back-up foto's op reis

Uit de mail:

Dag Jenny,
Ik heb je workshop gevolgd op de vrijwilligersdag van 9 november in Utrecht.

Mijn vraag is: heb je tips voor opslag van de foto’s en back-up ed.
Hoeveel kaartjes, welke systemen en welke kabeltjes moet ik dan mee nemen. Hoe doe jij het op je verre reizen en naar landen met misschien een krakkemikkig internet of elektriciteitsnet?
Ik fotografeer in jpeg.

Je workshop heb je duidelijk en helder gebracht.

Groet en dank

Dit is mijn antwoord:

Hoeveel kaartjes je mee moet nemen hangt heel erg af van hoe lang je op reis gaat, hoeveel foto’s je denkt te maken en hoe groot één foto is (jpeg is kleiner dan RAW, maar het aantal MB per foto hangt ook af van het aantal megapixel van de camera). Mijn motto is dat je meestal te veel kaartjes bij je kan hebben dan te weinig, een 16 GB kaartje is tegenwoordig niet zo duur meer.

Als ik 1-2 maanden op reis ga, heb ik meestal 64 GB aan geheugenkaarten bij me, plus nog wat kleine kaartjes. Meestal komt dat niet vol (ik schiet in RAW én JPEG tegelijkertijd). In principe wis ik onderweg niet veel foto’s, tenzij ik zie dat ze echt onscherp zijn of heel fout belicht.

Verder neem ik een notebook mee. Niet geschikt om foto’s te bewerken, wel om ze op te slaan (backup) en te bekijken.

Als ik alleen reis neem ik daarnaast nog een extra harde schijf mee of een aantal USB-sticks (extra backups), of zet ik mijn foto’s op de laptop van een reisgenoot.

Ik geloof niet in een online backup en dropbox, te veel plaatsen waar het internet dat helemaal niet aankan. Ik wil dus niet afhankelijk zijn van gammel internet.

Omdat ik een eigen notebook mee neem met een poort voor een SD-kaart, hoef ik geen kabels of een cardreader mee te nemen. Ben je afhankelijk van een openbare conmputer, dan zou ik een cardreader meenemen. Mijn camera met een kabel met de PC verbinden vind ik zelf niet fijn, omdat de PC dan soms bestanden wilt installeren en dat werkt niet altijd bij een openbare PC. Als je camera verbonden is met de PC worden daarnaast de batterijen leeg gezogen, en tijdens het kopieren wil je niet dat je camera zonder stroom komt te zitten want dan heb je geen backup.

En jij? Hoe zorg jij ervoor dat je geen foto’s kwijt raakt?

Ik gok dat je MB’s even moet vervangen door GB’s :slywink:

In het verleden heb ik wel gebruik gemaakt van een imagetank, daarna gewoon voldoende kaartjes voor de hele trip, maar inmiddels vertrouw ik toch vooral op m’n laptop. Met m’n oude 6MP DSLR en een compactcamera voor filmpjes in magere kwaliteit viel dat nog wel te doen. Maar met m’n huidige camera’s genereer ik toch al snel zo’n 10 tot 15 GB aan foto’s en filmpjes per dag, en dan heb je toch stiekem een hoop kaartjes nodig…

Ook ik gebruik gewoon de cardreader om de foto’s over te zetten. Weliswaar niet vanwege het stroomverbruik (m’n huidige camera’s worden dan juist opgeladen, Sony levert zelfs geen afzonderlijke lader meer mee, best irritant), maar vooral omdat dat in mijn ervaring eigenlijk altijd vele malen sneller is. M’n nieuwste camera (Sony RX100m2) sorteert de foto’s weliswaar handig als je ze via USB over zet, maar dat kost zo ontiegelijk veel tijd dat ik dan zelf wel even de boel sorteer.

Online opslag is handig, maar niet als backup, daarvoor is het inderdaad domweg teveel data.

Aangezien ik tijdens het reizen mijn camera en laptop beide in de dagrugzak het zitten, stop ik altijd een USB-stick of een SD-kaartje in mijn grote rugzak. Gewoon voor het geval mijn dagrugzak gestolen wordt… Better save than sorry.

Had ik al eens gezegd dat ik te vaak naar Japan op vakantie ga? Diefstal is eigenlijk iets waar ik nauwelijks bij stil sta. Ik laat m’n laptop rustig op de hotelkamer achter, doe niet eens moeite hem op te bergen. Maar inderdaad, als iemand hem mee zou nemen ben ik wel alles kwijt…

Ik laat mijn laptop ook op mijn hotelkamer liggen, ookal zou ik hem soms beter tussen de vuile was in mijn tas kunnen proppen. Ik ben mijn laptop één keer kwijt geraakt, en dat was gevalletje eigen schuld. Niet terug in mijn tas gedaan na de veiligheidsscan in Beirut. De laptop is na enige dagen terugbezorgd.

Hoewel ik zeer goed op mijn dagrugzak let, kies ik wel altijd voor de extra backup. Al is het maar omdat ik vanuit Schiphol ook nog naar huis moet met een brakke kop. :wink:

Ik heb afgelopen reis een cardreader gebruikt en elke dag een backup gemaakt op de iPad. Na drie weken en 1100 foto’s had ik helaas wel ruimte tekort :wink: Daarnaast neem ik altijd voldoende SD-kaartjes mee en heb ik deze keer ook een reisblog bijgehouden waar ik enkele foto’s op heb geplaatst.

Overigens liet ik de iPad in het hotel liggen, in de kluis of tussen de kleren in de koffer (op slot).

Sent from my GT-I9300 using Wereldwijzer Reisforums mobile app

een usbstick van 64 gig doet wonderen.

Wij reizen met een Nikon D3200 en een Samsung Galaxy Tab. In de camera heb ik een adapter zitten waarin ik miniSD kaartjes (SDHC, +/- €20) kan steken. Deze kaartjes kunnen ook direct in de tablet en telefoon (om te Whatsappen).

In Zuid-Oost Azië is het steeds gelukt om de foto’s (+/- 4MB, jpeg, medium) up te loaden naar mijn Dropbox waarop ik gelukkig veel gratis ruimte heb gekregen (meer dan 100GB ). In Nieuw Zeeland bleek het onhaalbaar (veel datalimieten en weinig internet als je kampeert). We hebben voor een middenweg van de fotokwaliteit gekozen omdat dat ruim volstaat voor ons blog en een leuke vergroting in een lijst of op canvas en tegelijkertijd de grootte van de foto’s behapbaar houdt voor deze werkwijze.

Omdat we lang reizen maken we direct een sterke selectie van de foto’s, vóór we de upload aanzetten. Scheelt ook uitzoeken als we weer thuis zijn. Als we de kwaliteit van een foto niet goed kunnen beoordelen op het kleine schermpje van de camera, kijken we even op de tablet. Bij voorkeur in het donker, met de helderheid van het scherm op z’n hoogst. Bij twijfel gaat een foto gewoon online, dan zien we thuis wel weer.

Veel foto’s bewaar ik op een miniSD die we gewoon bij ons dragen. Hetzelfde geldt voor een heleboel korte filmpjes, die snel optellen tot teveel MBs om ook nog eens te uploaden. In totaal hebben we nu 3 miniSD kaartjes van 32GB elk bij ons, en hebben beeldmateriaal van 7 maanden reizen.

De mooiste foto’s gaan sowieso vaak online op ons blog op http://www.pimenjiska.nl, waar we ruimte hebben voor zo’n 20GB (begonnen met 3, maar dat stond snel vol).

De mooiste filmpjes comprimeer ik met VidCon voor Android naar .mp4 (h264) waarna ik ze kan bewerken op de tablet en ze soms wel meer dan 10x kleiner zijn. Dan uploaden we ze naar YouTube op http://www.youtube.com/pimschaaf.

Een computer hebben we op deze manier onderweg nooit echt nodig, al is het soms prettig om op een PC te bloggen (met name om te multitasken). De tablet (met bluetooth toetsenbord in de beschermhoes) is fijn compact en daarom maar een kleine last om altijd met ons mee te dragen; die moeite nemen we, soms alleen daarom, dan maar altijd. Voorkomt ongemakken! De ander draagt de camera om nog meer moois vast te leggen!

Hopelijk geeft dit nieuwe inzichten! Ik moet toegeven dat ik nog steeds stiekem (on)gepast trots ben op het gebruiksgemak van deze oplossing.

Via Wereldwijzer app