Backpacken: Welke Camera?

Ik ben niet zo’n backpacker, dus hoe dat in hostels praktisch/veilig is kan ik je niet zeggen. In een hotel in Azië heb ik er geen enkele moeite mee een camera op m’n kamer achter te laten.

Zelf heb ik overigens voor m’n komende reis ook een nieuwe aanwinst voor naast m’n ouwe trouwe DSLR, namelijk een Panasonic TZ7. Een enorm zoombereik inclusief 25mm groothoek en HD-filmmogelijkheden (720p) in een mooie kleine behuizing. Over een kleine vier weken zal ik hier nog wel laten weten hoe die me in Canada bevallen is…

Ja ik, maar waarom vraag je dat? Ik zal zelf maar wat vertellen…

Ik had een analoge spiegelreflex met twee lenzen bij me in Malawi en Zambia, en een digitale spiegelreflex (ook met twee lenzen) in Tanzania en Kenia. Allebei zelfstandige backpackreizen in mijn eentje.

Op straat in grote steden gebruikte ik meestal alleen een wegwerpcameraatje of mijn kleine digitaaltje.

Als ik met een lokale gids of meerdere mensen (andere reizigers, of bv. iemand van het hotel die me een markt liet zien) op straat liep, durfde ik ook wel met spiegelreflex te fotograferen.

In rustigere plaatsen heb ik wel gewoon in mijn eentje met spiegelreflex rondgelopen en gefotografeerd, altijd eerst even lachen en wijzen op de camera om te checken of mensen wel op de foto willen, of van een afstand met telelens zonder dat ze het door hebben. In Afrika kwamen juist vaak mensen spontaan op mij af omdat ze op de foto wilden. In Azië is dat wel anders denk ik.

Mijn cameratasje (ter grootte van de camera + 1 lens erop) is geen typisch zwarte fototasje met een merk erop, maar een Boliviaans geborduurd tasje dat ook kan doorgaan voor ‘zomaar een tas’. En als ik de camera een tijdje niet gebruik, stop ik dat tasje ook weer in een lelijke legergroen canvas schoudertas.

Soms als ik op reis ben, plak ik zwarte DUCT tape over het merk van mijn fototoestellen, en bv. op mijn kleine digitaaltje staat vrij groot hoeveel Megapixels hij is, daar heb ik ook een plakker overheen gedaan toen. Om het er maar een beetje sjofel uit te laten zien. De draagband met het merk erop draag ik met het merk naar binnen toe (liever zou ik een merkloze hebben).

Als ik in een bus of trein reis en ik ga een dutje doen, slaap ik met mijn tas in mijn armen, of met mijn hoofd erop, of als ik twee stoelen heb dan leg ik hem klem onder mijn gebogen knieën en met een band om mijn been. Ik zet hem niet op de grond (heb eerstehands verhalen gehoord dat dan toch nog spullen gejat werden, dat was in Peru, maar kan net zo goed in Amsterdam gebeuren als je slaapt) en al helemaal niet in het vak boven mijn hoofd.

In mijn hotels verstop ik spullen een beetje op ‘onlogische’ (hoop ik) plekken. En ik heb slotjes voor de vakken van mijn backpack dus daar kan ook camera of geld in; de backpack als geheel maak ik met een kabelslotje aan een meubelstuk vast. Alle sloten zijn wel uit zicht, om geen aandacht te trekken.

Het lastige van een DSLR mee is alle kabeltjes en opladers, en natuurlijk het extra gewicht en de ruimte. En elke dag weer die keuze: ga ik vandaag op pad met DSLR, of neem ik alleen mijn kleine digitaaltje mee? En neem ik wel of niet mijn tweede lens mee?

Oh ja wat ik trouwens persoonlijk erg fijn vind om mijn schouders te ontlasten van het gewicht van de DSLR, is een suffe maar erg praktische heuptas. Ik heb een redelijk grote van Wildebeast die superfijn is: mijn DSLR + extra lens passen erin, plus een boek en een truitje en waterflesjes en eventuele andere troepjes. Zie foto.
Je kan hem ook over een schouder dragen als je er wat minder suf uit wilt zien. :slight_smile: Maar tijdens wandelingen in bergen vind ik hem erg fijn om mijn heupen.

Voor het back-uppen van mijn foto’s heb ik een draagbare harde schijf bij me die los van een computer kan functioneren (maar ook aangekoppeld kan worden). Er zit een accu in dus ook daarvoor heb ik weer een oplader bij me. Hij heeft sleufjes voor verschillende geheugenkaarten en kan die meteen kopiëren. Dat kan bij wijze van spreken dus ook in een jeep (als de accu voldoende vol is), hup even je kaart kopiëren, en weer terug in je toestel, legen, en doorfotograferen. Ik heb twee geheugenkaartjes per toestel bij me waar ik meestal wel een dag mee doorkom, maar op safari had ik ook die harddisk bij me want dan maak ik erg veel foto’s.
Je hebt ook apparaten die tegelijk een MP3-speler zijn (van iAUDIO bijvoorbeeld). De apparaten met sleufjes voor geheugenkaarten zie je helaas niet zoveel meer, dus nu gaat het vaak met USB-kabeltjes.
Zie ook mijn tips over back-uppen van foto’s. Tegenwoordig wat meer GB opslagruimte nodig, de info is al een paar jaar oud.

Om snel foto’s te delen met vrienden en familie, ging ik vaak in een internetcafe zitten met die externe harde schijf. Ik vroeg altijd even of ik die wel mocht aankoppelen, dat mocht altijd. En ook electriciteit mocht ik altijd gebruiken. Dan snel een selectie maken. Ik downloadde dan even Irfanview op www.irfanview.com, dat lukte altijd. Daarmee kan je in een keer een hele batch foto’s verkleinen (bv. lange zijde 800 pixels, verhoudingen behouden, en 72 dpi). Natuurlijk wel als KOPIE opslaan en niet ter vervanging! :slight_smile: Even een zip-file van maken en die kon ik vervolgens op www.pbase.com/cile zetten met titels erbij, en een mailtje naar vrienden en familie.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt en als je nog vragen hebt, laat maar horen.

Veel fotografeerplezier! Bij twijfel, altijd toch een foto maken! Anders krijg je later spijt en dat moment komt misschien nooit meer terug.

• Leave nothing but footprints, take nothing but photographs *
1 like

Wizard en Cicilia bedankt voor de tips! Erg nuttig.

Ik zit (wat nu naar boven komt ;)) nog met 2 dingen.

1. Ik ben aan het twijfelen tussen 2 opties om mijn DSLR te vervoeren. Een kleine tas kopen voor mijn camera en objectieven en deze meenemen in mijn daypack (nadeel is misschien niet snel te bereiken en dus onpraktisch??). Of een speciale daypack aanschaffen waarin het onderste deel speciaal voor een DSLR + objectieven is ontworpen en het bovenste deel voor je ‘dagspullen’ als een flesje water, wat kleren, mp3 speler (voordeel is pratisch en veilig, nadeel is duur en misschien te weinig ruimte voor overige spullen).
  2. Memory(SD)kaarten op het vliegveld. Als deze door de (magnetische) scanapparaten gaan, is er dan een kans dat de foto’s gewist worden??

Ik ben van plan om meerdere (kleine) (SD)memorykaarten mee te nemen om de impact van het verlies van 1tje te verkleinen. Als ik een grote mee zou nemen en die kwijt zou raken met al mijn foto’s erop zou ik daar helemaal niet blij mee zijn. :s
Vervolgens backup ik regelmatig mijn foto’s op DVD en maak hier 2 kopieen van. 1 kopie stuur ik naar huis, de ander bewaar totdat de 1ste veilig is aangekomen.

