December tot januari in Indonesie

Ik moet nog een paar locaties bezoeken voor mijn VOC gebouwen project. (Gorontalo, Sangihe en Moti) Daarna ga met de radja’s op Leihitu en West Seram praten over hun verleden en heden. Over macht, bezit, vrouwen, kinderen en zo. Ik heb al eens een paar van die heren ontmoet, het was bijvoorbeeld heel gezellig om samen met de radja van Kulor een pisang te eten op de ferry van Saparua naar Tulehu. Bij de radja van Manipa heb ik eens gelogeerd, die voorzag in zijn koninklijke bestaan met het reviseren van scheepsmotoren :smiley:

Foutje bij uploaden :smiley:

http://www.uploadplaatjes.nl/plaatjes/1/107287.jpg

Hier istie, toch wel leuk…bij deze dus iedereen een Zalig Kerstfeest :smiley:

Ik neem aan dat je na 40 jaar in Nederland geloviger bent geworden. Het is toch mode om je in Nederland te profileren als bijvoorbeeld gelovige moslim, of als indo.

In Indonesie zit je wel doodleuk aan tafel met al die heidenen, eet nasi goreng met spek en ham, babi panggang. Drink je champagne, bier en andere spiritualien.

Je doet gewoon mee met dat christelijke kerst-bacchanaal. Ik dacht dat je dat als moslim niet mocht.

Zoals je hier schrijft over het kerstfeest, begin ik zelf te denken dat we hier SA binnenkort als christen mogen binnenhalen.
Ik heb een moslim nog nooit zo lyrisch horen vertellen over een christelijk feest.

Ik begin haast zeggen: Wie met spek omgaat wordt er mee besmet.

mbt punten 1 t/m 5.

1. neem aan (je gaat iets aannemen zonder te weten of het zo is .
    Zonder nadere onderbouwing.En ook in strijd met nr 4.
  2. heidenen .
    Weer een fautje .
    Christenen zijn volkeren van het boek .
    Ze zijn de broeders van de moslims .
    3.**ik dacht .**Dezelfde en verkeerde gedachte , wat is jou onderbouwing. ?
  3. begin te denken , moet je niet doen . En zeker als je niet weet of het zoiets.
  4. haast te zeggen : moet je ook niet doen omdat het gebaseerd is uit je eigen aanname en eigen gedachtengang.
    Niet gebaseerd op feiten.

Doei :dag:

De moslimse discussietechnieken worden weer uit de koker gehaald.

Heidenen zijn ongelovigen, dwz niet moslims. jaja, ze zijn ook moslim, maar weten het (nog) niet Broeders plegen ook moorden: Kain en Abel.

Denken is een goede eigenschap in een religieuze omgeving. Wist je dat?

**Jij **neemt voortdurend aan omdat jij gelooft.

Ach dat Moslimdom van SA neem ik met een zak zout en niet zo een kleintje ook. Hij heeft geld zat om elke 1,5 jaar naar indonesia te gaan, daar een dure auto met sopir te huren, in sterrenhotels met jonge dames leggen te rollebollen. maar van dat geld de Haj maken, homaar, dat is toch een van de 5 verplichtingen van een goed moslim. Nee hij gebruikt zijn pecunia voor hoereren en veelwijverij.

Dat bedoel ik nou.

Hij is nog nooit in Mekka geweest. Ik bedoel dus niet het mekka van de massagesalons.
Hij neemt aan - gelooft - dat een bezoek aan een graf van een Wali - niet van Wally -even geldig is als een bezoek aan Mekka.
Nou ik denk van niet.

Ik ben als kafir al bij drie graven van Wali geweest, Cirebon, Kudus en Gresik. Hij zei dat toen hij in Cirebon was , dat hij overigens op dit forum een vieze havenstad noemde dat het graf van Wali Gunung Jati gesloten was. Die plekken zijn dag en nacht open, dat liegt hij. Ik ben trouwens al twee keer in de Moskee van Demak geweest, 7 keer staat gelijk aan de haj. Ik zal me wel melden als het zover is, Haji Boomaap dat klinkt zeer goed :biggrin:

Dezelfde man schreef:

Als je vriendelijk ben , de taal spreekt , hun adat kent , kan sommige gesloten deuren geruisloos geopen worden.

Blijkbaar dus niet de toegang tot het graf van gunung jati.
Wanneer hij serieus was en het niet zeker wist, dan had hij het van te voren kunnen navragen of na-googlen over de openingstijden.
Hij heeft toch zoveel Indonesische vriendjes?

Een serieuze Indonesische moslim die geen geld heeft om naar mekka te gaan, gaat ter vervanging 7 keer naar een graf van zo’n wali.
Daarover zul je mij niets negatiefs horen zeggen.

Maar de vrome Abangan-moslim SA gaat wel elk jaar naar Indonesie (hoeveel keer is dat na 40 jaar nederland), maar uitgerekend die ene keer is de toegang van het graf naar Gunung Jati gesloten.

