Eten van de markt

laab moo is 1 van mijn favorieten, wel pittig maar zo lekker.

dat is toch een thaise salade met wat voor vlees komt dat?

Is verschillend…je kan laap van kip maken, maar ook van beef, eend of vis.
Zie: Larb - Wikipedia

Met name erg populair in de Isan en Laos.

kung che naam pla ook lekker maar kan tricky zijn ivm de rauwe garnalen

Mijn lieveling gerecht is khao paad naam prig / gebakken rijst met garnalen hmmmmm wat krijg ik nu toch een lekkere trek…

Ik heb ze opgeschreven! Ben benieuwd hoor!!

Over die lava schreef Johnnie Cash toch een liedje, Moira? 'The ring of fire’lol2lol2lol2 ‘and it burns burns burns like a burning ring of fire’

Tjah Jolann, Pikant is iets wat je een beetje moet leren, maar pas op: het werkt verslavend. Je lichaam ervaart de pittigheid als pijn en maakt dan extra endorfines aan. Dat is een soort lichaamseigen pijnstiller. En net als andere ‘verdovende’ middelen kan dit verslavend werken. Ik zit nu al op een punt dat ik uitkijk naar iets pikanter dan de thai schotels hier in België. Al denk ik dat ik in Thailand wel een paar keer van mijn stoel ga vallenlol2lol2lol2

Grts,

Jelle

moet je keng som pla eens proberen heb je ook 2x lol van

Ik probeer het elke keer weer, maar voor mij moet het echt niet TE spicy zijn… Als een gerecht te spicy is, vind ik het ook niet eens lekker meer, want dan proef ik het hele gerecht niet meer, maar alleen de pepertjes…
Neem nog wel eens een hapje van de somtam van m’n vriendin, maar na een paar seconden heb ik er al weer spijt van :slight_smile:

En de dag erna ook!lol2

Phad phak ruam zijn gebakken groenten (meestal in soyasaus) met witte rijst, nooit heet.
Altijd lekker knapperig, en veilig, want komt zo uit de wok.

Dat is ook de reden waarom iemands oom buikpijn had, als het voedsel te lang blijft liggen… In Thailand wordt het meeste voedsel echter ter plekke in de wok bereid.

Wat je heel goed zou kunnen doen, is gewapend met de hierboven aangeraden zin: Mai phet ? een zgn. foodcourt te bezoeken.
De bekendste zit in BKK in het MBK-shopping center, echter Panthip Plaza
en Pratunam Center hebben beide ook een uitstekende.
In Chiang Rai zit er een in de buitenlucht, achter de nachtmarkt.
Een foodcourt zijn nette stalletjes, meestal 10-20 met verschillende
gerechten.
Thaise gastvrijheid zorgt ervoor dat als je het vraagt, altijd wel een beetje van een gerecht mag proeven. Zo kun je in een half uur bepalen wat lekkere gerechten voor je zijn.

Hans.

Eet waar de thai eet is mijn regel normaal.

In januari gezondigt van deze regel de spagettie op de weekend markt in Chiang Mai zag er zo lekker uit: resultaat o ZO ziek geweest, 1e drie dagen kon ik nog niet op mijn benen staan. Daarna moest de wc nog niet te ver weg zijn. Dit ondanks de nodige poedertjes en pilletjes.

Ik had mijn lesje wel weer gehad…

We hadden in Thailand eens een barbeque. Ik had een overheerlijke spies met seafood. Mmmm zalig! Maar…er zat ook iets roods aan, een grote peper. Dus ik wijs, en laten liggen;) Mijn man, gek van paprika, pakt zo het rode gevaarte van mijn bord en steekt t zo in zijn mond, begint te kauwen en toen was behalve mijn rode gevaarte ook mijn glas cola weglol2 Hij dacht dus in het halve donker (het was s’avonds “laat”) dat het een rode paprika waslol2 De volgende dag had hij ook “lava”:smiley:

Wat ook trouwens heerlijk is en niet pittig, Tempura met een gember sausje! Zalig! Volgens mij is het Japans, maar in Thailand kunnen ze er ook wat van! mmmmm

Een groot aantal zaken uit de Chinese keuken hebben sinds lang ook hun weg gevonden in de alledaagse Thai-streetfood. Met uitzondering van de Sichuan-invloed is het merendeel hiervan ook niet te pikant: Ba- pao (gestoomde broodjes met meestal zoet-sesam achtige vulling), Dim-sum (wel opletten met bepaalde dipsauzen, maar de traditionele dip bestaat uit donkere-en lichte sojasaus en suiker), rood-geroosterd varkensvlees, vele noedelsoepen,… Ik zal er morgen nog een paar noteren (heb thuis een super-kookboekje over Bangkok-streetfood. Staan ook een aantal tips voor adressen, zowel resto’s als straatstalletjes die al jaren een gevestigde waarde zijn. Blijkbaar zijn een aantal straatstalletjes zelfs zo befaamd dat rijke Thai hun chauffeur even laten parkeren voor deze gelegenheden om vlug even de signature-dish te gaan binenslurpen!

als je het vraagt dan zeg je phet mai.
is het antw phet=pittig
mai phet= niet pittig

En als je meer vlam in de pijp wil: mak phet… :wink:

Ja Thais eten is echt mijn super favoriet en ik geniet weer elke dag van alle gerechten. Ik heb gisteren weer een heerlijke gele curry mmmm. Altijd als ik Thailand weer verlaat dan baal ik altijd zo omdat ik het eten weer moet gaan missen. Maar goed ben hier nog 2 maanden dus mag niet klagen. Die salade klinkt echt goed moet ik echt eens proberen ik hou wel van pittig dus kom maar op.

Als er durft te eten, Bangkok soi 3 Sukhumvit op het hoekje zit een "restaurant annex kapsalon voor Kathoys " met echt heerlijke Pat thai voor ik geloof 40 Bath . Ook niet overslaan de Sang Song Cola daar. Ik heb veel Pat thai gegeten maar deze is echt de beste. Het ziet er niet echt leuk uit en als het regent zit je met je voeten in het water maar wat een vermaak daar.:dag:

Is iets voor m’n vriendin! Ze is zot van Pad thai en ze wil al lang eens een travestietenshow zien!!! Lekkerde twee combineren voor 40 Bht! :wink: