Ervaringen met Ryanair

Is nergens voor nodig!! Ze zijn erg ervaren en al de keren dat ik met Ryanair gevlogen heb was perfect.

Kijk wel goed naar het gewicht van de carriers ze zijn vaak erg streng met het gewicht! En als je dan toch moet inchecken kost dat meteen een stuk meer.
Je mag ook geen!! bagage delen door een koffer van 15kg en een van 7kg mee te nemen. Dus 4 mensen is 4X 10kg!! ik heb een keer in Brussel gestaan alles opnieuw moeten indelen en dat was best even stress. Nu zijn ze nog strikter.

“Elke passagier (met uitzondering van een baby) mag gratis één item handbagage meenemen aan boord. Per passagier is strikt één item handbagage toegestaan (uitgezonderd baby’s). Uw handtas, aktetas, laptop, winkelaankopen, camera, enzovoort, moeten in dit toegestane 1 item cabinebagage zitten. Dit mag niet meer dan 10 kilo wegen en mag de maximale afmetingen van 55 cm x 40 cm x 20 cm niet overschrijden.”

Prettige vlucht>>>>>>

Ja, dat klopt, maar twee van onze koffers (harde schaal en wielen) wegen zelf al ruim 5 kilo. Wij gaan straks met de Wii en het balance board aan de slag :wink:

Nou, we zijn er weer en het was een prima reis! Behalve het meten en wegen van de handbagage (waren we goed op voorbereid), de wat rommelige rij met het priority-systeem dat niet echt handig werkte (onduidelijk aangegeven) en het feit dat mijn man natuurlijk toch zijn ‘gewone’ en niet zijn paspoortnaam bleek te hebben ingevuld (kon met een stempel van een aparte balie gratis worden opgelost) verder niks meegemaakt wat je niet bij de andere airlines (nog erger) tegenkomt. Op de heenreis was de wc voorin betaald (50 cent) maar achterin waren er twee gratis, op de terugreis nergens betalen. Flesje water kost aan boord 3 euro, dus dat was letterlijk en figuurlijk even slikken :wink: Op de terugweg zagen we mensen met grote flessen water instappen, in de hand en nog meer in de rugzak, weet iemand hoe ze dat voor elkaar hebben gekregen?

Het vliegtuigvoer heb ik zeker niet gemist, de luchtziektezak ook niet (was gelukkig niet nodig), de bemanning was zakelijk maar niet onvriendelijk en de beenruimte zoals altijd krap, niks ongewoons. Heerlijk op tijd gevlogen, op de terugreis tien minuten later vertrokken maar door wind mee toch nog tien minuten te vroeg aangekomen. Perfect. Als het even kan vliegen wij de volgende keer weer RyanAir!

Eenmaal door de douane kun je gewoon in de luchthavenwinkels of uit de automaat water kopen en meenemen.
Overigens is dat priority boarding een lachertje, meestal moet je bij Ryanair zelf naar het vliegtuig lopen en als je als “gewone” passagier een beetje doorloopt zit je eerder in het vliegtuig dan de priority betalers

Is het zo dat je bij ryanair beter ver van tevoren kan boeken voor de goekope vluchten? Of is de kans groot dat je last minute nog een goede deal kan maken?
Ik wil in juni een paar dagen naar dublin (heb al kaarten voor een concert, en dan een dag of 2 dublin erbij aanplakken). Maar ik weet nog steeds niet 100% zeker of ik wel kan ivm werk.
Nu zou ik voor zo’n 90 euro retour kunnen, maar wordt dit waarschijnlijk duurder hoe langer ik wacht? (en is 90 euro een goede prijs, of kan dat nog goedkoper?)

normaal gesproken is het inderdaad zo dat hoe vroeger geboekt hoe goedkoper, natuurlijk kan je een aanbieding krijgen later welke goedkoper is maar dat is dus wel gokken

Goedkoper kan altijd, maar je kunt er helaas niet op gokken, Wij hebben voor de mei-vakantie geboekt voor euro 78, - retour voor 2 personen all-in naar Pescara in Italie. We vliegen vanaf Eindhoven. We hebben ook wel eens 40 euro voor 2 personen betaald. Omdat je nog niet eens weet of je wel weg kunt, zou ik nog even wachten.

Ik zou wachten, weet uit ervaring dat Ryanair heel vaak met AANBIEDINGEN komt, en juni is nog ver weg :wink:

als je in juni weg wilt moet je ongeveer 6 weken van te voren boeken…

de aabiedingen gaan in op maandag nacht en donderdag nacht…

afwiselend van 0 tot 10 euro…

Zelf vlieg ik vaak met Ryanair, ben inmidels al overal en nergens naar toegevlogen (meestals vanuit mijn ‘standplaats’, Dublin)…

Ik wil wel even wat psychologie toevoegen:

De reis ervaring (achteraf) hangt nouw samen met de reis verwachting… om die reis ervaring goed te houden (en dat ligt hem aan de passagier, niet de vliegmaatschappij), is het het beste om de verwachting laag te houden…

Bij Ryanair geld (meer dan voor andere maatschappijen), dat je gewoon goed voorbereid moet zijn op HUN wijze van werken, en HUN prioriteiten lijst:

De prioriteiten zijn als volgt:

1. kosten laag houden, winst zo groot mogelijk houden
  2. op tijd vliegen
  3. op tijd vliegen
  4. op tijd vliegen
  5. passagiers
  6. comfort voor de passagiers
  7. op tijd vliegen
  8. op tijd vliegen
  9. op tijd vliegen
  10. service

Om op tijd te vliegen willen ze geen ‘airbridges’ (de zogenaamde ‘slurf’ die je op grotere vliegvelden ziet) - ze willen ook geen gedoe met koffers, dus ze checken niet door naar andere bestemmingen - en ze houden het goedkoop voor alleen diegenen die aan Ryanair’s wensen voldoen…

maar daar betaal je voor: wil je entertainment, beenruimte, een gratis kopje koffie… boek dan met een ander… Ryanair vliegt je goedkoop van A naar B, en that’s all.

dus, als je goed de voorwaarden leest (en op tijd incheckt en op tijd bij de gate bent met weinig baggage)… dan heb je een prima vlucht voor een habbekrats.

Als je het niet eens bent met hun werkwijze… dan heb je pech… ga dan met KLM of een ander… uiteindelijk gaat het er om dat je op plaats van bestemming aankomt, wil je op tijd (en goedkoop) zijn, neem dan Ryanair, maar vergeet niet aan hun prioriteiten te voldoen.

ok, de service en mentaliteit is niet super, maar ze vliegen, en daar gaat het om… alom, Ik raadt een ieder aan om met Ryanair te vliegen, en om niet te zaniken over een kopje koffie (lees de voorwaarden, en voldoe er aan).

groetjes van een trouwe Ryanair passagier.

Wat ook prima werkt, is zelf een lege 1/2 liter petfles o.i.d. meenemen en deze na de controle te vullen met water bij de toiletten!

Zes weken van tevoren boeken is wel erg kort, zeker voor juni. Ik zou aan twee tot drie maanden denken. Tegenwoordig is de strategie van Ryanair wat veranderd. Indien men erg lang van te voren boekt, gelden hoge standaardprijzen. Deze gaan vaak een maand of drie van te voren naar beneden. Aanbiedingen hebben ook nooit betrekking op vluchten die meer dan een paar maanden vooruit liggen.

Prijzen kunnen idd echt dalen to 5 euro per enkele reis, let wel met alleen handbagage. Ik kwam de site www.xplorerlab.nl tegen waar je snel de laatste ryanair aanbiedingen kan zien, ook met handige rss feed. Leuk als je net zoals ik graag een goedkope vlucht wilt, maar het niet uit maakt of het een citytrip naar Rome om Barcelona wordt >>>

Afgelopen jaar ben ik vanaf Brussel Ch naar Turijn gevlogen. Op zich helemaal geen problemen: vlucht was keurig op tijd en ook geen problemen met inchecken.

Met Ryan Air moet je er echter wel vanuit gaan dat de basistarieven van de vluchten laag zijn, maar dat je vervolgens voor bijna alles moet bijbetalen. Niet online inchecken? Aan de balie inchecken kost €40 pp!! Een halve kilo teveel in je koffer… €25 erbij. Geen stoelnummers meer, dus rennen voor een goed plaatsje of €15 bijbetalen om als eerste aan boord te mogen. Tsja. Persoonlijk ben ik hier niet erg van gecharmeerd. Maar goed, je kan met RyanAir wel op plekken komen, waar duurdere maatschappijen niet (rechtstreeks) op vliegen (zoals Turijn, Riga etc). RyanAir is ook weleens een handige en goedkope optie als de tarieven van ‘normale’ maatschappijen enorm hoog zijn.

Je kunt dus prima vliegen met RyanAir, maar wees wel een beetje op je hoede en wee je bewust van ‘hun regels’ en probeer je daar zo goed mogelijk aan te houden. Dan kan het zo goedkoop uitpakken als ze beloven.

Lees net dit leuke onderzoekje met betrekking tot de prijzen van RyanAir!

Helaas werkt de link niet meer…

Wat je dus nooit moet doen, is lowcost airlines boeken via een prijsvergelijkingsite. Is natuurlijk wel handig om daar eerst op te kijken en dan vervolgens naar de site van de luchtvaartmaatschappij zelf te gaan. Voor reguliere airlines zijn prijsvergelijkingsites vaak wel goedkoper dan de maatschappij zelf, maar ook daarvoor geldt: check de website van de maatschappij ook.

Wil je ergens heen en wil je weten of daar ook een lowcost airline vanuit NL of omgeving heenvliegt, kijk op:

www.lowcostairlines.nl

Jammer dat de rechtstreekse link niet meer werkt. Hier kun je het bericht nog wel vinden:

Ben afgelopen zomer naar London geweest. Het is inderdaad goedkoop en ze vlogen ook op tijd. Het nadeel vind ik voor mensen met lange benen is het niet weggelegd. Een klein uurtje naar london is wel vol te houden maar had zelfs toen al last van mijn knien en rug. Ben wel lang maar weet niet hoe mensen die langer zijn dan ik het volhouden.

Met mijn 1m85 had ik nergens last van. De stoelen zijn inderdaad niet supercomfortabel, maar over een uurtje vliegen (Eindhoven-Pisa) op zo’n manier hoor je mij niet klagen.

Als hun plannen doorgaan om naar Amerika te vliegen, hoop ik inderdaad wel dat ze iets meer comfort bieden.