Java - Flores - (Sumbawa -) Lombok/ Bali

Hallo,
eind oktober ga ik 4 weken naar Indonesië. Ik ben eerder 3 weken naar Thailand geweest, dit was alleen volledig van tevoren gepland… dus nu voor het eerst echt backpacken en ik ga alleen, super spannend allemaal! Ik heb er ontzettend veel zin in en heb al veel gelezen (kan af en toe niet meer stoppen… zo enthousiast).
Ik land op Jakarta en vlieg terug vanaf Denpasar. Na veel te hebben geschrapt van mijn lijstje heb ik een globale reisschema gemaakt. Ik realiseer me dat het afwachten is hoe het gaat lopen en wil zeker niet strak aan het schema vasthouden.
Ik wil heeeel graag Java en het westelijke deel van Flores zien. Hier wil ik dan ook mee beginnen en de meeste tijd doorbrengen, de overige dagen wil ik voornamelijk op Lombok doorbrengen en dan wel weer op tijd terug naar Bali voor mn terugvlucht.

Mijn plan is om te starten in Jakarta of Bogor en dan via Bandung, Yogyakarta en Bromo door te reizen naar Denpasar (in ongeveer 12 dagen), waarvandaan ik een vlucht wil pakken naar Labuan Bajo.
Vandaar uit wil ik dagtripjes doen naar iig Rinca en Ruteng. Ik wil dan afhankelijk van het weer (het regenseizoen is dan hoogstwaarschijnlijk al begonnen) per boot naar Lombok of anders naar Sumbawa. Als ik naar Sumbawa vaar wil ik dit eiland puur gebruiken om (zo snel als dat het er gaat) over land door te reizen naar Poto Tano om daar weer de boot naar Lombok te pakken. Ik heb voor het verblijf in Labuan Bajo inclusief doorreizen naar Lombok ongeveer 8 dagen in mijn hoofd.
Als ik op Lombok ben weet ik pas echt hoeveel dagen ik nog over heb voor daar en Bali. Dan wil ik daar pas bekijken hoe ik verder mijn tijd nog wil doorbrengen.

Vinden jullie dit schema een beetje realistisch?

Kan ik vanuit Yogyakarta de vlucht al regelen van Denpasar naar Flores? Of kan ik de vlucht het beste op Denpasar zelf regelen? Welke luchtvaartmaatschappij adviseren jullie?

Hoeveel tijd moet ik rekenen om Sumbawa over land over te steken?

En heeft er iemand nog een must see op Sumbawa die ik eigenlijk niet kan overslaan als ik er toch ben?

Alvast bedankt voor het beantwoorden van de vragen!
Groetjes,
Iris

12 dagen voor heel Java is heel weinig! Ik zou hier zelf minstens 2,5 week voor uittrekken, omdat je anders bijna alleen maar onderweg bent. En reisdagen van meer dan 8-10 uur zijn behoorlijk vermoeiend.

Ruteng als dagtrip vanuit Labuan Bajo is redelijk ver. Als je met een auto en chauffeur rijdt is het wel te doen, maar met de bus is het onmogelijk.

Ik raad je aan om niet de ferry naar Sumbawa te nemen vanuit Flores (volgens mij gaat die over Sumba en doet die er heel lang over? zie de site van Pelni), maar ik zou de boot van Perama nemen. Je stopt dan op Rinca, en op verschillende eilanden voor de kust van Sumbawa. Hier kan je o.a. snorkelen. Die trip duurt 3 dagen/2 nachten, en vertrekt ongeveer eens in de 6 dagen. Zie de website van Perama tours voor het precieze schema.

1 like

Hoi Jenny,
bedankt voor je snelle reactie!!!
Met je tips zal ik zeker wat doen! Ik had inderdaad ook gelezen van de driedaagse boottrip naar Lombok, daar stond ook bij dat het in het regenseizoen erg afhankelijk is van het weer. Ik dacht 8 a 9uur op een boot van Labuan Bajo naa Sape is dan wel lang genoeg!
Ik denk dat het het beste is als ik in Labuan Bajo bekijk hoe ik richting Lombok reis, of per boot of toch met het vliegtuig terug.
Ik heb zo wie zo al in mijn hoofd zitten om een andere keer terug te komen naar Indonesie (buiten het regenseizoen) om dan Flores helemaal te overkruizen. Dan kan ik dan ook Ruteng meepakken.
Groetjes!

Vanaf Senggigi Lombok heb ik een 5 daagse boottour met Peramatour gedaan langs div. eilanden zoals: Moyo, Rinca, Flores, Komodo etc. Primitief maar zooooo gaaf! Het was toch wel een hoogtepunt van m’n reis (zie filmpje op http://www.peramatour.com/HKC0102en.php

Ik heb de 5daagse tour gedaan maar je kan de tour ook in 2en delen. Het eerste deel vond ik zelf het leukste. Dan kom je ook op Komodo en je eindpunt is dan Flores (bij mij was dat gewoon weer Lombok dus) 5 a 7 dagen (zie schema op hun site) kan je dan eventueel weer de boot pakken voor de weg terug.