Misschien hebben jullie hier nog tips/ervaringen/opmerkingen mee? Alvast bedankt natuurlijk :slight_smile:

Eerlijk gezegd ben ik zelf ook nog enigszins zoekende naar de handigste methode. Ik heb momenteel een Lowepro Fastpack 350 om de spullen in te vervoeren, de camera is dan makkelijk bereikbaar en onderweg goed beschermd, met genoeg ruimte voor andere spullen. Echter, die vind ik eigenlijk te groot om de hele dag mee te sjouwen, dus daarnaast heb ik nog een klein, licht “slingshot”-rugzakje bij me, die ik volledig plat kan vervoeren (dus ook nauwelijks bescherming, niet mee gooien dus…), en waar net de camera, een reisgids, flesje water en wat los grut in past. Sowieso draag ik de camera voor 90% van de tijd gewoon los over m’n schouder.

Wat betreft de geheugenkaarten, wees gerust, die kunnen wel tegen die scanners, geen enkel probleem.

Meerdere kleinere kaarten is wel verstandig inderdaad, maar ook weer niet te klein, vaak wisselen is niet alleen onhandig, maar maakt het risico op verlies of beschadiging ook groter. Ik doe onderweg niet aan backups (dvd’s schieten nu eenmaal ook niet op), ik zorg dat ik ofwel genoeg geheugenkaarten bij me heb, ofwel neem een netbook voor extra opslagruimte mee. De losse kaartjes bewaar ik in een stevige, waterdichte opbergbox, die gaat bij voorkeur in het hotel in een kluisje.

1 like

Tja zoveel mensen zoveel voorkeuren…
Ik heb je al verteld wat voor tassen ik gebruik. Ik gebruik sowieso geen rugtas als dagtas omdat dat onveiliger is en je die in drukke gebieden (stad, markt etc) niet zo handig op je buik kunt dragen zonder dat het er opvallend en raar uitziet. Een schoudertas (met één band) kun je wel achter of voor dragen, met je hand erop zonder dat het er raar uitziet. Ook kun je er dan makkelijker spullen uit halen. Als je de schouderband diagoneel draagt over je torso, kunnen mensen niet snel je hele tas weggraaien.

Ik denk dat jij zo’n Crumpler dagtas bedoelt, met zachte padding voor camera’s en laptops enzo?
Het ligt er een beetje aan wat je zelf prettig vindt. Ik heb er eentje voor mijn laptop (voor in de stad, thuis) maar de tas zelf is al best ‘bulky’, vooral vergeleken met mijn simpele canvas tas die ongeveer zo groot als een mango is als ik hem opvouw. Maar dan heb ik dus soms daarnaast ook nog die heuptas bij me. En als padding gebruik ik dus dat fototasje in een tas.
Zo’n Crumpler blijft een groot, onopvouwbaar geval, maar wel stevig. Vanwege de wat minder flexibele stof is hij inderdaad wat sneller vol.
Ze zijn denk ik voor veel dieven in het buitenland niet direct herkenbaar als fototas… alhoewel een goeie dief dat natuurlijk wel weet (het is een Australisch merk en er reizen heel wat Aussies in Azië).

Nee volgens mij niet. Is mij nog nooit overkomen althans. Als je het zeker wilt weten zoek het antwoord dan op www.kropla.com.

Dat is een veilig back-up systeem. Mijn ervaringen lees je in mijn eerdere post. In Tanzania maakte ik een back-up op die harddisk en een tweede kopie op cd’s die ik naar huis stuurde per post (dvd was toen nog niet zo wijdverbreid). Die cd’s zijn allemaal veilig aangekomen, en de harddisk is ook niet kwijtgeraakt ofzo, dus achteraf gezien was het niet nodig, maar goed… Op latere reizen heb ik meestal maar op één plek opgeslagen, die harddisk. Die ik dus ook goed beschermde. En ik had dan natuurlijk een selectie in klein formaat al op het web gezet, dus mocht het mis gaan heb ik altijd dat nog… maar da’s natuurlijk niet geschikt voor eventuele afdrukken.

Volle geheugenkaartjes die je nog niet gekopieerd hebt, kun je apart bewaren van je fototoestel. Mocht je dan een keer beroofd worden, dan kun je je toestel afgeven zonder dat je ook al die foto’s kwijt bent. En zorg dus dat je een goede reisverzekering hebt.

Vraag even na hoeveel het kost om dvd’s te branden in de plaatsen waar je heen gaat (bv. op Lonely Planet forum). En of het voordelig kan zijn om zelf al lege dvd’s bij je te hebben. In Tanzania was het bijvoorbeeld 5 dollar per gebrande cd (niet dvd!), of 2 dollar als je zelf al een lege cd had. (En een stapeltje lege cd’s kopen in een winkel was daar niet zo duur.) Maar in andere landen is het misschien gunstiger geprijsd.

In plaats van dvd’s kun je eventueel ook een memory stick van klein fysiek formaat maar groot geheugen gebruiken en die ergens anders bewaren dan je eerste back-up. Dan moet het wel héél erg mis lopen voordat je alles kwijt raakt!

Ja ja het is een beetje puzzelen, en afwegingen maken tussen risico enerzijds versus kosten en gedoe anderzijds… maar dat was vroeger met negatieven nog meer gedoe. 30 rolletjes mee in je tas,… verwisselen als je zwart/wit wilde fotograferen, of met andere ISO-waarde… pfff! :S Dan zijn DSLR’s en geheugenkaartjes een stuk makkelijker.

Wederom erg bedankt allebei!
Ik ben weer een stapje verder :smiley:

Ik zat te denken aan deze: http://www.bever.nl/fotograferen/fototassen-en-videotassen/1408.lowepro-orion-trekker-2

Inderdaad wel groot, maar dan nog… Wel kwaliteit en voldoende ruimte :slight_smile: Nu alleen hopen dat ie me niet tegen gaat staan! Maar komt vast goed.:dag:

Tja mijn persoonlijke overweging zou zijn:

• Lowepro is direct herkenbaar als fototas, dus dieven weten dat je daar heel waarschijnlijk dure cameraspullen in hebt.
  • een rugtas vind ik zelf erg onpraktisch, zoals gezegd op je rug is hij uit je zicht dus onveilig op drukke markten e.d.; en ook lastig als je lenzen wilt verwisselen (tas moet af). (Mijn Crumpler is een schoudertas.)

In ieder geval kun je wel net als Wizard óók nog een dun tasje meenemen. Kun je eventueel ook wel ter plaatse kopen.

In Brazilië als ik naar het strand toch erg graag mijn kleine fototoestel mee wilde nemen, droeg ik alles in een lullig plastic tasje van een lokale supermarkt of kledingwinkel. In ieder geval niet zo opvallend als een Lowepro tas! :slight_smile: Maar meestal nam ik m’n camera niet mee naar het strand hoor, of een wegwerpcameraatje.

Dat is inderdaad ook het overwegen waard. Misschien dan toch een Crumpler, of desnoods gewoon een cameratasje + lensbox voor mijn overige lens en dan maar gewoon in mijn daypack. Is misschien minder praktisch en ook niet snel met verwisselen maar altijd nog beter dan dieven aantrekken :wink: (alhoewel ik me daar eigenlijk niet teveel zorgen om wil maken…).

Heuptas vind ik persoonlijk irritant met lopen. Dan heeft een rugtas toch mijn voorkeur maar zoals je zegt op drukke plaatsen… Ach ja, ik ben nog een dikke maand in NL dus heb nog even.

Ik heb al een lowepro slingshot voor hier in NL, maar die biedt te weinig (zoniet geen) mogelijkheden voor het meenemen van mijn spullen op een dagtocht of meerdaagsae trekking.

In ieder geval helpen deze discussies in mijn beslissing :slight_smile:

Ik bedenk me nu dat ik denk vanuit het reizen in Afrika en Zuid-Amerika, waar volgens mij toch wat meer diefstallen en berovingen plaatsvinden dan in Azië. En als jij een rugtas lekkerder vindt… tja dan kun je net zo goed gewoon voor die Lowepro gaan die je op het oog hebt. Eventueel kun je nog het merkje eraf slopen (of daar DUCT tape overheen plakken) als je je daar zorgen om maakt.

