Ervaringen met Shoestring

@ mandy

Dat klopt deels, ik ben met hen naar China geweest. Eigenlijk kun je zeggen dat je al het vervoer en overnachtingen betaald en die zijn dan goed geregeld.

In de verschillende steden worden excursie’s aangeboden waar je aan mee kunt doen of niet. Als je geen zin hebt in de lokale kooklessen of dansvoorstelling kun je die dus overslaan, terwijl je bij andere organisatie die al betaald zou hebben.

Uitstapjes die zelf makkelijk te regelen zijn kun je dan zelf doen door een taxi te nemen of op de bus te stappen. De gids wil je alles wel vertellen over wat er te zien is en hoe je er kunt komen.

Shoestring biedt vaak een excursiepakket aan die je erbij kunt boeken, daar zitten dan de meeste tours in die bijna iedereen doet. Dat is dus een optie want er kunnen natuurlijk ook excursie’s tussen zitten die je minder interresant vind.

Als je het excursie pakket NIET boekt ben je dus tijdens de reis aan het bijbetalen voor de excursie’s, maar waar je niet aan mee doet hoef je ook niet voor te betalen.

Bij Shoestring heb je inderdaad veel vrije tijd, over het algemeen bieden ze alleen de “lastige” bezienswaardigheden als excursie aan, dingen waarvoor je nog een eind moet reizen bijvoorbeeld. Om een voorbeeld te noemen, in Beijing is er wel een excursie naar de Chinese muur, maar de Verboden Stad laten ze je op eigen gelegenheid bezoeken. Bij veel andere groepsreizen bezoek je ook dergelijke simpele zaken in groepsverband.

Of dit voor veel extra kosten zorgt? Dat ligt aan de bestemming en uiteraard je eigen invulling van die vrije tijd. Maar ga er maar van uit dat wanneer ook dergelijke simpele excursies inbegrepen zijn je daar ook gewoon voor betaalt. En mocht je dan van het programma afwijken en excursies overslaan, dan zit je dus met dubbele kosten.

Zie de reizen van Shoestring daarom niet direct als goedkoper (al zitten ze altijd nog aan de onderkant van de markt), maar vooral als flexibeler dan reizen van andere organisaties. Je bepaald (en betaald) zelf wat je wil doen.

Hoi, ben nog nooit met shoestring meegeweest, maar heb wel een reis geboekt.

Is het normaal dat shoestring de tijden van binnenlandse vluchten niet geeft? Ze zeggen deze niet te weten? Ik vind het ronduit irritant, aangezien ik niet weet of ik nog de tijd heb om de stad te bezichtigen, ook wil mijn familie graag weten wanneer we vliegen. Maar ze zeggen het niet te weten omdat een ander reisburo het voor hun geboekt heeft?

Is het ook normaal dat je het telefoonnr van je reisleider niet krijgt? Ik vroeg erna, maar ook dat kreeg ik dus niet. (dit omdat ik al eerder een andere groepsreis had gemaakt waar ik de reisleider moest hebben en deze niet kon bereiken).

maar hoe was dit bij jullie geregeld? Bij een andere organisatie kregen we de tijden wel gewoon bij vertrek toegestuurd, nu dus niets :frowning:

hallo sportgril,

Ik ben 1 keer met Shoestring meegeweest dus kan het niet precies zeggen voor al hun reizen. Shoestring werkt vaak met locale organisaties en locale mensen die in opdracht de reis organiseren. Het kan dus heel goed dat de mensen van shoestring (nog) niet precies weten hoelaat je vliegt.

Bij de reis die ik deed werd aangegeven “in de middag richting het vliegveld”

2 weken voor vertrek kon ik inloggen op de site van shoestring en kom daar de tijden van de vluchten vinden, alle gegevens van de organisatie terplekke de naam van de reisleider die voor die organisatie werkt, adressen en tel.nr. van hotels enz. enz. Bij aankomst gaf de reisleider zijn mobiele nummer voor het geval we het nodig hadden.

