Vliegen van Bali naar Flores

Hallo allemaal,

Wij willen graag in de zomervakantie 3 weken naar indonesië. Hebben al veel van Indonesië gezien (oa. sulawesi, sumatra, bali, java, lombok) en dit keer willen we graag Flores gaan bewonderen.

Het meeste hebben we gezien toen ons zoontje er nog niet was maar vorig jaar zijn we met z’n drietjes 7 maanden op reis geweest en hebben toen ook wat van indonesië bekeken (www.dewereldreizigers.com).

Flores lijkt ons goed te doen in combinatie met Bali. Ongeveer 1 weekje Bali en twee weken Flores. Je kan vanaf Bali vliegen naar Flores heb ik gezien. Mijn vraag is of je die vluchten van te voren moet/kan boeken of pas in Bali. We hebben dit keer maar 3 weken dus we moeten vrij snel van Bali naar Flores vliegen. Hebben niet de tijd om eerst heel lang op Bali te wachten op de vlucht.
Heeft iemand hier ervaring mee?

Alvast bedankt voor het meedenken,

Natasja

't is heel simpel: aangezien je de meeste binnenlandse vluchten voor Indonesie niet vanuit Nederland kan boeken, zul je noodgedwongen moeten wachten totdat je in Indonesie bent. wanneer je niet vliegt rond Indonesische feestdagen, zou dat op zich geen probleem moeten zijn. (soms kun je bv via een duikschool wel al tickets boeken, maar die rekenen een vette commissie.)

het is echter wel aan te raden om een beetje tijd in te roosteren tussen je binnenlandse vlucht en je intercontinentale vlucht: vluchttijden richting oosten worden regelmatig gewijzigd, en soms vallen vluchten zonder duidelijke reden uit. de verbinding labuan bajo - den pasar (of mataram) is redelijk betrouwbaar, die verbinding naar maumere al minder, om maar helemaal te zwijgen over vluchten naar ende, ritung enz.

Hoi Jenny,

Bedankt voor je snelle antwoord!
Dus we moeten eerst wachten tot we op Bali zijn? We willen toch eerst een paar dagen Sanur en dan door naar Flores. Kunnen we de tickets in Sanur regelen. Zitten wel te denken om eerst naar Maumere te vliegen en terug vanaf labuan bajo.
Weet jij ook hoe we ons het beste kunnen verplaatsen op Flores? Tijdens onze lange reizen deden we alles met het openbaar vervoer. Maar dat is nu waarschijnlijk niet zo handig omdat we niet zo heel lang hebben. Ik denk dat het ook wel mogelijk is om een auto met chauffeur te huren. Weet jij hoeveel dat kost (ongeveer)?
En wat moeten we zeker niet missen op Flores? Misschien heb je nog aanraders voor accomodatie?

Groetjes,

Natasja

het is geen probleem om in Sanur een travel agency te vinden waar je tickets bij boekt. als je de puf hebt, kun je het echter ook al bij aankomst op Den Pasar zelf regelen. O.a. Transnusa vliegt naar Maumere.

Hoeveel dagen de tijd heb je om van Maumere naar Labuan Bajo te reizen? Het is zeker mogelijk om dit traject met het OV af te leggen (heb ik ook gedaan), maar houd er wel rekening mee dat de wegen slecht zijn, de reisdagen lang en de bussen voller dan vol. Ik heb wel eens een uur of 7 op een rijstzak gehangen voor een open deur (eng met die slingerwegen!) naast een juten zak met kippen. :slight_smile: Die slingerwegen zorgen er tevens voor dat aardig wat passagiers (niet die kippen) wagenziek worden. In de bus worden plastic zakjes uitgedeeld, die je gevuld door het raam naar buiten kan gooien. Niet al te smakelijk!

Het is zeker ook mogelijk om een auto met chauffeur te regelen. Er staat altijd wel een aantal paraat op het vliegveld. Ik weet niet precies wat zij vragen voor een meerdaagse trip, maar reken er naar op dat een dagje auto met chauffeur op Flores duurder is dan bv op Bali. Ik denk dat 50 euro per dag (incl brandstof) haalbaar zou moeten zijn, maar echt zeker weten doe ik het niet… Sorry.

Zelf ben ik gestopt in Maumere, Moni, Bajawa, en Labuan Bajo. Zie ook: Out of Asia.nl -. Namen van hotels heb ik niet, maar verwacht sowieso geen luxe op Flores. Buiten Maumere en Labuan Bajo is er meestal geen warm water of airco te vinden.

Jenny kent haar zaakjes. In Indo worden die korte vluchten vaak pas op de airport geboekt-net als op het busstation. een paar dagen tevoren mag geen enkel problem zijn-die angsten van ‘‘uitgeboekt’’ zijn overbodig. als je lang tevoren boekt loop je juist veel meer de kans dat in de tussentijd de schemas weer eens zijn verandered, de kleine mij ‘‘broke’’ is of wat dan ook. enige uitzondering is Garuda.

… behalve tijdens de Indonesische feestdagen. het suikerfeest valt in 2010 echter pas half september, dus in de maanden juli en augustus zijn geen problemen te verwachten.

op een paar touristische routes loop je in de zomermaanden soms WEL volgeboekt zijn de dag voor vertrek, denk hierbij aan de vluchten van Lombok naar Bali en vv. maar dat maakt natuurlijk ook niks uit, want er gaan voldoende boten dus je zult niet stranden. naar Flores gaan niet veel westerlingen, zeker niet naar Maumere, dus daar hoef je geen rekening mee te houden.