Overigens maakt Crumpler ook rugtassen voor fotogear. Veel mooiere dan Lowepro… en minder fototas-achtig, dus volgens mij minder diefgevoelig. En wel van superstevige materialen en met levenslange garantie. En nee ik heb geen aandelen :slight_smile: maar ik ben wel heel tevreden over de mijne, voor het doel waarvoor ik hem gekocht had.

En in mensenmassa’s dus wel goed op je tas letten als die op je rug zit. Het kan dan helpen om een beetje te wiebelen / wiegen (bv. als je stilstaat bij een stoplicht of kraampje) zodat het voor anderen lastig is om het ritsje te openen; of als ze dat toch proberen, dan voel je het wat sneller. En kijk of je misschien ritsjes naar één kant kunt schuiven waar mensen er minder makkelijk bij kunnen, of frummel de koordjes die vaak aan de sluitinkjes zitten, in elkaar, of naai hier en daar wat klittenband in de klepjes en sluitingen, dat maakt het ook lastiger en luidruchtiger voor dieven.
Nou ja dit klinkt misschien wat paranoïde allemaal, maar juist als ik dat soort voorzorgsmaatregelen neem (en me aanleer om automatisch mijn hand op de tas te leggen in mensenmassa’s, en me niet te laten afleiden), maak ik me nergens zorgen om en kan ik gewoon genieten.

Met camera los over de schouder lopen zoals Wizard, zou in bijvoorbeeld Lima een verzoek tot beroving zijn… daar worden zelfs oorbellen uit oren gegrist. En zelfs in Rotterdam zou ik dat niet zo gauw doen, los over één schouder of in de hand. Dan toch in ieder geval om mijn nek of schuin onder mijn oksel door, zodat niet iemand voorbij kan scooteren en GRAAI! Maar in Azië kan het wellicht wel.

Oh ja en met schoudertas bedoelde ik zo’n messenger bag, ongeveer zo. Voor bergwandelingen niet fijn, voor in een drukke stad wel.
En een heuptas (dus strak om heup gebonden), ja dat is ook een kwestie van smaak en voorkeur.

In het Azië waar ik geweest ben (China incl. HK en Macau, Zuid-Korea en Japan) hoef je inderdaad niet heel erg voorzichtig te zijn, dat zal in andere landen zeker anders zijn, zeker. In Zuid-Korea had zelfs iemand per ongeluk een tas met daarin camera, GSM, portemonnee en paspoort in de bus laten liggen, toen die bus een uur later weer langs die halte kwam lag de tas er nog steeds, onaangeroerd…
(maar wees ook niet te onvoorzichtig, in China is wel een keer mijn paspoort in een slaaptrein “verdwenen”)

Als ik de camera zo over m’n schouder draag hou ik de camera of tenminste de riem meestal toch wel vast, al is het maar om te voorkomen dat iemand er per ongeluk tegenaan loopt en dat ding op de grond ligt, zo breedgeschouderd ben ik nu eenmaal niet…

Wat betreft rugzakken, er zijn er ook die alleen via het rugpand te benaderen zijn, tenzij er grof geweld gebruikt wordt uiteraard. Bij mijn Fastpack zit een flap aan de zijkant waardoor je snel bij de camera kan, de rits daarvan schuif ik meestal onder een flap welke met twee clips vast zit, dat maakt het al een flink stuk lastiger.

Maar je bent nu eenmaal vaak een rijke westerling in een arm land, als iemand kwaad in de zin heeft ben je een voor de hand liggend doelwit, dure camera of niet.

Wauw!

Ja zo heb ik tijdens mijn wereldreis van een jaar ook drie verschillende, overvolle moneybelts gevonden en terug bij de eigenaren bezorgd. In eentje zat maar liefst US$780 cash en een paspoort. Een bedankje kon er nog net af bij die eikel. Toen wenste ik dat ik er zelf wat vindersloon uit had gehaald en hem bij de receptie gedumpt.
Maar een ander meisje was wel enorm blij met haar moneybelt en paspoort terug en trakteerde op een lunch.
Ook lag er een keer in een café nog een spiegelreflex op een tafeltje. Na een uur kwam een meisje terug, ‘oeps vergeten!’.
Maar zelf heb ik dat in Amsterdam ook wel eens gedaan met een tas met mijn portemonnee erin op een terrasje, en toen ik terug kwam zat een jongen er netjes op te letten. What goes around, comes around, denk ik dan maar…

Dus eigenlijk zou je denken dat je niet eens zoveel moeite hoeft te doen om het moeilijkste slachtoffer voor dieven te zijn, er zijn altijd wel onnozele, onoplettende en naïeve andere reizigers (soms ik zelf!). Maar toch laat ik het daar maar niet van af hangen.