Ik vind het ook wel normaal dat je vooraf geen telefoonnummer krijgt van een reisleider, je boekt immers bij shoestring. Niet bij een gids terplekke.

succes, om welke reis gaat het trouwens??

Hoi,

Ik ga naar Brazilie, die 21 daagse rondreis.
Ik wou het nummer graag weten, omdat we met een andere vlucht aankomen dan de groep en we vliegen meteen de 2e dag door. Dus de groep komt s avonds rond 20.00 uur aan. En de dag erna vliegen we dus naar een andere bestemming.
Vandaar dat ik dus graag wilde weten hoe laat we dag erna vliegen, omdat ik niet zeker weet of we die avond nog de groep treffen enzo.

Ben een beetje bang dat, stel we s morgens vliegen, dat we dit dus niet op tijd weten en straks de hele groep op ons moet wachten? Shoestring zei dat we maar een briefje maar aan de receptie moesten geven, maar mijn ervaring daarmee in brazilie is, dat het 9 van de 10x niet aankomt of niet wordt doorgegeven.

Maargoed, zal dus wel normaal zijn. Welke reis heb jij gemaakt? De hotels die op de lijst staan, gingen jullie er daadwerkelijk heen, want ook hier staat bij dat het allemaal kan wijzigen? We vertrekken komende week al.

ik vind het heel normaal dat je geen telefoonnummer krijgt
als reisbegeleider moet ik er niet aan denken dat de organisatie waar ik voor werk mijn nummer zou geven aan hun klanten!
Zelfs tijdens de reizen geef ik mijn nummer niet aan de klanten.

Als mensen niet met de groep meevliegen krijg ik van mijn werkgever te horen hoe laat ze aankomen…mits de klant dat doorgeeft aan de reisorganisatie. Anders zie ik het wel in het hotel. Als er geen bericht van de klant is bij de receptie dan laat ik daar een bericht achter.
Gaat altijd goed

Helaas is onze ervaring met shoestring erg wisselend. Wij zijn met hun naar India en Nepal geweest.
De informatie over benodigde reisbescheiden was niet correct. Dit betekende dat wij tot op de dag van vertrek bezig zijn geweest met het verkrijgen van visa. Dan is er helaas geen proactieve opstelling om je te informeren. Je moet overal zelf achterheen. :mad:
Daarnaast heeft het niet verkrijgen van de juiste visa een enorme stempel gedrukt op de hele reis. De route is aangepast, waardoor de laatste week de reistijden om terug te komen naar Dehli enorm opliepen.
Het heeft een week geduurd voor ik hersteld was van de drie nachten in één week zonder slaap.
Daartegen over staat dat de hotels, de locale gids en het bus vervoer prima. Sommige hotels zijn echt luxe.:cheer:
De vrijheid in doen en laten is beperkt gebleken, deels door het reisschema en deels doordat er geen enkele locale informatie werd verstrekt tenzij je mee ging met de excursies. :so:
De gelopen trekking op zich was mooi, accomodatie in de laodges simpel maar zeker niet slecht. De ingehuurde begeleiding voor de trekking echter minder professioneel. :thumbsdown:
Het geven van feedback aan hun zelf functioneert niet net als andere onderdelen de Mijn shoestringpagina.
Kortom als je denkt dat je niets meer hoeft te regelen dan ga je niet met shoestring weg. Achteraf hadden wij liever meer betaald voor een zorgeloze voorbereiding en meer vrijdheid tijdens de reis.
Als je enige chaos prima vindt en je graag veel dagen met je groepsleden doorbrengt, dan kan je een redelijke reis hebben tegen een lage prijs.

Heeft iemand ervaring met de Shoestring reis naar (west) Canada?

Als ik nl. geen reisgenoot kan vinden (http://www.wereldwijzer.nl/showthread.php?t=110880) denk ik er aan misschien een reis te boeken bij Shoestring.