Onderweg bezoek je dus de eilandjes. Voornamelijk om te snorkelen en op Komodo en Rinca maak je een lange wandeling en zie je de varanen. Op Moyo is het gaaf om vanaf een touw de waterval in te springen.

Je kan kiezen uit een hut of op dek slapen. Hou er wel rekening mee dat als je op dek slaapt dat welliswaar goedkoper is maar dan ook geen omkleedruimte heb. De wc’s en douches (3) zijn bij elkaar maar prima te doen. De hutten zijn zeer klein maar daar ben je toch alleen maar om te slapen. Als je boekt vraag dan het liefst om een hut boven. Ik zat beneden boven de machinekamer en naast de keuken, niet echt geweldig maar ja, na dag 2 sliep ik toch gewoon. Verder heb ik in Sarong en zwemkleding geleefd.

De verzorging aan boord is goed. Ontbijt westers, en 2x Ind. warm eten per dag. Degene die een hut hebben krijgen per hut per dag: 1 grote fles water, 2 cola en 2 bier, rol koekjes en zak chips. Natuurlijk kan je het ook gewoon aan boord kopen.

Ik heb een goed filmpje van hoe het er aan boord uitziet maar helaas kan ik dat niet verzenden. Ik zal 'ns kijken hoe youtube werkt zodat ik het daarop kan plaatsen.

1 like

Hoi hoi, bedankt!!! Leuk om te lezen! Heb je filmpje ook bekeken! Ziet er echt super uit!!! :slight_smile: Hoop dat als ik er ben t weer oke is en de golven niet te hoog zijn! Lijkt me echt super om deze boottocht te doen!! :dag:

Hoge golven had ik gelukkig geen last van. 3 mensen aan boord wel. Ik had polsbandjes tegen reisziekte van de ANWB mee http://www.anwb.nl/webwinkel/reis-en-cadeauartikelen,/reisartikelen/gezondheid-en-welzijn/acustrap.html
Heb ze aan deze 3 mensen uitgeleend en…het hielp ze! Ik heb ze zelf later een paar keer in de auto en vliegtuig gebruikt. En niet 5 minuten van tevoren ofzo maar op het moment zelf. En…geen medicatie tegen reisziekte meer nodig. en dat voor maar 5.99 ! (7,99 indien geen lid anwb)

:thumbsup: thxs voor de tip! Ga m van de week meteen halen!

Nog een vraag, zouden jullie de boottour met Peramatour van te voren in Nederland reserveren? Of is dit ook prima te doen in Indonesie? Vindt het nu lastig te zeggen welke datum ik wil vertrekken.

Kijk goed naar het schema op hun site voor de data’s. (staat bij de link v.h. filmpje scedule) En of je de 5 daagse (=4 nachten) of 2 a 3 daagse wilt. Maar vooral die datum is dus belangrijk om rekening mee te houden.

Er zijn 7 cabins. Omdat ik zeker wilde zijn van een hutplaats heb ik van tevoren in Nederland per mail geboekt. In Senggigi ik vervolgens betaald een paar dagen van tevoren. (Op Bali hadden we al gecheckt of we in het systeem stonden, wat ook zo was)
Maar volgens mij was ik de 1e omdat ik dus de 1e hut op de onderverdieping kreeg (die boven de machinekamer dus, ggrr). Ook als je een voorkeur hebt voor hutplaats (bijv. als je boven wilt waar je je deur naar de buitenlucht kan openzetten) is het raadzaam om van tevoren te boeken. Het is wel afhankelijk hoe lang je van tevoren in Indonesië bent hoor en in wat voor seizoen. Maar zo heel erg lang van tevoren hoeft het nou ook weer niet. Indien je alleen bent heb je een hut op indeling (naar geslacht)
Als je een dekplaats wilt maakt het allemaal niet zo uit denk.

Ook ik was op de bonnefooi in Bali/Lombok maar heb m’n vakantiedagen gewoon om deze bootreis heen geboekt. Dit omdat ik 'm persé wilde doen.

1 like

Ik vond de hutten erg klein, en was blij met mijn plekje op het dek.

Ja, de hutten zijn klein ja, maar toch was ik blij met de keuze die ik had. Nu had ik tenminste wel een eigen plekje om me om te kleden enzo en kon ik ook kiezen of ik aan dek of in de hut wilde slapen (ook het tijdstip waarop bijv.). En ik ben geen goede slaper (die overal meteen maar kan slapen, al was ik de 2e nacht al zo moe dat ik wel sliep haha)

Maar aan de andere kant is een dekplaats 1miljoen goedkoper! dat is wel weer €80,-. Desondanks heb ik dus voor een hutplaats gekozen maar iedereen is natuurlijk verschillend. Goed dat je het schrijft zodat mensen beide ervaringen kunnen lezen.

