Digitaal fotograferen: waar foto's opslaan?

Hallo!
Ik ben Lian en ik ga eind september samen met een vriendin een half jaar rondreizen in Afrika (Tanzania, Kenia, Malawi, Botswana en Zuid-Afrika). Ik wil hier natuurlijk (veel) foto’s maken en gebruik daarvoor het lieft een digitale camera omdat ik hier aan gewend ben. Het probleem is echter: wat doe ik met mijn foto’s op het moment dat de geheugenkaartjes vol zijn. Ik had een aantal oplossingen bedacht, maar weet niet of dit allemaal mogelijk is in de landen waar ik heen ga:

  • Mijn foto’s opslaan op usb stick (vraag: hebben de computers in de landen waar ik heenga usb-poorten en windows 2000 of hoger? Als dit niet zo is werkt dit niet)
  • Foto’s op cd branden (is dit mogelijk in internetcafe’s daar?)
  • foto’s uploaden op een persoonlijke fotosite (duurt dit niet veel te lang, is het internet niet te traag)

Zijn er mensen die hier ervaring mee hebben? Wat raden jullie me aan?

Ik hoop op reacties!
Groetjes, Lian

Hoi Lian,

Daar heb ik ondertussen aardig wat ervaring mee. Er zijn verschillende opties om foto’s op te slaan. Iets wat tot nu toe veel mensen deden is extra geheugen kaartjes kopen voor de camera. Iets wat helaas erg prijzig is per beschikbare MB.

Wat ik je kan adviseren is om een imagetank aan te schaffen. Dit is een klein kastje met een ingebouwde laptop harde schijf waar je jouw geheugenkaartje in kan plaatsen en alle foto’s over kan zetten op de harde schijf.

Zelf maak ik gebruik van de Vosonic VP6210. Deze kan bijna alle geheugenkaartjes aan, heeft een kleurenschermpje zodat je alle foto’s ook kan bekijken. Je kan hem aansluiten op TV en de foto’s met een afstandsbediening bekijken. Daarnaast is het ook nog eens een MP3 speler. Ik heb er een harde schijf in laten plaatsen van 80GB maar ook andere maten zijn beschikbaar.

Ondertussen is er een opvolger. De Vosonic VP6230. Deze kan nog meer type geheugenkaartjes aan en is verkrijgbaar van 40 t/m 120 GB. van € 299,- tot € 395,-

Ook zijn er goedkopere exemplaren te koop met bijvoorbeeld monochroom schermpjes. Bijvoorbeeld de Vosonic 2160. Dezelfde capaciteit met prijzen van € 139,- tot € 239,-.

Voor meer informatie kan je terecht op www.mobile-harddisk.nl Voor de gemaakte foto’s op mijn site :wink: www.reisbegeleider.com

Succes. En mocht je nog vragen hebben dan hoor ik het wel.

Bedankt voor de tip! Ik wist helemaal niet dat er iets dergelijks bestond. Ik ga er zeker naar kijken.

Dit is wat ik laatst vond. Ik heb het gekopieerd, maar weet niet meer waar deze tips oorspronkelijk stonden. Sorry. Maar deze tips van ene Danny vind ik wel wel goed.

Danny:
Om te beginnen moet je voor jezelf uitmaken hoe belangrijk je foto’s voor je zijn en wat je ermee wilt doen. Probeer ook je fotografiegedrag in te schatten hoeveel foto’s/week of zo) en sta even stil bij het feit dat die foto’s wellicht je belangrijkste herinnering aan dé reis van je leven gaan zijn. Pas als je het antwoord hebt op die vragen, dan kan je kijken hoe je het gaat aanpakken.

