ik ben van plan om met mijn vriendin een maand naar indonesie te gaan in december tot begin januarie.
ik hoop al deze week een leuke ticket te boeken.
ik zou graag tips vragen aan de mensen hier (jullie dus:zon02:)
voor deze periode. ik heb nog geen hotel geboek en ben het eigelijk niet van plan. mischien alleen de eerste 3 dagen, kerst en Oud&Nieuw.
ik ben zowiezo van plan om te landen in jakarta.
en ik heb tijd zat om plannen te maken
wil eigelijk naar verschillende eilande maar nog niet echt een keuze gemaakt als ik vanuit jakarta naar sumatra reis of richting borneo of het zuiden van java…
Maar…
Ik hoop dat ik veel tips van jullie krijg,
dan ben in tog niet zo’n teleurstelling voor me vriendin als we daar zijn
Groetjesssss Melvinnn van der linden van sprankhuizennnn
Indonesie is een gigantisch land en een maand is echt zo om. Je zult een keuze moeten maken en daarbij voor jezelf vast moeten stellen wat je interesses zijn en wat je verwacht van een vakantie in Indonesie.
Anders krijg je toch dat mensen hier zometeen vanalles in het wilde weg gaan roepen (met alle goede bedoelingen) en ben je straks alleen nog maar meer in de war.
Dus wat is belangrijk: cultuur, natuur, architectuur, strand, duiken en snorkelen, shoppen, uitgaan, lekker eten, bossen, bergen, drukte, stilte, veiligheid (hiermee bedoeld enigszins westerse vertrouwdheid) etc, etc?
Wat ben je gewend, waar ben je allemaal geweest?
leuk dat je reageert heb, maar dat is ook zeker wat we eerst gaan doen even alles op een rijtje zetten waar we het beste en leukste is om heen te gaan alleen zou ik niet weten welke plaatsen en bezienswaardigen we zeker niet moeten missen in de periode van december. misschien jij of iemand anders advies???
Mijn advies is het zelfde als dat van AM, vertel waar je interesses leggen, anders lijkt het op werkverschaffing voor mensen die graag helpen. Persoonlijk ben ik een beetje ziek van allerlei adviesjes geven waar je niet eens een bedankje voor krijg
Voorbeeld: Ik wil in September naar Nederland, ik ben gek van bergklimmen, jagen op groot wild en sex met minderjarigen, wie heeft er tips ??
hahaha nou dan bij deze wil ik iedereen bedanken voor zijn of haar advies.
wij zijn niet zo moeilijk en we weten zeker dat we een fantastische tijd gaan krijgen.
en zowiezo gaan we shoppen en duiken en het strand op, maar natuurlijk ook de cltuur proeven. onze eerste goede vraag zou zijn waar en wat ik zou kunnen verwachten van kerst en oud en nieuw in indonesie.
Kerstfeest zou je alleen kunnen verwachten in gebieden waar Christenen wonen Danau Toba e.o. op Sumatra, Toraja op Zuid Sulawesi, Oost Indonesia. Of Bali natuurlijk want daar komen al die Auusies hun kerst vieren. Oud & Nieuw wordt door heel Indonesia gevierd, op een andere manier dan in NL, geen Champagne, nauwelijks vuurwerk, maar wel veel mensen op de been met papieren toeters, dat is gezellig, hoe meer zielen hoe meer vreugd geldt in Indonesia, dus niet hoe meer drank hoe…weet-ik-veel…
Dan moeten jullie proberen om kerst en oud en nieuw in de grote steden* van Indonesia te vieren.
Er zijn namelijk 2 soorten “feesten”, van de Indonesiers die geen Christtenen zijn en die christenen zijn .
Oud en Nieuw
DE niet christenen en in het bijzonder de jongeren doen het op een manier die je doet denken aan een "spontane"straatfeesten zoalsje zal herkennen als een voetbalclub / of land een voetbalwestrijd hebben gewonnen.
De Christelijke gedeelte en in het bijzonder de “middenclass” gaan naar sterrenhotels en uitgaansgelegenheden waar ze gaan vermaken (eten-drinken , ook met champagnes erbij .
Kerstfeest :
Is vaak een gezellige familie feest waar arm en rijk gezamenlijk naar de kerken gaan . Daarna kunnen mensen die het kunnen permiteren ook naar restaurants (al dan niet met *) of *hotels begeven om aan hun kerstdiner te beginnen.
Ongeveer dezelfde situatie zoals in Nederland.
