Geloof jij in het Boeddhisme? Boeddhisten geloven dat je ziel opnieuw wordt geboren in een ander lichaam van een mens of een dier nadat je overleden bent. Dus dat je, elke keer als je dood gaat weer, wordt herboren, of anders gezegd: wedergeboren. Dit is een cirkel, waar je moeilijk uit kunt ontsnappen.
Als je een goede daad verricht in je leven (karma), kom je dichterbij de verlossing.
Hoe denken jullie over het boeddhisme,geloof je er misschien in,of zegt het je niets? Je kan hierboven stemmen in de peiling,eventueel kan je hieronder je stemgedrag uitleggen!
Eerst misschien dit effen doorlezen alvorens te antwoorden…
het Boedhisme is zeer eenvoudig;
het is geen geloof, geen doctrine, maar een manier van leven.
Ofdat je veel of helemaal niet naar de tempel gaat is totaal niet belangrijk, het gaat erom om te proberen een goed mens te zijn en te proberen de weg van het middenpad te volgen, naar eigen inzichten en mogelijkheden.
Tijdens onze reis hebben we diepgaande gesprekken met een monnik gevoerd.
Ik geloof zeker in Karma… Ik probeer zo goed mogelijk te zijn voor anderen en ik geloof ook dat ik er dan goede dingen voor terug krijg. Er is altijd wel iets om dankbaar voor te zijn, hoe moeilijk je het ook hebt.
In deze materialistische wereld moet eigenlijk de mens weer een centraal komen te staan en de “relaties” onderling. Hoe gaan we met elkaar om… ik ben (bijna) altijd goed voor anderen en krijg daar ook heel veel mooie dingen voor terug!
:chin:De basis van het boeddhisme wel maar het overdreven schenken aan tempels vindt ik dan weer minder ![]()
![]()
meeste geloven brengen alleen maar ellende, geweld ed.
Boeddhisme is een levenswijze dat weet ik, maar ik heb niets met al dat reli gedoe
Precies wat Fransjes zegt!
Ik hou niet van dat religie gedoe, maar als ik moest kiezen tussen de kerk en het boedhisme dan kies ik het laatste.
Het onderwerp doet mijn denken aan het liedje van Stef Bos.
Vooral het gedeelte “ik heb een goddeloos geloof en hou van elke vrouw…” :cheer::beef:lol2lol2lol2
boeddhisme…ja, george, het is inderdaad en manier van leven!
Ik probeer zo veel mogelijk slechte daden te vermijden, ik help graag als ik kan, mijn passies gaan ook in de zelfde richting: de wereld met haar facetten en zo veel boeken “eten” en van alles, om zoveel kennis te vergaren.
Daarom reis ik : reizen is kennis, andere culturen leren kennen en dan vergelijken met je eigen geloof; alles wat is slecht in jouw ziel, wegdoen.
Tegenwoordig leef ik royaal: alleen en met mijn mallen!
Groetjes
Sopirla >>>
PS: Ik wil hier niet verder gaan omdat ik discussieer zulke dinges met een echte iemand en dan filosoferen we dagen aan het stuk…
Het heeft veel gemeen met het Bali Dharma Hindu Geloof ,en ik kan me er heeel goed invinden. :wereld:
De meesten noemen zich Boedhist… maar ze gedragen zich er niet naar.
Het is jammer dat er zoveel in gespendeert wordt… terwijl velen die er een levenlang eraan schenken van ellende geen fatsoenlijk dak boven het hoofd hebben.
Daarbij komt… dat ik met een leven het wel heb bekeken op deze aardbol… om het nogmaals over te doen… doe me een lol!
Dat schenken gebeurt dan wel uit eigen wil voor zover ik weet.
Hebben wij die keus hier in Belgie ivm de “sponsoring” van de kerken ?
Ik dacht van niet…
Nou dat ligt toch geheel aan het Karma :cheer::cheer::cheer:
:chin: Iedereen die daar in gelooft… geluk ermee… dat is hun volste recht
Het staat vrij om te geloven… maar voor mij is dood… DOOD.
Helaas is de dood voor vele mmedemensen DE VERLOSSING van ongerechtigheid :kus:
Geloof alleen mijzelf en onrecht is er om aan te vechten tot aan DE DOOD :beef:
Nu ikzelf denk altijd moest ik in Thailand begraven worden,dat ik later terug kom bij wedergeboren als een thai,noem me zot of iets dergelijks maar daar geloof ik in.
Ik ben één en al vol stress,die symptonen heb ik niet als ik rustig een oude tempel bezoek in Th.
Ohhhhhhh… daar ben ik het eens… en blij als aan het einde van het gevecht tegen al het onrecht dat de mensheid regeert… het eens over zal zijn.
Dan is de dood De VERLOSSING.
Er zijn bergen er zijn dalen maar ook zoveel dingen om van te genieten in het leven, ik zie DE DOOD alleen als DE VERLOSSING bij ongeneeslijke ziekte’s verder zoveel mogelijk zaken uitwerken in het leven en vooral genieten :cheer: