Uit de mail:
Dag Jenny,
Ik heb je workshop gevolgd op de vrijwilligersdag van 9 november in Utrecht.
Mijn vraag is: heb je tips voor opslag van de foto’s en back-up ed.
Hoeveel kaartjes, welke systemen en welke kabeltjes moet ik dan mee nemen. Hoe doe jij het op je verre reizen en naar landen met misschien een krakkemikkig internet of elektriciteitsnet?
Ik fotografeer in jpeg.Je workshop heb je duidelijk en helder gebracht.
Groet en dank
Dit is mijn antwoord:
Hoeveel kaartjes je mee moet nemen hangt heel erg af van hoe lang je op reis gaat, hoeveel foto’s je denkt te maken en hoe groot één foto is (jpeg is kleiner dan RAW, maar het aantal MB per foto hangt ook af van het aantal megapixel van de camera). Mijn motto is dat je meestal te veel kaartjes bij je kan hebben dan te weinig, een 16 GB kaartje is tegenwoordig niet zo duur meer.
Als ik 1-2 maanden op reis ga, heb ik meestal 64 GB aan geheugenkaarten bij me, plus nog wat kleine kaartjes. Meestal komt dat niet vol (ik schiet in RAW én JPEG tegelijkertijd). In principe wis ik onderweg niet veel foto’s, tenzij ik zie dat ze echt onscherp zijn of heel fout belicht.
Verder neem ik een notebook mee. Niet geschikt om foto’s te bewerken, wel om ze op te slaan (backup) en te bekijken.
Als ik alleen reis neem ik daarnaast nog een extra harde schijf mee of een aantal USB-sticks (extra backups), of zet ik mijn foto’s op de laptop van een reisgenoot.
Ik geloof niet in een online backup en dropbox, te veel plaatsen waar het internet dat helemaal niet aankan. Ik wil dus niet afhankelijk zijn van gammel internet.
Omdat ik een eigen notebook mee neem met een poort voor een SD-kaart, hoef ik geen kabels of een cardreader mee te nemen. Ben je afhankelijk van een openbare conmputer, dan zou ik een cardreader meenemen. Mijn camera met een kabel met de PC verbinden vind ik zelf niet fijn, omdat de PC dan soms bestanden wilt installeren en dat werkt niet altijd bij een openbare PC. Als je camera verbonden is met de PC worden daarnaast de batterijen leeg gezogen, en tijdens het kopieren wil je niet dat je camera zonder stroom komt te zitten want dan heb je geen backup.
En jij? Hoe zorg jij ervoor dat je geen foto’s kwijt raakt?