Als je foto’s enkel zullen dienen om op de PC/TV bekeken te worden en er eventueel een 10x15cm print van te maken, dan volstaat een ‘mindere’ kwaliteit jpg. Wil je grotere afdrukken maken, dan zal je voor grotere afmetingen moeten kiezen. Voor het meeste vrijheid qua nabewerking heb je maar één optie: de beste kwaliteit (en bij voorkeur RAW indien je toestel dit aankan). Zelf fotografeerde ik eerst hoofdzakelijk in de beste jpg-modus, maar ben vrij snel overgeschakeld op RAW, omdat je in deze modus veel meer uit je foto kan halen (mits nabewerking: bijsturen belichting, witbalans, verzadiging, croppen,…). Deze beslissing is zeer belangrijk, want qua opslagcapaciteit betekent dit (bij mijn toestel dan toch) een verschil met een factor 10 (dus zowat 10 keer meer foto’s op hetzelfde kaartje - ‘beste’ vs ‘slechtste’). Op basis van deze beslissing, kan je dan de rest van het verhaal afstemmen.

Als je tot de conclusie bent gekomen dat je relatief weinig foto’s zal nemen en dit bovendien met een ‘lage’ kwaliteit zal doen, dan, en alleen dan, is het uploaden naar het internet (of doormailen) een mogelijke optie. De uploadsnelheid is meestal zo laag dat het in andere gevallen veel te lang zou duren om je honderden megabytes door te sturen. Het is wel een schitterende manier om het thuisfront mee te laten genieten van je mooie shots, maar meer niet.

CD’s branden is een goed alternatief en kan op veel plaatsen (vergeet hierbij de fotowinkels niet uit het oog, die doen dat ook dikwijls). Voor mij zie ik hier maar één manier: CD branden, opsturen naar huis, daar kopiëren (best op een harde schijf) en als alles in orde is, dan pas je kaartje wissen. Verhalen legio van mensen die onleesbare CD’s hadden.

In het CD-scenario heb je dus al extra geheugenkaartjes nodig, maar aan de huidige prijzen kan je daar niet voor sukkelen. Wacht best zo lang mogelijk om ze aan te schaffen want de prijzen zakken bijna dagelijks. 2 weken geleden betaalde ik voor een snelle 2GB CF (Transcend) slechts €56. Alles op geheugenkaartjes is ongetwijfeld de veiligste manier (en compacste). Je kan nog altijd een backup op CD zetten en naar huis sturen (mocht je je spullen kwijtgeraken).

Het laatste scenario, de portable storage. Dit zijn draagbare harde schijven met een card-slot, al dan niet met geïntegreerde mp3-speler, waar je zonder tussenkomst van een PC je kaartjes op kan kopiëren. Deze werken meestal vrij goed en zijn redelijk betrouwbaar. Er is echter één grote MAAR: het zijn harde schijven en deze zijn per definitie schokgevoelig. Als de schijf crasht, dan ben je alles kwijt. Het tweede nadeel is de batterij. De capaciteit van deze toestellen is meestal zo bedroevend dat ze niet geschikt zijn voor plaatsen waar je ze eigenlijk het meest nodig hebt (geen elektriciteit, geen CD-burning,… denk maar aan trekkings, jungletrips,…). Een uitzondering daarop is de pd70x, die bovendien op gewone AA-batterijen werkt (maar dan weer 500gr of zo weegt). Hier mag je ook de batterij van je camera natuurlijk niet uit het oog verliezen (als die plat is…). Voor de prijs van zo’n toestel heb je echter al heel wat geheugenkaartjes.

Zo zie je, vele voetjes, vele schoentjes, aan jou om de juiste combinatie te vinden. En ik? Ikzelf heb geopteerd voor een voorraad CF kaartjes, goed voor een goede 1500 foto’s in de allerbeste kwaliteit (mijn toestel). Maar naarmate ik de kwaliteit (formaat, compressie) wat verminder, dan heb ik een veelvoud daarvan (en nog steeds prima foto’s hoor).

Op zich zijn de tips van Danny zeker niet verkeerd. En tja, je harde schijfje kan inderdaad crashen. Maar goed, ze kunnen ook al je kaartjes jatten, dan ben je ze ook kwijt.

