Ervaringen met Ryanair

Beste mensen,
Ik heb eens een vraagje…
Ik ga in april voor een weekend naar Madrid voor een wedstrijd van Real madrid te gaan kijken.
Ik vlieg enkel met handbagage.
Ik vlieg met Ryanair naar Madrid Barajas.
Voor de terugvlucht kan ik helaas niet online inchecken omdat ik met Transavia terug vlieg.
Voor de heenvlucht word online ingecheckt.
Mijn vraag is nu eigenlijk,
Wat moet ik doen als ik online ingecheckt ben en ik kom in April op de luchthaven van Ryanair ?
Moet ik gewoon door de douana naar de gate , of moet ik nog eerst even ergens paseren ?
Ik hoop dat iemand mij zo snel mogelijk kan helpen.

Alvast bedankt.

Hoi,

Als je aankomt ga je naar departures. Meestal zit daar al een medewerker die naar je boardingpas vraagt (niet altijd) en soms al naar je handbagage kijkt, om te zien of die aan de voorwaarden voldoet.
Je moet je vloeistoffen uit je tas halen en dan ga je door de beveiliging, waar je al je metalen zaken in een bak gooit, net als je tas, jas, vloeistoffen (in een plastic zakje) enz.
Jij gaat door een poort en je spullen door de scanner.
Als dit allemaal akkoord is, kun je je spullen weer aan doen en bij je steken, je vloeistoffen in je tas doen en loop je naar de gate.
Daar wordt je nog eenmaal gecontroleerd door de dames die je naar het vliegtuig laten gaan, tjidens het boarden.
Hhiervoor moet je je boardingpas en paspoort laten zien.
Deze dames scheuren dan een stuk van je boardingpas af, het restantje neem je mee het vliegtuig in en daar wordt er dan nog eens naar gekeken, het paspoort hoef je dan niet te laten zien.
Je kunt vanaf het moment dat je de vertrekhal binnenkomt met een kwartiertje bij de gate zijn, zo soepel gaat het meestal.
Zorg dat je gegevens op je boardingpas kloppen en dat je vloeistoffen goed verpakt zijn en zorg dat je handbagage aan de afmetingen voldoet en er kan je niets gebeuren.

Veel plezier,

Ton

2 likes

Bedankt voor je mooie uitleg Jerbas.
Dit gaat me zeker helpen.

Nou ik ben van de week terug met de ryanair gevlogen. We hadden 2 ons teveel aan bagage,maar geen problemen hoor. Er werd niet gewogen en anders dan hadden we alles in onze zakken gestopt. Onze koffers waren een stuk kleiner 55x35x20. Moet zijn 55x40x20 Er werd alleen gekeken of je koffer te groot was en moest in de mal worden gestopt van ons was die goed. Ben er nu achter hoe ryanair zijn geld verdient. Op alle bagagekasjes staan reclame,op je voorstoel staat reclame. Ook proberen ze heel veel te verkopen,veel verkoop demostraties zijn er. Zelfs krasloten. Mijn vriend en ik zeiden al tegen elkaar straks worden er tapijten of matrassen verkocht. :vak02::vak02::vak02: Maar gelukkig niet.

We hadden op de heenweg een wijntje gekocht,maar eentje smaakte naar sherry. Dus ik vroeg aan de purser of we een andere konden krijgen. Kregen we mooi niet. Dus wij bestellen voortaan niets meer aan boord. kopen wel op het vliegveld. Zeker als je met een binnenlandse vlucht reist.

Maar voor de rest moet ik zeggen dat we het goed vonden. Geen krappe zitplaatsen ofzo. Net personeel. Nou we gaan nu vaker met de ryanair.

Zorg dat je een goede afmeting koffer hebt. Beter te klein dan te groot. Madrid is een prachtige stad. Wij komen er heel vaak. Als je vragen hebt over Madrid,zal ik kijken of ik ze kan beantwoorden. Weet leuke plekjes in Madrid.

Oja nog even iets. Je kunt 14 dagen vantevoren inchecken en je instapkaart alvast uitprinten. Als je had teruggevlogen had je die ook kunnen printen. Je kunt een stoel reserveren,maar die kost 10 euro p.p. Niemand reserveert een stoel. Er staan wel geblokte stoelen als je gaat inchecken,maar dat betekent dat ze niet zijn gereserveerd,maar betekent dat het vliegtuig niet vol zit. Waarschijnlijk door verzekeringtechnisch,willen ze het vliegtuig aan beide kanten gelijk belasten. Zodat niet iedereen alleen maar links gaat zitten en niemand rechts. Ze willen de passagiers goed verdelen in het vliegtuig.

