2 jaar geleden ben ik in Alanya geweest. Iedereen raadde toen aan : NEEM EURO’S MEE !! Scheelt !
Toen ik daar was daar eerlijk gezegd redelijk weinig van gemerkt. Als je in Euro’s wilde betalen rekenden ze het simpelweg om naar Euro’s en kwamen ze op hetzelfde uit als ik kwam. Dat dat scheelde weinig.
Nu ga ik eind juni opnieuw naar Alanya en vroeg me af of iemand van jullie allemaal weet wat nu het beste aan te raden is ? Een hoeveelheid euro’s in kleine coupures meenemen en daarmee betalen of gewoon net als de vorige keer daar Turkse Liras pinnen en die gebruiken ?
De euro staat voor het ogenblik hoog tegenover de lira.
Daarom als je kleine bedragen moet betalen zit je beter in Turkse liras omdat ze als je in euros betaald nooit kunen terug geven. Dit vooral voor terrasjes en markten en kleine winkeltjes.
Grote bedragen kan je gerust in euros betalen maar kijk dan aub elke dag goed de koers na want ze rekenen altijd in hun voordeel.
En wat betreft pinnen. je kan liras of euros pinnen.
Het is normaal dat ze allemaal euros willen omdat ze er beter aan verdienen. Maar ik woon hier en betaal altijd in Turkse liras. Maar van toeristen denken ze altijd dat jullie niets afweten van de koers.
Neem de tijd kijk en vergelijk en reken zelf eens om en het bespaart je een hoop geld.
Groetjes
Franka
Wij hebben alles met Euro’s betaald. De koers was toen
€ 1 = 1 775 000. Alleen de koers schommelt nog al, dus je kunt beter je euros houden en steeds kleine beetje wisselen mocht je toch met TL willen betalen.
Ik ben zelf elke maand in AYT…waar mijn verloofde woont, binnenkort ga ik er ook heen om te trouwen en uiteraard om me te settelen.
:wub:
Als ik iets koop, kijk ik wat erop het prijskaartje aan staat gegeven.
Als het euros zijn betaal ik in euros maar als het in TL staat dan betaal ikmet Turkse Lira`s.
Ik ben net een week geleden teruggekomen uit Konakli vlakbij alanya. Ik heb heel de vakantie gewoon met euro’s betaald. Meestal geven ze de prijs ook automatisch in Euro’s en geven ze terug in euro’s. Ze hadden mij verteld dat je op markten, terasjes, enz. niet met Euro’s kon betalen. Maar ook dat was geen enkel probleem, ook niet in een Konakli. Ik betaalde met euro’s en kreeg ook gewoon in Euro’s terug! Euro’s geen enkel probleem. Het is inderdaad handig om wel te weten wat de lira’s waard zijn voor als ze een prijs in lira’s zouden geven, zodat je zelf ook mee om kunt rekenen. Mijn ervaring was dat lira’s alleen maar ingewikkeld werkt omdat het veel omrekenwerk is.
Wel moet je even opletten omdat je niet bij iedere bank euro’s kunt pinnnen!
Veel plezier op je vakantie en succes met de Lira’s / Euro’s
Ik neem nooit veel cash mee naar Turkijë. Je kan gewoon pinnen, ik neem nooit hoge bedragen op, en betaal dan gewoon in Lira. Wanneer ik op restaurant of hotel een iets hogere rekening moet betalen, doe ik dat met mijn creditkaart. Op die manier kan men je niet belazeren met de koers, die elke dag verandert.
Ik haal dit topic weer ff omhoog, omdat het me nog niet geheel duidelijk is. We gaan naar Bodrum, maar als ik daar pin, komen er dan gewoon euro’s uit de muur? En ik hoorde dat men liever euro’s heeft ipv lira’s. Het lijkt me ook erg lastig om steeds om te rekenen als ik de koers van de lira zie… 1,7500000 jeetje!!
Graag toch nog wat meer ervaringen van mensen die recent naar Turkije zijn geweest…
Hoeveel euro zou je mee moeten nemen voor 12 dagen? We hebben AI, dus het gaat zich alleen om excursies en uitgaan, souvenirs, ed. (2 pers)
Off topic: heeft iemand nog leuke tips voor excursies in Bodrum? B)