Zelf maak ik gebruik van de portable HDD omdat je daar veel en veel meer foto’s op kwijt kan. Ik heb een 80GB harde schijfje en daar kan ik als 1 foto 5MB zou zijn meer dan 16000 foto’s op kwijt. Het handige van dat dingetje is dat je hem kan aansluiten op een PC onderweg en dat je ook nog altijd CD-tjes via de PC kan branden. Ook zijn er car-chargers en je zit meestal wel in een auto of iets dergelijks als je onderweg bent.

Over de schokgevoeligheid van de harde schijf wil ik nog even iets aan toevoegen. Notebook harde schijven zijn per defenitie veel minder schokgevoelig dan gewone harde schijven. Omdat ze bedoeld zijn om voor mobiel gebruik. Ze kunnen dan ook veel meer hebben dan een gewone harde schijf.

Dan nog even de prijs. Een 1 GB Compact Flash kaartje kost momenteel +/- € 40,- Met een grote van 5 MB per foto kan je hier 200 foto’s op kwijt. Zou je net zoveel foto’s willen kunnen opslaan als op een image tank van 80 GB dan zou je 80 kaartjes nodig hebben wat gelijk staat aan €3200,-

Uiteindelijk blijft de keuze natuurlijk altijd bij je zelf en moet je doen wat je zelf het prettigst vind werken.

Wat wel fijn is dat er op deze vraag zoveel informatie als reactie komt. Zelf heb ik niet al te veel verstand van, maar ik zal al deze info bij mijn man neerleggen.
Verder zitten we nu zelf met het “luxeprobleem”, dat wij nu “slechts” in het bezit zijn van een digitale Sony, Syber-shot, 3.2 Mega Pixels. Wij gaan volgend jaar mei naar Namibie en dan zitten we met het probleem, dat we geen telelens op ons huidige toestel kunnen zetten. We zijn nu druk bezig om ons te orienteren op een ander toestel met telelens. (vermoedelijk spiegelreflex) Dan zullen we ook weer met andere geheugenkaartjes zitten. Gelukkig hebben we wel 2 memorysticks waar aardig wat geheugen opgezet kan worden. Tot nu toe losten we het meestal op door de foto’s op cd te zetten. Maar ja … Of dat in Namibie regelmatig kan betwijfel ik. Voorlopig hebben wij in ieder geval nog even tijd om uit te zoeken wat goede raad is… Maar tips hierover zijn/blijven welkom. Wel moet een goed toestel gebruikersvriendelijk zijn. Dus niet 10 minuten bezig zijn met instellen, want dan is de te fotograverende leeuw, olifant of giraffe al naar elders vertrokken :wink:

Ik ben ook blij met de informatie! Vooralsnog lijkt zo’n imagetank me een goede oplossing. Maar mocht ik toch foto’s willen branden (evt. van de imagetank, voor de zekerheid), weet iemand dan of daar mogelijkheden voor zijn in de landen waar ik naar toe ga (waarschijnlijk kenia, tanzania, malawi, mozambique, zuid afrika -> plannen zijn beetje gewijzigd)?

Er zijn in Afrika veel Internet Cafe’s. Deze geven ook vaak de mogelijkheid om CD’s te branden. Als je de imagetank, USB kabel en de drivers(besturingsprogramma) van het apparaatje bij hebt kunnen ze dit op de meeste plekken voor je doen.

Ik weet niet of jullie tijdens de reis ook graag nog wat muziek luisteren of de foto’s op een iets groter scherm willen terug zien anders zou ik namelijk een mp3 speler aanraden. Voor 300 euro heb je dan 40Gb aan opslag capaciteit. Kijk anders maar eens op de site http://www.archosbenelux.nl/ naar de gmini500, een echte aanrader.