Oh, balen. Dat lijkt me een gedoe zeg.

Klopt. Net zoals mijn backpack dan wel met slotjes vast zit aan een meubelstuk, maar als iemand echt kwaad wil snijden ze hem wel kapot met een mes. Maarja voor de schoonmaker is het toch wat minder verleidelijk om even wat geld weg te grissen wanneer het niet voor het oprapen ligt.

En inderdaad, dure camera of niet… een paar tientjes euro cash zijn vaak in een ander land al zoveel meer waard. En je kunt nergens in de massa opgaan. (Tenzij je een heel Aziatisch uiterlijk hebt én je ook nog zo kleedt en beweegt als zij.)

Maar al met al is het volgens mij in Azië allemaal zo kwaad niet als in andere streken.

Ik ben dan wel geen backpacker, maar als ik zou moeten kiezen tussen een heuptas een diagonale schoudertas en een rugtas, dan sowieso voor de laatste in gebieden waar het dievengilde de straten overheerst. Van vrienden genoeg doemverhalen gehoord over het snel doorsnijden van een band en zo de hele tas meenemen in no-time. Dan kies ik liever voor 2 banden. En lenzen wisselen doe je in de drukbevolkte straten niet zo veel en als het echt moet, krijg je daar ook wel handigheid in met een rugtas voor je lichaam.
Een speciale fotorugtas is natuurlijk optimaal voor je apparatuur, maar maakt het moeilijker om overige spullen mee te nemen (tenzij je het netjes in de vakjes weet te krijgen). Daarnaast is het spullen verwisselen, terwijl de tas voor je borst hangt ook niet optimaal. Als je een fatsoenlijke rugtas met iets van ‘padding’ (beschermende schuimlaag) kan vinden, kan dit vaak al genoeg bescherming bieden. In het ergste geval dat extra t-shirt om een gevoelige lens heen.

Wat betreft back-uppen: USB-stickjes kosten tegenwoordig bijna niets meer. Koop daarvan eventueel een verzameling en stuur ze gefaseerd terug naar Nederland. Kun je ze de vakantie daarna weer opnieuw gebruiken! Of voor een paar euro extra inderdaad voor de originele camerageheugenkaartjes gaan (ik heb alleen pech dat de Sandisk CF-kaarten een stuk duurder zijn :tongue:). In de werelddelen waar je extra zuinig moet zijn op je spullen, moet je niet al te veel willen besparen op veiligheid. Zeker als ik lees wat ze soms rekenen voor het gebruik van een dvd-brander, is een eigen USB-mogelijkheid niet zo gek.

De banden van Crumpler zijn van dat spul waar ze ook veiligheidsgordels in auto’s van maken, die snijd je niet zo snel door.

En een trucje van vroeger: mocht je toch een tas met slappe band hebben, kun je daar langs nog een snaar van een tennisracktet maken, die snij je ook niet zo makkelijk door.

Het is denk ik een kwestie van smaak want ik vind het dus helemaal niks als mijn spullen buiten zicht op mijn rug hangen. Maar inderdaad een rugtas waarbij je het vak vanaf de rugkant benadert, is dan wel weer veiliger. Bv. deze.
Maar ik houd ook niet van het zweterige van een rugzak (oksels, rug). :wereld:

Nou succes bij het maken van je keuzes! Je kunt altijd later weer wat anders kiezen. En per dag / stad / gebied kiezen wat je voorkeur heeft: fototas, plunjetasje, camera helemaal niet mee naar buiten.