Ik ga voor 5 maanden naar Australie. Waarschijnlijk ga ik daar onwaarschijnlijk veel foto’s nemen. Wat is de beste manier om deze foto’s te bewaren tijdens je reis?
Ik kreeg al enkele tips:
Veeel geheugenkaarten meenemen voor je camera
foto’s telkens branden op cd (vind ik niet zo goed)
externe harde schijf meenemen (zo kan je ook werken aan een fotoboek)
wij hadden ook een multimediaplayer bij ons. 40 GB.
en hier hadden we ook muziek op staan zodat we onderweg nog wat konden luister.
en je kunt er foto´s op laten zien aan anderen.
heel handig.
heeft een eigen accu en cardreader waardoor ik binnen een paar tellen geheugenkaarten kan overzetten.
wij hebben ook maar 2 kaartjes meegenomen en het ging perfekt!
Maar kan je zo’n fotobank ook aansluiten op een pc? Om zo foto’s te uploaden op je blog of in een mail?
Ik heb al gelezen dat er in zo’n digitale fotobank ook een harde schijf zit? Kan je hier ook bijvoorbeeld photoshop op installeren (om onderweg al aan je fotoboek te werken) of kan je er enkel foto’s opslaan?
je kunt die van mij aansluiten op de computer.
en ik kan wel al foto´s op dat ding zelf draaien , verwijderen en in mapjes zetten, naam geven enz.
of je echt photoshop kunt gebruiken weet ik eigenlijk niet.
ik kan wel heel veel soorten bestanden er op zetten en er zit een programmatje bij dat als hij iets niet kent hij dit kan omzettten naar een ander bestand. dus is heb er ook mailtje,belangrijke teksten voor onderweg , dan zoom ik in en kan ze lezen of ik ga naar een computer en haal ze op , en een copie paspoort instaan.
Wij hebben nu in australie een minilaptop mee waar je het sd kaartje zo in kan doen en de foto’s op kunt slaan. Ook hebben we een mini externe harde schijf mee om een reserve exemplaar van de foto’s te hebben. Daarnaast nog een aantal kaartjes want wij nemen heel snel heel veel foto’s. Het is hier zo mooi en zo fotogeniek, wij zijn hier nu 3 weken en hebben nu al bijna 2000 foto’s genomen. We moeten nog 8,5 week:-)
Ruilen??? Wij willen ons wel opofferen hoor:slywink:.
Wij hadden aan 2 kaartjes genoeg omdat we gewoon na het volschieten van de ene kaart de andere in foto toestel stopten en daarna het volle kaartje leegmaakten op de Fotobank waar ca. 25000 foto’s kunnen.
Op een plek waar we konden branden, zetten we alle foto’s over op DVD als extra backup.
Je kunt ze als backup op bijvoorbeeld picasaweb zetten van googlen. Goed te beveiligen als je het privé wilt houden. Opsturen van cd’s is ook een goede optie.
Ik zou niet alleen uitgaan van geheugenkaarten. Daar kan nog wel eens een virus op terecht komen. Is me overkomen, gelukkig hersteld in NL maar zorg dus wel voor een backup.
Zoals martinbrons zegt. Op 2 cd’s branden. 1 opsturen naar huis en 1 in bij je houden.
Dat werkt het makkelijkste en zo weet je ook zeker dat je altijd een backup hebt, voor het geval je een cd kwijt raakt.
Het is geen grote uitgave en als je een cd kwijt raakt of beschadigd is dat nog geen probleem. Een cd met foto’s laat je eerder met een veilig gevoel achter op een dorm-room dan harde schijf of fotobank.
Je zou de foto’s kunnen uploaden naar een welbalbum van Picasa. (Picasa is gratis te dowloaden van Google). Zo kan je ze op iedere PC of labtop opvragen en bekijken. Doe ik voor mezelf ook : neem HIEReen kijkje.
Online opslaan of cd’szijn leuke oplossingen als je niet zoveel foto’s hebt, maar waarom zou je dan niet gewoon een USB-stick gebruiken? Voor de zekerheid liever 2, mocht je er onverhoopt eentje kwijtraken dan heb je altijd nog de de andere. Er van uitgaande dat je dan zelf geen laptop meeneemt, zowat elke pc heeft een USB-aansluiting, een cd-brander (laat staan dvd-brander) is minder vanzelfsprekend. En met de huidige prijzen van USB-sticks is dat waarschijnlijk ook een goedkopere oplossing.
Zelf laat ik de foto’s in principe gewoon op de kaartjes staan (heb altijd zo’n 40GB aan CF en SD-kaartjes bij me), en maak daarnaast backups op zowel m’n netbook als een externe harddisk. Zelfs als ik dan een keer een kaartje moet wissen, dan heb ik nog twee backups bij me. En die bewaar ik sowieso in verschillende tassen, dus de kans dat ik alles kwijtraak is minimaal.