Hoi iedereen die op deze mail heeft gereageerd en nog gaat reageren,

Ik heb al veel gehad aan al deze antwoorden maar zit toch nog met een paar vraagjes en ik hoop dat iemand me kan helpen. Ik ben helemaal bekend met spiegelreflex camera’s maar niet met de digitale soort. Ik ga over een tijdje op reis en begin in Afrika. Ik denk dat ik, naast een goede SLR camera (en een simpele compact) een image tank wil hebben. Ik ga ongeveer 2 jaar op reis dus ik denk dat dit onmisbaar is om alles op te slaan en in een internetcafé te verwerken.

Welke is nu echt heel goed, en ook als MP3 speler te gebruiken, kan I pod video trouwens ook of is een Vosonic of Archos veel geschikter? I pod is misschien meer een gadget met veel dure accessoires en niet meteen een image tank?

Wat voor stekkers, kabels en/of opladers en adapters heb ik nodig om al deze spullen op te laden in Afrika? Moet ik speciale stekkers kopen?

Hoe energie zuinig is zo’n image tank? Kan ik hierop foto’s selecteren en eventueel weggooien of moet dit op de camera gebeuren?

Is opladen met een I-sun (opladen met zonlicht) een optie? Heeft iemand hier ervaring mee?

Kan ik in alle flinke steden in Afrika makkelijk C.D.'s branden? Heb ik hiervoor speciale kabels en/of progamma’s nodig? (Ik ga trouwens van Marokko via Mauretanië, Mali, Niger, Chad, Soedan, Eritrea, Kenia naar Etiopië)

Zoals je ziet, ik ben niet bekend in digitale fotografie (en evenmin technisch aangelegd), ik begin net met doorlezen en informatie te zoeken zodat wanneer ik weg ga ik alles onder de knie heb. Ik bedank iedereen die me wegwijs kan maken,

Groetjes Cinderella

Hoi Cinderella,

Ik snap dat je nogal wat vragen hebt waar je nog mee zit.

Welke imagetank nu echt heel goed is is moeilijk te zeggen. Zoals je in mijn vorige mail kan lezen werk ik al weer een geruimte tijd uiterst tevreden met mijn Vosonic. Maar dat wil niet zeggen dat andere merken slechter zijn. Kijk welk merken je aan staan en probeer een review van het apparaatje op internet te vinden. Hierin bespreken ze wat goed is en ook wat slecht is. Sommige type i-pods zijn te gebruiken als imagetank maar zijn vaak aan de dure kant. Wat voornamelijk van belang is voor je is wat je zelfwil. Hoe groot moet je harde schijf zijn. M.a.w. hoeveel foto’s denk je per dag te maken. Kijk hoe groot de foto’s (aantal Megabyte) die je nu maakt zijn. En reken uit wat je ongeveer nodig denkt te hebben.

Daarnaast moet je kijken welke kaartjes hij ondersteunt. Ondersteunt hij de kaarten van jouw camera’s (erg belangrijk natuurlijk). Wil je een schermpje waarop je je foto’s kan terug bekijken. Dit soort dingen.

Het feit wat een imagetank eigenlijk een imagetank maakt is de mogelijkheid om de geheugenkaartjes rechtstreeks in het apparaatje te stoppen en zonder tussenkomst van een computer over te zetten. De meeste imagetanks kunnen ook gewoon MP3’s afspelen (iets wat ook altijd staat aangegeven bij de specificaties van het apparaatje).

De juiste kabels om alles aan te sluiten op de computer worden gebruikelijk meegeleverd met de imagetanks. De aansluiting is bijna altijd via USB en soms via Firewire. En waar je ook ter wereld komt. Een USB aansluiting op een computer is gelijk en dit moet werken (zolang je maar je driver CD mee neemt om hem te kunnen installeren). De stroomstekker zelf is gelijk aan alle apparaten die wij hebben in Nederland. Daarvoor heb je gewoon een wereldstekker nodig.

Het stroomverbruik van een imagetank is nogal afwisselend. Dit heeft te maken met het soort batterij en hoe intensief deze gebruikt word. Er zijn imagetanks waar gewone AA batterijen in passen en er zijn imagetanks met accu’s. Deze accu’s zijn vaak ook los te koop zodat je er een extra hebt.

