Ervaringen met Garuda Indonesië

Gevlogen van Amsterdam via Singapore naar Denpassar, Bali.

Het is inmiddels al een aantal jaren geleden dat ik met Garuda gevlogen heb, maar ik vond het toen echt geweldig. Voor de lange zit die het was, was het zeer aangenaam. De Indonesische bediening was zeer vriendelijk en behulpzaam en het eten was heerlijk!

En P.S. De vluchthaven van Singapore was echt een hele grote WAUW! Mogelijkheid tot een sightseeing trip door Singapore van 2 uur (bij een transfer van 8 uur of langer) en er was ook een indoor zwembad!

Liefs,
Carolina

Ik vlieg bijna maandelijks met Garuda, hun OTP is een van dingen die het voor mij beslissend maakt om voor deze staatsmaatschappij te kiezen daarbij komt ook dat ze een goede onderhoud hebben. Er zijn in Indonesie maatschappijen die niet zo nauw kijken naar onderhoud. Garuda heeft KLM opgeleide monteurs. Garuda heeft de hoogste OTP in Indonesia: On Time Performance. Ik heb een frequent flyer pas, en hierdoor diverse privileges die in combinatie met de Aziatische gastvriendelijkheid een rijkelijke luxe is; shower upon arrival na een longhaul, priority boarding, lounge access, city pickup service, en 40 kilo baggage allowance, niet dat ik zoveel meesleur maar het is wel lekker, als ik een keer per jaar eens goed ga shoppen in Jakarta, waar ik woon heb je nl geen MEGA Mall zoals Roxy Mas, waar je honderd en een kunt kopen, wat meer baggage allowance is dan welkom. Voor de binnenlandse vluchten in Indonesie mag eenieder overigens 30 kilo meenemen, vlieg je Garuda codeshare operated met MAS naar Europa dan mag je ook 30 kilo intenationaal meenemen das een voordeel. Bij de KLM houden ze je aan de 20 kilo. SIA heeft overigens ook de 30 kilo regel.

In de toeristenbusiness is het belangrijk dat je je op tijd vertrekt. Zeker in Indonesie waar tijd niet zo nauw wordt genomen, en veel dingen achteruit gaan incl tijd en het onderhoud aan de vliegtuigen…
Een groep Hollanders begeleiden in een reisprogramma en zoals waar ik zit erg
afhankelijk zijn van vliegtuigen om het programma te kunnen blijven volgen dan heb je een maatschappij nodig die een goede OTP heeft, en geen laagvliegers zoals: Merpati Nusatara Airlines, Bouraq, Pelita Air, Sri Wijaya Air, Batavia Air oid die vaker te laat zijn dan op tijd.

Naar Indonesia heb ik GARUDA, SIA, KLM, Gulf Air, TH, MAS Kuwait Air, Cathay Pacific Merpati en Air Niugini gevlogen. Merpati is drie keer niks. Domestic stelt het niet zoveel voor, en Internationaal vind ik het een slap aftreksel van Garuda, vroeger was Merpati Kroonduif, en Kroonduif opereerde oa op Nw Guinea in de Nederlandse tijd als zusje van KLM. Garuda heeft Merpati overgenomen, nadat KLM het afstoote en het verzelfstandelijkt met een beetje geld zoals KLM dat doet met Transavia.
Air Niugini vliegt vanuit Vanimo (Papua New Guinea) naar Jayapura, een vliegafstand van 15 min met roll off en taxien ben je 30 min kwijt, dat is werkelijk mn meest korte Int vlucht ooit geweest, goed voorbeeld van flight efficiency, na landing draaide deze F28 weer om en onderhield op dagbasis een kleine 12 vluchten per dag.