Ik heb verschillende methodes gebruikt door de jaren heen:
een externe harde schijf met sleufjes voor geheugenkaarten. Die schijf was zo groot als een pocket boek plus snoeren, dus best een hoop. Ik kon hem aan elke pc hangen, die herkenden het als externe schijf. Ik kon niet zonder pc dingen bewerken of weggooien op die schijf. Voordeel was dat ik geheugenkaarten zelfs in een jeep kon kopiëren naar dat ding en dan kon legen, en opnieuw vullen met nieuwe foto’s. In die tijd waren geheugenkaarten en usb-sticks nog erg duur.
Ik brandde dan soms daarnaast ook nog cd’s of dvd’s die ik naar huis stuurde.
twee dvd’s (of cd’s) branden en daarvan 1 naar huis sturen.
de laatste paar vakanties gebruik ik usb-sticks met veel geheugen, en twee of drie geheugenkaarten. Risico is inderdaad virussen, heb ik ook opgelopen op een usb-stick waardoor ik hem nergens meer kon gebruiken, maar heb ik gelukkig wel eraf kunnen schonen met een anti-virusprogramma in Laos.
voor mijn volgende vakantie zou ik het liefst een minilaptop mee willen nemen met Photoshop erop. Dan zou ik op de laptop al mijn foto’s bewaren (de slechte meteen weggooien), selecteren, bewerken, en verkleinen voor internet. En reservekopieën zou ik op usb-sticks bewaren en die dan op andere plekken bewaren dan de laptop.
Een minilaptop kost niet zoveel en het lijkt mij echt veel handiger dan in een internetcafé zitten klooien met dingen naar en van de harde schijf kopieëren (en niet vergeten te wissen) en mensen die meekijken, en betalen per uur, en geen Photoshop, etc. (Reden waarom ik het nog niet heb is dat ik thuis een Mac heb en twijfel over wat voor minilaptop dan.)
Hopelijk heb je er wat aan.
Cécile
P.S. Een handig programma voor het massaal verkleinen van foto’s (naar bijvoorbeeld webformaat) is www.irfanview.com. Te downloaden op elke pc in de wereld (meestal zijn die niet beveiligd tegen het installeren van deze software). Volg de tutorial in Irfanview want het is niet echt intuïtief maar als je het eenmaal weet hoe het moet, is het superhandig voor bulk conversion (bv. met één handeling honderden foto’s verkleinen). Let op dat je het als kopie opslaat of in een andere map, en niet de originelen overschrijft.
En daarna kun je dus heel makkelijk foto’s in lage resolutie op Facebook, Flickr, PBase of waar dan ook zetten, zonder dat het een eeuwigheid duurt omdat ze zo groot zijn.
Ik neem een laptop mee (heb ik toch al nodig voor project dat ik onderweg ga doen),USB-sticks en een USB-card reader.
MIjn plan is om foto’s in mijn mappen bij Dropbox neer te zetten, evt. een aantal op laptop zelf of usb. Mijn zaakwaarnemer thuis, die ook toegang heeft tot mijn Dropbox, haalt de foto’s daar dan weer uit, en slaat ze op een van zijn externe schijven op, en liefst ook op mijn laptop thuis, zodat er meerdere kopieën zijn.
Nogal een oud topic dus hopelijk leest iemand het. Iedereen heeft het hier over cd’s opsturen naar huis, maar hoeveel betaal je daarvoor ong. aan portokosten dan in ZO-Azie? Denk er nu aan om 2x 8 GB kaartjes te kopen, en meerdere 8 GB USB sticks mee te nemen en dan inderdaad altijd alles op 2 bewaren in verschillende tassen. Wel een gedoe zeg :p.
Ik heb nog de tijd meegemaakt dat digitale fotografie niet bestond. Met tig fotorolletjes op reis in een loden zak (als bescherming tegen de straling van de scanners op vliegvelden), dát was pas gedoe, en een gewicht!
En dan telkens kiezen… doe ik nu mijn zwart-wit rolletje erin of kleur? En hoge ISO-waarde of lage?? Maak ik wel genoeg foto’s overdag om dat rolletje vol te krijgen en dan 's avonds te switchen? (Of een half vol rolletje in een donkere zak eruit halen en verwisselen… en later als je dat halfvolle rolletje er weer in deed, ook ‘doorspoelen’ naar de juiste plek… dat heb ik nooit gedaan hoor, maar dat zou dan een methode zijn…)
Qua back-up was de methode dan: de rolletjes laten ontwikkelen en afdrukken; en de afdrukken naar huis sturen. Maarja, als je dat bv. in Peru liet doen kreeg je soms ook verneukte negatieven en foto’s…
En natuurlijk kwam je er soms ook pas achteraf achter dat foto’s mislukt waren, van die leuke mensen of dat mooie monument. Geen schermpje om te checken hoe hij was geworden! En dan was je al verder gereisd…
Kortom: niet piepen over cd’s of een paar usb-sticks, sprak oma!
Hahaha klopt klopt, alles is relatief ;). Ik heb de tijd ook nog meegemaakt, maar inderdaad niet tijdens een lange reis met cruciale foto’s haha.
Het gedoe vind ik vooral het overzetten op al die dingen en goed nadenken of je alle foto’s wel ergens op hebt staan, maar alles voor mooie herinneringen! Heb je misschien een idee van die portokosten?