1 like

Nou ik mocht mijn vest om mijn heupen gooien en mijn jas op mijn arm. met mijn koffer Ze deden helemaal niet moeilijk. Wel moest ik mijn jas op mijn schoot bewaren en mocht niet bij de bagagekastje worden neergelegd. Maar dat begrijp ik wel en was ook geen probleem.
Dus een vest om je middel slaan mocht wel. Zowel heen als terug.

Ik zou graag wat meer informatie willen over het vliegveld als dit kan,
ik heb gehoord dat het echt een chaotische luchthaven is?
En ja ik ben nog jong (20 jaar) is dit ook een kleine uitgaansbuurt?
ik ben er maar 2 nachten dus zoveel kan ik niet bekijken denk ik.
Alvast bedankt

Je hebt een vliegveld met 4 terminals. Op terminal 4 landen alle Iberia vluchten + dochters van Iberia zoals Vueling en Buiten Europa vluchten
Die ligt een flink uit de buurt van terminal 1/2/3
Op **terminal 1 **landen meestal de goedkopere vluchtmaatschappijen zoals Ryan,Easyjet en volgens mij ook Transavia. Ook binnenlandse vluchten van niet spaans maatschappijen
Op terminal 2 landen de andere maatschappijen binnen Europa zoals KLM,AirFrance etc.
Terminal 3 landen en vertrekken binnenlandse vluchten.

Openbaar vervoer
Op het vliegveld is een metro die naar Nuevo Ministerios gaat (lijn 8)
Je kunt dan overstappen op een andere metro’s
Je betaal vanaf het vliegveld een toeslag van 1 euro en terug naar het vliegveld. Het kaartje kost iets van 1.20 euro. Dus ongeveer 2.20 naar het centrum. Als je overstapt hoef je niet opnieuw te stempelen. Je check in en uitchecken hoeft niet.

Een dagkaart kost 6 euro per dag en is geldig tot 5 uur s’nachts. Een 2 daagse kaart kost 10 euro. Elke 5 minuten gaat er een metro. Door de weeks gaan ze zelfs elke 3 minuten.
Er gaat ook een bus naar het centrum die rijdt 24 uur per dag 7 dagen in de week. Heb alleen geen idee hoeveel dat kost

Ik zal nog een paar links geven met tips,daar kun je ook lezen waar je het beste uit kan gaan. Aangezien wij dat niet echt hebben gedaan.

Retiro is echt heel leuk op zondag. Iedereen is in het park. Je kunt er ook een bootje huren met een klein meertje. Ook gaan ze vaak picknicken. Nemen dan brood,kaas en wijn mee. Erg gezellig.

Hier kun je ook allerlei tips lezen

http://old.arrivalguides.com/transavia/travelguide.aspx?partner=transavianew&flag=nl&lang=nl&filter=m

https://www.klm.com/destinationguide/nl_nl/vliegticket/europa/zuid-europa/spanje/madrid/stad.htm

http://www.cityzapper.nl/Madrid

Bij deze onderste kun je zelf een boekje samenstellen. Klik op een plaatje en klik dan op toevoegen. Daarna vul je je naam of zelf verzonnen naam en je email adres. je krijgt dan een link toegestuurd waar je het boekje dan kan downloaden. LET OP de eerste 2 links hebben geen toevoegen.

Oja als je een smartphone hebt. Download dan de metrokaart van madrid. Erg handig om die bij je te hebben.

Verder stuur het Spaans verkeersbureau een mailtje (klik op contact) en vraag om een boekje over madrid en een plattegrond

http://www.spain.info/nl/

Is een dun boekje met goed en leuke informatie.

In cuanca kun je trouwens het leukst eten. Zorg er wel voor dat er een prijzenkaart is anders willen ze je nog wel eens belazeren. In spanje ben je verplicht om een prijzenkaart te vermelden in je restaurant.

Ook bij metro Latina en Los Quita los Molinos. Lekker tapas. Ook menu van de dag is rond een tientje. Ook mercado San Anton vlakbij metrostation Cuenca kun je leuk eten.