Ik kies voor airlines die mij snel, en tegen een redelijke prijs kunnen vervoeren. Dan praat je al gauw over een ander soort ticket dan waar de meeste hiero op dit forum mee vliegen nl de ‘goedkope’ tickets. Als ik terug ga naar Nederland dan is dat omdat ik schoongenoeg heb van Indonesie, wil dan mn batterij opladen voor onbepaalde tijd en wil geen gezodemieter met een ticket waar ik weinig voor heb betaald maar waar ik ontzettend veel voor moet gaan bijleggen als ik het een of ander wil veranderen bv date flight change, route aanpassing, stopover oid. Liever het volle pond dan voor een dubbeltje op de frontrow in de cattle class. Garuda heeft mij altijd een goed gevoel gegeven je hebt echt al het gevoel in Indonesie te zijn zodra je die widebody 747 binnenstapt, de terugvlucht naar AMS is een stukje verlenging van Indonesische gastvrijheid. Helaas is Garuda een paar jaar geleden gestopt met de vluchten op AMS. Gastvrijheid is er nog steeds op de vele binnenlandse vluchten, maar Garuda is relatief duur in vergelijking met LION AIR, de 2e maatschappij van Indonesie.

Het gaat niet zo denderend met Garuda…piloten nemen ontslag…Low buget Airlines met vliegservice maar geen cabine service is een trent die je nu veel ziet op de Indonesische binnenlandse markt. De negatieve publiciteit na de vergiftigingsmoord op mensenrechtenactivist Munir aanboord van een Garuda vlucht naar Nederland heeft Garuda ook niet veel goeds gedaan.
Wat zou de reden zijn dat Garuda Indonesia de CGK-AMS-CGK route eruit heeft gegooit…Het is een staatsbedrijf, en het is iedereen wel duidelijk dat de Republik Indonesia een erg grote staatsschuld heeft…

$US 82 miljard…staatsschuld:whistle:

Net als Mandala, is Garuda een prima ‘budget’ vliegmaatschappij voor ‘domestic flights’ in Indonesie. Heb met beide goede ervaringen.

Eind maart vlieg ik met Garuda naar Bali. Wie heeft deze trip al met de vernieuwde Garuda gemaakt en hoe beviel dat?

Heeft er al iemand ervaring met de vernieuwde Garuda naar Bali?>>>

Zou iemand die ervaring heeft met het nieuwe Garuda mij dit kunnen zeggen.

Alvast bedankt:dag:>>>

Groetjes

:dag:Hoi hoi,
wij vertrekken over twee weken met de Garuda, ik laat in April wel weten hoe de vlucht gegaan is, hebben er weer kei veel zin in, doegieee:vak02:

1 like

Heey,

Alvast bedankt! Een hele fijne vakantie toegewenst en een prettige vlucht!!!

Groetjes

Afgelopen jan. vertrokken wij met de Garuda naar Bali.
Vergeleken met Emiratus, Singapore Airlines, en Malysia airlines mag Garuda voor mij in hetzelfde rijtje staan.
Waar je wel rekening mee moet houden is de stop in Dubai om te tanken.
Je mag wel het vliegtuig uit, doch er is net voldoende tijd om een rondje te lopen, opnieuw naar de plaats waar je weer moet gaan boarden!!!
De stop in Jakartha is nog sneller! Onder aan de trap word afgeroepen Passengers to Den Pasar (Amsterdam) en vervolgens word je met een bus over het terrein naar je vliegtuig gereden. Welke ook meteen vertrekt.
Vanaf Dubai ondervind je wel veel turbulentie, ze vliegen voor een groot gedeelte over de oceanen.
Daar stond voor mij tegenover dat de vlucht in januari niet vol zat en ik van Dubai naar Jakartha languit op vier stoelen heb geslapen.
Zoook de terugreis in feb. sliep ik zelfs van Jakartha naar Amsterdam.
Mijn man heeft er foto’s van gemaakt, want dat zal je niet snel meemaken bij de andere maatschappijen.
Vliegtuigeten is voor mij altijd hetzelfde, leuke afwisseling op de reis, maar niet te eten. De crew was buitengewoon vriendelijk, doch twee paracetamollen hadden ze niet. Beenruimte was voldoende als je niet te lang bent.

