Hoi Bas,
De keuze voor welke camera je wilt, laat ik aan jou over. Jij kunt het best afwegen waar jouw prioriteiten liggen. Om je eisen te vertalen naar technische termen:
- mooie, heldere foto’s: hangt heel erg af van je instellingen en de omstandigheden.
- vergroten van foto’s: tot hoe groot? A3 is haarscherp te krijgen met 10 megapixels. Wil je groter gaan? Dan heb je meer megapixels nodig (of je moet er genoegen mee nemen dat je pixels duidelijk gaat zien op je print).
- zoomfoto’s maken: vergeet de digitale zoom! Ik snap nog steeds niet waarom fabrikanten dat in een camera bouwen, want het is niet meer dan het ‘opblazen’ van pixels (iets wat je later ook in Paint of Photoshop kan doen). Compact camera’s hebben vaak een zeer beperkt zoombereik, daarentegen kun je bij DSLR’s zelf je lenzen kiezen en dus ook enorme toeters van telelenzen. Ook voor sommige compactcamera’s zijn opzetlensjes te krijgen (magnetisch), maar de kwaliteit is meestal niet je-van-het… Groot nadeel van zoomen is dat camera’s heel snel meer licht nodig hebben, zeker bij goedkopere zoomlenzen. Bij vol daglicht is dit geen probleem, maar vanaf de schemer moet je instellingen bijregelen (hogere ISO-waarde, langere sluitertijd, groter diafragma).
ISO-waarde: hoe hoger, hoe minder licht nodig, maar ook des te meer ruis. Compactcamera’s en de meest goedkope DSLR’s hebben hier eerder last van dan de top of the line. Tot 400 ISO is het meestal acceptabel, tenzij je echt een fluttoestelletje hebt.
Sluitertijd: lijkt me voor de hand liggen. Bij een te lange sluitertijd, zal het beeld er wazig (bewogen) uitzien. Met een goede vaste hand en een stilstaand onderwerp kun je het tot 1/80ste van een seconde wagen, daaronder heb je statieven nodig.
Diafragmagrootte: bepaalt hoe veel licht er op de sensor valt. Bij DSLR’s is dit grotendeels afhankelijk van de lens die je gebruikt. Vaak wordt dit uitgedrukt met F/getal. Hoe lager het getal na de F/, des te groter het diafragma, hoe meer licht er op de sensor komt, des te lager je je ISO kan zetten en/of des te korter je de sluitertijd kan zetten. Bij zoomlenzen goed oppassen: er zitten heel veel flutmodellen tussen waarmee je in het donker verraden uitkomt. Aangezien ik veel in het theater en op evenementen fotografeer (merendeels amateurmatig, maar met digitale spiegelreflex), kan ik zeggen dat ik met F/2.8 en ISO 400 toch echt vaak op lange sluitertijden (1/80ste sec. of langer) uitkom. Gelukkig heb ik een zeer vaste hand, maar de onderwerpen kunnen best veel bewegen. Ook nuttig om hierbij te vermelden: ik flits niet.
Dat zijn de meeste instellingen en opties. Zelf destijds gekozen voor DSLR, omdat je heel nauwkeurig met de instellingen om kan gaan om te werken voor je mooiste foto en ik heb er dan ook prachtige resultaten mee gekregen. Bijkomend: als ik op de knop druk, wil ik meteen de foto ipv nog een laatste keer scherpstellen e.d., zoals veel compactcamera’s doen. Bijkomend nadeel: je bent langer bezig met de instellingen, als deze nog niet goedstaan voor dat ene moment. Standje automatisch werkt snel, maar doet af in resultaat. Pakket lenzen neemt ruimte in, maar dat accepteer ik. Ik ben dan ook geen backpacker, dus voor mij geen echt probleem.
Ik hoop dat je hier iets aan hebt, zie het als een spoedcursus fotografie. Uiteraard geldt voor elk toestel dat je de tijd moet nemen om er bekend mee te geraken, al zal dat met een compact iets sneller gaan (minder opties). Daarentegen leer ik nog regelmatig nieuwe mogelijkheden met mijn toestel (400D), terwijl ik die al 2,5 jaar heb.
Persoonlijk heb ik goede ervaringen met Canon. Degelijke toestellen, prima klantenservice voor de aftersales, overal kun je accessoires en reparatiediensten krijgen en bijkomend een gratis lidmaatschap voor een aantal van hun websites waar je ervaringen van andere gebruikers treft met tips om mooiere foto’s te maken en meer uit je toestel te halen. Ik zou zelf direct weer voor Canon kiezen (ik vind stiekem de nieuwe 500D zeer aantrekkelijk).
Nogmaals: doe je voordeel met deze info, maar neem vooral zelf de afweging voor je prioriteiten.
Succes en alvast een geweldige vakantie toegewenst!