Naar aanleiding van een topic dat ik voorbij zag zeilen
wat doen jullie:
euro’s meenemen?
euro’s pinnen?
lira’s meenemen?
lira’s pinnen?
Naar aanleiding van een topic dat ik voorbij zag zeilen
wat doen jullie:
euro’s meenemen?
euro’s pinnen?
lira’s meenemen?
lira’s pinnen?
ikke bestel zelf altijd YTL in NL bij de bank, evt omwisselen op de luchthaven en als het nodig is pin ik in YTL
-je betaald minder omdat ze igg niet afronden
-taxichauffeurs zijn niet blij met euro’s
-kleine bedragen voor een colaatje of donertje is zo lastig als je met een briefje van € 50 zit
Ik heb afgelopen vakantie bijna alles in Ytl betaald alleen kwamen wij er achter dathet deze zomer voordeliger was als je in euro’s betaalde
Neem wat euri’s mee en haal daar YTL. Lekker makkelijk en ook voordeliger.
ik neem altijd euro’s mee op vakantie en kom ik er niet uit dan pin ik gewoon YTL.
groet jac
Grotendeels YTL, maar als nodig kan ik daar ook euro’s pinnen. Bij de bank bestellen is voor mij(als NIET BANK mens) duurder… Dus ik pin daar
Zoals ieder jaar neem ik een beetje euri’s mee, en de rest pin ik ytl, als ze echt graag eur;s wllen kun je die uit bijna iedere geldautomaat halen. Ik vind het persoonlijk het prettisgst om in de ytl te betalen, omdat hhet omrekenen niet in mijn voordeel gebeurt, en als ik iets extra geven wil, zelf bepaal hoeveel!!! :biggrin::biggrin:
Bakkertje!!!
ik neem wat euros mee en haal daar YTL
Ik neem altijd euro’s mee, die ik in Turkije omwissel naar YTL. Mocht ik meer nodig hebben, dan pin ik YTL bij de bank. Ik betaal dus alles in lira’s, omdat dat vaak goedkoper is.
Wij pinnen altijd YTL,gewoon omdat het gemakkelijker is en zoals Bloem al zei zeker voor de kleinere bedragen zoals op de markt enz .
Wij zijn net terug. Had van hier gewoon € meegenomen en daar iedere keer omgewisseld in Lira’s. Zoveel mogelijk ook met lira betaald. De voorlaatste dag nog even € gepint en daar weer een gedeelte van omgewisseld in lira en de rest in € bewaard voor op het vliegveld, waar alle in € geprijst staat.
Ik heb altijd euro’s bij me…Je kan ze eigelijk overal wel kwijt…Al viel me dit jaar op (in mijn eerste keer Marmaris) dat ze hier nog helemaal in de Lira’s zitten…Dus was het dit keer een beetje van beide
Heee,
Mijn ervaring is dat het echt niet uitmaakt, zolang je blijft bij de prijs waarin iets aangegeven is. Dus stel, op de markt begint de koopman met euro’s dan is het handiger om met euro’s te blijven werken. Het is namelijk zo, dat wanneer zij mogen gaan rekenen, jij er meestal onvoordeliger wegkomt. Als bij een restaurant de prijzen in Lira staan aangegeven, betaal dan ook met lira’s.
Tenminste, dat is onze ervaring.
Cris sorry. Kom er nu 20 jaar, en het maakt uit, veel uit. Allereerst zij die niet wisselen zijn de “echte domme toeristen” in de ogen van de koopmannen. En die mag je wat meer rekenen. Omrekenen kost minstens 10 %!!
Betaal in lira’s en je hebt het echt goedkoper!!
een broodje bij de stop naar alanya bij het beruchte benzinestation annex lunchroom.
1 broodje 4 lira of 3 euro reken maar uit…het scheelt heel veel.
4 lira is 2,40 euro…scheelt dus 60 eurocent…is wel ff 1 gulden 30 en dat alleen op een broodje…ff lekker makkelijk om het maar weer eens even terug te rekenen naar de gulden.
Om maar ff lekker te blijven rekenen!!:teeth:![]()
Beste lezers,
Allereerst Bloem bedankt voor het aanmaken van dit topic,heeft in de afgelopen jaren veel leed gekend.
Maar houd dus wel in dat er 2 prijzen worden gehanteerd;die voor toeristen en die voor buitenlanders die er wonen…
Voorbeeld;een flesje water:voor de toerist 1 euro,20 eurocent voor als je er woont.
Dolmus;ben je met euro’s altijd duurder uit;de prijs hangt voor in de bus in lira’s,na omrekening kom je er al snel achter dat je teveel betaald hebt als toerist.
Wat kun je er aan doen?
1.de koers van de dag noteren(via change-office;is ook niet echt zuiver,maar dan heb je wel een indicatie)
2.je rekenmachine meenemen,of schat het in
Hier zie je het juiste koersoverzicht,heb je een goede indicatie.
Elk seizoen waarschuw ik ervoor,en nu weer;het pinnen.
Pin bij de automaten;Fortis,Teb,als je lira’s of euro’s wilt.
Let wel op bij de pas teruggaaf,Fortis Na het ontvangen geld,Teb VOOR het ontvangen geld.
Je zult niet de eerste zijn die wegloopt zonder pas…en die vraagt om een 2e transactie waarvan de degen die na je komt maar al te gretig gebruik van maakt.
NOOIT bij change-offices pinnen,heb in het verleden zat mensen moeten helpen die voor vele euro’s de boot in gingen qua commissie kosten.
Niet doen dus.
Ik pin dit onderwerp wederom vast,en hoor graag de reacties van jullie,
Jullie forumbeheerder,
Hans.
Idd let bij pinnen op:
Vaak eerst geld dan pas!! Dat is de grootste valkuil!
Laat niemand je helpen. Zet de automaat op engels. En vertrouw op jezelf! Ook daarin zul je niet de eerste zijn die “geholpen” word en geld kwijt is…
Bewaar ook je pinbonnen. Mn ouders hebben het dit keer gehad, transaktie afgebroken, geen geld. Stond ook op het bonnetje. Maar bij thuiskomst wel geld afgeboekt. Door de bonnetjes konden ze bewijzen dat ze geen geld gehad hadden!
Veel plezier en veilige vakantie!
Ja,Beps,
Klassiek geval…
Groetjes,
Hans.