Thx vast!

Hoi,

ik heb een paar jaar geleden een prima verzorgde groepsreis in Zuid-Afrika met Shoestring gemaakt. Heerlijk eten, goede hotels (gewoon schoon, soms basic, maar oké), ontzettend veel gezien en de lokale gids wist veel te vertellen. Een aanrader! Dit was mijn eerste reis die ik alleen heb gemaakt en heb er nog steeds hele goede herinneringen aan!

Gr. Anita

Ik ben in 2009 met Shoestring naar Zuid-Afrika, Mozambique & Swaziland geweest en ik heb alleen maar positieve ervaringen.
Het minimum aantal deelnemers was vastgesteld op 5. Hoewel we maar slechts met 4 waren, zou de reis toch doorgaan. Minder dan 3 weken voor vertrek, viel de 4de reiziger nog af.
Met z’n drieën kregen we een gids en chauffeur. We trokken 16 dagen rond in een grote truck en met zeer verzorgde tenten. Af en toe sliepen we in hutjes, allemaal erg basic maar wel verzorgd. Zo reis ik het liefst zonder veel luxe.

Doordat we slechts met 5 waren in totaal, waren we bijna altijd samen. De gids was bijna altijd mee op excursie.
Zo’n kleine hechte groep had enkel voordelen, zeker qua organisatie.
De gids en chauffeur wisselden elkaar prima af. Als er al een probleem was, werd het gauw opgelost. Onze safari kon niet doorgaan met wagens van het park dus reden we met onze overigens veel te grote truck zelf rond.
Met die grote truck hadden we wel wat vertragingen door moeilijk berijdbare wegen, laaghangende takken, een brug waar we maar net onder passen, … De truck zelf was ook al behoorlijk oud.
Maar dat zorgde allemaal voor grappige situaties enzo. Bekijks hadden we in ieder geval wel!

De reis staat nu niet meer op de site, te weinig interesse blijkbaar.
Jammer want dit was echt een prachtige reis! :slight_smile:

Ik ben een keer of 7 met shoestring meegeweest. china, india, ecuador, sri lanka, marokko, Jordanie en thailand. Op 1 keer na altijd een lokale gids erbij en over alle vakanties met shoestring ben ik tevreden. Het is idd meer low budget dan bv een Fox maar dat vind ik juist prettig. In China was het bv 25 uur met de trein ipv een binnenlandse vlucht maar met de trein zo’n eind reizen geeft vind ik meer contact met het land zelf ipv hurry hurry van highlight naar highlight hoppen om maar een voorbeeld te noemen. Beetje meer het ouderwetse backpack gevoel maar zonder de drama van een boel zelf uitzoeken en daarbij een paar keer op je bek gaan.

Ik ben in 2003 met Shoestring naar Jordanie geweest, inmiddels al een tijdje geleden dus. Over de reis heb ik eigenlijk geen klachten, omdat ik in het hoogseizoen reisde was het duurder om dingen zelf te doen. Er was genoeg vrijheid tijdens de reis. Met de accomodatie was niks mis, maar het lag soms een beetje ver uit het centrum. Dat is een kwesie van keuzes: ik slaap zelf liever in een centraal hotel wat minder luxe is, dan in een hotel verder weg zodat ik steeds een taxi moet nemen. Maar goed, dat weet je als je een groepsreis boekt.

Hetgeen waar ik me het meest aan stoorde, was aan sommige mensen uit de groep. Dat is iets waar Shoestring niks aan kan doen natuurlijk!

