Daar bedoelt Ryanair mee dat ze Bratislava als aanvlieghaven voor Wenen gebruiken. Je kunt vanuit Bratislava ook de bus nemen voor € 10,- naar Wenen. Omdat Bratislava goedkoper is vliegt Ryanair liever op die luchthaven dan die van Wenen zelf. Zo kunnen ze ook naast Charleroi tussen haakjes Brussel zetten, naast Weeze tussen haakjes Dusseldorf en naast Girona tussen haakjes Barcelona.
Heel erg bedankt !
Ryanair is zeer streng op de afmeting van de handbagage. Ze hebben een soort rek staan waar je koffer in moet zetten. Dat rek heeft precies de afmeting die op de website staat. Als de koffer er niet in past mag die net mee als handbagage.
Er staat wel eens zo’n rek, maar daar gebeurt vrijwel nooit iets mee. Het is meer bedoeld om zelf te kijken of de koffer niet te groot is voor de handbagage.
Even een reactie op Janse. Wij vlogen 2 weken geleden met Ryanair. VOor ons was een stel dat aan het inchecken was en alleen handbagage bij zich had. De stewardess twijfelde aan de grootte van hun koffertjes. Ze konden mooi de koffers passen in het rek. Ze waren net een paar centimeter te groot. De koffers mochten niet mee als handbagage. Ze moesten extra betalen en de koffers moesten in het ruim. Dus onze ervaring is echt anders. Rugzakken e.d. worden niet gepast in het rek maar koffertjes dus wel.
Klopt ja soms nemen de stewardessen steekproeven ![]()
Die rekjes voor handbagage staan eigenlijk bij iedere maatschappij op iedere luchthaven. Er zijn maatschappijen die daar heel moeilijk over doen, er zijn maatschappijen die het niets uitmaakt. Het ligt er soms ook maar gewoon aan of de grondstewardess met het juiste been uit bed is gestapt of niet. Je moet er altijd rekening mee houden dat je gecontroleerd kunt worden en bij low cost maatschappijen als Ryanair kost het je bovendien meteen een hoop extra geld wanneer je handbagage ineens toch ingecheckt moet worden. Ik heb zelf bij Emirates gezien hoe mensen de meest bizarre tassen en koffers mee mochten nemen aan boord, maar bij Iberia heb ik juist gezien hoe handbagage voor een paar centimeter ingecheckt moest worden. Bij Iberia controleerde het grondpersoneel bovendien ook het gewicht van de handbagage heel nauwkeurig. Koop daarom altijd koffers en tassen voor je handbagage die binnen de algemene richtlijnen passen en pas op met het gewicht.
Ik propageer natuurlijk niet dat men enorme koffers meeneemt aan boord, maar een koffer die net niet in het rek past of iets te zwaar is voor de handbagage is meestal geen enkel probleem, zeker niet als je helemaal niet aan de balie komt en niemand er naar kijkt (enkele uitzonderingen daargelaten). Mijn tip voor de aanschaf van een koffer die geschikt is om als handbagage te dienen: let niet alleen op de afmetingen, maar ook op het gewicht van de lege koffer. Sommige goedkope koffers zijn van zulk zwaar materiaal dat je al bijna aan de gewichtslimiet zit zonder dat er überhaupt al iets in zit…
heb even een vraagje misschien dat iemand me kan helpen,wat betekend dit nou
bratislava (vienna)- dusseldorf(weeze) beetje onduidelijk
Ryanair maakt soms gebruik van regionale vliegvelden die op een behoorlijke afstand (vaak 45 minuten tot een uur rijden) van een stad liggen. Vroeger noemden ze het vliegveld van Charleroi gewoon ‘Brussel Zuid’, ook al zitten daar tientallen kilometers tussen. Dat mogen ze dus niet meer. Wat Ryanair nu doet is beide namen gebruiken: ze vliegen op Bratislava en van daaruit kun je Wenen bezoeken. Het is echter niet het vliegveld van Wenen. Ze vliegen ook op Gerona en van daaruit kun je naar Barcelona, maar het is niet het echte vliegveld van Barcelona. Hetzelfde geldt voor bijvoorbeeld ook voor Bergamo van waaruit je Milaan kunt bezoeken, al zijn er andere vliegvelden die dichter bij Milaan liggen. Het is lang niet bij alle bestemmingen het geval, maar wanneer er twee plaatsnamen worden gebruikt moet je sowieso even goed kijken wat de reisafstand tussen het vliegveld en de stad is.
bedankt voor je reactie maar gaat t vliegtuig in dit geval naar dusseldorf of weeze??