Mocht ie willen dat ie elk jaar naar Indonesië kon, dat lukt hem niet. Afijn we hebben het al eerder over dit onderwerp gehad. Wat ik wel even kwijt wil dat op die Mooinesia site regelmatig moslims beledigd werden, vooral door de leiding daaro, op een zeer storende en stuitende manier. Waar was SA toen? Nergens, die zei er niets van, hij is alleen moslim als het goed uitkomt, munafik dus. Ken je echt geen oorlog mee winnen, jiwa banci.

Een moslim van de koude grond die hier alles weet van christelijke feestdagen; het gras van zijn buurman, broeder christen.

Kom Buli,

Niet overdrijven, dat is nou typisch Javaans, alles weten, je overal mee bemoeien, vandaag is blauw de mooiste kleur, en morgen groen. Mensen zoals SA lullen de gehele dag, maar dat gaat nooit ergens over. Een van de voornaamste reden waarom ik terug naar Mokum gekomen ben is de afstomping, als je jaar in jaar uit tussen dat slappe gelul op Java zit dan ga je er zelf ook aan mee doen, er is niets anders. Ik heb me daar altijd aan onttrokken, ik ging lezen, en luisterde met een half oor wat er verteld werd. In het begin is het gezellig, maar op den duur. Heb jij SA wel eens kunnen betrappen op Humor, als ie humor gebruikt is het gejat. Woorden zoals Dolari, passeporto en meer van die ongein. Dat is 1x leuk, 2x minder en de 3e keer al strontvervelend.

We gaan nu aan het afdwalen.
Nog 1X om af te leren.

Heidenen zijn ongelovigen, dwz niet moslims.

Nee Menir , je hebt een denkfout gemaakt.
Volgens jou redenering zouden Hindu’s (niet Moslim) , Joden (niet Moslim) , en Christenen (niet moslim) ook heidenen zijn .

Zoals je kan lezen schrijf ik dat Joden en Christenen de "broeder"volkeren van de Moslims zijn (Volkeren van het boek).

https://www.youtube.com/watch?v=http://www.youtube.com/watch?v=bUYjtDrKz94

Menir Buddy, we vervallen toch niet in theologische discussies he? Jij bent de gelovige, ik de ongelovige.
Volgens mijn redenatie kan elke moslim een niet-moslim een heiden noemen.

Een afvallige moslim, een leugenachtige moslim wordt een kaffer genoemd.
En welk geloof of ongeloof die afvallige vervolgens aanneemt, het is en blijft een kaffer. En een kaffer is ook een heiden.
Right? Snappez vous?

Het is ook genoegzaam bekend dat een geloof aan meer dan 1 god, niet gerekend kan worden tot de in de pancasila genoemde erkende godsdiensten: islam, protestantisme katholicisme, hindoeïisme en boeddhisme.

Je zou als je een Indonesische moslim bent welhaast beginnen te geloven (denken), dat de joodse religie een kaffers-heidense religie is, want het wordt niet genoemd.

Waarom staat het boeddhisme wel vermeld, want het kent niet het geloof aan een god, zoals moslims en christenen het kennen. weet ik veel. Raar he, jouw Pancasila.
Het boeddhisme is een vande godsdiensten die het archipel is binnengekomen, zul je zeggen.

Als moslim kun je ook denken dat het boedhisme een heidense -kafferse religie is.
Hebben die zeer gelovige Talibaan niet ooit eens die reusachtige, monumentale boeddhabeelden opgeblazen met het slaken van kreten als allahu akkebar? Het hadden toeristische trekpleisters kunnen worden

Dat de borobodoer op midden-java nog overeind staat, is een groot wonder te noemen.

Waarom het hindoeisme genoemd, want het hindoeisme blinkt toch uit in het hebben van goden met olifantenkoppen tot die van boomapen?

Je weet dat hindoes op Bali gedwongen werden in 1 god te geloven, Ene Sang Yang of zoiets, vraag het maar aan jenny.

Wat wil ik zeggen met deze - mijn - redenaties: het is maar van welk perspectief je als moslim naar andere godsdiensten kijkt.

Wanneer je, jou dus - het maar uitkomt en in jouw santekraam past.

Heel verwarrend, niet waar?

Mensen van het boek? Welk boek?
Al de belijders van religies die dat boek niet kennen zijn je broeders niet?

Tot slot, in het land waar de islam ontstond had je heidense-arabieren en moslim-arabieren. Ergo: alles wat niet moslim was, was heiden.

Ainsi soit-il. Soit. AL. Amien.

En eigenlijk is het buddhisme is niet eens een religie, maar een levensleer.

He Yen, nog steeds op?. Dat heb je met studenten he?

p.s. ik ben geen theoloog, en ik respecteer elke godsdient, en javaanse moslims vind ik hardstikke leuk, niet die van de jemaah islamiah oid.

Maar je mag best kritiek leveren toch?

