4 maanden naar Indonesië

Hallo allemaal,

Een paar maanden geleden heb ik besloten dat ik volgend jaar eindelijk m’n droom achterna ga en voor 4 maanden naar Indonesië ga.
Na mezelf een aantal maanden op o.a. dit forum te hebben ingelezen zijn veel dingen wel duidelijk geworden maar blijven er toch nog een paar vragen hangen waar ik jullie advies goed bij kan gebruiken.

• Is 4 maanden te lang om Bali, Lombok en die Gili eilanden te bezoeken? Ik wil lekker rustig aan doen en geen haast maken.
  • Het is mijn bedoeling om een beetje low budget te leven maar ook wel dingen als duiken, surfen enz. te kunnen ondernemen. Is €1000,00 per maand dan ongeveer voldoende? Zou op ± €33,00 per dag komen voor overnachten/eten/excursies.
  • Waar laat je je backpack als je overdag bv. gaat surfen? Wat is jullie ervaring? Laat je die vaak achter in je hostel of loop je daar het meerendeel van de tijd mee rond?
  • Ik wil van maart t/m juni gaan is dat een goede tijd om te reizen?

Alvast erg bedankt voor jullie reactie en advies!

Groetjes Timco

Vier maanden is vrij lang voor Bali, Lombok en de Gili’s. Maar dat maakt niet uit, je kan je ter plekke makkelijk voortbewegen naar een ander eiland. Of misschien vind je het surfen zo leuk dat je heel lang op een plek blijft hangen, dat kan ook.

Je backpack neem je zo min mogelijk mee. Die ligt prima op je kamer in je hostel.

Je budget is in principe ruim genoeg. Alcohol is trouwens redelijk duur. Als je elke dag zou duiken ben je ook meer kwijt. Maar gemiddeld zou het ruim voldoende moeten zijn om ook eens wat duurs te doen.

Houd er rekening mee dat je voor vertrek een visum van 60 dagen moet aanvragen in den Haag. Dit moet je in Indonesië 2 keer verlengen.

Bedankt voor je reactie! Heb je toevallig ook ervaring met een cursus Indonesisch?

Ik heb zelf een aantal cursussen gevolgd via het instituut voor Indonesische talen uit Leiden. Zij geven cursussen op verschillende niveaus in verschillende steden. Het boek ‘selamat datang’ is (was) los in de boekwinkel te koop. Teleac heeft ook een cursus, maar ik weet niet of deze nog te krijgen is.

Mijn informatie is iets anders:

Een 30-dagen toeristen-visum VoA dat verkregen is bij aankomst in Indonesie kan eenmalig in Indonesie verlengd worden met 30 dagen, tegen kosten Rp. 250,000,-.

Een via de RI Ambassade aangevraagd / verkregen toeristenvisum dat 60 dagen geldig is kan NIET verlengd worden in Indonesie.

Een ander soort (t.w. geen toeristen) visum dat in 1e instantie 60 dagen geldig is, is het zgn. “sociaal-culturele visum”. Na de 1e periode van 60 dagen kunt u dit max. 4x verlengen met telkens 30 dagen, tegen betaling van ca. Rp. 250,000,- per verlenging. Echter, om een dergelijk visum te kunnen verkrijgen heeft u (onder meer) een lokale, autochtone, ingezetene nodig die optreedt als uw garantie en “sponsor”.

1 like

Is dat weer gewijzigd?

Een paar jaar geleden kon je het 60-daagse toeristenvisum verlengen. Voor up-to-date informatie kan men het best contact opnemen met de ambassade, regels wijzigen vaak.

Voor de laatste informatie omtrent wijzigingen in de visa-regels, de methode van aanvragen / verkrijgen, etc., etc., is de website en publieks-service van de Dienst Immigratie hier in Indonesie de beste bron van informatie: http://www.imigrasi.go.id/index.php

De Indonesische Ambassades lopen qua aktuele informatie vaak achter bij bovengenoemde instantie en/of verstrekken - als gevolg hiervan - regelmatig onjuiste informatie.

1 like

Dan ga ik binnenkort wel even goed uitzoeken hoe het nou zit met het krijgen van een Visum, want zoals het er nu uitziet moet ik dan na 2 maanden voor even het land uit om vervolgens weer gezellig 2 maanden te blijven :wink:
Bedankt in ieder geval voor de informatie!