Het CD’s branden zou in de meeste grote steden moeten kunnen. Met name de internet cafe’s bieden deze service ook aan. Hiervoor moet de imagetank op de PC aangesloten kunnen worden. De brandsoftware moet al op de PC staan. Een van de meestgebruikte heet Nero. Windows XP zelf heeft ook een mogelijkheid om CD’s te branden. Hierbij plaats je een lege CD/DVD in de brander en sleep je de bestanden er naar toe. Vervolgens geef je de opdracht om te branden en klaar.

Mocht je verder vragen hebben dan hoor ik het wel. Ook al ben ik nu reisbegeleider, hiervoor heb ik 8,5 jaar in een computerzaak gewerkt. :wink:

Beste reisbegeleider,

Bedankt voor je uitgebreide uitleg. Ik ben me steeds meer aan het inlezen en veel vragen worden automatisch beantwoord maar er komen er ook weer bij.

Heb je een progamma nodig om je foto’s over te zetten van imagetank naar de computer in het buitenland, is dat het progamma dat je bij je camera krijgt? (zolang je maar je driver CD mee neemt om hem te kunnen installeren).
Kan je foto’s bekijken op internet zonder progamma geïnstaleerd te hebben?

Kan je de grootte van een foto achteraf bijstellen of moet je dit ingesteld hebben voordat je de foto gaat maken? Aangezien je pas ná een foto weet of hij erg goed is kan je pas bepalen of je hem vergroot wil hebben, kan je de pixelgrootte verminderen na een foto, dan fotografeer ik alles groot en nadien verklein ik het, kan dit?

Wat is Firewire?

Wat betekend ‘geen harddisk’ in een imagetank?

Bedankt voor je al je geduld en antwoorden, en nu ga ik je website even bekijken, Cinderella

Op de site van www.archosbenelux.nl staat alle info o.a. over de gmini (volgens mijn man). Ik heb er zelf nog niet veel zicht op.

Windows XP herkent de imagetank (na installatie van de driver) automatisch op de PC als een harde schijf. Je kan hem dan op dezelfde manier benaderen als je bestanden op je eigen harde schijf. Hiervoor is geen ander programma nodig dan de driver op de bijgeleverde installatie CD zodat het apparaat herkent wordt door Windows.

Foto’s kijken op internet is altijd mogelijk als je een internet verbinding hebt. Het plaatsen van je eigen foto’s op internet is alleen mogelijk als je website doortoe de mogelijkheid heeft. Hou er wel rekening mee dat de internet verbindingen in Afrika erg traag zijn en dat dit erg lang kan duren.

Om dit te versnellen is het handig om de foto’s te verkleinen. Naar bijvoorbeeld een resolutie van 800x532 met een afmeting van 200kb maximaal. Hiervoor zijn wel speciale programma’s nodig. Dit kan bijvoorbeeld met Adobe Photoshop (maar deze zal standaard niet overal geinstalleerd zijn)
Ga overigens niet om deze reden de foto’s alvast met de camera met minder megapixels maken je kan ze dan achteraf veel slechter bewerken.

Firewire is een mogelijkheid om een apparaat aan te sluiten op de PC net zoals USB. Firewire wordt veel gebruikt bij digitale filmcamera’s. Foto camera’s maken voornamelijk gebruik van USB. Met betrekking tot de image tank zou ik altijd kiezen voor USB omdat deze aansluiting op nagenoeg alle PC’s aanwezig is en firewire op slechts zo’n 40% van alle computers. Neem je een firewire imagetank dan is dus het riciso groot dat je hem niet kan aansluiten.

Geen harddisk in de imagetank betekend waarschijnlijk dat je de lege omhulsel koopt en dat je er zelf nog een harde schijf bij zal moeten kopen. Deze worden ook los verkocht zonder harde schijf omdat mensen soms thuis al een notebook hardeschijfje hebben liggen.

Bedankt voor je uitgebreide uitleg!! Ik wordt er steeds wijzer van : )