1 like

Dankje voor deze goed uitgelegde informatie,
ik ga met ryanair vliegen dus ik zal waarschijnlijk T1 zijn,
ik was van plan gewoon een taxi naar het hotel te nemen,
maar na deze uitleg zal ik inderdaad misschien beter een metro nemen.
ik hoop gewoon dat ik alles ga vinden in de grote luchthaven van Madrid.
Want hier heb ik wel een beetje bang voor.
Je informatie zal me zeker helpen, je hebt al veel ervaringen in Madrid als ik dit zo lees?
Bedankt!

Metro is goedkoper en het is echt makkelijk dan een taxi. Sol ligt in het centrum en op zaterdag en zondag megadruk Zodra je douane voorbij bent staan er bordjes hoe je naar de metro moet lopen. Chaotisch vliegveld vind ik madrid niet echt. Je moet alleen even kijken welk Terminal je staan Op de grote borden staat onderaan precies in het klein welke terminal je bent.

Als je naar Google maps gaat ga dan naar ROUTE BESCHRIJVING. Tik in Aeropuerto de Madrid-Barajas, AEROPUERTO DE BARAJAS en op B de straatnaam van je hotel. Boven de A staan 3 plaatjes eentje als je met de auto gaat de andere met het openbaar vervoer en de ander lopend. Kies dus het middelste plaatje. Hij zal precies aangeven hoe je moet reizen.

Heel veel plezier in Madrid.

Nog een tip: Berg goed je spullen op en liever geen rugzakken mee. Want dan ben je een gewild object voor dieven. Maar dat zul je aantreffen in elke grote stad.

Oei? meen je dit over die rugzakken ?
ik was van plan om een rugzak als handbagage mee te nemen.
Omdat dit binnen de de lengtes past en het is gemakkelijk.

Je kunt het wel doen,maar wel voor je houden als je de metro instapt. Zo min mogelijk op je schouders dragen in de stad. Eventueel met een slotje op je rugzak,zodra je de stad in bent. Ik heb vaak meegemaakt dat ze mijn rugzak hadden geopend. Gelukkig zaten er alleen maar kaarten in. Maar berg je kostbare spullen zo goed mogelijk op. Je kunt ook een klein koffertje kopen met goede maten 55x40x20 kijk hier echt goed na,want 2cm breed of te lang kan je 40 euro kosten

Oke dankjewel voor al deze informatie…
Nu heb ik wel wat schrik met mijn rugzak… haha :smiley:
Achjha… komt goed, we gaan het beste ervan maken.
Nog eens bedankt voor je ervaringen uit te wisselen.
Ik zal zeker laten weten hoe het was.
Bedankt!

Beste,

Wij zijn van plan om op 6 april tot 10 april naar Valencia te gaan met Ryanair. Nu hadden wij gehoord dat Ryanair wel eens durft de terugreis te annuleren wegens te weinig mensen op het vliegtuig. Klopt dit want wij moeten zeker 11 april terug thuis zijn.

Misschien heen met ryanair gaan en terug met een andere maatschappij of heb je al geboekt? Onze heen vlucht was half vol en toch vertrokken we. Als je inchecked zie je dat er stoelen gebloked zijn. Mijn vriend had gelezen dat het vliegtuig niet helemaal vol zit. Eventueel een dag vantevoren of als je in Valencia bent contact opnemen met ryanair.

00 44 871 2460011 - Spaans gesproken - Gesprekken kosten £0.10 per minuut plus internationale beltarieven en netwerk extras.
Onze lijnen zijn open van maandag tot en met vrijdag van 08:00 – 20:00 CET, Zaterdag 10:00 – 18:00 CET en Zondag von 10:00 – 17:00 CET

Assistentie met voorrang:
Als u problemen ondervindt met de site, of als u hulp nodig hebt bij het online boeken en een medewerker wilt spreken, kunt u het volgende nummer bellen:

807 110 182 - Spaans gesproken - € Maximale prijs per minuut voor vast netwerk: € 0,41 per min (hoogste tarief) Maximale prijs per minuut voor mobiel netwerk: € 0,77 / Min.
Onze lijnen zijn open ma - vr, 08:00 – 20:00 CET, Zaterdag 10:00 – 18:00 CET en Zondag 10:00 – 17:00 CET

0900 04 00 860 - Engels gesproken – € 0,45 per minuut
Gesprekken met mobiele telefoons en andere netwerken kosten mogelijk meer.
Onze lijnen zijn open van maandag tot en met vrijdag van 9:00 - 19:00 CET, Zaterdag 10:00 – 17:00 CET en Zondag 11:00 – 17:00 CET

