Geld in Turkije: € of YTL??

Nooit gedacht dat zo veel mensen Cash meenemen. Ik vindt dat zelf nogal risicovol, waar laat je het? in je hotel of thuis vindt ik niet zoon goed idee. En altijd met een buidel geld bij je evenmin. Volgens mij is een creditkaart of bankpas snel geblokkeerd en dan verzekerd. Wel aangiften doen bij verlies of diefstal.
En inderdaad wees voorzichtig met pinnen maar dan werkt het goed. Wij betalen bijna alles in Lira’s en pinnen die dan ook ter plaatsen. Alleen b.v auto huur altijd in Euros die we ook bij een bank pinnen. Mijn ervaring is dat als je auto huur bij de verhuurder pint de rekening thuis is afgeschreven in (omgerekende) Lira’s en meer blijkt te zijn dan de afgesproken prijs in Euro’s.

Hallo Roanna,

Ik denk ook dat mijn bank contact op zal nemen met die Turkse bank, want ik heb ze inderdaad mijn gegevens verstrekt, inclusief een copie van de transactiebon, waarop staat dat er wegens een storing geen betaling is gedaan.

Waar ik me zorgen om maak is het hoge bedrag van de transactie, namelijk 800 euro.

groetjes, Selim

Dat zou toch geen verschil moeten maken, denk ik, maar weet dat niet zeker.

Bij mij schoonzus ging het om Lira’s pinnen en kreeg het terug in euro en het klopte wel zo ongeveer, want ze wou voor omgerekend €100 pinnen. Ze heeft €110 terug gehad, maar nogmaals… het heeft wel een tijdje geduurd voor dat alles rond was.

In het verleden nam ik lira’s en euro’s mee op vakantie. En als het geld op was dan werd het lira’s en / of euro’s pinnen.
De volgende vakantie neem ik alleen euro’s ( een niet al te groot bedrag, je weet maar nooit )mee en wissel ik het in Turkije om.

In het verleden(voor de pinautomaten in Turkije hun entree deden) namen we geld mee, cash, en verzekerden dit extra.

Tegenwoordig neem ik een klein bedrag mee(zodat ik niet meteen hoef te gaan rennen naar een ATM) en pin ter plaatse. Koers is prima met pinnen als je YTL neemt, en euro’s kun je kostenloos pinnen daar.

Ik neem gewoon wat euro s mee zodat ik in ieder geval iets kan kopen als het nodig is. Voor de rest pin ik altijd gewoon lira. Lekker makkelijk en het maakt ook heel vaak niet zoveel uit waar je mee betaald.

Pffffff, gelukkig heeft mijn ABN-Amro bank de 800 euro inmiddels teruggestort op mijn rekening.

Dat heeft overigens niet de ABN-Amro geregeld, maar is vanzelf goedgekomen, want het bedrag bleek niet te te zijn ontvangen door de TEB-bank, maar een tijdje tussen wal en schip gezeten en zodoende teruggestort.

Bij navraag had de ABN-Amro mijn klacht namelijk verkeerd te hebben doorgestuurd in hun “menu”, namelijk naar de optie “pinpas niet geaccepteerd”, terwijl dat er helemaal niets mee te maken had.

In het andere geval, als dus de TEB-bank het bedrag wel daadwerkelijk had afgeschreven, dan had dit niet zomaar goedgekomen. Het had dan zeker maanden geduurd, en dan is het nog de vraag of ik iets terug zou zien van dat geld.

Wat voor ons allemaal logisch is, hoeft niet zo te zijn voor een bank.
Die hanteren andere regels.

Ik hoop dat jullie dit probleem niet zullen tegenkomen.
Pin a.u.b. niet bij een TEB-bank, maar liever bij een Fortis of ABN-vestiging.

P.S. Ik pin liever ook kleinere bedrage, zoals de andere forummers pleiten, maar ik had nu eenmaal en grote aanschaf en had meer geld nodig.

Het heeft hierin niets te maken met de TEB bank, maar met de ABN…(ECHT!!)
Ik bank daar al jaren, maar echt de laatste tijd lees en hoor ik alleen maar klachten!!!
(het verhaal van mn ouders, voor de insiders… is nog steeds niet opgelost, en dat zal wel nooit gebeuren ook…)

MAAR… mocht zoiets gebeuren, stap de bank binnen, vraag een verklaring dat jij dat geld nooit ontvangen hebt, en neem die mee. Dan kan de bank er niet omheen.
Ik zou ook aanraden goed te kijken met welke pas er gepind is, en dan naar een bankfiliaal te gaan, persoonlijk aangifte doen van de fouten, en goed lezen en kijken wat er aangenomen is…(ook bij Akar dus verkeerde afdeling/klachtmelding, bij mn ouders de verkeerde pas, waardoor eea is gaan rollen…)

ABN: Nee ik raad ze niet meer aan, liever AF