Ervaringen met Garuda Indonesia?

Hoi!
Ik vroeg mij af of er hier mensen zijn die recentelijke ervaringen hebben met Garuda Indonesia? Er staan wel topics over op dit forum maar die zijn van jaren geleden.
Wij zullen onze reis beginnen in Kuala Lumpur en eindigen ergens in Indonesie, dus het zou gaan om de reis Amsterdam- Kuala Lumpur via Jakarta.
Ik ben benieuwd!:slight_smile:

Hoi hoi,

Op dit niet altijd even makkelijk vindbare :hippie: WW-forum

http://www.wereldwijzer.nl/showthread.php?t=23180

vind je relatief recente ervaringen.

Sukses,

<Erik> & [Sandya]

1 like

Aangezien dat nog steeds 4 jaar oud is, zal ik mijn recentere ervaring even geven:

Voor de langeafstandsvlucht Amsterdam-Jakarta is Garuda Indonesia in mijn ervaring verreweg de comfortabelste optie. Ten eerste heb je geen tussenstop (zoals bij KLM) of overstap (zoals bij alle andere maatschappijen). Verder vheb je naar mijn idee meer beenruimte dan bij andere maatschappijen. De service van het cabinepersoneel is uitstekend (niet voor niets hebben ze vorig jaar de prijs ‘World’s Best Airline Cabin Staff’ gewonnen) en ik vond het eten ook goed (over het algemeen een keuze Indonesisch of westers, dus bijvoorbeeld bij het ontbijt omelet of nasi goreng).

Omdat je zegt dat je begint in Kuala Lumpur en ergens in Indonesië eindigt, kan een KLM-ticket echter ook wel een goede optie zijn. Dan vlieg je op de heenweg rechtstreeks Amsterdam-Kuala Lumpur, en met KLM kun je terugvliegen vanaf Bali (tussenstop in Singapore) of Jakarta (tussenstop in Kuala Lumpur).

Ik zou - als je weet vanaf waar in Indonesië je terugvliegt - even zoeken met skyscanner.nl en dan de keuze ‘meerdere bestemmingen’. Soms is zo’n ticket (met verschillende bestemming voor heen- en terugvlucht) duurder dus eventueel kan je ook kiezen voor een retourtje Jakarta of retourtje Kuala Lumpur, en dan nog een los ticket erbij met een prijsvechter zoals AirAsia.

1 like

Bedankt voor de uitgebreide reactie, fijn! :slight_smile:
Dat zou inderdaad een goede optie zijn om voor zo’n ticket te kijken, alleen gaan wij ongeveer 5 á 6 maanden reizen en weten we dus nog niet wanneer en waar vandaan we precies terug zullen gaan naar Amsterdam. Terugreis boeken we daar pas.
Waarschijnlijk gaan we de vlucht met Garuda dan ook gewoon boeken. Er is dan 1,5 uur overstap op Jakarta. Is dat wel te doen? Naar Thailand vorig jaar vlogen we rechtstreeks dus nog geen ervaring met overstappen.

Vaak is een enkele reis boeken heel duur. Het kan dan goedkoper zijn om een flexibel retourtje te kopen, waarvan je de datum en/of luchthaven voor de terugreis nog kan wijzigen later (vaak betaal je dan 50 euro wijzigingskosten ofzo, plus eventueel prijsverschil van het ticket).

Ik weet niet precies hoe een internationale overstap in Jakarta werkt, dat heb ik nog nooit gedaan. Ik neem aan dat je dan niet langs de immigratie hoeft en dat je bagage automatisch wordt doorgestuurd naar KL; dan moet het wel kunnen. Sowieso: als het één ticket is dan is Garuda verantwoordelijk dus als je het niet haalt boeken ze je automatisch om op de volgende vlucht.

Heb je ook al nagedacht over de visumregels van Indonesië (qua hoe lang je in het land mag zijn, en ook dat je officieel een uitreisticket moet hebben om het land in te komen)?

Oh dat van die flexibele retours wist ik niet, bedankt! Ga ik me daar toch eens in verdiepen, vond de prijzen van een enkeltje idd al aardig hoog maar we willen nog niet de datum precies vastleggen. Maar 50 euro wijzigingskosten is wel te doen.