Assistentie met voorrang:
Als u problemen ondervindt met de site, of als u hulp nodig hebt bij het online boeken en een medewerker wilt spreken, kunt u het volgende nummer bellen:

0900 04 00 856 - Engels gesproken - € 0,70 per minuut
Gesprekken met mobiele telefoons en andere netwerken kosten u mogelijk meer.
Onze lijnen zijn open ma - vr, 08:00 – 20:00 CET, Zaterdag 10:00 – 18:00 CET en Zondag 10:00 – 17:00 CET

Heb inmiddels al vele keren gevlogen met Ryanair vanaf Brussel-Charleroi en Eindhoven. Voor de aangeboden vliegprijs moet je niet zeuren. Ook bij de duurdere maatschappijen zoals de KLM kan er bij de incheck e.d zaken heel erg mislopen. Ook Ryanair vliegt met gekwalificeerde vliegers en bemanningsleden. De meegemaakte opstijgingen en landingen waren altijd perfect verlopen. Binnenkort vliegen we weer met Ryanair naar Malta.

De laatste drie jaar heb ik zo’n 15 keer gevlogen met Ryanair, nooit enig probleem gehad, maar je moet je echt aan alle regels houden. Geen centimeter te grote handbagage, geen onsje te veel, bij veel luchthavens.

Wel heb ik van anderen begrepen, wanneer er iets fouts gaat, je bij niemand terecht kunt en dan kan het een duur tripje worden.

Wij hebben goede ervaringen met Ryanair. Natuurlijk echt lowcost, wel altijd op tijd (ingecalculeerd in de aankomst en vertrektijdens neem ik aan). >>>

Wij vertrekken altijd via Dusseldorf-Weeze, leuke bestemmingen. De tijd dat we voor 40 of 70 euro vlogen met zijn tweeën is helaas wel voorbij. Maar koop maar eens een treinticket hier in Nederland… Nu weer een reisje geboekt naar Thessaloniki, ben benieuwd hoe dat gaat worden. Tips zijn welkom!

Helaas de laatste tijd wel vaak van de veiligheidscodes intypen en dat om de paar minuten, dat houdt de boel wel op. Maar het zal wel nodig zijn.

Even 1 weekend weg naar London. Vanaf Eindhoven naar Stansted met Ryanair is geen aanrader. Alleen goedkope tickets maakte de vlucht niet tot een beleving. Het was net (redelijk) veetransport. Eerst wachtten tot iedereen met priority of reserved aan boord was. Maar nog voordat die goed en wel hun stoel hadden gevonden, kon iedereen met andere boardingkaart (andere rij) al instappen. Dus gauw achter ingestapt en had net zo snel een stoel aan het raam. Het leek wel een supermarkt met vleugels. Wat een schamele inrichting. Geen goede indruk opgedaan van deze prijsvechter. En dan stewardess die omriep dat iedereen zo snel mogelijk moest zitten voor een vlug vertrek: jammer voor de service. Ik had mij meer voorgesteld. Vliegtuig vertrok als op rodeobaan. Landen op Stansted hetzelfde liedje. Heen en weer gestuitert als of je 1 tennisbal was. >>>

Ook de retourvlucht was geen happening. Borden met vluchtinformatie waren duidelijk. Maar bij gate aangekomen zag ik op informatiebord dat er een gate-wijziging was. En dan wordt het rennen geblazen. Informatie voorziening op Stansted is nou niet echt goed aangegeven. Dus je worstelt jezelf weer 1 eind terug door rijen andere wachten. Ook hier weer stoel vinden in vliegtuig is lichtjes chaotisch. Maar ik hoor Ryanair al zeggen: je wilt toch goedkoop vliegen? En je betaalt voor alles extra. Die gratis loten heb ik niet gezien. Voor krasloten betaal je 1 of 2 euro. Zes loten kosten 10 euro. Das enige voordeel: je kan in euros afrekenen. Bestel je jus d’orange kost je 3 euro. Krijg je blikje van kinderomvang (minder dan 30 cl). Heb veel passagiers eigen flesje water meezien sjouwen. Was denk goedkoper op Stansted. Landen in Eindhoven ging niet van 1 leien dakje. Volgens mij zijn die piloten van Ryanair in vorig leven allemaal rodeodrivers geweest. Dat stuiterde daar op de landingsbaan. Ik heb mijn plan al getrokken voor de volgende keer >>>