Die gaat dan vanaf Weeze en dat is ongeveer een kwartier rijden van Nijmegen af. Vliegveld Weeze. Dus NIET van vliegveld Dusseldorf zelf. Dat is een stuk verder op.
In een kwartier van Nijmegen naar Weeze is wel heel optimistisch. Dat kost al gauw een half uur tot veertig minuten. De echte luchthaven van Düsseldorf ligt op ongeveer een uur en een kwartier van Nijmegen. Dat is ook niet gek, maar daar moet je niet heen voor de low cost airlines zoals Ryanair. Wel voor verre bestemmingen, daar kun je vaak erg goedkoop heen met bijvoorbeeld Emirates. Topkwaliteit voor een lage prijs, een echte aanrader!
Nog een tip als je vanaf Weeze vliegt, vooral 's ochtends tussen zes en zeven, wanneer er zes tot acht vluchten direct na elkaar vertrekken: zorg dat je ruim op tijd bent, want je staat erg lang in de rij voor de controles. Reken op minstens een uur extra daarvoor.
Klopt als een bus ![]()
Tegenwoordig moet je trouwens ook 10 euro betalen voor online inchecken. Dus je doet al alles zelf, en je mag er dan ook nog voor betalen ![]()
Maar ze beloofden wel de ticketprijzen laag te houden, ja als ze zo doorgaan zijn de nevenkosten dadelijk de doorslaande factor ![]()
Ja hallo… dit wordt mij steeds verteld. Familie van ons vliegt regelmatig naar Shannon ( Ierland) en onze zoon de weekendtripjes vanaf Weeze… naar overal in Europa en daar heb ik het van.
Het gaat er in ieder geval om, dat Weeze zeer zeker geen vliegveld Dusseldorf is.
Voor alle duidelijkheid: Düsseldorf-Weeze Airport is inderdaad iets heel anders dan Düsseldorf International Airport. Het gaat mij er alleen om dat men de reistijd niet onderschat.
Veel mensen, met name uit de Randstad, zien mijn inziens nog te weinig de voordelen van deze luchthavens en denken: oh, dat is Duitsland, dat is wel erg ver weg. Vanuit Den Helder zijn ze misschien wat ver, maar vanuit pakweg Utrecht is het uitstekend te doen. Zonder files ben je er vanuit de meeste plaatsen in de Randstad binnen twee uur en het scheelt vaak enorm in kosten.
Klopt ja, en voor de mensen uit Venlo en omgeving ben je er in 20 minuten in (Weeze) ik kan het weten ben al ontelbaar keren vandaar gevlogen voor bijna altijd ruim onder de 50 euro all-inn retour.
Heb een tijd geleden geboekt om online in te checken, dus alleen handbagage. Nu wil ik graag weten wat het kost als ik alsnog een koffer in wil laten checken (dus bij aankomst op Weeze). Heb de site al doorgezocht maar kan het niet vinden. Weet iemand dit? Ik weet dat als je na 21 mei hebt geboekt en alsnog een koffer in wilt checken dit je een boete kost van €40 maar ik heb voor die datum de reis geboekt.
Normaal zou het online 15 euro per koffer per traject hebben gekost.
Nu kom je er pas laat achter tot er toch nog een koffer mee moet ![]()
Tel op 25 euro per traject, maar het kan ook 30 euro zijn.
Deze dingen kun je besparen door van te voren na te denken en niet achteraf ![]()
Ik heb vantevoren nagedacht
Mn vader heeft een huisje in Spanje waar alles aanwezig is dus hoef alleen maar kleren mee te nemen. Handbagage is dan prima te doen. Maar vriendje wilde nu ineens 1 koffer met zn 2-en meenemen. vandaar mn vraag.