De “Internationale gemeenschap” gaan ook naar grote hotels en uitgaansgelegenheden.
Jakarta (en zeer waarschijnlijk in de andere grote steden zoals Bandung , Medan, Surabaya) .
Kleinere steden zoals Yogyakarta , en Semarang etc zal ook hun “feesten” hebben maar in kleinere intieme omvang.
Dhr S.A. vergeet hierbij te vertellen dat de kerken altijd omstreeks de Kerstdagen onder zware politiebewaking staan omdat zijn Broeders in het Ware Geloof ieder jaar weer proberen kerken te bombarderen. Het is dus een goede zaak als men ter kerke gaat over stalen zenuwen te beschikken, wat valium te slikken en vooraf aan Hem bescherming te vragen opdat er niets gebeurd.
Dat de middenklasse zich naar dure restaurants en hotels begeeft, liefst per gechauffeurde huurauto zijn we van Dhr. SA inmiddels wel gewend. Vergeet daarom niet vanuit NL de hautaine en minachtende blik om neder te kijken op het gewone grauw en die zo goed bij deze gelegenheid past, mede te nemen.
Oud- en nieuw heb ik nog nooit in Indonesie gevierd, kerst wel (op Bali).
Ik vond het HEER-LIJK dat je niet al ergens in november dood werd gegooid met kerstversiering en kerstliedjes!!! Ik trek dat best voor een weekje (max), maar dus niet voor een paar maanden. Die liedjes en santa’s komen me al snel de strot uit
In de meeste budget hotels merk je weinig van de kerst. Soms een slinger, maar ik heb bv geen kerstboom gezien. Daar is het ook veel te warm voor! Verder zijn er wel grotere/duurdere ketens, die speciale kerst en oud- en nieuw arrangementen hebben. Vaak niet zo bijzonder (iets met eten, soms champagne), maar wel erg duur. Het is leuker om je eigen feestje te bouwen!
Zo heb ik mezelf tijdens kerst eerst getrakteerd op een leuke duik, en 's avonds ben ik met een vriend uit eten geweest in een van de visrestaurants in jimberan. Heel erg lekker, en omdat ik daar niet al te vaak kwam best bijzonder en feestelijk. Tafeltje op het strand, lekker eten, en af toe artiesten die live kerstliedjes speelden.
Mocht je naar de kerk willen: op Bali zijn de belangrijkste missen reeds de 24ste. Ik ben er zelf niet geweest, ik weet ook niet of de mis in het Engels of Indonesisch is, maar ik ben wel groepen touristen en Indonesiers (mn Sumatranen) tegen gekomen die er erg over te spreken waren
Zelf heb ik overigens ooit geholpen met het vouwen van kerstversiering uit bamboe. Supergrappig!
Nou , bijzonder veel ?
Wat heet .
Laten we bescheiden blijven , niet waar ?
In Nederland heb ik veel Indonesische oud studiegenoten (uit de tijd van P.P.I) .Daar hebben we niet over.
In Indonesia ken ik “veel” Indonesische Christenen" uit mijn Lagereschooltijd , en later aangevuld met Chinese vrienden die meestal christenen zijn ( katholiek-protestant)
En de orang Batak , mijn oud studiegenoten van UKI in Jakarta.
Dus ik weet wel hoe ze hun feesten vieren .
Precies zoals de moslim het doen gaat “iedereen” met Kerst gezamenlijk naar de avondmis , dineren , met familiebezoek.
(Bijna) Dezelfde situatie zoals in Nederland.
Die avondmis heeft dezelfde functie? zoals de Sholat (gebed)Idulfitri.
Mas Bule , kennelijk weet je heel weinig van Indonesia en de Indonesiers.
Je zou ook in mijn Omsid Multiply een vraag stellen en of discussie openen .
Mss wordt je wijzer van als er ook door andere Indonesiers beantwoord kan worden .
Anders vraag maar aan je Indonesische vriendjes , of je lerares.
Niet slecht he , voor een Indonesier die al 40 jr woont in Ollanda.
Ik vertel alleen mijn eigen ervaring , meer niet.:dag:
Andere mensen kunnen andere ervaring hebben.
Hangt ook af met welke Indonesiers ze omgaan , en in welke level en in welke stad ze wonen.
Je moet in Jakarta komen .
Dan merk je het wel .
Ze verkopen zelf “dennebomen” , de Malls worden goed versierd .