Ja ik had gevonden dat dit maximaal 60 dagen is. Dat zou genoeg zijn. We willen namelijk ongeveer 1 maand naar Maleisië, 2 maanden naar Australië en dan nog 2 maanden verdelen over Indonesië en Borneo. Waarschijnlijk meer Indonesië omdat ik hier al zoveel plekken heb gevonden waar ik heen zou willen haha.

En uit nieuwsgierigheid want volgens mij weet u er veel van: hoe zou u 5/6 weken Indonesië ongeveer inplannen? :slight_smile:

Ja 60 dagen (dus 59 nachten!) is inderdaad mogelijk, als je een visum hebt van de ambassade in Den Haag. Zonder visum moet je bij aankomst een visa-on-arrival kopen (35 dollar) en die kun je een keer verlengen met nog eens 30 dagen (250.000 rupiah) bij immigratiekantoren in alle grotere steden. Je kan ook zonder visum (gratis) het land in, maar dat is voor 30 dagen en dat kan je niet verlengen. Als je het combineert met Maleisisch Borneo zou dat dus wel kunnen (30 dagen Indonesië, dan Maleisisch Borneo, dan weer 30 dagen Indonesië).

Het inplannen van 5/6 weken Indonesië is wel een héél ruime vraag :wink: (en je hoeft geen ‘u’ te zeggen). Ik geef graag tips, als je kan aangeven waar je naar op zoek bent: strand, cultuur, natuur, luieren, vulkanen, actief, feesten, duiken, steden, van de gebaande paden af, etc., etc.? En misschien ook wat voor budget je hebt in die 6 weken (hotels en resorts of homestays; vliegen en auto’s huren of met de bus, etc.).

Dan moeten we daar nog even over nadenken hoe we dat gaan doen met het visum, bedankt voor de info, zo duidelijk had ik het nog niet kunnen vinden :slight_smile:

We zijn vooral op zoek naar natuur, dieren, stranden en snorkelen en vulkanen denk ik! Ook wel wat actief. Vrij veel dus haha, er lijkt ons veel leuk. Oh en eten, maar dat moet overal goedkomen lijkt me!
Mn vriend wil sowieso graag naar Flores/Komodo, en Sumatra sprak ons beiden ook aan. En de Gili eilanden ook. Bali hoor ik vrij veel negatieve dingen over, dat dit vooral heel toeristisch is, dat ik denk dat ik die dan liever oversla en wat minder toeristische plekken bezoek.
Over budget, een beetje middenin. Hostels zijn niets voor mij, maar dure resorts past ook niet in ons budget. Homestays en guesthouses of goedkopere hotels zou het dan worden. Tussendoor af en toe een binnenlandse vlucht past ook wel in het budget. Ben erg benieuwd naar je tips! :slight_smile:

Heb er de afgelopen maand mee gevlogen (Amsterdam - Jakarta - Medan en Bali - Jakarta - Amsterdam) en ben erg tevreden! Heel fijn en vriendelijk personeel / een flesje water en opfrisdoekjes / zelfs tandenborstels op de wc en op de lange vlucht komen ze vaak genoeg langs met drinken etc.

Sent from my SM-G800F using Wereldwijzer mobile app

Ik had via Kilroy een combinatie van vluchten geboekt met Air France/KLM en Garuda. Toen we onze vlucht vanuit Jakarta (2 vluchten + trein vanuit Parijs) terug naar huis gemist hebben (vertraging door vulkaanuitbarsting op binnenlandse vlucht) kon Kilroy ons niet verder helpen want was technisch onze eigen schuld en een “no show”. Van KLM/Air France kregen we op de luchthaven niemand te pakken. De behulpzame mensen van Garuda hebben ons voor 20 euro 2 nieuwe vluchten bezorgd waaronder een rechtstreekse vlucht Jakarta-Amsterdam met Garuda en KLM (Amsterdam-Brussel)! Ook op de vlucht zelf was alles in orde, enkel de stoelen konden niet echt voldoende plat gelegd worden.

Ik vlieg zelf KLM, iemand ervaring daarmee?
Kwam er zelf te laat achter dat garuda indo bestond, vloog vorig jaar thailand met azieatische maatscappy en vond dat stukken beter en ruimter dan de NL vliegmaatschappijen