Als je wilt kan je je altijd omkleden bij de douches, daar komt bijna niemand. Zelf heb ik echter geen moeite om me om te kleden waar mensen bij zijn :wink:

Hoi Jenny,

Net als tussen Java – Bali, Bali – Lombok bestaat er tussen Sumbawa en Flores een dagelijkse (eenmaal per dag / ongeveer 8 uur) en rechtstreekse (dus zonder een omweg via Sumba) ferrydienst.

De mogelijkheid bestaat zelfs om in Labuanbajo een rechtstreekse busverbinding (eksuketief) te boeken van Bima naar Mataram (Lombok) dit is dan inclusief de ferry die elke dag vaart tussen Labuanbajo en Sape (Sumbawa) en een bemo die jou van Sape naar Bima brengt. In Bima pak je de nachtbus die jou dan in een rotvaart naar Mataram brengt waar je rond 09:00 uur in de morgen aankomt. Deze tocht inclusief ferry (8 uur), bemo (1 tot 2 uur) en nachtbus (12 uur en) en nogmaals ferry tussen Sumbawa en Lombok (2 uur) duurt ongeveer 24 uur.

1 like

Bedankt voor je correctie! Klinkt nog steeds als een reis dit ik niet zo snel zou doen :wink:

(Om de een of andere reden trekt Sumbawa me ook nog niet zo… Zijn daar dingen die je me aanraadt om een keer te bezoeken?)

Hoi Ingrid,
Leuk je ervaring te lezen, wij gaan in juni en hebben een vlucht geboekt naar Flores, Maumere, gaan dan over land naar Labuan bajo, nemen dan de Peramaboot naar Lombok. Heb je nog leuke tips voor Lombok? Leuk hotel bv. Wij hebben op Lombbok nog niets vastgelegd, is ook niet nodig, of denk je van wel?
groet Paulien

Goed dat je dat schreef over die hut boven de machinekamer. Ik had twee hutten gereserveerd bij Perama voor de tocht van Flores naar Lombok en na een mailtje heb ik nu twee upper cabins!!!
Bedankt Marie

Als je gevoelig bent voor zeeziekte, dan kun je beter onder in de boot zitten. Daar wiebelt het minder.

Het wiebelt beneden missch. wel wat minder maar het is beneden ook véél benauwder. Bovendien kan je boven je deur openzetten zodat je frisse lucht krijgt. Beneden heb je alleen dat kleine gangentje (zie filmpje over de boot zelf van me) Als je met je hoofd naar de deuropening gaat liggen dan kan je zelfs nog naar de horizon blijven kijken wat een must is als je zeeziek bent.

Maar ik adviseer ook die polsbandjes van de anwb wat ik eerder bij dit topic beschreef zie ook daar de link ernaar. Ik heb ze 3x uitgeleend en alle 3 hadden ze er baat bij. Ikzelf had geen last van zeeziekte (terwijl ik dat in de bus wel snel heb).

Maar over het algemeen is het volgens mij wel rustig op zee, maar ja, het kan een keer voorkomen van niet wat dus bij ons het geval was maar verwacht niet het ergste hoor.

Ik heb inmiddels m’n filmpje over de indeling v.d. boot enzo op youtube weten te plaatsen hier de link
[ame=“http://www.youtube.com/watch?v=Vr5sO6Xe4EE”]YouTube - hunting komodo by camera tour (Perama Indonesia)[/ame]

Ik ken de indeling van de boot, ik heb er zelf opgezeten :slight_smile:

Kijken naar de horizon is heel belangrijk wanneer je gevoelig bent voor zeeziekte, maar het heeft het meeste effect wanneer je kijkt in de richting waarin de boot vaart. Met de vaarrichting mee, of tegen de vaarrichting in. Mensen kunnen veel beter tegen het wiebelen van links naar rechts, dan van voor naar achter. Dat heeft te maken met de positie van onze evenwichtsorganen in onze oren.

De beste plaats bij zeeziekte is dus achter op de boot, terwijl je naar de horizon kijkt. Niet in de hut!

Ik geloof niet echt in de armbandjes van de ANWB. Primatour tabletten werken beter, alleen hebben die de vervelende bijwerking dat sommige mensen (ik dus) daar heel duf van worden.

Ik weet dat je op de boot hebt gezeten Jenny het is ook niet echt voor jou bedoeld
maar voor de mensen die het nog niet kennen.

En natuurlijk is het het beste als je uit je hut komt als je zeeziek bent. op dek gaan zitten of bij open raam is natuurlijk altijd beter. Maar ja, als je echt wilt slapen…

Als bij 3 personen die bandjes al helpen en in m’n eigen omgeving ook, en bij mezelf in de bus, nou dan geloof ik er wel in hoor. En het geeft geen troep in je lichaam van medicijnen en je hoeft ze ook niet van tevoren in te nemen zoals bij medicijnen wel moet of eer ze helpen. Bij mij is het nl. de ene keer wel en de andere keer geen last. Dan zijn die bandjes een uitkomst. bijwerkingen) ook zo. En ze zijn best goedkoop en duurzaam.