Tierlijk Nir .
WWF is een Nederlandse Forum , dus kan je ook stellingen plaatsen .
Of het goed onderbouwd is , of het uit de duim gezogen wordt is een andere zaak .
Dat kunnen de lezers zelf uitmaken .
Zeker weten.
Hier hebt je ook vreemde uitspraken :

Menir Buddy, we vervallen toch niet in theologische discussies he? Jij bent de gelovige, ik de ongelovige.
Wie zegt dat , jij ? Ikke niet .

Volgens mijn redenatie kan elke moslim een niet-moslim een heiden noemen.
Juist , volgens jou redenatie.
Goed dat je het zelf schreef.

Een afvallige moslim, een leugenachtige moslim wordt een kaffer genoemd.
En welk geloof of ongeloof die afvallige vervolgens aanneemt, het is en blijft een kaffer. En een kaffer is ook een heiden.
Right? Snappez vous?
Ikke niet snappen , weet ook niet of het right is.

Het is ook genoegzaam bekend dat een geloof aan meer dan 1 god, niet gerekend kan worden tot de in de pancasila genoemde erkende godsdiensten: islam, protestantisme katholicisme, hindoeïisme en boeddhisme.
Vergeet niet dat de Chinese “geloof” ook erkend is.
En over hinduisme , dat is de Hindu Bali .
In ieder geval de Hindu / Budha geloven zoals ze in Indonesia kennen.
Als je de geschiedenis van Indonesia kent , was de Indonesia bijna 1500 jaar Hinduistich .

Je zou als je een Indonesische moslim bent welhaast beginnen te geloven (denken), dat de joodse religie een kaffers-heidense religie is, want het wordt niet genoemd.
Is het zo ?
Volgens de Islam (niet dezelfde als Moslim) is het een broedervolk , Mensen van het Boek.

Waarom staat het boeddhisme wel vermeld, want het kent niet het geloof aan een god, zoals moslims en christenen het kennen. weet ik veel. Raar he, jouw Pancasila.
Het boeddhisme is een vande godsdiensten die het archipel is binnengekomen, zul je zeggen.
Het is raar dat je met zulke uitspraken kan komen.
Mss kan Jenny het beter verklaren .

Als moslim kun je ook denken dat het boedhisme een heidense -kafferse religie is.
Is het zo ?
Trouwens Jenny vertelde al dat Budhisme geen religie is.

Hebben die zeer gelovige Talibaan niet ooit eens die reusachtige, monumentale boeddhabeelden opgeblazen met het slaken van kreten als allahu akkebar? Het hadden toeristische trekpleisters kunnen worden
De Talibans die dat op hun geweten hebben zijn gewoon BARBAREN.
Ze leven nog steeds in de Jahiliyah tijdperk ( “donkeretijdperk”)

Dat de borobodoer op midden-java nog overeind staat, is een groot wonder te noemen.
Hoezo , ?
Indonesia is een seculiere land , en er wonen geen Barbaren :).

Waarom het hindoeisme genoemd, want het hindoeisme blinkt toch uit in het hebben van goden met olifantenkoppen tot die van boomapen?
Zelf onderzoek kan ook handig zijn voordat je hier onzin stellingen plaats ?
Even googlen dan maar ?

Je weet dat hindoes op Bali gedwongen werden in 1 god te geloven, Ene Sang Yang of zoiets, vraag het maar aan jenny.
Hoef ik niet .

Wat wil ik zeggen met deze - mijn - redenaties: het is maar van welk perspectief je als moslim naar andere godsdiensten kijkt.
Das kloft , en ook hoe goed je onderlegt bent.
Geen robotten zoals Taliban achtige groeperingen die nog in de donkere tijdsperk leven.

Wanneer je, jou dus - het maar uitkomt en in jouw santekraam past.
Hoe bedoelt u ?

Heel verwarrend, niet waar?
Voor mij of voor jou?.
Deze vraag kan de lezers ook stellen , gericht aan jou .
En zeker als ze de op "niets "gebaseerde onderbouwing lezen.

Mensen van het boek? Welk boek?
Al de belijders van religies die dat boek niet kennen zijn je broeders niet?
De Bijbel , de Oude en Nieuwe Testament.
Ga maar googlen ?
Of vraag aan J.

Tot slot, in het land waar de islam ontstond had je heidense-arabieren en moslim-arabieren. Ergo: alles wat niet moslim was, was heiden.
Dat was in de Jaman Jahiliyah.
Bijna 1600 jaar geleden (1500 zoveel)
We leven nu in de 21ste eeuw. Toch ?

Ainsi soit-il. Soit.AL. Amien.
Oeps , staat het in de Van Dale ?
Ondertiteling graag ?

Waduh, weer een zooitje van die SA shit, membosankan sekali. Wanneer ga je eens iets zinnigs vertellen ? Je kan beter een boek gaan lezen in de tuin, flikker die puter toch bij de sampah man, niets voor jou.