Goedemiddag beste medereizigers,
Eind deze maand wil ik naar Indonesie voor 2 maanden. Eerst een maand een beetje surfen en studeren, daarna een maand met mijn vriendinnetje op pad.
Voor de eerst maand zoek ik een of twee plekken waar ik een eigen kamertje heb, ergens redelijk wifi, en wat leuke surf. Misschien ook airco, maar dat kan ik zelf nog niet zo goed beoordelen. Ergens op de volgende eilanden:
Wie heeft er wat leuke plekken voor me die aan deze eisen voldoen. En wat voor soort accommodate past hierbij?
groetjes Gilbert
Hoi Gilbert,
Ik heb zelf niet meteen een plek in m’n hoofd, ik heb ook nog nooit gesurfd op die eilanden. Voor anderen om te reageren is het denk ik wel handig om even aan te geven wat voor budget je in gedachten hebt. Ook is het om een beter advies te kunnen geven nuttig om aan te geven waar je naar op zoek bent qua locatie: toeristisch of juist helemaal niet. En waarom specifiek die drie eilanden (heb je een specifieke reden om Java en Bali niet te noemen, of bijv. Mentawai)?
En voor de zekerheid: je hebt er al rekening mee gehouden dat Indonesië maar 30 dagen visumvrij is, en dat je dus een visum aan moet vragen bij de ambassade in Den Haag (toeristenvisum is 60 dagen inclusief aankomst- én vertrekdag, dus net iets minder dan twee maanden)?
Groeten,
Erwin
Hoi Erwin bedankt voor de tip.
Even eerst over het visum, ik dacht dat je bij aankomst een 30 dagen visum kreeg en deze vervolgens 30 dagen kon verlengen?
" U kunt de visa-on-arrival van 30 dagen verlengen met een extra verblijf van 30 dagen. De verlenging moet bij
het Immigratiekantoor in Indonesië geregeld worden."
Hoi Gilbert,
Je krijgt geen visum, je kunt wel een visa-on-arrival voor 30 dagen kopen bij aankomst (voor 35 USD), en die kan je inderdaad verlengen. Dat verlengingsproces kost je drie dagen (althans, je moet drie dagen op een rij naar het immigratiekantoor voor respectievelijk de aanvraag, de betaling van 250.000 rupiah, en je paspoort weer ophalen).
Als je dichtbij een immigratiekantoor verblijft dan is dat misschien een betere optie dan naar Den Haag gaan. Echter, bijvoorbeeld Lombok en Sumbawa hebben elk één immigratiekantoor, dus als je aan de andere kant van het eiland zit is het niet ideaal als je drie keer naar het immigratiekantoor moet.
Sowieso blijft het zo dat bij die 2x30 dagen zowel de aankomst- als vertrekdag meetellen, dus je kunt maximaal 59 nachten blijven.
Groeten,
Erwin
Thanks Erwin, ik ga het nog proberen te regelen op tijd. hopelijk lukt dat zo last minute binnen 3 weken.
Ik vroeg me het volgende af, voor op Sumatra, Sumbawa of Lombok in de maanden juli/augustus: is het nodig om van te voren iets te boeken anders kan het wel eens vol gaan zijn. Of is het daar nog niet zo druk? Vrienden van me zeiden dat ze op bookings.com keken of er plek was, er heen gingen en een betere prijs afspraken. DAt was echter in laagseizoen
Over het algemeen denk ik dat het geen probleem is om ter plekke iets te zoeken, met een paar uitzonderingen:
[ul]
[li]Suikerfeest: het Suikerfeest vindt dit jaar plaats op 6/7 juli. Van ongeveer een week daarvoor tot ongeveer een week erna is het overal erg druk, dus kan het geen kwaad om van tevoren te boeken.
[/li][li]Meest toeristische plekken: als je specifiek op een toeristische plek wilt verblijven (bijvoorbeeld Senggigi op Lombok) dan kan het wat drukker zijn en heb je de kans dat sommige hotels en bungalows e.d. al volgeboekt zijn. Er is altijd nog wel iets beschikbaar gok ik, maar zeker voor de plekken met een goede prijs-kwaliteitsverhouding is van tevoren boeken wel nuttig.
[/li][li]Als je echt naar afgelegen plekken gaat is het ook verstandig om alvast te boeken of in elk geval te controleren wat er beschikbaar is (als je bijvoorbeeld naar een afgelegen dorp gaat met maar 1 homestay, kan je bjivoorbeeld in elk geval van tevoren even iemand laten bellen voordat je voor niets gaat reizen). Voor dat soort plekken is booking.com niet zo nuttig.
[/li][/ul]