Dit jaar voor de tweede keer in mijn leven een groepsreis gemaakt, maar dan met Sawadee (naar IJsland). Sawadee is duurder, maar ik vond de reis leuker. Dit was met name te danken aan de inspanning van de gids, en hangt denk ik minder af van de organisatie in NL.

wij zijn dit jaar naar india en nepal geweest met Shoestring! een leuke reis en vooral leuke combi van 2 landen! wij hadden vooral een excursiepakket geboek, omdat shoestring op de site had gezet dat je beter vooraf kan boeken anders kan het wel eens vol zitten! dit bleek totaal niet het geval te zijn. Achteraf heb ik behoorlijk spijt van gehad om het excursiepakket vooraf te boeken. Je kon een heleboel makkelijk zelf doen met de tuktuk en ben je veel goed koper uit. Ook komt er naast het excursiepakket nog heel veel bij zoals entree kosten enzovoorts. Dit stond wel op de site aan gegeven maar vooraf besef je dat niet zo goed als op het moment zelf! Ik had echt het gevoel dat ik werd belazerd zeker voor de prijs die we betaalde voor de tours het lijkt niet duur, maar India en Nepal zijn zelf ook niet zo duur en wat je voor de tour krijgt is niet veel! Kortom ik had het idee dat Shoestring hier alleen maar mee verdiende en dat gaf mij geen fijn gevoel! De reis zelf was wel erg mooi al weet ik niet of ik ooit nog terug wil naar India, maar dat lag niet aan Shoestring!
Wat ik wel belachelijk vond is dat we moesten betalen voor de airo in de bus. Het was enorm warm in die landen meer dan 40 graden dan mag je toch wel verwachten dat de je een airco bus als service krijgt en niet extra voor hoeft te betalen! het ging niet om het geld maar om het idee en de service!

Ook zijn wij naar Zuid Afrika, Namibie, botswana en Zambia geweest vorig jaar via Shoestring Dit is echt een aanrader! Ik zou deze reis zo weer doen!

Ik ben met de reis naar Brazilie geweest. De reis was heel mooi, watervallen gezien, rio gezien, tropische eilanden.

Er waren ook dingen die ik minder vond :

  • De treinreis was niet doorgegaan die incl was. Als alternatief werd er met een bus gereden. Die rit was veel minder mooi. En erna kon je een excursie boeken waar je extra voor moest betalen. Echt niet terecht vind ik. Dan zeggen ze wel, de bus moest ook betaald worden, maar het is niet interessant om over de snelweg te gaan met een bus, of met een trein door een soort van jungle te rijden met ravijnen.
    Had dan gezegd, de excursie krijgen jullie van ons.

  • Hotels waren over het algemeen redelijk. Wel netjes. Het hotel in Ilha grande was een ramp. echt een smerig hok vol met beestjes, een paardestal was er niets bij, verder kon je het niet goed afsluiten en waren veel dingen stuk. Hotel in Rio, Sao Paulo, Curitiba, Ilhabela en Parati waren goed. In Iguazu was veel stuk op de kamer.

  • Groep. Tja, je treft het, of treft het niet. Ik vond het niet leuk. Iedere avond wilden ze stappen, uiteten in de duurste restaurants en na een week lag de halve groep met elkaar te daten. Daar zit je dan iedere avond alleen op je kamer, omdat anderen met elkaar wilden rotzooien.
    Had meer een idee met pubers op vakantie te zijn die het eerst zonder ouders weg waren ofzo. Maargoed, mijn mening. Ik ben uiteindelijk zelf dingen gaan ondernemen.

  • Excursies : duur. Vooral in Rio ontzettend duur, Dus als je daarheen gaat en je kent de stad een beetje, ga vooral niet met de excursies mee.

  • Reisleider : wist weinig. Liet ons vaker doelloos door de stad lopen op zoek naar een eetgelegenheid die hij niet wist te vinden. Ook kwamen er mensen vaker niet op tijd, waar hij niets van zei. Hij presteerde het zelf ook om een keer een uur zowat later te komen met een deel van de groep. Zit je daar voor Jan lul te wachten. Als je iets wilde weten, wist hij vaak niet eens iets.

