dan 1X ??? Heb je dan ook een sponsor nodig???
Die sponsor, kan dat de uitbater van een hotel zijn?
En als ik dan samentel wat het allemaal kost (sponsor+visum) neem je voor hetzelfde geld even een boot of een vliegtuig naar Oost Timor of terug naar KUL?
Waarom maken ze het zo ingewikkeld?
Ze gooien er toch hun eigen toerisme ruiten mee in???
Kunnen wij als gepensionneerden niet ergens rustig 90 of 120 dagen snorkelen of rondvaren in Nusa Tengara en de Molukken? … op een onbewoond ei- ei- eiland… zonder het land uit te moeten???
Die taxibusjes zijn die van Peramatours en bestel je die van tevoren? Ik ken ze wel alleen dan van een excursiedag waar je je van tevoren voor moest opgeven bij bijv. hotel of kiosk of Perama. Maar om zo mee te gaan? Dat weet ik dus niet, en heb ook niet echt een verzamelplaats ervoor gezien.
Waarsch. heb ik oogkleppen voorgehad w.b. de bemo’s want een vriendin van me zag ze idd. ook. Werken die hetzelfde als in Thailand bijv. Daar kon je ze bij wijze van zo langs de kant v.d. weg aanhouden. Heel soms was er ergens een halte maar dat was uitzondering. Ik vond ze erg handig.
Goed dat je het zegt dat je zelfs voor een scooter (brommer ook?) een internationaal rijbewijs nodig hebt. Wist ik niet. Veel mensen doen dat ook niet denk. Ik wil trouwens hier in Ned. wel een paar keer op zo’n ding gereden hebben want heb dan wel ooit auto gereden maar scooter en brommer nog nooit.
Als je na 60 dagen het land verlaat, dan kun je buiten Indonesie (bv in Maleisie) een nieuw visum voor 60 dagen aanvragen. Dit duurt een paar dagen. Wat je ook kan doen, is dat je bij aankomst in bv Maleisie meteen terugvliegt naar Indonesie, je krijjgt dan een zgn. VOA (visum on arrival) wat 30 dagen geldig is.
Afhankelijk van waar je bent is het goedkoper om je visum te verlengen dan om het land steeds te verlaten. Bovendien spaar je een hoop tijd uit. Aan de andere kant: je kan een bezoek aan bv Maleisie ook zien als een leuk uitstapje tussendoor.
Stel: de eerste 60 dagen bezoek je bv Java, Bali en Lombok (daar heb je tijd zat voor in 60 dagen!). Dan vlieg je voor een week naar Kuala Lumpur, waar je je nieuwe visum aanvraagt en lekker een weekje rondkijkt. Er is genoeg te zien daar - en evt kun je nog een uitstapje maken naar bv Melakka of Taman Negara. Zodra je je visum hebt kun je terug naar Indonesie, waar je op je gemakje rondreist door Nusa Tengara of Kei. Na iets minder dan 60 dagen vlieg je vanuit bv Kupang terug naar Bali, waar je het land weer verlaat. Een hele mooie route!
Het is in principe zo dat iedereen die een KTP bezit je sponsor mag zijn, maar veel Indonesiers zijn terughoudend om iemand te ondersteunen die ze niet kennen. Logisch, ze zijn immers juridisch en financieel aansprakelijk voor je!!! (Voor geld zullen sommigen het wel doen, maar ik vind het niet netjes om iemand zo onder druk te zetten.)
Hoi, als je langer wil blijven dan 60 dagen heb je echt een sponsor nodig. Maar dat kan iedereen zijn, ook de uitbater van je hotel, maar ook iemand van de straat. Je hoeft daarvoor dus niet het land uit, maar na 60 dagen(1 week voor de beëindiging van je visum) moet je wel naar een imigrasi kantoor om verlenging aan te vragen voor weer 1 maand. Ja, wij vinden het ook belachelijk en omslachtig maar voor hun is het een manier om geld binnen te halen. Wij willen ook 4 maanden verblijven en doen het op deze manier. Anderen kiezen er inderdaad voor om even naar Singapore te vliegen. Dat is ongeveer even duur, maar als je 1 nacht moet overblijven daar i.v.m. terugvlucht ben je waarschijnlijk duurder uit. Het is dus waar je voor kiest. Als iemand anders een beter idee heeft hoor ik het graag!
Die bussen van Peramatours bedoel ik niet, die zijn voor grote groepen die meestal vanuit een hotel vertrekken. Overal zie je van die kleine reisburootjes met meestal een bord buiten met de prijzen erop van hoeveel en waar naar toe. Dit zijn kleine minibusjes waar ongeveer 8 personen in kunnen. Die kan je een dag van tevoren bestellen. Het is een goedkope manier van reizen en goed te doen. Wij nzijn ook al wat ouder maar vinden het een prima manier van reizen. Maar soms zijn taxi’s even duur als je goed kan onderhandelen! Bemo’s rijden alleen maar kleine stukjes en die kan je inderdaad aanhouden maar meestal houden ze jou wel aan!
Vraag maar hoor, op deze manier zitten we al weer half in Indonesie…
Hoi, nog even een vraag. Ik begrijp wel dat er gekeken wordt naar onze verblijfplaats, maar dan moet je toch na iedere maand terug naar de plaats waar je verblijft? Onze sponsor woont in Singaradja en wij konden alleen DAAR ons visum verlengen. Op Mataram in Lombok accepteerden ze het niet en kregen we te horen dat het alleen in Singaradja kon. Als het anders kan horen we dat graag !!!