Euro's in Turkije (Fethiye)

Hallo allemaal,

nog een weekje en dan vertrek ik voor 2 weken naar Turkije, heerlijk! :zon02:Ik ben er nog nooit eerder geweest en nu heb ik een vraag over betalen daar. Ik hoor/lees namelijk verschillende dingen.

Op de papieren van het reisbureau staat een aanbevelingen om veel euro’s mee te nemen, omdat voornamelijk veel excursies alleen in euro’s betaald kunnen worden. Kan iemand mij vertellen of dat echt zo is? Want ik hou er helemaal niet van om bakken met geld mee te nemen. Het liefst pin ik alles gewoon in het land zelf.

En hoe zit het met het pinnen van euro’s in Turkije? Ik lees op sommige (verouderde) websites dat dit mogelijk is, maar in hoeverre is dit nu zo? Kan ik bijvoorbeeld in een plaats als Fethiye, wat wel een toeristische badplaats is maar een stuk minder als bijv Alanya/Side/Bodrum etc, ook euro’s pinnen?

En weet iemand hoe het over het algemeen is in de omgeving van Fethiye/Calis? Nemen ze daar voornamelijk Lira’s aan of tegenwoordig toch ook al liever euro’s?
Alvast bedankt!

Ik zou zeker geen cash geld meenemen. Ik pin gewoon Lira’s, niet teveel, om kleine bedragen op de markt en terrasjes te betalen. De rest pin ik gewoon in winkels of restaurants zelf. Bijna overal kun je in euro’s betalen maar je bent dan wel duurder uit. Heel fijne vakantie !

Bedankt voor je reactie! Heb je ook enig idee of en hoeveel je betaald per pintransactie in lira’s? want wordt telkens kleine bedragen pinnen dan niet heel duur?

Groetjes

Ik denk dat het per bank verschillend is, bij mij is het bijvoorbeeld, als ik lira’s pin, dan ben ik ongeveer 5 euro kwijt! Maar als ik euro’s pin, heb ik geen kosten! Vervolgens krijg ik voor 1 euro meer als ik hier wissel, dan dat de nederlandse bank mij geeft! De wisselkoers is hier voor mij beter.
Dus voor mij geld, hier euro’s pinnen en hier wisselen. Maar nogmaals dat kan per bank verschillend zijn.

Even voor de duidelijkheid, ik woon in Turkije

gewoon wisselen in liras das het goedkoopste.

Plaatselijk in wisselen krijg je per saldo meer voor je euro.

groet

frank