Al met al, als je van relaxvakantie houd en graag achter een reisleider aanhuppelt, zou ik zeggen, doen, maar als je zoals ik zelf wat uitdaging wilt en zelf dingen wilt ondernemen is dit geen aanrader.

In september voor het eerst met Shoestring naar Madagascar gegaan. We hadden een zeer goede gids (lokaal), prima chauffeur en z’n hulp die hielp met de bagage. Over de reis niets te klagen (oke soms lange afstanden, maar deze reis wordt door anderen aangeboden met binnenlandse vluchten…tja, daar betaal je ook 1000 euro meer voor). Blij dat Shoestring het programma heeft aangepast halverwege het jaar (1e jaar dat de reis werd uitgevoerd). Nu bleven we gelukkig de laatste dagen in een natuurpark ipv aan het strand. Hoorde wel van de lokale reisleider dat ze dat misschien nog wilden aanpassen, maar we hebben allemaal via de enquete aangegeven om dat neit te doen.
Qua vervoer kon het wat beter. Treinreis was lang, maar dat kon je lezen (al zaten daar een paar groepsgenoten over te zeuren). Vooral het busje was eenvoudig en een paar keer lek gereden. Kan gebeuren en geeft leuke taferelen, maar het kon ook wel iets beter. Gids had het er ook overdat Shoestring voor dezelfde prijs een betere had kunnen krijgen…waaromze dat niet doen, zal toch echt met geld te maken hebben. In elk geval was deze ervaring positief en zal wellicht in de toekomst ook met hun op pad gaan (Baobab beviel me eerder ook twee keer prima, Fox niet). Een avontuurlijke reisorganisatie waar je niet heel veel luxe moet verwachten, maar daar betaal je dan ook voor. Bij ons was alles eenvoudig, maar schoon en zelfs een paar locaties met zwembad. Madagascar is ook nog niet op toeristen ingesteld, dus veel keus inhotels is er ook niet.

Afgelopen zomer met Shoestring naar Argentinië, Paraguay en Brazilië geweest. Mooie reis naar oa de pantanal, de Foz do Iguazu watervallen, Rio, Buenos Aires, enz.

De hotels waren allemaal goed en schoon, niet luxe maar wel goed, ontbijt zat altijd bij de prijs inbegrepen. Ook de nachtbussen waren goed met heerlijke stoelen om te slapen en inclusief een maaltijd en ontbijt in de bus. De busritten waren wel lang, dat was vooraf bekend, maar waar uiterraard wel weer medereizigers over moesten zeuren.

Pluspunten vond ik dat de gids ook bereid was om een stadwandeling te maken voor wie mee wou of iets wou uitzoeken of regelen. Ook genoeg vrije tijd in de verschillende plaatsen.

minpunt vond ik het zakgeld dat shoesting adviseerde, dat mocht wel iets hoger. Volgens mij is dat op de site inmiddels ook verhoogd.

Voor de mensen die van plan zijn op reis te gaan met Shoestring, hier staan nog een paar Shoestring ervaringen.

Hoewel ik ooit gezworen heb niet meer mee te gaan met een georganiseerde reis, zit ik nu toch te kijken naar: shoestring-Thailand en Laos- 22 dagen. Graag zou ervaringen lezen van mensen die deze reis gemaakt hebben.
Ik hoop op berichten .

Enkel Thailand wel en dat ging helemaal prima. Het was een klein groepje van 7 personen, 4 alleenreizigers oa ik en een haags gezin. Het klikte zo goed tussen de alleenreizigers dat we vorig jaar met z’n 4en een weekendje Barcelona gedaan hebben. De reisleider heette Phanom Luasubchat en dit was de lokale agent http://sabai-dee.net/index.cfm

Fijne vakantie alvast…

Ik las ergens dat het shoestring-publiek wat jonger is. Zou dat komen omdat zij vaak wat (soms zelfs veel) goedkoper zijn?