Een andere tip:
Het is ook leuk als je de Lebaran Cina ( Chinese Nieuwjaar= ergens in Januari)) kan meemaken in Jakarta en andere grote steden waar veel chinese indonesiers wonen.
Semarang , Medan , en in bepaalde delen van Kalimantan.
Daar wordt het uitbundigd gevierd , met Liong optredens , petasan(vuurwerk) , de angpauw (rode enveloppe met inhoud), de traditionele kueh Cina , de “parcels”(fruitmandjes) etc .
Ga naar Glodok , M2M mall (Mangga Dua Mall) bij de oude stadgedeelte van Jakarta , de zgn China Town.
Daar kan je zien dat Indonesia een seculiere staat is waar andere erkende geloven hun feesten kunnen organiseren.
PS : Voor Mas Bule , dat zijn ook mijn **eigen **ervaringen , opgedaan tijdens mijn Indonesia(Jakartaanse) tijd en tijdens mijn bezoeken naar familie en vrienden in Indonesia.
Ik ben in Indonesia met Kerst diverse malen naar de kerk geweest, toen ik nog in Tasik verbleef naar de Gereja Pantakosta maar voor hun is Kerst niet zo belangrijk. In Solo naar mijn eigen Club dat is die van Rome. Een gigantisch gebeuren, met tenten buiten en televisieschermen overal. Het was vrij ouderwets, langdurig en vervelend, ik had er geen feeling mee. Toen we die avond thuiskwamen hoorden we op TV dat er een heleboel bomaanslagen op kerken waren geweest met de nodige doden. Ik ben nooit meer naar zo een massaal gebeuren gegaan op Christelijke hoogtijdagen, bloedlink.
In geheel Indonesië, maar vooral in de Christelijke gebieden wordt de plastic uitklapbare kerstboom uit Taiwan en omstreken verkocht. Kerst is op de Molukken een groots gebeuren. Toen ik de eerste keer op de Molukken was en de situatie nog zeer gespannen. Toen kwam er een Pendeta keliling langs het hotelletje waar ik zat, die gaf dan een korte dient en fietste weer naar de volgende, dat was protestan, eenvoudig en daarom indrukwekkend. Men zal wel vreemd opkijken dat ik mezelf inlaat met diverse geloven. Ik ben van huis uit RK, maar kwam ook vaak in de Hervorme kerk als kind ging ik dan met me Oma mee. Bij ons thuis sliepen er twee geloven op 1 kussen, vandaar dat ik een beetje gestoord ben.
Van de islam als geloof moet ik weinig hebben, het is een dwangleer je moet veel en krijgt er niets voor terug. Hoewel als die moslims een of andere dienst buiten de moskee hebben bidt ik rustig mee hoor (met de ogen open :D) Ik heb wel eens iets in Banjarmassin meegemaakt, een dankdienst bij iemand thuis, en daarna eten wat wel erg OK was. Maar iemand die Moslim is en Christelijke feestdagen gaat uitleggen, zoals hier SA dat vind ik te dol voor woorden, maar ja hij moet weer eens meelullen over iets waar hij geen sjoege van heeft. Ik moet trouwens nog ergens een foto hebben van twee meisjes met kerudung die naar kerstbomen kijken ergens op Halmahera, ik dacht Tobelo. Ik zal effies zoeken.
Ik raad iedereen met klem af om naar Jakarta te gaan, vreselijk hete meer dan overvolle, zwaar vervuilde derdewereld stad, kost uren om je een paar kilometer te verplaatsen, zonde van je tijd. De luchtvervuiling is gigantisch daar door het gebruik van ongelode benzine, 1 dag Jakarta betekent 1 jaar korter te leven
Ik was de afgelopen jaren met kerst op de “verkeerde plekken” in Indonesie, in 2007 op Lombok en vorig jaar in Surabaya. Ik mis eerlijkgezegd die hype van overvolle kerstmarkten en dramatische supermarkten vanaf een paar dagen voor kerstmis in Nederland ook niet. Ik vind de eenvoud daaromtrent in Indonesie wel wat hebben.
Kom nu vroeg in de ochtend op 24 december (heb mijn ticket al voor december) aan in Jakarta dus ik moet dan maar met het eerste beste vliegtuig naar Ambon…>>>.
Heb jij je hele leven al geplanned ? Ik zit omstreeks die tijd ook op Ambon, ik ga bezig met een project op Ambon en Seram dat 3 maanden gaat duren. Ik zit dan wel in het moslim gedeelte (Leihitu) maar daar heb ik niet zo een moeite mee.