overgens kwamen we met de Garuda in deze tijd van het jaar het goedkoopste uit met de ticketprijs!!:wereld:

yaaay eindelijk iemand met recente Garuda-ervaring! Bedankt Brijl! De info over het overstappen is ook heel fijn!

fijne vakantie en een prettige vlucht.
mochten jullie in Kuta zijn? Bij Soma in Legianstreet zijn de massages en behandelingen wel iets duurder maar dan krijg je ook wat. Ik kan de exotic en de thaise massage van harte aanbevelen.smkiekoh ik zou zo weer terug willen!!!:zon02:

ik vind dat vliegen met Garuda goed is.alleen de stoel ruimte is kleiner geworden dan vroeger. Ik heb gemiddelde lengte 178 maar vond de ruimte minder.ik vloog in november2010 De stop in Dubai is niet fijn want je kan gelijk weer door naar de bording ruimte en moet dan weer door de bekende poortjes.Je kan ook blijven zitten dat is geen probleem. maar voor de goede bloeds omloop is het beter om uit te stappen .

Wij hebben vorig jaar met Garuda gevlogen naar Bali, tussen stop in Dubai,
ik kan niet anders zeggen dat het allemaal pefect is geregeld, eten drinken
je kwam niets tekort. Ga dit jaar naar Thailand met China Airlines’jammer dat garuda er niet op vliegt anders had ik zeker weer voor ze gekozen.

gr
Ed

Hoi allemaal,

In september ga ik naar Bali en voor de eerste keer met Garuda (in het verleden met Malaysia en Singapore).

Ik heb begrepen dat je 's nachts in Dubai aan komt. Zijn de shops op de terminal dan nog open? Is er überhaupt wat te beleven daar?

We vliegen van Jakarta naar Den Pasar door. Ik neem aan dat dat niet als een binnenlandse vlucht wordt gezien? Ik bedoel: binnenlandse vluchten hebben een max van 20kg, terwijl intercontinentale vluchten maar liefst 30kg max kennen.

Ohja, op de luchthaven van Bali moet ik altijd een visum kopen. Nu schijnt dat in het vliegtuig te kunnen? Iemand ervaring?

Bedankt alvast voor de antwoorden!

Terima kasih,
Marc

Hoi Marc,

@ Dubai Airport zijn de winkels nog open, maar zoveel tijd zal je niet aan shoppen kunnen besteden want je moet op tijd weer inchecken. Je bent hooguit 15 minuten ‘vrij’.
Als ik het me goed herinner kan je op Schiphol al bij de Garuda desk je voucher voor visum kopen. In het vliegtuig krijg en vul je de formulieren in en aan boord zijn een aantal beambtes die de formulieren ophalen en een stempeltje in je paspoort planten :wink:

Bedankt voor je antwoord, Maza!
Vooral van dat visum is goede service. En dan te bedenken dat tot een paar jaar geleden Garuda op de zwarte lijst van Schiphol stond!

Garuda is nog niet je van het, de service schijnt super te zijn.Maar de vloten zelf eeeeuuh nee.
Ik stap er nog niet in al krijg ik een ticket gratis
Tot op heden staat het nog steeds in de top 10 most dangerous airline’s 2011
En weliswaar op plaats 5.

Hoi Wendy,

Waar staat die lijst die dat aangeeft? Is dat een lijst van IATA? (Zo niet, dan zou ik er niet al te veel waarde aan hechten.)

Zo’n lijst is o.a. hier te vinden: http://www.squidoo.com/top-ten-most-dangerous-airlines
IATA zal niet snel zo’n lijstje opstellen…
Maar ik hecht hier ook weinig waarde aan. Vele malen met China Airlines gevlogen en me nooit onveilig gevoeld.
Garuda heeft een groot deel van de vloot vernieuwd de laatste jaren dus dat is zeker al een verbetering.

Ik mis alleen de redening waarom veel van die maatschappijen onveilig zijn. In sommige beschrijvingen worden alleen maar positieve awards genoemd, gevolgd door wat statistieken over ongelukken waarbij KLM een kamikaze-maatschappij lijkt.

Kortom: het artikel ziet eruit als lukrake onzin.