Ik vlieg bijna maandelijks met Garuda, hun OTP is een van dingen die het voor mij beslissend maakt om voor deze staatsmaatschappij te kiezen daarbij komt ook dat ze een goede onderhoud hebben. Er zijn in Indonesie maatschappijen die niet zo nauw kijken naar onderhoud. Garuda heeft KLM opgeleide monteurs. Garuda heeft de hoogste OTP in Indonesia: On Time Performance. Ik heb een frequent flyer pas, en hierdoor diverse privileges die in combinatie met de Aziatische gastvriendelijkheid een rijkelijke luxe is; shower upon arrival na een longhaul, priority boarding, lounge access, city pickup service, en 40 kilo baggage allowance, niet dat ik zoveel meesleur maar het is wel lekker, als ik een keer per jaar eens goed ga shoppen in Jakarta, waar ik woon heb je nl geen MEGA Mall zoals Roxy Mas, waar je honderd en een kunt kopen, wat meer baggage allowance is dan welkom. Voor de binnenlandse vluchten in Indonesie mag eenieder overigens 30 kilo meenemen, vlieg je Garuda codeshare operated met MAS naar Europa dan mag je ook 30 kilo intenationaal meenemen das een voordeel. Bij de KLM houden ze je aan de 20 kilo. SIA heeft overigens ook de 30 kilo regel.
In de toeristenbusiness is het belangrijk dat je je op tijd vertrekt. Zeker in Indonesie waar tijd niet zo nauw wordt genomen, en veel dingen achteruit gaan incl tijd en het onderhoud aan de vliegtuigen…
Een groep Hollanders begeleiden in een reisprogramma en zoals waar ik zit erg
afhankelijk zijn van vliegtuigen om het programma te kunnen blijven volgen dan heb je een maatschappij nodig die een goede OTP heeft, en geen laagvliegers zoals: Merpati Nusatara Airlines, Bouraq, Pelita Air, Sri Wijaya Air, Batavia Air oid die vaker te laat zijn dan op tijd.
Naar Indonesia heb ik GARUDA, SIA, KLM, Gulf Air, TH, MAS Kuwait Air, Cathay Pacific Merpati en Air Niugini gevlogen. Merpati is drie keer niks. Domestic stelt het niet zoveel voor, en Internationaal vind ik het een slap aftreksel van Garuda, vroeger was Merpati Kroonduif, en Kroonduif opereerde oa op Nw Guinea in de Nederlandse tijd als zusje van KLM. Garuda heeft Merpati overgenomen, nadat KLM het afstoote en het verzelfstandelijkt met een beetje geld zoals KLM dat doet met Transavia.
Air Niugini vliegt vanuit Vanimo (Papua New Guinea) naar Jayapura, een vliegafstand van 15 min met roll off en taxien ben je 30 min kwijt, dat is werkelijk mn meest korte Int vlucht ooit geweest, goed voorbeeld van flight efficiency, na landing draaide deze F28 weer om en onderhield op dagbasis een kleine 12 vluchten per dag.
Ik kies voor airlines die mij snel, en tegen een redelijke prijs kunnen vervoeren. Dan praat je al gauw over een ander soort ticket dan waar de meeste hiero op dit forum mee vliegen nl de ‘goedkope’ tickets. Als ik terug ga naar Nederland dan is dat omdat ik schoongenoeg heb van Indonesie, wil dan mn batterij opladen voor onbepaalde tijd en wil geen gezodemieter met een ticket waar ik weinig voor heb betaald maar waar ik ontzettend veel voor moet gaan bijleggen als ik het een of ander wil veranderen bv date flight change, route aanpassing, stopover oid. Liever het volle pond dan voor een dubbeltje op de frontrow in de cattle class. Garuda heeft mij altijd een goed gevoel gegeven je hebt echt al het gevoel in Indonesie te zijn zodra je die widebody 747 binnenstapt, de terugvlucht naar AMS is een stukje verlenging van Indonesische gastvrijheid. Helaas is Garuda een paar jaar geleden gestopt met de vluchten op AMS. Gastvrijheid is er nog steeds op de vele binnenlandse vluchten, maar Garuda is relatief duur in vergelijking met LION AIR, de 2e maatschappij van Indonesie.
Het gaat niet zo denderend met Garuda…piloten nemen ontslag…Low buget Airlines met vliegservice maar geen cabine service is een trent die je nu veel ziet op de Indonesische binnenlandse markt. De negatieve publiciteit na de vergiftigingsmoord op mensenrechtenactivist Munir aanboord van een Garuda vlucht naar Nederland heeft Garuda ook niet veel goeds gedaan.
Wat zou de reden zijn dat Garuda Indonesia de CGK-AMS-CGK route eruit heeft gegooit…Het is een staatsbedrijf, en het is iedereen wel duidelijk dat de Republik Indonesia een erg grote staatsschuld heeft…
$US 82 miljard…staatsschuld:whistle: