Hoi,
Wij gaan op 24 oktober 3 weken naar Indonesie en willen via Java en Bali door naar Flores.
Weten jullie of het goed toeven is op Flores begin november? Of is er dan waarschijnlijk veel regen?
Verder willen we in 3 weken het volgende schema doen:
Yogyakarta - Bromo - Ubud - Gili Islands - Flores (per boot) - Flores -> Denpasar en weer terug via Jakarta.
Weten jullie of dit te doen is? Kun je in pakweg een dag of vijf Flores bereizen van Lubuanbajo (waar we met de boot naar toe willen vanaf Gili) naar Ende (en vanaf daar terugvliegen).
Ik vind het een heeeeeel krap schema voor 3 weken! In principe zou het moeten kunnen, maar dan moet er niks mis gaan. En om daar nu op te rekenen???
Om van Yogya via de Bromo naar Ubud te trekken is geen probleem. Er worden in Yogya dagelijks trips aangeboden die dit traject volgen, maar het is wel een vermoeiend traject. Van Yogya naar de Bromo is een overnacht trip, je bekijkt 's ochtends even snel snel snel hoe de zon op komt en pas 's avonds heel laat ben je op Bali.
Zelf heb ik de Bromo vanuit Malang bezocht, en eigenlijk heb ik er nog altijd spijt van dat ik Iljen niet heb bezocht.
Van Ubud naar Gili gaan dagelijks tours, ook geen probleem. Je kan met de dure speedsboot gaan (2.5 uur vanuit Padangbai), met de goedkope Perama boot (zij verzorgen ook het landtansport) of met de nog goedkopere ferry. Wanneer je voor de laatste optie kiest, moet je eerst nog een paar uur over land reizen, voordat je met een klein bootje op Gili beland.
Vanuit Gili naar Labuan Bajo is een trip die 3 dagen duurt. Er zijn verschillende maatschappijen die de trip aanbieden, en Perama tours is een van de betere. De boot gaat meestal eens in de 6 dagen, houdt hier rekening mee met je planning. Als er teveel regen of wind staat, gaat de boot helemaal niet.
Van Labuan Bajo naar Ende is ook al snel een reis van 2 dagen. Ik zou echter de tijd nemen om tussendoor te stoppen, met name de dorpen rondom Bajawa zijn een aanrader. En waarom bezoek je de Kelimutu vulkaan bij Moni niet?
Van Ende kun je terug vliegen naar Bali of Java, maar wss gaan er maar een paar vluchten per week. (En als ik me niet vergis mag je vanaf Ende en Ruteng minder bagage meenemen dan vanaf andere vliegvelden.) Houd er rekening mee dat deze onbelangrijke lijndiensten soms zonder aanwijsbare reden gecanceld worden, of vertraagd raken. Ikzelf zou liever vanaf Maumere of Labuan Bajo terug vliegen, dat is toch net een extra stukje zekerheid. Of de hele route andersom doen (dus van Flores naar het westen reizen), dit om te voorkomen dat je je internationale vlucht mist.
Dankjewel voor je hulp. We zien wel, we gaan er gewoon heen en zien wel of we zover komen of ergens toch langer willen blijven.
Het reisschema de andere kant op maken (na Ubud eerst naar Flores: vliegen op Ende of Maumere) is wellicht handiger en dan ben je flexibel om in LB de boot of vliegtuig terug naar Bali te nemen.
Gaan er wel vluchten vanuit Lubanbajo naar Denpasar? Welke maatschappij doet dit?
Het is op dit moment een beetje een rommeltje met vluchten naar van NTT. De dienstregelingen veranderen snel.
Op dit moment (dat wil zeggen letterlijk vorige week!) gaan er ELKE dag vluchten van Denpasar naar Labuan Bajo te weten Transnusa, IAT (Indonesia Air Transport) en Merpati. Neem als het enigszins kan Transnusa (meer betrouwbaar in dienstregeling)
Maar zoals gezegd het verandert snel. Er zijn nu ook vluchten met Pelita. probeer een week van tevoren de betreffende sites te checken (IAT heeft geen website voor lijnvluchten)
En bel altijd de dag vantevoren om je vlucht te herbevestigen. (Het achterlaten van een Indonesisch nummer waarop je te bereiken bent valt ook aan het bevelen.)
Tijdens mijn laatste trip naar Nusa Tengara is een vlucht 2 dagen voor vertrek geannulerd (ik kon een ander ticket boeken met een andere maatschappij voor de dag erna), en een andere vlucht werd een paar uur vervroegd. Gasten met wie ik in een hostel zat, hadden echter minder geluk: zij kwamen er pas op het vliegveld achter dat hun vlucht niet door ging, en misten daarom hun aansluiting de dag erna. Vandaar ook mijn tip om van oost naar west te reizen: het is dan makkelijker je planning aan te passen en een alternatief te vinden.